Polityka Redakcyjna Webedia Polska SA

Autonomia

Redakcja GRYOnline.pl działa autonomicznie, zachowując decyzyjną niezależność w wyborze tematów i przygotowywaniu wszelkich redakcyjnych treści na naszych łamach. Ani nasza macierzysta firma, grupa Webedia, ani lokalny zarząd firmy Webedia Polska SA nie mają wpływu na podejmowane tematy, oceny w recenzjach czy opinie, które reprezentujemy. Podkreślamy swoją niezależność w każdej zewnętrznej i wewnętrznej relacji, którą nawiązujemy, dzięki czemu możemy operować niezależnie i w pełni autorsko. Nasz wewnętrzny dział sprzedaży pozostaje oddzielony od autorów i recenzentów, a ewentualne treści sponsorowane zawsze są stosownie oznaczone.

Wiadomości, artykuły i inne treści redakcyjne

Tworząc codzienne wiadomości, staramy się przedstawić istotę zagadnienia maksymalnie rzetelnie, powołując się na oryginalne źródła. Zawsze umieszczamy też w odpowiednich miejscach linki do nich, pozwalając Czytelnikowi samodzielnie zweryfikować treść newsa.

Opisując dane zagadnienie, staramy się zachować obiektywizm. Nie oznacza to, że w wiadomościach nie mogą pojawić się luźne opinie autora dotyczące sprawy, ale unikamy stronniczości. Naszej oceny sytuacji dokonujemy natomiast w felietonach, które na łamach serwisu zgrupowane są w dziale Opinie i tak też są oznaczone.

W przypadku wystąpienia błędów w treści, błędnej interpretacji, dokonujemy aktualizacji. Tak samo postępujemy jeśli wiedza o danym zagadnieniu zostaje poszerzona z czasem, zarówno w przypadku informacji zdobywanych przez nas samych, jak i źródeł zewnętrznych.

W przypadku wiadomości zawierających oferty od sklepów lub innych partnerów zewnętrznych, zamieszczamy specjalny komunikat pod artykułem, który informuje o prowizjach otrzymywanych przez firmę Webedia Polska SA W przypadku tekstów zamówionych zewnętrznie, również umieszczamy adnotację informującą o współpracy. Na łamach serwisu nigdy nie pojawiają się treści sponsorowane, które nie byłyby w taki sposób oznaczone i nie ma od tej reguły żadnych wyjątków.

Nigdy nie płacimy za informacje gdy publikujemy wiadomości ze źródeł własnych. Jednocześnie nasze źródła chronimy. Jeśli informator nie życzy sobie upubliczniania swoich danych osobowych, używamy konstrukcji „źródło zbliżone do firmy X” lub „informator pragnący zachować anonimowość”.

Redakcja GRYOnline.pl nie dopuszcza do publikacji autorskich newsów, autorskich wpisów encyklopedycznych, autorskich recenzji, autorskich poradników czy autorskich artykułów publicystycznych w całości wygenerowanych przez AI. Wychodzimy z założenia, że nasi Czytelnicy chcą czytać nas i naszych autorów, nie zaś bezosobowe AI. Za weryfikację treści odpowiada redaktor prowadzący dział i wszelkie podejrzenia o ewentualne wygenerowanie tekstu traktujemy bardzo poważnie. Dopuszczamy wspieranie autora przez AI w ograniczonym zakresie (np. korekta językowa, literówki) oraz dopuszczamy grafiki generowane przez AI, jeśli są oznaczone jako źródło.

Na łamach GRYOnline.pl możecie odnaleźć fragmenty tekstów w całości wygenerowanych przez AI. Są to teksty zawsze oznaczone i pozbawione odrębności – pełnią funkcję uzupełniającą. Przykładem takiego użycia jest podsumowanie ocen Steam w encyklopedii.

Zachęcamy do możliwości kontaktu z redakcją w sytuacji, gdy treść wiadomości zawiera rażące błędy merytoryczne. Dotyczy to również przypadków, w których treść może godzić w dobre imię opisywanej osoby lub firmy. W tym celu prosimy o kontakt pod adresem [email protected]

Encyklopedia

Wpis encyklopedyczny gry na ogół dodawany jest w chwili oficjalnej zapowiedzi danego tytułu. W wyjątkowych przypadkach grę wpisujemy już w przypadku wzmianki o pracach nad nią, na ogół dotyczy to produkcji najbardziej nośnych. Notka jest systematycznie uzupełniana wraz z dostępem do nowych informacji i finalnie zatwierdzana już po premierze gry. Wtedy właśnie dokonujemy ostatniego sprawdzenia, czy wszystko się w niej zgadza – nie usuwamy jednak filmów ani screenów przedstawiających, jak gra wyglądała na wcześniejszych etapach prac.

Nie dodajemy wpisów encyklopedycznych na życzenie ani za opłatą. Dział podejmuje taką decyzję samodzielnie, oceniając potencjalne zainteresowanie danym produktem. Wszystkie przypadki traktowane są indywidualnie, nie jesteśmy w stanie dodawać każdej gry, która znajduje się na rynku.

Recenzje gier

Redakcja najczęściej otrzymuje gry do recenzji od partnerów zewnętrznych. Na ogół są to wydawcy lub podmiot działający w ich imieniu. W przypadku braku kopii przedpremierowej, gry kupujemy sami.

Redakcja sama decyduje, jakie gry chce zrecenzować, kierując się przesłankami zgodnymi z interesem serwisu informacyjnego. Innymi słowy, tworzymy recenzje tych gier, które uznajemy za potrzebne w danym momencie. Nigdy nie tworzymy recenzji na zamówienie, nie istnieje też możliwość kupna recenzji w jakiejkolwiek postaci. Gier do recenzji nie wybiera ani zarząd naszej firmy, ani recenzent, ani tym bardziej zewnętrzny partner. Gry do recenzji wybiera redakcja, kolegium redakcyjne i redaktorzy prowadzący dział.

W przypadku gdy otrzymujemy kopię do recenzji od partnera zewnętrznego, akceptujemy zasady wynikające z przedpremierowego dostępu do egzemplarza, czyli zobowiązujemy się do zachowania ciszy do wyznaczonego przez partnera momentu. Dokładna data i godzina recenzji (tzw. embargo) ustalane jest zawsze przez wydawcę i redakcja nie ma na nie wpływu. Zawieranie umów o zachowaniu poufności (NDA) nie ma żadnego wpływu na końcową ocenę – dokument ma jedynie zabezpieczyć wydawcę przed wyciekiem jakichkolwiek materiałów przed premierą. Recenzenci danego tytułu nie mogą tworzyć treści sponsorowanych tytułu, który będą recenzować lub recenzowali. I odwrotnie, autorzy treści sponsorowanych nie tworzą recenzji danego tytułu. Recenzent nie jest świadom ewentualnych umów sprzedażowych, marketingowych i promocyjnych. Recenzent nie ma kontaktu z działem sprzedaży i marketingu.

Recenzje gier i ich oceny zawsze stanowią subiektywną opinię autora. Różni autorzy mogą postrzegać daną grę różnie i redakcja nie ma na to żadnego wpływu. Do napisania recenzji wyznaczamy wcześniej autora doświadczonego, który najlepiej – naszym zdaniem – sprawdzi się w tej kwestii. Innymi słowy, wybieramy do recenzji ekspertów w danej dziedzinie, którzy mają obycie z danym gatunkiem, znają serię w przypadku sequelów itd.

Recenzujemy gry w takim stanie, w jakim je otrzymamy – nie wystawiamy ocen na kredyt. Jeśli gra zawiera błędy i producent poinformuje nas, że jest ich świadomy i zostaną one w najbliższym czasie usunięte, to zawieramy taką informację w tekście. Nie oznacza to jednak, że oceniamy grę z uwzględnieniem tych obietnic. Interesuje nas aktualny stan faktyczny, a nie to co (być może) będzie się z daną grą działo później. W konkretnych przypadkach (np. gier długożyjących) możemy wrócić do gry po jej premierze; publikujemy wówczas drugą recenzję z nową oceną. Nie modyfikujemy jednak starej recenzji i oceny.

Opinie w recenzjach publikowanych na łamach serwisu GRYOnline.pl nie muszą pokrywać się z opiniami redaktorów TVGRY. Obie redakcje działają w pełni niezależnie, choć może wystąpić przypadek, że osoba prezentująca opinie w filmie jest tą samą osobą, która wcześniej przygotowała tekst. Współpracujemy ze sobą, dzielimy się informacjami, a często również wspólnie przygotowujemy materiały.

W przypadku niemożności wyrobienia sobie ostatecznej opinii do momentu zejścia tzw. embargo, zastrzegamy sobie prawo do publikacji recenzji częściowej, nie posiadającej jeszcze oceny końcowej. Teksty typu „review in progress” zawsze oznaczone są w tytule hasłem „w przygotowaniu”, które informują Czytelnika, że nie jest to jeszcze artykuł kompletny. Takie recenzje otrzymują końcową ocenę później, a sam tekst jest dodatkowo modyfikowany i redagowany, aby taką opinię zawierać. Wówczas z tytułu znika również hasło „w przygotowaniu”.

Wszystkie oceny są wysyłane do partnerów z serwisu Metacritic i OpenCritic, gdzie wystawiona przez nas nota wliczana jest do ogólnej średniej. Redakcja nie ma żadnego wpływu na oceny prezentowane w serwisie Metacritic i OpenCritic, poza naszą, rzecz jasna. Raz wysłana ocena do serwisu Metacritic nie może zostać zmieniona.Redakcja podejmuje się oceniania tzw. portów, czyli konwersji tytułów na inne platformy. W takich przypadkach oceniana jest wyłącznie jakość samego portu, a nie zawartość produktu. Ocena zawartości gry na ogół znajduje się w pierwszej recenzji na serwisie, we wszystkich tekstach oceniających konwersje link do pierwszej recenzji znajduje się zaraz na ich początku.

Oceny gier – recenzent oraz ocena GRYOnline.pl

Gry oceniane w recenzjach otrzymują od zera do dziesięciu punktów, przy czym akceptowane są też "połówki", co oznacza, że istnieje dokładnie 21 not, którymi możemy ocenić dany tytuł. Dla łatwiejszego rozróżnienia, oceny symbolizowane są trzema kolorami:

Oceny mają też przypisane teksty, które za pomocą jednego słowa opisują daną ocenę:

Redakcja nie ingeruje w wysokość ocen, nigdy nie ustalamy ich wspólnie.

Jedynym wyjątkiem od tej reguły jest "dziesiątka". Uważamy, że jest to ocena specjalna, przyznawana tylko najmocniejszym tytułom w stawce, dlatego aby dana gra w serwisie otrzymała najwyższą notę, taką opinię musi wyrazić nie tylko autor recenzji, ale też kolegium redakcyjne. To poniekąd tłumaczy, dlaczego "dziesiątki" przyznane na GOL-u można policzyć na palcach jednej ręki.

Osobną oceną jest tzw. ocena GRYOnline. Znaleźć ją możecie np. w dziale encyklopedii przy każdej z gier. Jest to średnia ocena wyciągnięta z:

Eksperci to mianowani przez redakcję Czytelnicy portalu GRYOnline.pl, których wiedzę i umiejętności szczególnie cenimy. Mogą być to również zewnętrzni eksperci, np. dziennikarze innych portali, freelancerzy, youtuberzy itd.

Wybrani gracze to czytelnicy GRYOnline.pl, którzy choć nie należą (jeszcze) do puli ekspertów, napisali rzetelną recenzję danego tytułu.

Wychodzimy z założenia, że nasi Czytelnicy mają prawo na wpływ na ocenę końcową danej gry i chcemy zaprosić ich do współtworzenia w bardziej aktywny i mający znaczenie sposób. Ocena ekspertów i wybranych graczy nie musi zgadzać się z oceną recenzenta ani ocenami innych redaktorów. Cenimy różnorodność i wielość opinii.

Kolejnymi typami ocen są Oceny graczy – czyli po prostu wszystkich zalogowanych użytkowników GRYOnline.pl oraz ocena OpenCritic – czyli średnia z mediów listowanych w agregacie OC.

Piractwo, emulacja, DRM

Redakcja nie toleruje piractwa w żadnej formie, wskutek czego nie publikuje informacji o dostępności gier poza oficjalną dystrybucją.

Serwis informacyjny z zasady powstrzymuje się również od informowania o procesie lub progresie łamania samych zabezpieczeń, np. popularnego na pecetach Denuvo. Istnieją jednak sporadyczne wyjątki dotyczące tego zagadnienia, na przykład gdy okazuje się że użyte narzędzia DRM wpływają na to, jak działa sama gra.

Nie hostujemy również żadnych ROM-ów, nie informujemy o ich istnieniu, ani do nich nie linkujemy. Zostawiamy sobie prawo do pisania o zjawisku emulacji, ponieważ jest to część sceny i świata graczy.

Wyjazdy na pokazy gier i tzw. review eventy

Redakcja uczestniczy w wyjazdach organizowanych przez wydawców w celu zapoznania się z wczesnymi wersjami gier i przygotowania ich zapowiedzi. Obowiązująca w branży praktyka sprawia, że w większości przypadków koszty wyjazdu i zakwaterowania pokrywa partner zewnętrzny. W pozostałych przypadkach logistykę opłacamy sami.

Osobną kategorią są tzw. review eventy, czyli wydarzenia, w których dziennikarze mogą zapoznać się z ostateczną wersją produktu, by napisać recenzje. W przypadku review eventów koszty podróży i zakwaterowania pokrywamy sami.

Relacje z partnerami wewnętrznymi i zewnętrznymi

Serwis GRYOnline.pl jest częścią międzynarodowej grupy medialnej Webedia, z siedzibą w podparyskim Levallois-Perret. Działania podejmowane przez naszych mocodawców nie mają żadnego wpływu na działania naszej redakcji. Innymi słowy, decyzje o publikacji jakichkolwiek treści nie są podejmowane we Francji, tylko przez nasz zespół w Polsce.

Dzięki współpracy z innymi redakcjami wchodzącymi w skład wspomnianej grupy medialnej, istnieje możliwość przedruku treści przygotowanych na Zachodzie, np. z niemieckiego serwisu Gamestar. W takich przypadkach zawsze podajemy oryginalnego autora tekstu. Nie płacimy za tego typu treści, otrzymujemy je w ramach koleżeńskiej wymiany.

Redakcja nie ma również wpływu na to, jakie reklamy wyświetlane są na stronie GRYOnline.pl i jakie sprzedażowe umowy zawierane są między naszą firmą, a zewnętrznymi partnerami. Odpowiedzialny za to jest kompletnie osobny zespół ludzi, który nie podejmuje żadnych decyzji co do redakcyjnych materiałów, w tym recenzji.

Redakcja otrzymuje różne podarunki od wydawców, na ogół są to gadżety związane z promowanym aktualnie tytułem. Gadżety nie mają żadnego wpływu na to, jak podchodzimy do danej gry. Większość rzeczy, które otrzymujemy, rozdajemy wśród Czytelników na spotkaniach lub wystawiamy na aukcje Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Niektóre gadżety zostają w redakcji w celach dekoracyjnych.

Istniejemy na rynku już kilkadziesiąt lat i zdarza się, że nasi byli autorzy i redaktorzy pracują obecnie np. w firmach tworzących gry. Jeśli uznamy, że chcemy zrecenzować grę naszego byłego pracownika, do zadania zostanie wyznaczony recenzent, który nie znał lub nie miał bliższych relacji z byłym pracownikiem.

Powyższa polityka redakcyjna obowiązuje redakcję GRYOnline.pl od momentu jej ostatniej aktualizacji: 14 października 2025 roku.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl