Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Android iOS

Undertale PS Vita

Oryginalna i prześmiewcza gra RPG w oldskulowej oprawie audiowizualnej, opowiadająca historię podroży dziewczynki przez krainę potworów. Undertale charakteryzuje się bogatą fabułą, plejadą barwnych postaci i systemem walki, w którym oprócz tradycyjnych opcji ataku bądź ucieczki, możemy zaangażować się w rozmowę z przeciwnikiem i przekonać go, że walka to złe wyjście z sytuacji. Na uwagę zasługuje mnogość żartów, intertekstualnych smaczków i bezustanne granie z growymi konwencjami.

RPG, fantasy, 2D, elementy zręcznościowe, Kickstarter, indie, eksperymentalne/artystyczne, klasyczne RPG.

Undertale - screen - 2015-09-25 - 308273Undertale - screen - 2015-09-25 - 308272Undertale - screen - 2015-09-25 - 308271Undertale - screen - 2015-09-25 - 308270Undertale - screen - 2015-09-25 - 308269Undertale - screen - 2015-09-25 - 308268Undertale - screen - 2015-09-25 - 308267

wersja językowa:
angielska

Data premiery gry Undertale | PSV

15sierpnia2017

15sierpnia2017

PSN

PlayStation Vita
Okładka Undertale (PSV)
Undertale

Undertale to niezależna gra z gatunku RPG wydana na PlayStation Vita. Produkcja została stworzona przez Toby’ego Foxa – domorosłego projektanta i kompozytora. Fox zaczynał jako szeregowy użytkownik forum starmen.net, fanowskiej strony poświęconej japońskiej serii Mother, na zachodzie znanej jako EarthBound. Choć Undertale jest pierwszym produktem autora, opracował on także ROM hack Earthbound (The Halloween Hack), który pod wieloma względami był prototypem jego pełnoprawnego debiutu w świecie interaktywnej rozrywki.

Fabuła

Dawno temu dwie rasy: ludzi i potworów rządziły Ziemią, współistniejąc w pokoju. W końcu doszło jednak do konfliktu, którego efektem stała się długa i okrutna wojna. Ludzie odnieśli zwycięstwo i dzięki magii strącili potwory do podziemia. Wiele lat później pewna dziewczynka, nie zważając na krążące legendy, wyrusza na Ebott – górę, z której jak dotąd nikt jeszcze nie powrócił. Szukając schronienia przed zbliżającym się deszczem, trafia do jaskini, w której odnajduje tajemniczą norę. Zaintrygowana nachyla się i wpada do środka. W tym właśnie momencie rozpoczyna się akcja Undertale.

W czasie rozgrywki trafiamy do podziemnego świata pełnego potworów, lecz już po paru minutach możemy się zorientować, że nie są one jedynie hordami bezmyślnych przeciwników, które gra rzuca nam w ramach kolejnych przeszkód do pokonania. Undertale jest produkcją, w której opowiadania historia stanowi fundamentalny element całości oraz esencję całego doświadczenia. Jednym z kluczowych elementów są bardzo wyraziste postaci, które częstokroć posiadają dużo większą głębię charakteru, niż będące jedynie surogatem gracza dziecko.

Użytkownikowi proponuje się dość unikalne połączenie stylów. Z jednej strony zaangażowany zostaje w dość poważną historię, pełną zwrotów akcji, ciężkich tematów oraz tajemnic. Z drugiej, co i rusz autor przypomina osobie siedzącej przed klawiaturą, by „dała na luz”, uśmiechnęła się czy zaskoczyła zabawnym nawiązaniem.

Sam styl pisarski jest niezwykle oryginalny i przepełniony nieco ekscentrycznym, samoświadomym humorem łączącym żarty wizualne, dowcipne dialogi, zabawne sytuacje i dziwaczne zachowania „przeciwników”. Czasem imię postaci jest tożsame z nazwą używanej w jej wypowiedziach czcionki, czasem okazuje się, że wielki zły boss czerpie informacje o okropnych ludziach z co najmniej komicznego źródła. Gracz musi praktycznie zgadywać, co przydarzy się podczas kolejnego dialogu czy walki i w jaki sposób jego oczekiwania zostaną wykręcone i postawione na głowie za pomocą zmyślnych subwersji. To sprawia, że w Undertale bardzo trudno o nudny moment.

Wspomnieć też należy o wielu sposobach ukończenia gry. Dla uzyskania pełnego obrazu historii tytuł należy przejść parokrotnie. W zależności od podejmowanych decyzji ton zmienia się dość dramatycznie i dopiero w różnicach pomiędzy różnymi rozgrywkami naprawdę odczuć można wszystkie aspekty wykreowanych przez Foxa postaci niezależnych.

Mechanika

Gra w dość przewrotny sposób udaje oldskulową produkcję RPG i na pierwszy rzut oka wydaje się prosta i dość płytka. Dopiero podczas dłuższego obcowania z tytułem graczowi prezentowane są coraz to bardziej interesujące mechaniki, które często wychodzą poza jego oczekiwania i zaskakują nietypowym użyciem popularnych koncepcji.

Oprócz dialogów, eksploracji i sporadycznej zagadki logicznej, podstawowym elementem zabawy jest system walki, będący połączeniem wielu mechanik z nieodległej przeszłości gier wideo. Wszystkie wykorzystywane przez Foxa detale są swego rodzaju hołdem dla jego ulubionych tytułów. Potyczki opierają się na systemie turowym, przypominającym nieco Super Mario RPG lub serię Mario & Luigi.

Podczas fazy przeciwnika musimy zręcznie unikać zmasowanych ataków, wyprowadzanych w symbolicznie przedstawione serce bohatera, umieszczone na małej kwadratowej planszy. Wymagana precyzja przypomina wyzwania z tytułów typu bullet hell, np. z cyklu Touhou Project. Podczas swojej tury możemy zdecydować się na rozwiązania siłowe i pokonanie potworów w sposób ostateczny, dzięki czemu zdobywamy punkty doświadczenia i rośniemy w siłę niczym w klasycznym RPG-u. Każda potyczka oferuje jednak możliwość rozmowy i wpływania na adwersarza, co bliskie jest rozwiązaniom znanym z serii Shin Megami Tensei, w której możemy paktować z wrogimi demonami w celu uniknięcia walki. W Undertale celny komplement może działać równie dobrze, co ostrze miecza.

Gra szczyci się mottem „przyjazne RPG, w którym nikt nie musi umrzeć” i rzeczywiście, od ekranu początkowego do napisów końcowych można skutecznie powstrzymać swoje mordercze zapędy. Z kolei jeśli przez dłuższy czas gracz jest bezlitosny dla mieszkańców podziemia, tytuł pokazuje swoje pazury, a każda kolejna walka staje się bardziej zaskakująca i wymagająca od poprzedniej.

Fox potrafi też w swoim stylu bawić się samymi mechanikami. Często autor wchodzi w swoisty metadialog z użytkownikiem, wypytując się go: „a czy pomyślałeś o tym”? Elementy komediowe nierzadko potrafią wynikać bezpośrednio z przeinaczenia spodziewanych interakcji z interfejsem, wywróconych przez dewelopera na lewą stronę. Co stałoby się, gdyby w zwykłym RPG-u postać próbowała zakupić przedmiot, nie mając miejsca w ekwipunku? Gracz zapewne zostanie poinformowany, że zakup nie jest możliwy. W Undertale gdy zapełnimy kieszenie przedmiotami i spróbujemy kupić hot-doga w pewnej budce, znajomy sklepikarz troskliwie położy go nam na głowie. Co więcej, jeśli będziemy kontynuować wymianę handlową, niedługo bohater będzie balansował na swej fryzurze prawdziwą mięsną wieżą.

Kwestie techniczne

Undertale zostało stworzone za pomocą narzędzia GameMaker: Studio. Stylistyka celowo została utrzymana w klimacie 8-bitowych gier retro, a skomponowana przez autora muzyka – aż 100 różnorodnych utworów – przywodzi na myśl złotą erę dwuwymiarowych RPG-ów z konsoli Nintendo Entertainment System.

Za ojca gry uznawany jest Toby Fox, który zajmował się praktycznie każdym jej aspektem, m.in. dialogami, systemem walki, programowaniem i ścieżką dźwiękową. Dodatkową pomocą artystyczną była Temmie Chang, odpowiedzialna za większość grafik koncepcyjnych i sprite’ów.

Pozostałe informacje

Początkowo Fox pracował nad wersją demonstracyjną gry – w maju 2013 roku wysłał ją do serwisu Fangamer, gdzie podczas streamu prezentującego rozgrywkę koncept zyskał duży rozgłos. Pełna wersja Undertale została zapoczątkowana jako projekt w serwisie Kickstarter 25 czerwca 2013 roku. Kampania croudfundingowa zakończyła się wynikiem 51 tys. dolarów, co stanowiło ok. 1000% zakładanej sumy.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Oczekiwania czytelników: 6.8 / 10 na podstawie 27 głosów czytelników.

Gry podobne do Undertale

Klasyfikacja PEGI Undertale

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra może przestraszyć młodsze dzieci.
Her Story i Undertale najlepszymi grami niezależnymi na gali Independent Games Festival
Her Story i Undertale najlepszymi grami niezależnymi na gali Independent Games Festival

wiadomość17 marca 2016

Przyznano nagrody Independent Games Festival dla najlepszych gier niezależnych zeszłego roku. Członkowie jury postawili na przygodówkę Her Story, podczas gdy publiczność wskazała RPG-a Undertale.

Nagrody Game Developers Choice Awards. Wśród nominowanych Wiedźmin 3: Dziki Gon, Fallout 4 i Undertale
Nagrody Game Developers Choice Awards. Wśród nominowanych Wiedźmin 3: Dziki Gon, Fallout 4 i Undertale

wiadomość8 stycznia 2016

W marcu zostaną wręczone nagrody Game Developers Choice Awards, przyznawane przez deweloperów i przedstawicieli branży z całego świata. Wśród nominowanych w dziewięciu różnych kategoriach znalazły się gry takie jak Wiedźmin 3: Dziki Gon, Fallout 4, Undertale czy Bloodborne.

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz