GRY-Online.pl

Polityka Redakcyjna Webedia Polska SA


Wiadomości

Tworząc codzienne wiadomości, staramy się przedstawić istotę zagadnienia maksymalnie rzetelnie, powołując się na oryginalne źródła. Zawsze umieszczamy też w odpowiednich miejscach linki do nich, pozwalając Czytelnikowi samodzielnie zweryfikować treść newsa.

Opisując dane zagadnienie, staramy się zachować obiektywizm. Nie oznacza to, że w wiadomościach nie mogą pojawić się luźne opinie autora dotyczące sprawy, ale unikamy stronniczości. Naszej oceny sytuacji dokonujemy wyłącznie w felietonach, które na łamach serwisu zgrupowane są w dziale Opinie i tak też są oznaczone.

W przypadku wystąpienia błędów w treści, błędnej interpretacji, dokonujemy aktualizacji. Tak samo postępujemy jeśli wiedza o danym zagadnieniu zostaje poszerzona z czasem, zarówno w przypadku informacji zdobywanych przez nas samych, jak i źródeł zewnętrznych. Wszystkie aktualizowane wiadomości mają wyraźne oznaczenie w tytule, a nowa (dodana) treść pojawia się na samej górze artykułu. Nie modyfikujemy oryginalnych treści po aktualizacji, pozostawiając je w takiej formie, jak zostały napisane wcześniej.

W przypadku wiadomości zawierających oferty od sklepów lub innych partnerów zewnętrznych, zamieszczamy specjalny komunikat pod artykułem, który informuje o prowizjach otrzymywanych przez firmę Webedia Polska SA W przypadku tekstów zamówionych zewnętrznie, również umieszczamy adnotację informującą o współpracy. Na łamach serwisu nigdy nie pojawiają się treści sponsorowane, które nie byłyby w taki sposób oznaczone i nie ma od tej reguły żadnych wyjątków.

Nigdy nie płacimy za informacje gdy publikujemy wiadomości ze źródeł własnych. Jednocześnie nasze źródła chronimy. Jeśli informator nie życzy sobie upubliczniania swoich danych osobowych, używamy konstrukcji „źródło zbliżone do firmy X” lub „informator pragnący zachować anonimowość”.

Zachęcamy do możliwości kontaktu z redakcją w sytuacji, gdy treść wiadomości zawiera rażące błędy merytoryczne. Dotyczy to również przypadków, w których treść może godzić w dobre imię opisywanej osoby lub firmy. W tym celu prosimy o kontakt pod adresem [email protected]

Encyklopedia

Wpis encyklopedyczny gry na ogół dodawany jest w chwili oficjalnej zapowiedzi danego tytułu. W wyjątkowych przypadkach grę wpisujemy już w przypadku wzmianki o pracach nad nią, na ogół dotyczy to produkcji najbardziej nośnych. Notka jest systematycznie uzupełniana wraz z dostępem do nowych informacji i finalnie zatwierdzana już po premierze gry. Wtedy właśnie dokonujemy ostatniego sprawdzenia, czy wszystko się w niej zgadza - nie usuwamy jednak filmów ani screenów przedstawiających, jak gra wyglądała na wcześniejszych etapach prac.

Dodanie wpisu do encyklopedii nie jest gwarantowane w żaden sposób. Dział podejmuje taką decyzję samodzielnie, oceniając potencjalne zainteresowanie danym produktem. Wszystkie przypadki traktowane są indywidualnie, nie jesteśmy w stanie dodawać każdej gry, która znajduje się na rynku.

Recenzje gier

Redakcja najczęściej otrzymuje gry do recenzji od partnerów zewnętrznych, którym na ogół jest sam wydawca lub podmiot działający w jego imieniu. W przypadku braku kopii przedpremierowej, gry kupujemy sami. Informacja dotycząca pochodzenia recenzowanego egzemplarza, zawsze znajduje się w dedykowanym mu artykule i jest specjalnie wyróżniona na jego końcu.

Redakcja sama decyduje, jakie gry chce zrecenzować, kierując się przesłankami zgodnymi z interesem serwisu informacyjnego. Innymi słowy, tworzymy recenzje tych gier, które uznajemy za potrzebne w danym momencie. Nigdy nie tworzymy recenzji na zamówienie, nie istnieje też możliwość kupna recenzji w jakiejkolwiek postaci.

W przypadku gdy otrzymujemy kopię do recenzji od partnera zewnętrznego, akceptujemy zasady wynikające z przedpremierowego dostępu do egzemplarza, czyli zobowiązujemy się do zachowania ciszy do wyznaczonego przez partnera momentu. Dokładna data i godzina recenzji (tzw. embargo) ustalane jest zawsze przez wydawcę i redakcja nie ma nie wpływu. Zawieranie umów o zachowaniu poufności (NDA) nie ma żadnego wpływu na końcową ocenę – dokument ma jedynie zabezpieczyć wydawcę przed wyciekiem jakichkolwiek materiałów przed premierą.

