Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS
Crusader Kings III
Crusader Kings III
Crusader Kings III Game Box

Najciekawsze materiały do: Crusader Kings III

Crusader Kings III - Caucasus in focus  v.1.0.1
Crusader Kings III - Caucasus in focus v.1.0.1

modrozmiar pliku: 289 KB

Caucasus in focus to modyfikacja do gry Crusader Kings 3, której autorem jest xvicha123.

Crusader Kings 3 - poradnik do gry
Crusader Kings 3 - poradnik do gry

poradnik do gry8 listopada 2021

Crusader Kings 3 poradnik, solucja to najlepsze porady na start, opis interfejsu, objaśnienie mapy świata gry, poziomów trudności i ustawień rozgrywki. Wyjaśniamy jak zarządzać królestwem: tytułami, wasalami, radą dworu, pieniędzmi i budowlami.

Crusader Kings 3 - recenzja. Ta gra nie ma konkurencji
Crusader Kings 3 - recenzja. Ta gra nie ma konkurencji

recenzja gry31 sierpnia 2020

Światowa premiera 1 września 2020. Najbardziej kompleksowy symulator średniowiecznego władcy powraca po ponad ośmiu latach. To absolutnie potężny ogrom możliwości z dwiema poważnymi wadami.

DLC Royal Court do Crusader Kings 3 z datą premiery; ogrom nowości
DLC Royal Court do Crusader Kings 3 z datą premiery; ogrom nowości

wiadomość23 listopada 2021

Poznaliśmy datę premiery dodatku Crusader Kings 3: The Royal Court. Paradox Interactive wrzucił do sieci nowy trailer, który przybliża nam zawartość rozszerzenia.

Bitwy z Crusader Kings 3 można rozegrać w Bannerlord -  ambitny mod już dostępny
Bitwy z Crusader Kings 3 można rozegrać w Bannerlord - ambitny mod już dostępny

wiadomość2 listopada 2021

Mount & Blade II: Bannerlord i Crusader Kings 3 jako jedna gra? Moderzy sprawili, że połączenie to jest jak najbardziej możliwe.

Rozszerzenie Royal Court do Crusader Kings 3 opóźnione
Rozszerzenie Royal Court do Crusader Kings 3 opóźnione

wiadomość27 października 2021

Premiera pierwszego dużego rozszerzenia do Crusader Kings 3 została przesunięta. Niestety gracze będą musieli uzbroić się w cierpliwość.

5 mitów o średniowieczu, które utrwalają gry komputerowe
5 mitów o średniowieczu, które utrwalają gry komputerowe

artykuł8 kwietnia 2021

W poznawaniu historii możemy liczyć jedynie na źródła, ale korzystanie z nich bywa trudne. Często więc wiedzę czerpiemy z gier i filmów. A tam często roi się od mitów i nieścisłości. Oto te najbardziej powszechne o czasach średniowiecza.

PC
XSX
PS5
Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
07.09.2020 10:56
Drackula
odpowiedz
Drackula
207
Bloody Rider

Odniose sie do kilk spraw poruszonych wyzej.

Rajdowanie:

Oplaca sie, ale musisz brac pod uwage dodatkowy czas poswiecony na ta czynnosc. Wielkosc lupu uzalezniona jest od bogactwa prowincji, tak wiec jesli sasiadujesz tylko z Tribalami to duzo nie porajdujesz. Generalnie robisz druzyne (2000 chlopa uniesie 200 lupu) i idziesz na sasiadow, najlepiej tych feudanych bo masz i miasta i swiatynie do lupienia. Musisz wrocic na swoje tereny aby oddac lup do skarbca.
Uwazac musisz na obroncow, jesli przegrasz odbiora ci lup. Nie gralem wikingami wiec nie wiem i ile latwiej lupi sie nimi w tej edycji. Generalnie najwiekszym problemem w pladrowaniu jest fakt, ze kazdy pladruje wiec generalnie nie ma latwych celow :) Na poczatku tribalom to raczej brtakuje prestizu niz kasy.

Drzewka rozwoju:

Generalnie nie ma lepszego czy gorszego. KAzde ma swoje zalety i kazde mozna wykozystac dla maxymalnych efektow rozgrywki. Osobiscie to mam wrazenie ze gra jest tak zrobiona ze zmusza gracza to wybierania inneych drzewek da kolejnych wladcow, jesli gracz chce osiagnac wiecej. Kazde drzewko sprawuje sie wysmienicie w pewnej sytuacji. Wspomniany torturer dziala super przy dosc srednim pastwie, gdzie wasale sa mali i mozna olac ich zadowolenie a nawet ignorowac wskaznik tyrany. W duzym panstwie, gdzie masz wasali majacych wieksze terytoria od twojej domeny to jest to recepta na porazke. Zreszta CK to gra dysnastyczna gdzie chcemy aby nasz rod byl tym naj naj naj. Zabijac swoja rodzine tylko po to aby trzymac panstwo w ryzach moja sie troche z celem :p
Poki co, moim ulubionym wyborem jest Patriarcha+Administrator. Troszku mnie kasy, ale max wojska, max podatkow od wasali, wszyscy cie kochaja i calosc panstwa ma 100+ opinii o wladcy.

Przykladowo dla Polski, uwazam ze dobrym rozwiazaniem jest taki dobor drzewek dla wladcow (jesli ktos zaczyna od counta):
- Militarne, aby dosc szybko opanowac DeJure
- Dyplomacja/rodzina aby uspokoic nowych wasali i dyplomatycznie podobierac pozostalosci rozsiane wokol
- Stewardship aby pobudowac troche bydynkow i generalnie ubogacic panstwo ekonomicznie troche.
- Stewardship/Diplo aby trzymac w ryzach chaotyczne podboje swoich wasali
- Learning/teolog aby zebrac duzo piety do reformy religii. Bez tego drzewka nie uda wam sie zebrac 5000 na ten cel, w moim przypadku bylo to ponad 7k piety potrzebnego.
- dalej nie wiem, bo dopiero przymierzxam sie do zmiany na feudalny.

Wielki protip - warto zjednoczyc zachodnuch slowian bo dostajemy dwie technologie, znacznie przyspiesza to moment wprowadzenia feudal.

Save scum/Eugenika

Mam dobre i zle wiadomosci. Nie ma sensu bawic sie w save scum! Jest to tak bardzo ograniczone ze nie przeskoczysz. Generalnie pierwszy wybor jest najlepsza pochodna tego co mozesz miec. Po kilku loadach gra blokuje sie na 1-2 wyborach i nie przeskoczysz. Czesto te wybory sa gorsze od poczatkowego. Przy narodzinach dziecka, jesli pierwsze staty sa ok, masz male sznase na poprawe. Najwieksza szansa jest na zmiane plci. Przy wyborze traita dziecinnego, nie ma sensu kombinowac bo mozna wymusic inna sciezke edukacji. Przykladowo, jesli dziecko dostaje rowdy i nie chciesz bo chcialbys miec cos ze stewardship to drugim wyborem bedzie charming. Potem mozesz sobie savowac 500 razy i innego wyboru mial nie bedziesz. Najwiecej mozna uzyskac dla cech rodowych ale i tutaj, na podstawie testow, uwazam ze najlepszy wybor to pierwszy. Koncowy trait z edukacji jest ustalany wczesniej i tutaj nawet nie ma co sie bawic sejwem, pierwszy wybor to ten jedyny. Podobnie jest z "wypadkami", jesli zona ci umrze przy porodzie tp loading nic nie da, chyba ze cofniesz sie do momentu przed poczeciem, co tez nie jest gwarantem.
Ogolnie wiekszosc elementw gdzie mozna bylo robic save scumming ma ograniczone mozliwosci lub takich brak.

Przyklad:
W piatej generacji wreszcie mialem szanse na to aby dziecko dostalo Genius+Beautiful+ Herculean. Pierwsza byla corka z takim zestawiem wiec poprostu gralem dalej. Drugie dziecko to byl syn, z tymi cechami ale na tierze pierwszym wiec ogolnie lipa wiec wczytalem sejwa. dostalem corke z mieszanka tierow 1 i 2. Wczytalem jeszcze kilka razy i mialem albo wybor 1 albo 2, inny nowy wybor sie nie pojawil. Pozostalem przy corce. Trzecie dziecko to syn z max tierem dla trzech cech za pierwszym razem.
Oczywiscie wam sie moze udac to przeskoczyc ale ogolnie uwazam, ze w obecnej wersji gry, save scumming nie jest warty zachodu.

post wyedytowany przez Drackula 2020-09-07 11:09:22
07.09.2020 11:39
Bezi2598
odpowiedz
3 odpowiedzi
Bezi2598
112
Legend

Ogólnie zgadzam się z tym co napisał Drackula (no może poza fragmentem z tyranią, bo serio dread jest op, obstawiam, że dostanie nerfa przy pierwszym większym patchu), ja bym jeszcze dodał, że gra ma problemy z balansem i całkiem sporo bugów.

Czasami trafiają się bezsensowne eventy, bo jedna osoba z jakiegoś powodu jest na dwóch miejscach przypisana. Na przykład jak dasz zlecenie na zabójstwo swojego spymastera to może ci wyskoczyć event w którym twój spymaster sugeruje żebyś wysłał mu zatrutą sakiewkę ze złotem :P
Srogo się przejechałem na upgradzie na feudalizm. Dobry sposób na zrujnowanie dynastii ;)
Miałem kupę wojska (około 50k), solidny przychód miesięczny (około 40), a po upgradzie mam gówno armię (zrobiło się jakieś 8k) i praktycznie bankructwo (przychód poniżej 1). Ja i moi wasale straciliśmy wszystkie budynki, więc wojsko papa, podatki papa. W CK2 było tak, że budynki się konwertowały na feudalne budynki niższego poziomu. W trójce po prostu wszystko jest wyburzone. Najgorsze jest to, że niby masz tu jakieś poczucie celu, trzeba spełnić sporo warunków, wynaleźć technologię, a potem pay off jest taki, że rujnujesz cały swój dotychczasowy progres. Ja wiem, że początkowo powinno być ciężko, tak jak w CK2, ale w trójce przejście na feudalizm to po prostu samobójstwo.
Nie mam pojęcia jak się przygotować na przejście na feudalizm, bo w początkowej fazie kiedy jesteś mega słaby to cię ogarnięte duchy rozwali, a próba obrony skończy się tylko totalnym wydrenowaniem skarbca.
Ktoś już miał za sobą przejście na feudalizm czy tylko ja miałem takie kiepskie doświadczenie? Serio, myślałem, że jestem gotowy. Czy coś źle zrobiłem?
Save w pizdu, bo na ironmanie... no trudno

Druga sprawa to vikingowie. Są ciutkę op. Anglia ma nieciekawy start. Wikingowie mają ogromne armi i casus beli na podbicie duchy + podbicie całego królestwa. Drugim problemem jest ułatwienie transportu morskiego, bo w poprzedniej części na przetransportowanie armii na drugi kontynent trzeba było się przygotować. Tutaj po prostu klikasz prawym na drugi kontynent i armia sobie ogarnie łodzie i zabiorą się w całości na jeden raz, a nie turami.
Zaczynam nową grę w Anglii, wydaje się ciekawszym startem, spróbuję sobie poradzić z tymi wikingami. Podejrzewam, że jedyną taktyką jest ogarnąć kilka przymierzy z większymi państwami z europy, militarnie nie da rady się obronić samemu.

post wyedytowany przez Bezi2598 2020-09-07 11:50:52
07.09.2020 12:17
Drackula
😁
odpowiedz
Drackula
207
Bloody Rider

Kolejny pro Tip:

Ograniczajce wizyty towarzyskie, powaznie! Te wizyty sa swietne, bo nie mamy stresu, rosna nam stosunki dyplomatyczne, mozna laski pobzykac w korytarzu a w nagrode dostajemy fajny trait do diplo i intrygi.
To o czym gra nie mowi to dostajemy takze otylosc! Pomimo decyzji o leczeniu otylosci, zadengo z trzech wladcow majacych to przypadlosc nie udalo mi odratowac. Choc z drugiej strony lepsze to niz samobojstwo :p

08.09.2020 10:13
Drackula
1
odpowiedz
2 odpowiedzi
Drackula
207
Bloody Rider

No wiec odnosnie feudalizacji.

Generalnie jest tak jak zostalo wyzej wspomniane. Po przejsciu tracimy wszystkie budynki, co wplywa na kase, wieksza domena przed zmiana wiekszy bol w skarbcu, szczegolnie przy duzym garnizonie man-at-arms, ktorego koszt z prestizu przechodzi w dukaty. Liczba armii spada tak mniej wiecej do 1/5 stanu tribalnego, gdzie w sumie najwieksza bolaczka jest spadek liczby chapionow o 60%.

Zaleta zdeydowanie jest start wzrostu development w prowincjach, wiekszy supply limit, wszyscy wasale przechodza z automatu na feudalizm wiec nie ma glupiej wojny domowej jak to czasem mialo miesjce w CK2. W moim przypadku nikt mnie nie atakowal a polowa moich wasali jest uwiazana w Piorunskiej krucjacie na bizancjum :0.

W sumie daleko jeszcze nie dotarlem po feudalizacji bo robie troche mix-maxa obecnie i jestem dopiero jakies 5 lat od tego momentu.
W tym czasie rozbudowalem piec chrabstwd o wszytskie mozliwe budynki, Armia zwiekszyla mi sie juz do 12k, dochody wrocily do stany wyjsciowego, czyli jakies 35 dukatow (co jednak nadal jest pozniej kosztow pelnego utrzymania wojska, ktore jest 44 dukaty).

Nie wiem jakie sa ukryte staty wojakow jeszcze w tej grze, ale moja feudalna armia roznosi liczebnie rowne armie (oraz jakosciowa = 2x wiecej chapionow) tribalne prawie bez strat. Jeszcze 5 lat pokoju, w czasie ktorego odbiore wasalowi Plock i umocne wlasna domene, pozwolo mi na wystawienie armii z kotra naow nikt nie bedzie mog sie rownac, nawet Bizancju ktore polknelo cala bulgarie i graniczy mi od poludnia.

Uwagi co do domeny. Z tego co zaobserwowalem do tej pory, inaczej niz w CK2 oplaca sie rozlozyc posiadanie domeny. Oprocz glowego zamku w Chrabstwie nie ma sensu posiadac innych baronow. Mniejsze zamki daja mniej niz glowny zamek a w glownym zamky lepiej bydowac bydynki (szczegolnie te ksiazece, ktore daja bonusy do calego kraju niz tylko do danego chrabstw/ksiestwa. Idac daalej tym toakiem rozumowania, bardziej oplaca sie trzymach chrabstwa tytulane danego ksiestwa dla specjalnego bydynku, oraz miejscowki jak Plock dajace bydynek specjalny.
Warto tez budowac barony, bezposredni podatek z tych miejscowosci jest calkiem wysoki i jest warty wydania kasy na ich rozwoj.

