A ja myślę że 16 GB jeszcze na długo wystarczy. Może się mylę.
No i cały test nie nadaje się do niczego:
Procesor: AMD Ryzen 7 2700X - czyli test nie ma nic wspólnego z Zen 2 i procesorami Intela, na obu pamięci zachowują się inaczej niż na procesorach Zen
Karta grafiki: Sapphire Radeon RX 590 8 GB Nitro+ - brawo! benchmark pamięci z bottleneckiem w postaci karty graficznej, naprawdę rzetelna robota!
Single channel vs dual channel vs quad channel
Quad Channel? Jestem ciekawy jakim cudem macie Quad Channel na płycie która wspiera tylko dual channel
Test ten jest źle przeprowadzony!
Test pokazujący różnicę pomiędzy single a dual channel został przeprowadzony na niewłaściwych tytułach. Dual channel może przynieść nawet od 20% do 30% procent poprawy w przypadku gdzie silnie jest wykorzystywany CPU. Gry dobrane do testu silnie wykorzystują moc karty graficznej a mniej procesora dlatego różnica jest taka mała. AC: Odyssey oraz AC: Origins świetnie ukazują różnicę pomiędzy single a dual channel. Gdy u siebie dołożyłem dodatkową kość 16GB (teraz mam 2x16GB) wykorzystanie GPU wzrosło do 95% - 99% w tych grach, z jedną kością wykorzystanie procesora graficznego było na poziomie 65%-80% co przełożyło się na znacznie większy minimalny FPS oraz średni.
Dual channel przynosi konkretny wzrost w miejscach procesorowych.
Pamiętam, jak rodzice kupili mi mój drugi. Miał 64 MB RAM. To był szał. Mój poprzedni miał 16 MB. Znajomi przychodzili i pytali, na co mi tyle RAMu, że lepiej było zainwestować kasę w 20 GB dysk twardy.
Różnica jaka wynika z używania pamięci w trybie single a dual channel to w większości gier zakres 1 do 5% różnicy w klatkach na sekundę
Autorowi tekstu polecam obejrzeć ten test: https://www.youtube.com/watch?v=VgCME7Y1EO8
W skrócie różnica między single a dual channel w Far Cry 5 wynosi 18%!. Co więcej między 16GB dual channel, a 8GB dual channel różnica jest w granicy błędu (1 fps).
Przy zakupie ramu trzeba mieć na uwadze MHz, gdzie im większa ich ilość, tym więcej fps.
Bardzo słaby i nierzetelny test pamięci ram. Dla mnie napisany przez amatora który nie ma pojęcia o sprzęcie komputerowym.
Jeszcze posiadam 8 GB w swoim laptopie. Dziś ma przyjść kolejna kość 8 GB, to będzie pracowało ładnie w dual channel.
8 GB na ten moment wystarcza w większości przypadków, acz jakiś zysk z 16 GB już widać. Po premierze PS5 możliwe, że będzie trzeba z czasem zrobić upgrade na 32 GB ale to raczej kwestia co najmniej 2-3 lat, jeśli nie 3-4.
Zależy w co się gra. Jak gry akcji, to te kopią głównie grafikę i pewnie 8gb RAM starczy spokojnie. Strategie kopią głównie proca ale te nowsze to 16GB z chęcią przygarną. A znowuż symulacje, jak choćby cities skylines z po instalowanymi modami z potrafią wymagać 32Gb Ram (mi gra zużywa 13GB po wczytaniu pustej mapy).
Mam 16GB w laptopie i jest ok, ale jak zacznie brakować, to spoko max 32GB obsługuje.
Jeśli kogoś interesują rzetelne testy opisujące wpływ parametrów pamięci na wydajność w grach polecam opracowanie z PurePC (testowane są pamięci o tym samym opóźnieniu oraz taktowaniu sprowadzonym do tych samych wartości aby uniknąć przekłamań): https://www.purepc.pl/pamieci_ram/test_pamieci_ram_ddr4_w_trybach_single_vs_dual_vs_quad_channel?page=0,22
Przelecialem artykuł i nic nie widze w kwestii kompatybilności części plyt głównych z częścią modeli DDR4.
Nie wyobrażam sobie sytuacji by mieć przy nastepnej plycie jakies ograniczenia odnośnie producenta pamięci.
Wole ciut drożej za plyte i cpu a pamięć jaka tylko mi się podoba danego rodzaju i bez cyrkow przy używaniu
Z jakąś godzinę temu dotarła do mnie druga kość 8GB o której pisałem wyżej. Teraz w Dual Channel różnica jest bardzo widoczna. Wcześniej w Wiedźminie 3 klatki spadały z 60 do 54 - 56 itd. Teraz trzyma stabilne 60fps. W Assasynie to samo. Jestem mega zadowolony. Red Deadzie nadchodź!
W moim pierwszym komputerze z 1996 r. miałem 16 MB pamięci, teraz mam jej 16 GB, czyli ok. 1000 razy więcej (dokładnie 1024 razy), obecna karta graficzna ma 2048 razy więcej pamięci (w przypadku nowej będzie to już 8192 razy), pamięć masowa (SSD vs HDD) wzrosła u mnie 640 razy, zaś procesor ma tylko ok. 28 razy więcej MHz.
moja płyta główna zdycha. W efekcie mam teraz 8GB a efektywnie 5GB. No i z takim ramem całkiem nieźle chodzą mi Gearsy 5, Forza i Kingdom.. Także ten tego nie ma dramatu.
Witam, mam takie pytanko trochę z boku, jakiej firmy byście polecili Ram? Mam zamiar wziąć 8 i tak się zastanawiam nad Hyper czy może coś innego? Czy większego znaczenia nie ma wyboru firmy?
8 GB RAM to minimum, a 16 GB jest zalecany dla dzisiejsze gry AAA.
Dual channel jest zdecydowanie lepszy od Single channel.
A taktowanie? Myślę, że 3200 MHz jest dobry wybór, bo różnica FPS w stosunku do 2400 MHz w grze Assassin's Creed Origins czy Wiedźmin 3 wynosi aż 15-20 średni FPS ! Tylko że ... cena za RAM 3200 MHz jest trochę zbyt wysoka.
Więc polecam 2 x 8 GB 3200 MHz DDR4 i zostawię 2 puste sloty na przyszłość (jeśli płyta główna ma 4 sloty dla RAM), by w razie potrzeby można dokupić więcej kości RAM.
A ja mam pytanie z innej beczki... Jakie RAMy do OC na ryzenie 2600 przy płycie Msi b450 gaming plus? bo mam zamiar kupić 16x2 i nie wiem co bo mam aktualnie hyperx predator 2x4gb i nie chcą się zbytnio kręcić
Niestety do DCS World w multiplayer zalecane 32GB RAM. Wszystko zależy od gry, wszystko zależy co podczas grania robi komputer się w tle. To że podczas grania windows manager pokazuje że z 16 GB zostało wolnego 4GB to jescze nie znaczy że komputer by tego nie wykorzystał gdyby mógł. Wolną pamięć często rezerwuje OS dla siebie i żeby w razie czego szybko się móc przełączać ALT-TAB do innych zadań. Tylko niektóre gry są w stanie wywalczyć u windowsa całą pamięć na siłę.
Jak w grze optymalizacji brak i bug'ów kupa to i najlepszy proc i dużo RAM'u dupa.
Zakup poprzedniego PC:
"kupię teraz jedną kość 8 GB, a jak wyjdzie Wiedźmin 3 to dokupię drugą taką samą i zobaczę różnicę na własne oczy."
Efekt - Tak!
Zakup aktualnego PC:
"kupię teraz jedną kość 16 GB, a jak wyjdzie Cyberpunk to dokupię drugą taką samą i zobaczę różnicę na własne oczy"
Efekt - jeszcze nie wiem ;)
W obecnych czasach 16 GB to jest minimum. Co prawda można mieć też 12 GB, tylko że wtedy RAM nie będzie działał w dual channel (chyba że się mylę). Jest coraz więcej gier które zużywają ponad 10 GB RAM-u, m. in:
Cities: Skylines
Anno 1800
Forza Motorsport 7
MS Flight Simulator w optymalnych juz ma 32 gb :-). No, ale nowe konsole beda mialy 16 Gb wiec sadze, ze to bedzie standard.
Ps. Damn znowu sie dalem zlapac na wykopki.
32 gb ram będzie wykorzystywane w grach może przy PS6
Nie wiem dlaczego w ankiecie nie ma 12 gb. Bardzo dużo osób, w tym ja posiada jedną kość 8 gb i jedną 4 gb. Wg mnie to jest optymalna wartość w tej chwili.