Twórca It Takes Two: „deweloperzy powinni się postarać, by gracze kończyli gry”

Josef Fares ze studia Hazelight udzielił wywiadu serwisowi VentureBeat. W rozmowie pojawił się wątek ponownego przechodzenia gier. Zdaniem dewelopera twórcy nie powinni przykładać do tej kwestii aż tak dużej uwagi i zamiast tego skupić się na tym, by gracze w ogóle kończyli kupowane produkcje.

Bartosz Świątek

Twórca It Takes Two: „deweloperzy powinni się postarać, by gracze kończyli gry”.
Twórca It Takes Two: „deweloperzy powinni się postarać, by gracze kończyli gry”.

W SKRÓCIE:

  1. Josef Fares ze studia Hazelight uważa, że niewielu graczy decyduje się na ponowne przechodzenie gier;
  2. zdaniem dewelopera twórcy powinni skupić się na tym, by więcej osób skończyło ich produkcję choć raz.

Josef Fares ze studia Hazelight – odpowiedzialnego za gry kooperacyjne A Way Out oraz It Takes Two – uważa, że deweloperzy powinni przestać skupiać się tak mocno na tym, by ich dzieła można było przechodzić wielokrotnie. Jego zdaniem znacznie ważniejsze jest to, by gracze w ogóle kończyli ogrywane tytuły. Wypowiedź pojawiła się w wywiadzie udzielonym redakcji serwisu VentureBeat.

Możliwość ponownego przechodzenia (tzw. „replayability” – przyp. red.)... naprawdę powinniśmy być bardzo ostrożni podchodząc do tego tematu, ponieważ są niebezpieczeństwa z nim związane – wszystkie statystyki pokazują, że ludzie nie kończą gier. To niebezpieczne, że recenzenci i generalnie wszyscy, którzy się wypowiadają na ten temat, mówią o „replayability”. Kto tak naprawdę przechodzi gry ponownie? Może mały procent ludzi to robi. Powinniśmy się skupić na tym, by ludzie w ogóle kończyli gry.

W przypadku It Takes Two, tak, możesz zagrać w to ponownie, jeśli zechcesz. Będziesz miał do dyspozycji różne mechaniki w zależności od tego, jak grasz. Ale to nie powinno być najważniejszą rzeczą w całej produkcji. Zawsze jesteśmy o to pytani i nie rozumiem dlaczego. Jak wielu ludzi gra po raz kolejny? To nie jest tak duża liczba, jak sądzicie – stwierdził Josef Fares.

W słowach omawianego dewelopera jest trochę prawdy, bowiem nawet najlepiej oceniane i chwalone przez graczy tytuły kończy tylko mniej więcej połowa grających w nie osób (a w przypadku wielu tytułów statystyka ta jest dużo niższa). Nie da się też ukryć, że nie każdy ma ochotę na granie w tę samą produkcję ponownie – bazując na swoim własnym przykładzie mogę powiedzieć, że czasem mi się to zdarza, ale drugie czy trzecie podejście na ogół jest doprowadzane do końca tylko w przypadku gier, które naprawdę mi się podobają i nawet po licznych godzinach rozgrywki potrafią zaoferować coś świeżego / odmiennego.

Warto też pamiętać, że „replayability” ma zupełnie inne znaczenie i wagę w przypadku różnych gatunków. Czym innym jest przejście po raz kolejny mocno stawiającej na fabułę gry akcji, czym innym ukończenie drugi raz RPG-a zapewniającego kilkadziesiąt / kilkaset godzin zabawy, a jeszcze czym innym spędzanie niezliczonych wieczorów na powtarzaniu tych samych misji / starć w wieloosobowej lub kooperacyjnej grze sieciowej.

  1. Premiery gier - w jakie nowe gry zagramy w marcu 2021
  2. It Takes Two – strona oficjalna
It Takes Two

It Takes Two

PC PlayStation Xbox Nintendo
po premierze

Data wydania: 26 marca 2021

Informacje o Grze
8.5

GRYOnline

7.8

Gracze

9.5

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

41

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Zręcznościowe
2021-03-05
14:20

Persecuted Legend

Persecuted

Też wolę, jak jedno przejście daje pełne doświadczenie, a nie że trzeba przechodzić kilka razy, żeby poznać całość. No chyba, że jest to w miarę dobrze zrobione, a te kolejne podejścia to nie tylko kilka dodatkowych linijek dialogowych czy lekko zmienione zakończenie, a faktycznie coś świeżego. Z tego powodu w ostatnich latach tylko kilka gier zachęciło mnie do ponownego przejścia, m.in. Resident Evil 7, Resident Evil 2 i The Evil Within.

W nadchodzącym Scarlet Nexus od Bandai Namco też mają być dwa osobne punkty widzenia na tę samą historię, poznawane z perspektywy dwojga bohaterów (każde z nich ma mieć swoją kampanię). Mam złe przeczucia, ale zobaczymy :).

Komentarz: Persecuted
2021-03-05
14:28

zanonimizowany1349061 Generał

Panie Josef pierw to trzeba tworzyć gry singleplayer bez głupiego wymuszania always online, wtedy można zabierać głos w tej sprawie.

Komentarz: zanonimizowany1349061
2021-03-06
10:11

PrawieAnonimowy Chorąży

PrawieAnonimowy
😐

O ironio nie chciało mi się skończyć "a way out" .Zazwyczaj przechodzę gry

Komentarz: PrawieAnonimowy
2021-03-06
15:54

DrLann Legionista

Mafię 2 przechodziłem chyba z 10 razy chociaż niczego nowego się tam nie dowiem, nie wybiorę inaczej i nie poprowadzę fabuły inaczej. Batmana AA również chociaż miałem już za 1 razem 100% znajdziek. Za to Wieśka nadal nie skończyłem - pierwszego dodatku z 2 chociaż mi się fabularnie bardzo podoba. W ogóle zawsze starałem się przechodzić gry od A do Z. Ale ostatnio mam ich tyle do nadrobienia, że jak mi się nudzi po prostu olewam. Gram bardziej dla mechanik i poznania co tam nowego niż zżywania się z jakimś tytułem na długo.
Wydaje mi się, że czego deweloperzy by nie wymyślili to tego wyniku za bardzo nie poprawią. Po prostu każdy szuka czegoś innego w ich grze, a nowych tytułów wychodzi jak grzybów po deszczu.

Komentarz: DrLann
2021-03-06
23:11

Wilk1999 Generał

Wilk1999

I Josef Fares, i Aquma mają sporo racji. Najważniejsze powinno być to, aby gra była na tyle dobra by dostatecznie mocno wciągnąć gracza i utrzymać go do swojego końca a możliwość jej wielokrotnego przejścia powinna być bardziej dodatkowym oraz mniej istotnym bajerem niż priorytetem, bo po co w grze taka opcja, jeśli zdecydowana większość graczy odbije się od produkcji, przerywając i porzucając ją nim ta zostanie w całości ukończona? A nie da się zaprzeczyć, że nieukończenie niektórych, naprawdę dobrych produkcji naprawdę potrafi być czymś niezbyt dobrym.

Komentarz: Wilk1999

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl