Clair Obscur: Expedition 33 wygląda jeszcze ładniej dzięki wysiłkom fanów. Zyskujący na popularności mod ulepsza ray tracing
Clair Obscur: Expedition 33 osiągnęło duży sukces i już powstają mody dedykowane grze. Jeden z nich skupia się na oprawie wizualnej i wzmacnia efekt śledzenia promieni.

Clair Obscur: Expedition 33 niemal z dnia na dzień stało się wielkim hitem – w 72 godziny rozeszło się w ponad milionie sztuk i to mimo obecności w Game Passie. Za popularnością idą oczywiście modyfikacje i na Nexus Mods znajdziemy już pierwsze projekty dedykowane grze studia Sandfall Interactive. Jeden z nich skupia się na podkręceniu efektów wizualnych gry.
Lepsze śledzenie promieni i efekty cząsteczkowe w Clair Obscur: Expedition 33
Modyfikacja Clair Obscur RT Enhanced pojawiła się 27 kwietnia, ale już dostała kilka aktualizacji i zyskuje na popularności. Z opisu wynika, że mod skupia się na ulepszeniu efektów śledzenia promieni oraz rekonstrukcji promieni z technologii DLSS. Jednocześnie projekt ma zachowywać surrealistyczną stylistykę gry.
Na ulepszenia, które dodaje Clair Obscur RT Enhanced, składają się następujące rzeczy:
- hardware'owe wsparcie dla śledzenia promieni Lumen, odbić i cieni;
- rekonstrukcja promieni DLSS dla ostrzejszych animacji ruchu i mniejszej ilości artefaktów;
- ulepszone włosy, ubrania i zachowanie oświetlenia mgły wolumetrycznej;
- zredukowane przecieki globalnego oświetlenia dla większej konsystencji cieniowania;
- dostrojenie ustawień niskich, średnich, wysokich i ultra dla śledzenia promieni.
Aby móc wykorzystać możliwości moda, musimy posiadać kartę graficzną obsługującą technologię DLSS przynajmniej w wersji 3.5. Jak wiemy, upscaling Nvidii w tej wersji obsługują wszystkie modele GeForce’ów RTX, poczynając od serii 20. Pozostaje wyłącznie kwestia spełnienia wymagań sprzętowych gry, żeby wykorzystać możliwości modyfikacji.
Instalacja modyfikacji:
- Umieść plik (ustawiony na tylko do odczytu) Engine.ini w folderze %LOCALAPPDATA%\Sandfall\Saved\Config\Windows\
- Zainstaluj plik Streamline DLSS Ray Reconstruction: jeśli korzystasz z PureDark UpscalerBase Plugin ścieżka Folder gry\Sandfall\Binaries\Win64, a jeśli nie korzystasz Folder gry\Sandfall\Binaries\Win64\mods\UpscalerBasePlugin\Streamline
- Upewnij się, że DLSS jest włączony w grze
Wymagane dodatkowe pliki: nvngx_dlssd.dll, sl.common.dll, sl.dlss_d.dll.
Obecnie jedynym zgłoszonym błędem jest dziwne oświetlenie brody Gustawa, które pojawia się pod niektórymi kątami kamery. Wtedy pojawiają się także artefakty. Poza tym wydaje się, że wszystko działa poprawnie i każdy zainteresowany może przetestować moda w praktyce.