Recenzje gier i ich oceny, mimo że w szerszym rozumieniu kwalifikują się do oceny redakcyjnej, zawsze stanowią subiektywną opinię autora. Różni autorzy mogą postrzegać daną grę różnie i redakcja nie ma na to żadnego wpływu. Do napisania recenzji wyznaczamy wcześniej autora doświadczonego, który najlepiej – naszym zdaniem – sprawdzi się w tej kwestii. Innymi słowy, wybieramy do recenzji ekspertów w danej dziedzinie, którzy mają obycie z danym gatunkiem, znają serię w przypadku sequelów itd. W każdej recenzji znajduje się adnotacja, ile autor grał w dany tytuł, jak mocno go wyeksploatował i jakie ma doświadczenie w temacie.

Recenzujemy gry w takim stanie, w jakim je otrzymamy – nie wystawiamy ocen na kredyt. Jeśli gra zawiera błędy i producent poinformuje nas, że jest ich świadomy i zostaną one w najbliższym czasie usunięte, to zawieramy taką informację w tekście. Nie oznacza to jednak, że oceniamy grę z uwzględnieniem tych obietnic. Interesuje nas aktualny stan faktyczny, a nie to co (być może) będzie się z daną grą działo później.

Opinie w recenzjach publikowanych na łamach serwisu GRYOnline.pl nie pokrywają się z opiniami redaktorów TVGRY. Obie redakcje działają w pełni niezależnie, choć może wystąpić przypadek, że osoba prezentująca opinie w filmie jest tą samą osobą, która wcześniej przygotowała tekst. Ta sama uwaga dotyczy naszego anglojęzycznego serwisu Gamepressure, który jest w pełni niezależnym bytem i korzysta z usług autorów nie publikujących na łamach serwisu GRYOnline.pl.

W przypadku niemożności wyrobienia sobie ostatecznej opinii do momentu zejścia tzw. embargo, zastrzegamy sobie prawo do publikacji recenzji częściowej, nie posiadającej jeszcze oceny końcowej. Teksty typu „review in progress” zawsze oznaczone są w tytule hasłem „w przygotowaniu”, które informują Czytelnika, że nie jest to jeszcze artykuł kompletny. Takie recenzje otrzymują końcową ocenę później, a sam tekst jest dodatkowo modyfikowany i redagowany, aby taką opinię zawierać. Wówczas z tytułu znika również hasło „w przygotowaniu”.

Wszystkie oceny są wysyłane do partnerów z serwisu Metacritic, gdzie wystawiona przez nas nota wliczana jest do ogólnej średniej. Redakcja nie ma żadnego wpływu na oceny prezentowane w serwisie Metacritic, poza naszą, rzecz jasna. Raz wysłana ocena do serwisu Metacritic nie może zostać zmieniona.

W przypadku tzw. gier długożyjących, redakcja może przygotować tekst oceniający grę po czasie (np. po licznych aktualizacjach), ale nie czyni tego w formie klasycznej recenzji, zawierającej nową (zmodyfikowaną) notę końcową. Taka opinia może pojawić się wyłącznie w treści recenzji. Nota początkowa jest wiążąca i zawsze stanowi podsumowanie stanu faktycznego w momencie publikacji.

Redakcja podejmuje się oceniania tzw. portów, czyli konwersji tytułów na inne platformy. W takich przypadkach oceniana jest wyłącznie jakość samego portu, a nie zawartość produktu. Ocena zawartości gry na ogół znajduje się w pierwszej recenzji na serwisie, we wszystkich tekstach oceniających konwersje link do pierwszej recenzji znajduje się zaraz na ich początku.

Oceny gier

Gry oceniane w recenzjach otrzymują od zera do dziesięciu punktów, przy czym akceptowane są też "połówki", co oznacza, że istnieje dokładnie 21 not, którymi możemy ocenić dany tytuł. Dla łatwiejszego rozróżnienia, oceny symbolizowane są trzema kolorami:

  • czerwonym, uwzględniającym oceny od 0.0 do 5.0
  • żółtym, uwzględniającym oceny od 5.5 do 6.5
  • zielonym, uwzględniającym oceny od 7.0 do 10.0

Oceny mają też przypisane teksty, które za pomocą jednego słowa opisują daną ocenę:

  • 0.0 - 2.0: okropna
  • 2.5 - 4.0: bardzo słaba
  • 4.5 - 5.0: słaba
  • 5.5 - 6.5: przeciętna
  • 7.0 - 7.5: dobra
  • 8.0 - 8.5: bardzo dobra
  • 9.0 - 9.5: świetna
  • 10.0: wybitna

W naszym serwisie funkcjonuje pojęcie oceny "oceny redakcji", które na ogół odnosi się do oceny wystawionej w pierwszej recenzji danej gry. To właśnie ta ocena wysyłana jest po publikacji do serwisu Metacritic, który zbiera noty z wybranych serwisów internetowych, a następnie uśrednia je, by otrzymać swoją ocenę. Mimo że w gruncie rzeczy ocena z recenzji jest oceną redakcyjną, jest to tak naprawdę subiektywna ocena autora recenzji. Redakcja nie ingeruje w wysokość ocen, nigdy nie ustalamy ich wspólnie. Ufamy swoim autorom i wychodzimy z założenia, że skoro autor został przez nas samych desygnowany do napisania tekstu, to wystawiona przez niego ocena powinna reprezentować serwis.

