PlayStation 5 Pro ulepszy grafikę w grach z PS4
Zbliżająca się premiera PlayStation 5 Pro przynosi nie tylko ulepszenia dla gier z PS5, ale również niespodziankę dla posiadaczy biblioteki gier z PS4. Nowa funkcja ma zapewnić lepsze wrażenia wizualne w starszych tytułach, wykorzystując technologię skalowania obrazu PSSR.

Spis treści:
Premiera PlayStation 5 Pro zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nią pojawiają się nowe informacje na temat jego możliwości. Oprócz usprawnień dla gier na standardową wersję konsoli, Sony zadbało również o ludzi, wciąż wracających do swoich ulubionych tytułów z PS4. Nowa funkcja, ujawniona przez użytkowników, którzy otrzymali konsolę przedpremierowo, pozwoli na poprawę jakości obrazu w niektórych tytułach z poprzedniej generacji.
Gry z PS4 w lepszej jakości na PS5 Pro?
W menu ustawień obrazu PS5 Pro pojawiła się opcja „Poprawa jakości obrazu”, która, jak sama nazwa wskazuje, ma na celu ulepszenie grafiki w tytułach z poprzedniej generacji.
W sieci zawrzało od spekulacji na temat tego, które produkcje najbardziej skorzystają na nowym rozwiązaniu. Wśród najczęściej wymienianych tytułów znajduje się oczywiście Bloodborne, gra słynąca z niesamowitego klimatu i wymagającej rozgrywki, ale borykająca się z problemami z płynnością animacji, wciąż ograniczonej do 30 FPS. Musimy jednak bezpiecznie założyć, że „Poprawa jakości obrazu” nie sprawi, że nagle Bloodborne zacznie działać w 60 klatkach na sekundę. Bardziej prawdopodobne jest, że funkcja ta wpłynie na rozdzielczość i ostrość obrazu.
Na czym polega „Poprawa jakości obrazu”?
Choć Sony nie zdradziło szczegółów technicznych, wielu graczy i ekspertów na forach spekuluje, że nowa funkcja wykorzystuje technologię skalowania obrazu zwaną PSSR (ang. PlayStation Super Resolution). Działa ona na podobnej zasadzie co DLSS od Nvidii, czyli wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji do rekonstrukcji obrazu w wyższej rozdzielczości, zachowując przy tym ostrość i detale.
PSSR w PS5 Pro prawdopodobnie będzie działać na poziomie systemowym, co oznacza, że nie wymaga ingerencji twórców gier. Będzie to najpewniej bardzo podobne rozwiązanie jak w przypadku Automatic Super Resolution na systemach Windows, gdzie skalowanie odbywa się na poziomie systemu operacyjnego, a nie w samej grze.
Oczywiście, efekty działania PSSR mogą się różnić w zależności od gry. W niektórych przypadkach poprawa może być subtelna i ograniczać się do wyostrzenia obrazu, w innych zaś może przynieść zauważalną różnicę w jakości grafiki.
Czy warto kupić PS5 Pro dla lepszej grafiki w grach PS4?
Funkcja poprawy jakości obrazu to z pewnością pewnością miły gest w kierunku graczy, którzy chcą doświadczyć swoich ulubionych gier z PS4 w lekko odświeżonej oprawie graficznej. Nie jest to jednak rewolucja, która odmieni oblicze gamingu.
Przed zakupem PS5 Pro warto poczekać na testy i opinie graczy, którzy już pracują w pocie czoła sprawdzając działanie nowej funkcji w różnych tytułach. Być może okaże się, że różnice w grafice są niewielkie.
Pierwsze recenzje najnowszego sprzętu Sony zobaczymy 6 listopada (via Tom Henderson), a same konsole trafią do konsumentów którzy złożyli pre-order i na półki sklepowe dzień później.
- gaming
- konsole stacjonarne
- Sony Interactive Entertainment
- PS5 Pro / PlayStation 5 Pro
Komentarze czytelników
Aquma Centurion

Skąd informacja o tym, że PSSR działa na poziomie systemowym?
Według wszelkich znaków na niebie i ziemi ta technologia funkcjonuje podobnie do DLSS, XeSS i FSR2/3, co oznacza, że wymaga danych z silnika gry (wektorów ruchu, informacji o kolorach czy głębi, etc.), bo w oparciu o nie rekonstruuje obraz. Ergo: musi być zaimplementowana w grze, żeby działać.
DLSS/Xess/FSR3 to coś zupełnie innego niż Automatic Super Resolution w Windows 11 czy starsze FSR1. Polecam obejrzeć materiał Digital Foundry o ASR: https://www.youtube.com/watch?v=gmKXgdT5ZEY
Plus, w kontekście ulepszania gier z PS4 PSSR nie ma wielkiego sensu. To rozwiązanie służy do oszczędzania mocy obliczeniowej - renderuje obraz tak, by przypominał wyższą rozdzielczość, ale był mniej obciążający dla sprzętu. W starych grach to nie jest potrzebne. Funkcja omawiana w tym newsie wygląda bardziej na jakiś prosty upscaler (czy, jak wskazują ludzie na podlinkowanym przez Ciebie forum, zwyczajny filtr wyostrzający).