Troche zaniedbalem sprawy rodzinne, a zauwazylem ze zbyt duzo czlonkow rodziny opuszcze moj dwor. Musze poszukac przyczyny, bo potem bardzoe czesto nie moge nadac wlosci danemu dlikwentowi ani zaprosic go spowrotem na dwor.

Generalnie z przejscina na feudalizm jestem zadowolony bo odbicie od dolka idzie dosc sprawnie, choc zgadzam sie z tym, ze zostanie to poprawione i w przyszlosci domeny dostana bonsa z powodu posiadanie infrastructury tribalnej. NApewno pomoze to graczom, mniej bieglym w tej grze.

09.09.2020 00:36
4
odpowiedz
7 odpowiedzi
zanonimizowany1244097
34
Generał

WITAM WSZYSTKICH FANÓW CRUSADER KINGS I NIE TYLKO!

Informacyjnie udało mi się stworzyć ekipę do tłumaczenia 3 części na nasz kochany język!
Tłumaczenie już się zaczęło i poszukujemy nadal chętnych do pomocy - osoby które mają trochę czasu i takie, które ogarniają dobrze angielski oraz tłumaczyły już wcześniej gry są mega mile widziane! :) Trzymajcie za nas kciuki!
Podaję linka do grupy dla czujących się na siłach by pomóc - https://discord.gg/M2wzDy

09.09.2020 01:32
1
odpowiedz
2 odpowiedzi
Vox_Populi
5
Legionista

Łeee, nie ma tłumaczenia, to nie kupię. Łeee, jak tu grać.
Dla tych wszystkich, co jojczą, postanowiłem zrobić petycję. Jak zbierzemy chociaż te 5000 podpisów, to poleci do Paradoxu, może to coś da. Podpisujcie się i udostępniajcie. W kupie siła, kupy nikt nie ruszy.

https://secure.avaaz.org/community_petitions/en/paradox_interactive_ab_polish_localization_for_ck3_polska_lokalizacja_dla_crusader_kings_3/?ekoEFilb&utm_source=sharetools&utm_medium=email&utm_campaign=petition-1112974-polish_localization_for_ck3_polska_lokalizacja_dla_crusader_kings_3&utm_term=oEFilb%2Ben

09.09.2020 10:51
Drackula
odpowiedz
1 odpowiedź
Drackula
207
Bloody Rider

Kurcze no, rozumiem Paradox , ktory to chcial urozmaicic granie i niejako wymusic aby gracze pobawili sie inna admistracja panstwa niz ta co byla modna w CK2 oraz chec ograniczenia wszedobylskiego Primogeniture, ale tutaj przesadzili w druga strone. Grajac Polska to ja centralizacji ani primogeniture to pewnie nawet do 1200 nie dam rady wprowadzic. Co za tym idzie, mapa panstwa bedzie wygladac dalej jak grecka salatka, gdzie ksiazie Mazowiecki ma 5 tutylow ksiazecych a raptem 3 prowincje, w tym jedna w Afryce :/

Zasady dziedziczenia mi akurat nie przeszkadzaja bo mam tyle renownu, ze kazdego meskiego potomka moge z automatu wydziedziczyc a potem nadac nastepstwo temu co sie najlepiej rozwinie ale administracja Panstwa w obecnej formie to malo smieszny zart Paradoxu niestety.

Generalnie jest tak, ze liczbowo jesem slabszy jako Tier 1 feudal niz wymaksowany Tribal przy takim samym stanie posiadania (jako feudal mam wszelkie miasta i dodatkowe zamki pobudowane). Mniej wojska, mniej rycerzy, marginalnie mniej kasy

09.09.2020 11:02
wata_PL
odpowiedz
4 odpowiedzi
wata_PL
190
Ogniomistrz

Gra jest łatwiejsza od od CK 2 zacząłem najwcześniej jak to możliwe rok 8xx obecnie mamy rok 890 jestem królem Polski i Litwy siła wojska ponad 7000 zbrojnych nikt mi sam wojny nie wypowiada podbijam wszystko jak leci.

Minusy ciężko znaleść kogoś do małżeństwa w sensie króla księcia dla moich dzieci muszę ich swatać z baronami...

Posiadam wszystkie święte miejsca dla wiary słowiańskiej mimo to aby ją zreformować i wybrać głowę religii nie mam możliwości ponieważ koszt reformy to 2500 wiary gdzie jest to ogromną ilość.

post przeniesiony z innego wątku przez Admina 2020-09-09 11:02:18
09.09.2020 12:52
wata_PL
odpowiedz
3 odpowiedzi
wata_PL
190
Ogniomistrz

Jak jest z imperiami za niedługo powstanie imperium wandalów sądzę że potem podbije Ruskich czy jak stworze imperium ruskie będąc władca wandalów starce któreś przy dziedziczeniu?

10.09.2020 10:11
Drackula
odpowiedz
2 odpowiedzi
Drackula
207
Bloody Rider

Wczoraj generanie skupilem sie na sprawach krajowych i porzadkowalem tam gdzie sie dalo wasali bo jeden mi nawet krolem Czech sie oglosil.

Przy reformie religii dobralem sobie takie parametry aby miec u siebie odpowiednik krucjat oraz miec glowe kosciola jedank bez zwierzchnosi nad religijnymi budynkami. Od poczatku moje AI sfiksowalo sie na Bizancjum wiec olewalem, ale wczoraj ogosili krucjate na Nowogrod wiec pomyslalem ze zobacze co sie bedzie dzialo. Jako najwiekszy uczestnik myslalem, ze bede mial z tego jakies rzeczywsite zyski.
Niestety, nic z tych rzeczy :(
Po wygranej powstalo oczywiscie Krolestwo Nowogrodu, krolem zostal moj wydziedziczony brat, ktorego namascilem na benficjenta krucjaty. On dostal fajniusi perk a ja jakies marne piety i prestiz ktorymi i tak nie mam co zrobic :(
Jedyna ciekawostka to ze mialem opcje aby dalej grac jako nowo powstale panstwo :p

Jeszcze 12 lat i wreszcie bede mogl bardziej scentralizowac panstwo, moze wteszcie ogranicza mi sie wojny pomiedzy wasalami.
Moje Ksiesto Tunezji trzyma sie mocno, szkoda ze wyjazd na wakacja trwa zbyt dlugo.
Odlam rodu w Afryce Zachodniej rosnie w sile i tworzy swoje odlamy juz :)
Moglem tez ozenic syna z corka nastepcy tronu w Kairze ale miala tek smutne staty ze dalem sobie spokoj poki co.

10.09.2020 17:05
mayer85
👍
odpowiedz
1 odpowiedź
mayer85
62
Centurion
9.0

Gra się w to bardzo fajnie a rozgrywka wciąga. Jest ten sam efekt co przy drugiej części, że na początku goła podstawka dawała masę frajdy a każde kolejne DLC urozmaicało i wzbogacało i tak już znakomita grę. Krótko mówiąc stare zasady i mechaniki, które czyniły ten tytuł tak lubiany, zostały zmodernizowane lub całkowicie przebudowane aby nie miało się wrażenia, że je się odgrzewany kotlet. Tytuł na pewno nadal będzie rozbudowywany o kolejne dodatki więc jestem dobrej myśli, że trójka powtórzy sukces swojej poprzedniczki a może nawet go przebije.

Przykra sprawa, że sojusznicze oddziały nie przyłączają sie do toczonych przez nas bitew tylko spacerują sobie po ościennych hrabstwach czekając aż wróg oddzielnie najpierw zgniecie mnie o później ich. U mnie w wielu przypadkach takie dołączenie przechyliłoby szalę zwycięstwa. W dwójce, w późniejszych łatkach ten temat był lepiej rozwiązany.

post wyedytowany przez Admina 2020-09-10 22:06:35
11.09.2020 10:14
Drackula
odpowiedz
Drackula
207
Bloody Rider

Drzewko rodowe to jest glowna rzecz do naprawy w grze. Obecnie majac ponac 1000 czlonkow rodziny, w tym ponad 500 zywych, drzewko mi sie otwiera bardzo wolnooooooooooo. Co gorsze, poniej w grze, zeniac sie z odleglymi czlonkami rodu, czesci drzewka sie duplikuja. U mnie drzewko tak zaczelo wariowac, ze pewne odglezienia sie juz nie mieszcza i komp umieszcza je w przypadkowych miejscach.

Sprawdzalem troche opcjie zwiazane z wprowadzeniem feudalizmu. Wyglada na to, ze w CK3 nie ma opcji przyspieszenia tej czynnosci, nie da sie tego zrobic na skroty. Jedyna opcja przyspieszenia to skoncentrowanie sie na drzewkach learningu. Wtedy pewnie da sie to przyspieszyc o jakies 100 lat. Do tego trzeba mix-maxowac ataty prownicji bo ogolna srednia wartos rozwoju jest brana pod uwage. w mojej grze mialem tecnologie jakies 18 lat wczesniej niz ogolny rozwoj prwoicji pozwolil mi na przejscie na feudalizm.

12.09.2020 02:57
Drackula
odpowiedz
Drackula
207
Bloody Rider
Image

Wladca z przypadku --->

Pomyslalem, ze poeksperymentuje i przywroce porzadek w panstwie i zrobie ksiestwa w granicach.
Zaczalem delikatnie, chcialem odebrach prowincje jednemu ale mi wypowiedzial wojne szmiaciarz. W efekcie dolaczylo pol imperium do niego bo moj wladca dopiero objal tron wiec nie mial mocnej pozycji. Dosc szybko ich rozbnilem i zaczalem robic porzadki. W momencie kiedy wydawalo mi sie ze jestem na dobrej drodze do celu, zamordowali mi wladce :)
Co prawda nie byl to moj najlepszy osobnik ale wiazalem z nim spore nadzieje. Na szczescie tron przejela siostra ze zdjecia wyzej. Dzieki temu, zadowolenie w panstwie wrocilo do wyjciowego stanu :)

Takze wniosek jest taki, nie szalec bo AI jak nie mieczem to trucizna sie nas pozbedzie (pomimo tego ze moj spymaster mial 32 punkty). Jesli mamy mocne rodzenstwo, jest to fajny mechanizm na przemodelowanie panstwa. Oczywiscie pod warunkiem, ze komus sie chce tak bawic w min-max (ze 3 godziny grzebalem sie w tym).

Nowa wladczyni miala bardzo srednie staty, ale mial juz pewlne drzewko w dyplomacji wiec stwierdzilem ze dam jej szanse. Jak widac bez wysilku i kombinowania mozna miec 150 punktow w statach. mialbym wiecej, ale wielu wasali bylo juz w podeszlym wieku i zaczeli umierac wiec ciezko jej utrzymac wzrost statow dalej.

post wyedytowany przez Admina 2020-09-13 17:06:49
12.09.2020 11:47
Gotfader1
odpowiedz
Gotfader1
23
Pretorianin
Image

Skończyłem wczoraj gra się elegancko, co mi najbardziej przeszkadzało to władcy w państwach powstałych po krucjacie- no każdy z nich przeszedł na inną wiarę i kolejna krucjata mogła być przeciw niemu. Grałem jak widać Irlandią(imperium Brytania zmieniłem nazwę jak coś), grałem dość spokojnie- pierwsze 80 lat gry ograniczałem się tylko do Irlandii(wyspy) większą ekspansję zacząłem dopiero w ostatnich 120 latach- trafiły mi się mega casus belli(na cesarstwo rzymskie np). Wojska miałem ok 65k więcej tylko od niedawna mam nowego władcę i z biskupem się nie lubią zbyt. Ogólnie wiele ziem mam zdobytych pokojowo(Bretonię, Egipt, część Maroka, czy większość Anglii i Szwecji).

13.09.2020 16:27
CyboRKg
odpowiedz
CyboRKg
75
Pretorianin

Szkoda, ze to nie turówka... :(

14.09.2020 00:40
Drackula
odpowiedz
3 odpowiedzi
Drackula
207
Bloody Rider
Image

Pomalu wchodze w ostatni etap gry. Zrobilem nowe imoerium i czekam na aktywacie ostatniego tieru technologii.

14.09.2020 02:32
Nyarlathotep
😈
odpowiedz
1 odpowiedź
Nyarlathotep
5
Chorąży
Image

No cóż...xD

14.09.2020 10:22
Drackula
odpowiedz
2 odpowiedzi
Drackula
207
Bloody Rider

Z innych obserwacji, elementy, ktore wymagaja gruntownej i to dosc szybkiej przebudowie:

- Religia: fajnie ze mozna ingerowac tak gleboko w religi i zminiac ja na swoje widzi misie. Jednak brakuje tutaj wiekszych konekwencji dla gracza jak i panstw kierowanych przez AI. Zmiana nie pociaga za sobia swiatowej wolny religijnej, wszyscy nadal cie kochaja, zadnych wojen religijnych, w mojej grze oprocz jednej krucjaty na poczatku gry (kiedy katolicyzm jeszcze istnial) i moich Piorunkich krucjat, nic sie w tym temacie nie dzieje. Mozna miec panstwo jako miesznake religijna i nie pociaga to za soba wiekszych konsekwencji poza stosunkami miedzyl;udzkimi, ktore i tak jest latwo trzymac na wysokim poziomie.
Generalnie element Religijny jest nudny.

- Bunty i zadowolenie: Zbyt maly wplyw buntow na stbilnosc panstwa. Oprocz tego ze bunty troche obnizaja kontrole w prowincjach moich wasali, tok naprawde nie maja wiekszego wplywu. Nawet jesli wygraja to pojawi sie nowych wasal i trerytorialnie nic nam nie grozi. Na dobra sprawe mozna ten problem totalnie olac. Dlatego tez podboj calej mapy jest jak najbardziej mozliwy, bo o ile trzymamy silnych wasali za morde, wojna domowa nam nie grozi, nawet jesli poj panstwa bedzie ganiala sie za buntownikami.

- Dyplomacja: Brakuje mi przejrzystosci w mozliwych dostepnych opcjach. Zabawne, kiedy majac opok panstewko o 4 prowincjach nie moge ich zwasalizowac bo opcja mozliwa tylko dla panstewek o 3 lub mniej. Smieszne, bo moje panstwo to 500 prowincji :p Slabe sa tez opcje z innymi panstwami, poza wypowiadaniem im wojen, w sumie nic ciejkawego w interakcji nie ma :/
W mojej grze Europa tak sie rozsadkowala ze generalnie wojny tocze o 1-2 prowincje co jest nudne na dluzsza mete.
Ostatnio pelny zaciag wojska musialem zrobic przy podiciu ostatniego wegierskiego ksiestwa bo jakiegos bonusa dostali w postacji 50k wojska. Tak to wszystkoe bitwy tocze swoimi men-at-arms, nawet jesli wrog ma 2x wiecej wojska.

- Militaria: Niestety tutaj jest tak duzo do poprawy, ze pewnie trzeba poczekac na 2-3 dodatki do gry najpierw. Mam tylko nadzieje ze poprawia to kto jest wrog a kto przyjaciel. Moj kosciol zrobil krucjate na Italie, ja w tym czasie walczylem z Francja o jaka prowincje co mi kolor psula na mapie balkan. No i generalnie wojka mojego imperium bedace na krucjacie byly dla mnie hostile, czyli zatrzymujac sie w tej samej prowincji moglem sie z nim bic lub odebrac im prowincje ktora akupowali. Na dobra sprawe moglem pomoc Francji pokonac moja wlasna Krucjate! :0

- Najazd Mongolow: Pomyslalem, to sie bedzie dzialo, trzeba bedzie umocnic wschodnia flanke . Nawet zaczalem za swoja kase budowac wasalom forty. Wszytsko tylko po to aby 20 lat pozniej dowiedziec sie ze Panstwo mogolskie upadlo i zostalo podzielone pomiedzy walczac frakcje :0. Mongolowie nawet polowy drogi do morza kaspoisjkiego nie pokonali :0 Smuteczek.

post wyedytowany przez Drackula 2020-09-14 10:51:11
15.09.2020 01:32
Drackula
odpowiedz
3 odpowiedzi
Drackula
207
Bloody Rider
Image

A to efekt dlugofalowy eugeniki mojej dynastii. Zobaczcie staty Top 9 mojej dynastii --->

15.09.2020 01:35
Drackula
😂
odpowiedz
Drackula
207
Bloody Rider
Image

A tutaj smiechlem, Wreszcie Katolicy zorganizowali krycjate na Pioruna --->

21.09.2020 11:11
Drackula
odpowiedz
Drackula
207
Bloody Rider

No wiec tak, po wielue wielu godzinach w grze musze stwierdzic ze poziom CK3 jest na podobnym poziomie co Imperator. Tak, dobrze czytacie, nie pomylilem sie, pisza to bardzo swiadomie.

CK3 to ladna skorupa, ktora ma niewiele zawartosci jeszcze.
Pzowolcie, ze skupie sie glownie na slanych stronach gry:

- Gra jest wtorna i od conajmniej polowy rozgrywki monotonna. Pomimo ciekawych mechanik, rozgrywka roznymi nacjami jest taka sama i sprowadza sie do tych samych czynnosci i decyzji.
O ile poczatek jest ciekawy bo wymaga pewnego lawirowania pomiedzy czesto mocniejszymi sasiadami i rywalami to pozniejszy okres jest monnotonny i sprpwadza sie glownie do podijania kolenego ksiesta i nadania kolejnemu czlonkowi rodu oraz pilnowania aby wasale byli zadowoleni.

- Interakcje miedzy ludzkie sa ok, wtorne i malo dorobione. Mechanika interakcji potrzebuje duzej poprawy. W ciagu claej rozgrywki, na 16 wladcow z rodu, chyba tylko jeden nie mial eventa ze mu sie zonka puszcza, powaznie? To ja tu trace czas na romans, robie malzonke soulmate, tylko po to aby rok pozniej puscila sie z 55 letnim lowborn przybleda o statach przyglupa? No Paradox good job, az chce mi sie kontynuowac rozgrywke.

- Walka i ogolnie militaria jest prosta jak budowa cepa, to juz w Imperatorze mialem poczucie ze dzieki roznorodnosci oddzialow moge cos pokombinowac, tu nawet tego nie ma bo dostalismy rycerzy, ktorzy roznosza wszystko w piz...

- Ekonomia jets okeisz, jednak jak juz pisalem, wszystko jest na jedno kopyto i bardzo wtorne.

Ogolnie po pierwszej dlugiej rozgrywce zaczalem, kilka innych innymi krajami w innych zakatka swiata i czyje sie jakbym lizal tego samego lizaka tylko w papierku innego koloru :/

24.09.2020 19:22
Nyarlathotep
odpowiedz
Nyarlathotep
5
Chorąży
Image
8.5

Trochę mi się rozrosła ta Szwecja.

28.09.2020 23:31
odpowiedz
mgrmetal
15
Legionista
3.0

A ja wściekły. Gra jest spoko - ale wiele rzeczy jest nieprzemyślanych i niepoprawnie zaimplementowanych. Prosty przykład - mam 11k żołnierzy - ktoś mnie atakuje z 8k i myślę sobie spoko - dostanie wp..l a tu nie ma szans. Podnoszę armię i mam ...3,5 tysiąca żołnierzy. O co kaman? A no wprowadziłem feudalizm - wszystkie budynki wszędzie są zniszczone + nagle okazuje się, że moja armia podręczna to balast bo mam kasę na minusie, bo nie jestem w stanie zarobić na nią. Więc teraz wszyscy naokoło mnie atakują i nie mam szans się obronić :( Cała gra poszła się plumkać - wszyscy sąsiedzi mają po 10k + armii a ja nie mam szans utrzymać 3,5K bo nie ma ani jednego budynku w wielkim królestwie :( Takich mechanik jest sporo - mam wrażenie, że nikt tego nie przetestował na poziomie konceptu

29.09.2020 06:29
Ragn'or
odpowiedz
2 odpowiedzi
Ragn'or
195
MuremZaPolskimMundurem

Spoko, dziś wchodzi patch 1.1. Mam nadzieję, że poprawi kilka najbardziej irytujących błędów.

