Tania pamięć RAM do gier - co wybrać? 8, 16, czy 32 GB?
Jeszcze posiadam 8 GB w swoim laptopie. Dziś ma przyjść kolejna kość 8 GB, to będzie pracowało ładnie w dual channel.
A ten procesor jest dobry?
Intel Core i5-9400, 2.9GHz
Nie ma za mało GHz?
@messias
Jeśli przeszkadza ci niskie taktowanie to użyj Intel Turbo Boost 2.0 i zwiększ sobie.
Przecież turbo boost załącza się samo.
@UrBan1212
Powinno, ale skoro kolega uważa że ma zamałe taktowanie bazowe możliwe jest że nawet nie patrzył w kompie jakie ma taktowanie tylko z pudełka zobaczył. Więc napisałem wrazie potrzeby.
A ja myślę że 16 GB jeszcze na długo wystarczy. Może się mylę.
Ja natomiast jestem pewien, że dobrze mylisz. 16 GB jest potrzebne jedynie do gier (ewentualnie obróbki wideo), a nie wierzę, że porządnie zoptymalizowana gra, która faktycznie wymagała by tyle RAMu już powstała i jestem przekonany, że jeszcze jakiś czas taka nie powstanie.
"A ja myślę że 16 GB jeszcze na długo wystarczy. Może się mylę."
Z grubsza tak, chyba, ze masz podopalane na raz nie wiadomo co.
"16 GB jest potrzebne jedynie do gier (ewentualnie obróbki wideo)"
Kiedy miałem Win 7 to 16GB starczało do obróbki wideo i grafiki. Z Win 10 też starcza, ale w momentach kumulacji obliczeń (np. renderowania) potrafi już się zastanawiać chwile dłużej.
8 GB na ten moment wystarcza w większości przypadków, acz jakiś zysk z 16 GB już widać. Po premierze PS5 możliwe, że będzie trzeba z czasem zrobić upgrade na 32 GB ale to raczej kwestia co najmniej 2-3 lat, jeśli nie 3-4.
Gdzieś czytałem że 8gb to za mało dla modowalnych gier takich jak Simcity czy Skyrim
Konsole bedą mieć 16 to skąd ci sie wzięła myśl że 32? Zobacz sobie na yt testy, miedzy 16 as 32gb dosłownie 1fps różnicy
messias to zależy - ja na 3 GB ddr2 wciąż dosyć dobrze sobie radze na mocno zmodowanym (skrypty ,animacje ,tekstury itd) ale chyba dlatego ze nei zwiększam zasiegu rysowania obiektów (budynki ,npc) + nie mam zbyt dużo modyfikacji na zwiększenie populacji miast.
Nie wiem dlaczego w ankiecie nie ma 12 gb. Bardzo dużo osób, w tym ja posiada jedną kość 8 gb i jedną 4 gb. Wg mnie to jest optymalna wartość w tej chwili.
Haha no tak, jeszcze 6, 18 i może 36 GB RAM, bardzo dużo ludzi tak ma i według nich to optymalne wartości
Bo to nie jest optymalna wartość, w najlepszym wypadku (jeśli płyta wspiera coś takiego) dostajesz 8GB pamięci działającej szybciej niż single channel ale dużo wonlniej niż w dual channel i 4GB single channel, możesz też mieć 12GB pamięci w single channel. W przypadku gdy twoja pamięć działa w single channel tracisz 5-10% wydajności w większości gier, w grach mocno procesorowych (np nowe Assassins Creed) dochodzi jeszcze stuttering.
Dla nie świadomych na jednej z platform standardem jest ram w triple channel.
i wtedy może być ram 3 x 2gb, 3 x 4gb itd. Razem mamy 6 banków pamięci i konfiguracje 6gb, 12gb, 24gb są poprawne, a nawet rekomendowane, więc jak najbardziej powinna być opcja dla 12gb.
Przy zakupie ramu trzeba mieć na uwadze MHz, gdzie im większa ich ilość, tym więcej fps.
Pamiętam, jak rodzice kupili mi mój drugi. Miał 64 MB RAM. To był szał. Mój poprzedni miał 16 MB. Znajomi przychodzili i pytali, na co mi tyle RAMu, że lepiej było zainwestować kasę w 20 GB dysk twardy.
Mój pierwszy PC miał 32MB Ram, Balerona 266Mhz (Celeron) oraz S3 Virge na złącze ISA. Ależ to był wtedy szał, Quake 2 w 640x480 (software bez akceleracji) chodził w filmowych 24FPS według testu timedemo z wbudowanej konsoli CLI w q2. Wtedy to się wydawało całkiem płynnie dziś nieakceptowalne.
Zależy w co się gra. Jak gry akcji, to te kopią głównie grafikę i pewnie 8gb RAM starczy spokojnie. Strategie kopią głównie proca ale te nowsze to 16GB z chęcią przygarną. A znowuż symulacje, jak choćby cities skylines z po instalowanymi modami z potrafią wymagać 32Gb Ram (mi gra zużywa 13GB po wczytaniu pustej mapy).
Mam 16GB w laptopie i jest ok, ale jak zacznie brakować, to spoko max 32GB obsługuje.
Jeśli kogoś interesują rzetelne testy opisujące wpływ parametrów pamięci na wydajność w grach polecam opracowanie z PurePC (testowane są pamięci o tym samym opóźnieniu oraz taktowaniu sprowadzonym do tych samych wartości aby uniknąć przekłamań): https://www.purepc.pl/pamieci_ram/test_pamieci_ram_ddr4_w_trybach_single_vs_dual_vs_quad_channel?page=0,22
Dzięki za link, ale przydało by się jak to wygląda w przypadku AMD Ryzen, bo mam DDR4 2666Mhz w laptopie, ale procek czerwonych.
No i cały test nie nadaje się do niczego:
Procesor: AMD Ryzen 7 2700X - czyli test nie ma nic wspólnego z Zen 2 i procesorami Intela, na obu pamięci zachowują się inaczej niż na procesorach Zen
Karta grafiki: Sapphire Radeon RX 590 8 GB Nitro+ - brawo! benchmark pamięci z bottleneckiem w postaci karty graficznej, naprawdę rzetelna robota!
Single channel vs dual channel vs quad channel
Quad Channel? Jestem ciekawy jakim cudem macie Quad Channel na płycie która wspiera tylko dual channel
Przelecialem artykuł i nic nie widze w kwestii kompatybilności części plyt głównych z częścią modeli DDR4.
Nie wyobrażam sobie sytuacji by mieć przy nastepnej plycie jakies ograniczenia odnośnie producenta pamięci.
Wole ciut drożej za plyte i cpu a pamięć jaka tylko mi się podoba danego rodzaju i bez cyrkow przy używaniu
Test ten jest źle przeprowadzony!
Test pokazujący różnicę pomiędzy single a dual channel został przeprowadzony na niewłaściwych tytułach. Dual channel może przynieść nawet od 20% do 30% procent poprawy w przypadku gdzie silnie jest wykorzystywany CPU. Gry dobrane do testu silnie wykorzystują moc karty graficznej a mniej procesora dlatego różnica jest taka mała. AC: Odyssey oraz AC: Origins świetnie ukazują różnicę pomiędzy single a dual channel. Gdy u siebie dołożyłem dodatkową kość 16GB (teraz mam 2x16GB) wykorzystanie GPU wzrosło do 95% - 99% w tych grach, z jedną kością wykorzystanie procesora graficznego było na poziomie 65%-80% co przełożyło się na znacznie większy minimalny FPS oraz średni.
Dual channel przynosi konkretny wzrost w miejscach procesorowych.
Różnica jaka wynika z używania pamięci w trybie single a dual channel to w większości gier zakres 1 do 5% różnicy w klatkach na sekundę
Autorowi tekstu polecam obejrzeć ten test: https://www.youtube.com/watch?v=VgCME7Y1EO8
W skrócie różnica między single a dual channel w Far Cry 5 wynosi 18%!. Co więcej między 16GB dual channel, a 8GB dual channel różnica jest w granicy błędu (1 fps).
Ale po co autor ma oglądać filmik jak testował sam i u niego różnice są inne? :) JayzTwoCents pewnie robił testy na procku Intela stąd i te wyniki mogą być zupełnie inne - sam zresztą wspomina o tym, że ilość możliwych konfiguracji, które mają wpływ na wydajność przy zastosowaniu różnych ramów jest prawie niemożliwa do ogarnięcia. Autor tego tekstu opisuje po prostu jak to u niego wyglądało
@kaitso
Dlatego autor powinien napisać, że w przypadku tej właśnie konfiguracji różnica między single a dual channel jest mała.
Jak już wcześniej pisałem, w obecnych czasach układy pamięci single, dual czy quad channel nie wpływają znacząco na wydajność w grach - jak to miało miejsce jeszcze kilka lat temu. - tak samo to stwierdzenie nie jest prawdziwe, bo zależy to od konfiguracji komputera.
@kaitso
Processor nie ma znaczenia w tym teście, ponieważ zostało popełnionych zbyt dużo błędów, bottle neckiem jest tu GPU (w przypadku tego procesora powinien zostać użyty przynajmniej rtx 2070) w dodatku testowane gry są mocno oparte na GPU- do testowania pamięci używa się programów opartych na procesorze.
Z jakąś godzinę temu dotarła do mnie druga kość 8GB o której pisałem wyżej. Teraz w Dual Channel różnica jest bardzo widoczna. Wcześniej w Wiedźminie 3 klatki spadały z 60 do 54 - 56 itd. Teraz trzyma stabilne 60fps. W Assasynie to samo. Jestem mega zadowolony. Red Deadzie nadchodź!
W moim pierwszym komputerze z 1996 r. miałem 16 MB pamięci, teraz mam jej 16 GB, czyli ok. 1000 razy więcej (dokładnie 1024 razy), obecna karta graficzna ma 2048 razy więcej pamięci (w przypadku nowej będzie to już 8192 razy), pamięć masowa (SSD vs HDD) wzrosła u mnie 640 razy, zaś procesor ma tylko ok. 28 razy więcej MHz.