Jedynym wyjątkiem od tej reguły jest "dziesiątka". Uważamy, że jest to ocena specjalna, przyznawana tylko najmocniejszym tytułom w stawce, dlatego nasi autorzy nie mogą w pojedynkę decydować o tym, czy dany tytuł na najwyższą ocenę zasługuje, bądź nie. Aby dana gra w serwisie otrzymała najwyższą notę, taką opinię musi wyrazić nie tylko autor recenzji, ale też dwóch innych redaktorów ogrywających ten tytuł. To poniekąd tłumaczy, dlaczego "dziesiątki" przyznane na GOL-u można policzyć na palcach jednej ręki.

Oprócz oceny, gry mogą być też rekomendowane przez redakcję, dzięki czemu otrzymują one dodatkowe wyróżnienie graficzne w postaci symbolu "Rekomendacja GRYOnline.pl". Rekomendację na ogół otrzymują gry bardzo dobre i świetne, ale nie jest to regułą, bo wyróżnienie nie jest ściśle powiązane z oceną. Rekomendować możemy grę ze słabszą notą, jeśli czujemy taką potrzebę, każdy taki przypadek rozpatrywany jest indywidualnie przez redakcję.

Piractwo

Redakcja nie toleruje piractwa w żadnej formie, wskutek czego nie publikuje informacji o dostępności gier poza oficjalną dystrybucją. Tak samo traktujemy gry emulowane, bo proceder na ogół wiąże się ze ściąganiem ich kopii w postaci ROM-ów. Wiek platformy nie ma w tym drugim przypadku żadnego znaczenia, w naszym rozumieniu wiek produktu nie ma tu żadnego znaczenia.

Serwis informacyjny z zasady powstrzymuje się również od informowania o procesie lub progresie łamania samych zabezpieczeń, np. popularnego na pecetach Denuvo. Istnieją jednak sporadczyne wyjątki dotyczące tego zagadnienia, na przykład gdy okazuje się że użyte narzędzia DRM wpływają na to, jak działa sama gra. Decyzje dotyczące takich przypadków podejmujemy indywidualnie, starając się je ograniczać do niezbędnego minimum.

Wyjazdy na pokazy gier i tzw. review eventy

Redakcja uczestniczy w wyjazdach organizowanych przez wydawców, zarówno w celu zapoznania się z wczesnymi wersjami gier (tradycyjne pokazy), jak i finalnymi (review eventy). Obowiązująca w branży praktyka sprawia, że w większości przypadków koszty wyjazdu i zakwaterowania pokrywa partner zewnętrzny. W pozostałych przypadkach logistykę opłacamy sami. W każdym tekście wyjazdowym zawsze znajduje się adnotacja, na jakich zasadach odbyliśmy podróż.

Opłacenie wyjazdów zagranicznych przez partnerów zewnętrznych nie ma żadnego wpływu na ocenę produktu dokonywaną przez autora, jednakże nigdy nie formułujemy ostatecznych wniosków na bazie niekompletnych wersji gier, z którymi mamy styczność. Recenzje gier napisanych w ramach tzw. review eventów są dla odmiany wiążące, chyba że sami uznamy, że to co zobaczyliśmy, nie jest wystarczające do sformułowania oceny (np. brak tam trybu multiplayer, który jest niezbędny do ostatecznych wniosków).

Relacje z partnerami wewnętrznymi i zewnętrznymi

Serwis GRYOnline.pl jest częścią międzynarodowej grupy medialnej Webedia, z siedzibą w podparyskim Levallois-Perret. Działania podejmowane przez naszych mocodawców nie mają żadnego wpływu na działania naszej redakcji. Innymi słowy, decyzje o publikacji jakichkolwiek treści nie są podejmowane we Francji, tylko przez nasz zespół w Polsce.

Dzięki współpracy z innymi redakcjami wchodzącymi w skład wspomnianej grupy medialnej, istnieje możliwość przedruku treści przygotowanych na Zachodzie, np. z niemieckiego serwisu Gamestar. W takich przypadkach zawsze podajemy oryginalnego autora tekstu. Nie płacimy za tego typu treści, otrzymujemy je w ramach koleżeńskiej wymiany i czasem sami takie artykuły udostępniamy naszym partnerom wewnętrznym.

Redakcja otrzymuje różne podarunki od wydawców, na ogół są to gadżety związane z promowanym aktualnie tytułem. Fanty nie mają żadnego wpływu na to, jak podchodzimy do danej gry. Większość rzeczy, które otrzymujemy, rozdajemy wśród Czytelników na spotkaniach lub wystawiamy na aukcje Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Niektóre gadżety zostają w redakcji w celach dekoracyjnych.