24.10.2020 18:10
elathir
odpowiedz
elathir
70
Czymże jest nuda?

VIP

A więc zmiany w trzeciej części oceniam raczej pozytywnie. Gra się przyjemnie, wciąga jak poprzedniczka, zmiany nadają pewnej głębi rozgrywce tam gdzie jej brakowało.

Z głównych minusów, drobiazgi łatwy do naprawienia to:
Niewielka liczba trybów mapy. Niby te tryby interaktywne wynikające z wybierania postaci, wojen itd. miały je zastąpić, ale jest to mało czytelne. Przydałyby się znane z poprzedniczki mapy dyplomatyczne i bezpośrednich wasali.
Bardzo ograniczone sposoby sortowania i filtrowania na listach wasali, dworzan, tych pod małżeństwo itd. co sprawia, że zarzadzanie większa grupą wasali jest strasznie męczące.

Poważniejszym problemem dotyczącym wyciętej zawartości, którego mi ewidentnie brakuje to ekwipunek postaci. To była praktyczna mechanika nadająca głębię rozgrywce, a nie tylko dodatek jak choćby stowarzyszenia.

Co pewnie wprowadzą w przyszłości w dodatkach to zmiany w handlu i ogólnie rozbudowę ekonomii. Na chwilę obecną są one dość ale niespecjalnie to przeszkadza, bo rozwiązanie z CK2 wcale jakieś rewelacyjne nie było i wolałbym zamiast sztywno ustalonych szlaków handlowych mechanikę bardziej dynamiczną, zależną od choćby rozwoju konkretnych prowincji.

Za łatwo jest jest również z wydziedziczaniem potomków, sama mechanika spoko, ale koszt jest dużo za niski. Samo podwyższenie kosztu to jednak za mało, przypadałby się konieczność posiadania haka/sekretu na dziedzica, najlepiej silnego (w ogóle mechanizm haków jest świetną innowacją). Sprawiłoby to, że nie byłoby to on click ale wymagało chociaż minimalnego planowania.

Z innych elementów to z elementów, które pojawiły się w dodatkach do CK2, która pewnie się tutaj pojawi ale mi jej brakuje, jest kwestia podejścia do plag i chorób. Mam tylko nadzieję, że nie będzie to przeniesienie 1 do 1 w formie DLC ale albo część czegoś większego, albo bardziej rozbudują ten wątek (np. podejście do higieny zależne od religii i kultury).

Z innych rzeczy, w momencie, w którym to nasze państwo jest głównym ośrodkiem dla więcej niż jednej kultury przydałoby się wprowadzić możliwość kontroli rozwoju również tej drugiej oraz wykorzystanie tolerancji do określenia boosta dla wspólnego rozwoju gdy jedna z nich zna innowacje nie znane innej.

Pomysłów i uwag mam sporo, jednak sama gra i obrany kierunek zdecydowanie mi się podobają.

post wyedytowany przez elathir 2020-10-27 12:24:08
06.11.2020 12:51
1
odpowiedz
1 odpowiedź
premium185650
35
Chorąży

Zablokowali spolszczenie do tej gry co za ......

26.11.2020 11:34
Ragn'or
😂
odpowiedz
Ragn'or
195
MuremZaPolskimMundurem
Image

Taka śmiesznostka. Wódz Chełmna żali się, że został obrażony przez dwuletnie dziecko. Uśmiałem się kiedy to przeczytałem.

02.12.2020 14:38
3
odpowiedz
sHelZsh
1
Junior

Spolszczenie do Crusader Kings 3 zostało już opublikowane w warsztacie Steam oraz Paradox mods. Prace stale postępują. Zapraszamy również na naszego discorda (link w warsztacie).

post wyedytowany przez sHelZsh 2020-12-02 14:39:25
26.02.2021 12:07
odpowiedz
1 odpowiedź
crystal1818
41
Pretorianin

Testowałem te spolszczenie, ale szczerze powiem że wygląda to bardzo słabo... Miejscami wygląda to po prostu, jakby ktoś wklejał po prostu w tłumacz google i skopiował 1 do 1. W niektórych przypadkach występują straszne błędy składniowe, że naprawdę ciężko się połapać o co chodzi.

Zostaję jednak przy angielskiej wersji językowej, myślałem że lepiej to będzie wyglądać.

Wiem, że to nie jest łatwa robota sensownie to przetłumaczyć, tym bardziej że w tej grze język angielski nie jest na takim poziomie jak w jakiejś samochodówce typu NFS.

28.05.2021 15:50
mayer85
odpowiedz
1 odpowiedź
mayer85
62
Centurion

W dwójce dało się sprawdzić jaką opinie ma wasal o swoim seniorze w innym państwie. Przy każdej postaci były dwie wartości opinii: opinia o Tobie i opinia o swoim seniorze. Czy dobrze widzę, że w trójce nie ma takiej możliwości?

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze