futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 29 lipca 2019, 21:22

Nvidia: pierwsza gra AAA wymagająca ray tracingu pojawi się w 2023 roku

Morgan McGuire z firmy Nvidia wypowiedział się w sprawie wykorzystania ray tracingu w grach. Jego zdaniem pierwsza wysokobudżetowa produkcja wymagająca tej technologii ukaże się w 2023 roku.

Nvidia wierzy w sukces ray tracingu, tyle że nie w najbliższym czasie. - Nvidia: pierwsza gra AAA wymagająca ray tracingu pojawi się w 2023 roku - wiadomość - 2019-07-29
Nvidia wierzy w sukces ray tracingu, tyle że nie w najbliższym czasie.

O ray tracingu w grach z pewnością jest już głośno, a kolejne firmy podejmują działania celem wykorzystania tej technologii. Jednak nie da się ukryć, że dla przeciętnego gracza jest to tylko ciekawostka, bo na razie korzystanie z niej wiąże się ze sporymi spadkami wydajności, zwłaszcza w przypadku starszych kart grafiki. Niemniej firma Nvidia po raz kolejny przekonuje, że ray tracing stanie się standardem na rynku elektronicznej rozrywki. Tym razem głos zabrał Morgan McGuire, którzy przygotował prezentację na trwające właśnie targi technologiczne Siggraph 2019. Jak oznajmił na Twitterze, pierwsza wysokobudżetowa gra wymagająca ray tracingu zadebiutuje w 2023 roku.

Skąd ten termin? McGuire zwraca uwagę na karierę wcześniejszych nowinek technologicznych w grach, jak choćby pierwszych kart grafiki. Jak twierdzi, niemal zawsze musi upłynąć co najmniej pięć lat od debiutu nowej technologii, nim stanie się ona standardem. Dlatego też McGuire uważa, że do 2023 roku ray-tracing i stosowana obecnie rasteryzacja będą koegzystować, by później ta druga opcja ustąpiła rozwiązaniu hybrydowemu. To z kolei będzie wykorzystywane do 2034 roku, po czym twórcy gier przerzucą się na pełnoprawny path tracing.

Ray tracing oferuje sporo, ale za jaką cenę? - Nvidia: pierwsza gra AAA wymagająca ray tracingu pojawi się w 2023 roku - wiadomość - 2019-07-29
Ray tracing oferuje sporo, ale za jaką cenę?

Choć o słuszności rozumowania McGuire’a przekonamy się dopiero za parę lat, może on mieć sporo racji. Jak wspomnieliśmy, konkurenci Nvidii również pracują nad opanowaniem ray tracingu, i to nie od niedawna (vide patent AMD z 2017 roku). Nie można też zapomnieć o nowej generacji konsol – Project Scarlett i PlayStation 5 na pewno zadebiutują na długo przed 2023 rokiem i obie platformy mają zaoferować wsparcie tej technologii. W takim przypadku ukazanie się gry wymagającej ray tracingu pozostałoby jedynie kwestią czasu. Na razie jednak nie zapowiada się, by miało do tego dojść w najbliższej przyszłości.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej