futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje

Technologie

Technologie 26 października 2013, 08:00

autor: Adrian Werner

Xbox One – wszystko, co wiemy o nowej konsoli Microsoftu

Do startu nowej generacji konsol pozostało niespełna pół roku. To dobry moment, aby podsumować wszystko, co wiemy na temat Xboksa One.

Spis treści

Xbox One – specyfikacja techniczna

Xbox One zadebiutuje na rynku osiem lat po premierze „trzystasześćdziesiątki”. To szmat czasu, więc gracze oczekują dużego skoku technologicznego. Wiele wskazuje na to, że nadzieje te zostaną spełnione.

Projektując konsolę, Microsoft podziękował za współpracę partnerom, z pomocą których wykreował Xboksa 360 – firmom IBM i Nvidia. Zamiast tego architektura nowej generacji oparta zostanie na rozwiązaniach AMD. Z usług tego producenta postanowiło skorzystać również konkurencyjne Sony, co powinno sprawić, że tworzenie wieloplatformowych gier będzie znacznie łatwiejsze niż w przypadku poprzednich generacji.

Pod obudową Xboksa One znajdziemy ośmiordzeniowy procesor x86-64 oparty na mikroarchitekturze AMD Jaguar, taktowany zegarem 1.75 GHz. Układ graficzny bazować ma na architekturze AMD GCN, a jego częstotliwość taktowania wyniesie 853 MHz. Warto wspomnieć, że oba taktowania zostały podkręcone w porównaniu z pierwotną specyfikacją, aby umożliwić konsoli mocniejszą rywalizację z PlayStation 4.

Konsola wyposażona zostanie również w 8 GB pamięci DDR3. Teoretycznie jest to taka sama ilość jak w konkurencyjnym PlayStation 4, ale po dalszej analizie sytuacja przedstawia się nieco inaczej. Sony postawiło bowiem na pamięć GDDR5, która jest szybsza, oferując taktowanie 550 MHz i przepustowość 170.6 GB/s. Natomiast Xbox One korzysta ze starszej technologii taktowanej w 2133 MHz i o przepustowości 68.3 GB/s. Microsoft broni się jednak, twierdząc, że w rozwiązaniu Sony własna prędkość okupiona jest większymi temperaturami, co może negatywnie wpływać na wydajność. Gigant z Redmont zdał sobie chyba jednak sprawę z istniejącego problemu. Xbox One wyposażony zostanie bowiem również w 32 MB dodatkowej pamięci ESRAM. Według najnowszych informacji firma podkręciła ją do przepustowości 196 GB/s, co powinno pomóc w zmniejszeniu dystansu do konkurencji.

W rezultacie znacznie większe różnice niż w specyfikacji technicznej mogą wystąpić w ilości pamięci rezerwowanej na system operacyjny. W przypadku Xboksa One będą to 3 GB. Nie mamy jeszcze konkretnych danych odnośnie PlayStation 4, ale plotki mówią o wartości trzykrotnie niższej. Nawet jeśli te spekulacje są przesadzone, to i tak system operacyjny Sony bez wątpienia zajmie mniej pamięci.

Ponadto wewnątrz Xboksa One znajdzie się dysk twardy o pojemności 500 GB. Niestety, nie będzie można go wymieniać. Konsola zaoferuje również dźwięk przestrzenny 7.1 i dwa porty USB 3.0. Teoretycznie urządzenie powinno być w stanie wyświetlać obraz w rozdzielczości 4K, ale wątpliwe, aby taka opcja pojawiła się w grach. Komunikacja z siecią nastąpi za pośrednictwem łącz 1 Gbps Ethernet oraz Wi-Fi 802.11n. Obraz i dźwięk przekażą interfejsy HDMI in i HDMI out. Zestaw uzupełni napęd Blu-ray.

Postawienie na architekturę AMD zbliży konsolę do pecetów i umożliwi łatwiejszą konwersję między platformami, zarówno jeśli chodzi o gry, jak i inne aplikacje. Microsoft nie kryje, że jego ostatecznym celem jest sprzężenie w przyszłości wszystkich swoich systemów w jeden i Xbox One stanowi kolejny krok na tej drodze. Na niedawnej konferencji dla deweloperów BUILD przedstawiciele firmy radzili, aby studia mające ambicje tworzenia programów na nowego Xboksa zaczęły już teraz projektować je pod Windowsa 8, gdyż późniejsze przeniesienie ich na konsolę ma być dziecinnie łatwe.

Xbox 360 stał się niesławny z powodu przegrzewania się konsoli. W przypadku kolejnej generacji Microsoft nie zamierza powtórzyć tego błędu. System chłodzony będzie wydajnymi wentylatorami, a dodatkowo wyposażony zostanie w mechanizmy wykrywające moment, w którym temperatura zaczyna osiągać niebezpieczny poziom. W takim wypadku urządzenie przyspieszy wentylatory i ograniczy zużycie prądu. Zapewne negatywnie wpłynie to na wydajność podczas grania, ale lepsze to niż uszkodzenie układów lub obudowy.

Co zaskakujące, konsolę zaprojektowano wyłącznie z myślą o pracy w pozycji poziomej. Osoby, które ustawią swój egzemplarz pionowo, zrobią to na własne ryzyko i producent nie zamierza brać odpowiedzialności za ewentualne awarie. Problemy mogą wynikać głównie z konstrukcji napędu płyt.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej

PlayStation 4 - wszystko, co wiemy o konsoli PS4 firmy Sony
PlayStation 4 - wszystko, co wiemy o konsoli PS4 firmy Sony

PlayStation 4 ma szanse przywrócić firmie Sony pozycję lidera na rynku konsol. Dzielimy się z Wami wszystkim, co wiemy na temat tej platformy.