"Nie nastąpiło to jednak od razu, ale dopiero w 1996 roku. Wtedy też Intel wprowadził do oferty procesory Pentium MMX (modele taktowane zegarem 166, 200 i 233 MHz)"
Teraz można mieć 8core każdy po 4200MHz więc to jakieś 144x więcej niż jeden rdzeń 233MHz. Ja bym to tak liczył, w końcu wykorzystujemy wszystkie rdzenie.
Edit. Ja pamiętam Pentiuma 66MHz u siebie i 670Mb dysku. Ram ok 2--4Mb, Windows 95 i kolorowy monitor jako jeden z pierwszych na wsi.
moja płyta główna zdycha. W efekcie mam teraz 8GB a efektywnie 5GB. No i z takim ramem całkiem nieźle chodzą mi Gearsy 5, Forza i Kingdom.. Także ten tego nie ma dramatu.
2x4 bo jak wepniesz do tych dwóch kości 1x8 to przełączy sie w one channel
A nie jest tak, że jak płyta nie obsługuje quad channel i wepnie RAM'y 4x4 to i tak traci dual na rzecz single? Bo w sumie RedFade nie podał jaką ma płytę i strzelam, że jednak jego płyta może nie obsługiwać quad
Stach, nie wprowadzaj w błąd. Jeśli płyta to obsługuje to będzie dalej pracować w dualu. Mam 2x4 + 1x8 i działa w dualu.
Witam, mam takie pytanko trochę z boku, jakiej firmy byście polecili Ram? Mam zamiar wziąć 8 i tak się zastanawiam nad Hyper czy może coś innego? Czy większego znaczenia nie ma wyboru firmy?
Bardzo słaby i nierzetelny test pamięci ram. Dla mnie napisany przez amatora który nie ma pojęcia o sprzęcie komputerowym.
32 gb ram będzie wykorzystywane w grach może przy PS6
Ramdysk na DDR4 jest trzy do sześciu razy szybszy od SSD NVMe.
Przydzielasz 16 GB do kompa, drugie 16 GB na ramdysk i masz szybko.
Ram dysku nie biorę pod uwagę. Zapomniałem zaznaczyć.
8 GB RAM to minimum, a 16 GB jest zalecany dla dzisiejsze gry AAA.
Dual channel jest zdecydowanie lepszy od Single channel.
A taktowanie? Myślę, że 3200 MHz jest dobry wybór, bo różnica FPS w stosunku do 2400 MHz w grze Assassin's Creed Origins czy Wiedźmin 3 wynosi aż 15-20 średni FPS ! Tylko że ... cena za RAM 3200 MHz jest trochę zbyt wysoka.
Więc polecam 2 x 8 GB 3200 MHz DDR4 i zostawię 2 puste sloty na przyszłość (jeśli płyta główna ma 4 sloty dla RAM), by w razie potrzeby można dokupić więcej kości RAM.
A ja mam pytanie z innej beczki... Jakie RAMy do OC na ryzenie 2600 przy płycie Msi b450 gaming plus? bo mam zamiar kupić 16x2 i nie wiem co bo mam aktualnie hyperx predator 2x4gb i nie chcą się zbytnio kręcić
Niestety do DCS World w multiplayer zalecane 32GB RAM. Wszystko zależy od gry, wszystko zależy co podczas grania robi komputer się w tle. To że podczas grania windows manager pokazuje że z 16 GB zostało wolnego 4GB to jescze nie znaczy że komputer by tego nie wykorzystał gdyby mógł. Wolną pamięć często rezerwuje OS dla siebie i żeby w razie czego szybko się móc przełączać ALT-TAB do innych zadań. Tylko niektóre gry są w stanie wywalczyć u windowsa całą pamięć na siłę.
Jak w grze optymalizacji brak i bug'ów kupa to i najlepszy proc i dużo RAM'u dupa.
Zakup poprzedniego PC:
"kupię teraz jedną kość 8 GB, a jak wyjdzie Wiedźmin 3 to dokupię drugą taką samą i zobaczę różnicę na własne oczy."
Efekt - Tak!
Zakup aktualnego PC:
"kupię teraz jedną kość 16 GB, a jak wyjdzie Cyberpunk to dokupię drugą taką samą i zobaczę różnicę na własne oczy"
Efekt - jeszcze nie wiem ;)
Jam mam tak z grafik, na Wieska kupiłem GTX980 , na Cyberpunka RX 5700 xt
W obecnych czasach 16 GB to jest minimum. Co prawda można mieć też 12 GB, tylko że wtedy RAM nie będzie działał w dual channel (chyba że się mylę). Jest coraz więcej gier które zużywają ponad 10 GB RAM-u, m. in:
Cities: Skylines
Anno 1800
Forza Motorsport 7
To chyba w 1440p tyle pamięci zużywają.Ja mam 8gb (2x4 2800) i jeszcze mi się nie zdarzyło aby w 1080p zabrakło mi ramu
MS Flight Simulator w optymalnych juz ma 32 gb :-). No, ale nowe konsole beda mialy 16 Gb wiec sadze, ze to bedzie standard.
Ps. Damn znowu sie dalem zlapac na wykopki.