Rise of the Ronin: Porady na start
Rise of the Ronin to gra z trudnymi walkami i złożonymi mechanikami. W naszym poradniku znajdziecie zestaw porad na start – poniższe podpowiedzi dotyczą m.in. z wygrywania starć, leczenia postaci, rozwoju bohatera, eksploracji, skrytobójstwa czy zużywania karmy.
Aktualizacja:
Porady na start do gry Rise of the Ronin ułatwią Wam rozpoczęcie zabawy oraz poznanie najważniejszych mechanik związanych z walką i rozwojem głównego bohatera. Z poradnika dowiecie się m.in. o korzystaniu z kontrbłysków i trafień krytycznych, reagowaniu na czerwone ataki, zarządzaniu zdrowiem i ki (staminą), używaniu liny z kotwiczką, poleganiu na cichych zabójstwach czy wydawaniu srebrnych monet i zgromadzonej karmy.
- Nauczcie się wszystkich podstawowych ruchów dzięki samouczkom
- Możecie zmniejszyć poziom trudności walk
- Poćwiczcie używanie kontrbłysków do odbijania ataków
- Obserwujcie poziom Ki i stosujcie Błysk Ostrza
- Reagujcie na czerwone ataki wrogów
- Dobierajcie styl walki do każdego przeciwnika
- Wykonujcie aktywności, by sprawniej rozwijać postać
- Polegajcie na broniach dystansowych
- Szukajcie okazji do ataków skrytobójczych
- Zabierajcie przydatnych towarzyszy na misje
- Sprawdzajcie zapas lekarstw przed każdą większą bitwą
- Korzystajcie ze wszystkich zastosowań liny z kotwiczką
- Nie wydawajcie srebrnych monet na pospolite przedmioty
- Zużywajcie zgromadzoną karmę
- Planujcie wydawanie punktów umiejętności
Nauczcie się wszystkich podstawowych ruchów dzięki samouczkom

- Na prolog kampanii składają się 3 stosunkowo krótkie misje - przejście ich wszystkich zajmie około 60-90 minut. W trakcie ich rozgrywania gra nauczy Was wszystkich podstawowych ataków i ruchów.
- W określonych momentach prologu na ekranie mogą pojawiać się samouczki (na obrazku przykładowy dla korzystania z kontr). Wykorzystujcie to, że prolog nie oferuje jeszcze dużego wyzwania i potrenujcie na przeciwnikach każdą nową akcję. Dobra znajomość podstawowych ruchów jest kluczowa w dalszej części gry, bo np. poprawne kontrbłyski będą bardzo pomocne w pokonaniu niektórych bossów.
- Jeśli zapomnieliście lub pominęliście jakiś tutorial, to możecie zajrzeć do encyklopedii (jedna z zakładek głównego menu). Są w niej umieszczane wszystkie wyświetlone wcześniej podpowiedzi. To doskonały sposób na przypomnienie sobie jak działa jakiś atak, albo co oznacza dany wskaźnik.
- Dodatkowo w niektórych oknach menu (np. zakładka Umiejętności) możecie wcisnąć touchpad na padzie Dualsense i uzyskać dodatkowy opis informacji wyświetlanych na ekranie. Gra może Wam przypomnieć np. czego dotyczą główne statystyki czy dane drzewko umiejętności.
Możecie zmniejszyć poziom trudności walk

- Rise of the Ronin w przeciwieństwie do wielu gier typu souls pozwala zmienić i obniżyć poziom trudności. Na domyślnym poziomie Zmierzch gra potrafi być dość wymagająca, szczególnie jeśli nie zdołacie dobrze opanować kontr i uników.
- Poziom trudności wybiera się po raz pierwszy w momencie rozpoczynania nowej gry, ale możecie go też zmienić w trakcie kampanii. Żeby to zrobić musicie dotrzeć do dowolnego sztandaru Ukrytego Ostrza (tutejszego odpowiednika Soulsowego ogniska). Dopiero wtedy przejdźcie do menu Ustawienia gry.
- Po wybraniu najniższego poziomu trudności Świt dostępne są też 2 dodatkowe ułatwienia - Zwiększona regeneracja zdrowia z lekarstw oraz Obniżona utrata Ki po atakach (odpowiednik staminy). Możecie dzięki nim skuteczniej się leczyć i dłużej walczyć zanim pasek staminy zostanie wyczerpany.
Różnice pomiędzy dostępnymi ustawieniami szerzej opisaliśmy na stronie Poziomy trudności z rozdziału Podstawy.
Poćwiczcie używanie kontrbłysków do odbijania ataków

- To jedna z podstawowych technik walki - Wasza postać może odbić wrogi atak w trakcie trwania animacji. Bardzo ważna jest tutaj precyzja, bo wciśnięcie przycisku kontrbłysku (Trójkąt na padzie) za wcześnie lub zbyt późno może uniemożliwić zatrzymanie ataku, a Wasz bohater otrzyma obrażenia. Pamiętajcie też, że kontrbłysk trzeba wykonać oddzielnie w odpowiedzi na każdy wrogi atak z serii. Jeśli przeciwnik wykonuje np. kombinację 3 ciosów to musicie powstrzymać każdy z nich.
- Udane kontry mogą szybciej od standardowych ataków ładować czerwony wskaźnik paniki u przeciwnika (na prawo od niebieskiego paska Ki). Obserwujcie go na bieżąco, by dowiedzieć się ile pozostało do zapełnienia go w 100%. Po jego naładowaniu pojawi się okazja do wykonania trafienia krytycznego (czerwona ikona obok przeciwnika) - może ono od razu zabić lub zadać duże obrażenia.
- Kontrbłyski bardzo ułatwią Wam starcia z niektórymi wymagającymi bossami. Pozwolą one Wam wcześniej wykonywać trafienia krytyczne i szybciej zakończyć walkę, niż gdybyście polegali wyłącznie na zwykłych atakach.
Obserwujcie poziom Ki i stosujcie Błysk Ostrza

- W trakcie walk oprócz monitorowania stanu zdrowia protagonisty zerkajcie często na niebieski pasek Ki, czyli odpowiednika staminy - wyczerpują go wszystkie główne czynności i ataki. Zapobiegajcie sytuacji całkowitego wyczerpania Ki - Wasza postać może wtedy na krótką chwilę stać się bezbronna, a przeciwnicy wykorzystają to do wyprowadzenia ataków, których nie powstrzymacie.
- Ki może samoczynnie się odnawiać - oddalcie się na chwilę od przeciwnika. Możecie też ręcznie odnawiać Ki, do czego służy akcja Błysk Ostrza. Polega ona na oczyszczaniu broni z krwi - musicie tuż po zakończonym ataku lub ich serii wcisnąć przycisk R1. Biały błysk broni (przykład na obrazku) zasygnalizuje poprawnie wykonaną czynność.
Reagujcie na czerwone ataki wrogów

- Czerwone ataki to umiejętności walki przeciwników - są to silniejsze ataki, które w razie trafienia mogą zadać spore obrażenia i powalić Waszą postać na ziemię.
- Używanie kontrbłysku na czerwonych atakach jest możliwe, ale bardzo ryzykowne. Kontra musi być perfekcyjna, by umiejętność walki została poprawnie zatrzymana. Jeśli się Wam uda, to może dojść do natychmiastowego naładowania wskaźnika paniki u przeciwnika. Ryzyko się dzięki temu opłaci.
- Przeciwnicy mogą mieć bardzo zdradliwe czerwone ataki, np. ultra szybkie lub słabo sygnalizowanie. W takich sytuacjach bezpieczniej jest wykonać unik. Nie stosujcie za to bloków, bo większość czerwonych ataków może się przez nie przebić.
- Wasz bohater również może stosować umiejętności walki. Różnią się w zależności od broni oraz wybranego stylu walki. Starajcie się używać ich w sytuacjach, w których jest mniejsze ryzyko, że spudłują lub że przeciwnik jako pierwszy dokończy swój kolejny atak.
Dobierajcie styl walki do każdego przeciwnika

- Gra nauczy Was reagowania na różne style walki wrogów podczas starcia z bossem Gonzo. Sprawdzajcie znacznik na prawo od paska zdrowia wroga. Czerwone strzałki w dół ostrzegają, że aktualny styl będzie mniej skuteczny, zaś niebieskie strzałki w górę potwierdzają, że dobrze dobraliście styl.
- Nowe style walki dla różnych broni odblokujecie w toku gry, np. dzięki pokonywaniu zbiegów czy rozwijaniu więzi z towarzyszami. Ustawia się je w oknie ekwipunku. Możecie w locie zmieniać wybrane style, bez przerywania starcia. Musicie w tym celu przytrzymać R1 - w prawym dolnym rogu pojawią się style ustawione dla danej broni (przykład na obrazku). Użyjcie prawej gałki analogowej, by wybrać ten najlepszy do danego przeciwnika (czyli ten z niebieskimi strzałkami).
- Dodatkowo warto mieć w gotowości drugą broń z innej kategorii z innymi stylami walki. W przypadku braku odpowiedniego stylu sprawdźcie też przełączenie się na towarzysza - jest szansa, że dysponuje on odpowiednim stylem.
Uwaga - Niektórzy bossowie i elitarni wrogowie mogą dynamicznie zmienić styl w trakcie walki. Postarajcie się na to od razu zareagować, a nie atakować dalej starym stylem, który stanie się mniej skuteczny.
Zostało jeszcze 55% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...
... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium
Abonament dla Ciebie0
Komentarze czytelników
sunashigure1 Legionista
Nie rozumiem dlaczego nie można dodać polskich poradników wideo, tylko zagraniczne ^0^
Przesyłam swoje (język polski również w deskrypcji).
NIEBIESKI DEMON:
https://www.youtube.com/watch?v=TAXKu1-iR70
„Wiceminister rady szogunatu i szef jego siatki szpiegowskiej. Mówi się, że przed nominacją przez Głównego Ministra Naosuke Ii, prowadził on dość krnąbrne życie. Znany z wykonywania najbardziej rygorystycznych rozkazów bez mrugnięcia okiem czy pozwolenia swojej masce spaść, nazywany jest 'Niebieskim Demonem' i jest odpowiednikiem 'Czerwonego Demona' Naosuke Ii".
Pamiętamy tego wyjątkowo uzdolnionego przeciwnika – czas na wyrównanie rachunków, wreszcie. Boss jest potężny, szybki i agresywny, Jego atak klonów jest wśród najbardziej przesadzonych ataków w grze. On może bowiem przyzwać dwa klony, które mają jego całą paletę ruchów, ale umierają przy jednym uderzeniu. Biorąc pod uwagę ich szalony potencjał i szybkość, najlepiej będzie zabić ich poprzez Kontrbłysk. Boss zadaje średnie obrażenia Ki, więc nie możemy wiecznie blokować jego regularnych ataków.
Naszym celem jest odbijać jego szereg Sztuk Walk (różne timingi), kontrować 2-3 zwykłymi atakami lub jedną Sztuką Walki. Uważaj na jego shuriken, kunai, pociski i kotwiczkę na linie (on może jej użyć, aby rzucać w nas pobliskimi broniami) – one mogą Cię zaskoczyć i zakończyć podejście 'bez obrażeń". Niebieski Demon jest mocny, ale ma pewne problemy z zarządzaniem Ki. Utrzymuj średni i długi dystans, by prowokować jego dwie specyficzne Sztuki Walki, które są najłatwiejsze do odbicia. Walka w zwarciu zwykle oznacza szybkie Sztuki Walki, obrażenia Ki i potencjalne problemy z kamerą – najlepiej jest jej unikać.
Więcej porad:
-Niebieski Demon dzierży Miecz (Katana), więc najlepiej będzie wybrać styl Ten dla tej walki (lepsze panowanie nad Ki),
-zabijaj jego klony poprzez Kontrbłysk (najwięcej i-frames). Możesz również spróbować uciec (one znikną po dłuższej chwili), ale zostać przy tym trafionym pociskiem/hakiem,
-najbardziej kłopotliwa Sztuka Walki to ta, którą stosuje na krótki dystans – combo, które składa się z dwóch uderzeń. Sztuka Walki jest tym drugim atakiem i jest bardzo szybka (odbij błyskawicznie po zablokowaniu pierwszego uderzenia),
-umiejętność parowania i stosowania szybkich kontr – nie przedłużaj swoich combo,
-sprint kosztuje Ki, więc nie przesadzaj z nim,
-R1 po ataku, aby odzyskać więcej Ki. Jest to przydatna mechanika, aby utrzymać Ki na wysokim poziomie.
Powodzenia!
sunashigure1 Legionista
BLIŹNIACZE OSTRZE
https://www.youtube.com/watch?v=U32DzEV9Sg4
„Połowa Ukrytego Ostrza, bliźniaczej jednostki wojowników, specjalnie wyszkolonej przez klan Kurosu, aby przeciwstawić się ich władcom szogunatu. Stracili rodzinę, gdy ich rodzinna wioska została zrównana z ziemią przez szpiegów szogunatu. Razem z Bliźniaczym Ostrzem zostały uratowane przez Mistrzynię Ostrzy, doświadczoną wojowniczkę, która szkoliła ich w sztukach Ukrytych".
Najlepsza walka jak dotąd, bo boss, nasze Bliźniacze Ostrze, ma duże umiejętności. Ona (lub on) używa dwóch broni (Katana i Szabla), więc musimy odpowiednio ustawić nasze style (Ten i Jin, odpowiednio).
Bliźniacze Ostrze zna aż siedem, niemożliwych do zablokowania, Sztuk Walki, co robi wrażenie. Jej mobilność, zwinność i umiejętność używania ataków z daleka podnoszą poziom trudności dla graczy, którzy chcą ją pokonać bez poniesionych obrażeń. Co więcej, kiedy zadamy jej 50% obrażeń, pojawi się "artylerzysta" (zwykły przeciwnik). Najlepiej będzie szybko zabić go (poprzez strzał w głowę) – nie możemy po prostu pozwolić mu na zalanie nas gradem pocisków. Jeśli go zignorujemy i schowamy się, on przyjdzie do nas i stworzy sytuację 2 na 1, co jest zawsze trudne, biorąc pod uwagę jak silne jest Bliźniacze Ostrze.
Na szczęście, nasz boss ma wielką słabość – zadaje małe obrażenia Ki. To oznacza, że możemy zablokować jej regularne ruchy/combo i skupić się jedynie na Sztukach Walki (ona nie będzie w stanie przełamać naszej gardy w innym przypadku). W celu perfekcyjnego ukończenia tej walki, musimy nauczyć się jej ruchów – całkowicie – w obu częściach walki. Pewni siebie gracze powinni również odbijać jej zwykłe ruchy (zwłaszcza te, co kończą combo) – aby zatrzymać jej animacje i kontrolować walkę.
-Bliźniacze Ostrze dzierży Miecz (Katana; w pierwszej fazie walki) i Szablę (w drugiej fazie walki). Najlepiej będzie wybrać stylu Ten w przypadku Miecza oraz styl Jin w przypadku Szabli (lepsze panowanie nad Ki),
-zastosuj unik wobec jej dwóch Sztuk Walki: Kotwiczka na Linie i Wybuchowe Działo (zamiast odbicia, bo timing jest rygorystyczny),
-możesz zatrzymać jej animację leczenia – użyj Kotwiczki na Linie,
-ona może odbijać nasze ataki (Kontrbłyskiem) – nie przedłużaj swoich combo,
-R1 po ataku, aby odzyskać więcej Ki.
sunashigure1 Legionista
GENZUI KUSAKA
https://www.youtube.com/watch?v=VPttApeFJiM
„Feudalny sługa klanu Choshu. Wykształcony w Akademii Shoka Sonjuku, uważany jest za czołowego ucznia Shoina Yoshidy. Od dzieciństwa blisko z Shinsaku Takasugi, są lojalnymi przyjaciółmi. Jest także biegły w walce mieczem, ponieważ opanował styl Nito-ryu czy dwóch mieczy".
Kolejny wymagający boss, którym musimy się zająć – główna walka (wszystkie restrykcje) wraz z pierwszą potyczką (w Dojo; ze Sztukami Walki). Genzui Kusaka jest szybki, agresywny i lubi zalewać nas długimi combo i Sztukami Walki, z różnymi timingami. Jego Iai – lub właściwie, Znak Krzyża – jest niebezpiecznym ruchem (i niemożliwym do zablokowania) samym w sobie, ale warto wiedzieć, że on może dodać... kolejny taki atak (lub inną Sztukę Walki), zaraz po tym, jak odbijemy jego pierwszy Znak Krzyża/Sztukę Walki – w drugiej fazie walki.
Upraszczając, on może użyć każdej Sztuki Walki i, po naszym odbiciu, zastosować znowu każdą Sztukę Walki. Ze względu na to, jego szybkości i różne timingi, te miksy będą kłopotliwe do odpowiedniej reakcji z naszej strony. Robiący wyzwania mogą wciąż wszystko parować, rzecz jasna, ale jest bezpieczniejsza alternatywa – zastosować uniki. Dlaczego jest to tak dobry pomysł? Aby uniknąć "zgadywanki" (mało czasu na reakcję). Ideą jest zastosować unik na jego kolejną Sztukę Walki i wówczas skontrować. Będzie nam znacznie łatwiej reagować na jego "losowość" i, w rezultacie, kontrolować walkę.
Druga faza jest znacznie trudniejsza do przejścia w sposób perfekcyjny, ale z odpowiednią dozą wytrwałości, totalnie wykonalna. Po prostu nie lekceważ tego bossa – jest dobry.
-Genzui Kusaka dzierży Dwa Miecze, więc najlepiej będzie wybrać styl Jin dla tej walki (lepsze panowanie nad Ki),
-odbij jego pierwszą Sztukę Walki, zastosuj unik na drugą i dopiero skontruj (druga faza walki),
-jego długie combo mogą być słabością, jeśli nie podchodzisz do tej walki solo. Kiedy on jest zajęty, zastosuj przedmiot osełki, aby wzmocnić swoją broń ogniem/trucizną i zaatakuj jego plecy.
sunashigure1 Legionista
Naosuke Ii & Akikatsu Manabe
https://youtube.com/watch?v=uOn-gEcYI04
Główny minister szogunatu i władca klanu Hikone. Współpracując z Zachodnimi mocarstwami, otwiera porty Japonii dla handlu zagranicznego. Znany z bezlitosnego tłumienia swojej opozycji, budzi strach jako „Czerwony Demon”, co jest przydomkiem odziedziczonym po jego przodku. Wśród sztuk walki jego mocną stroną jest lai. Uważany za człowieka z gustem, Ii posiada również głęboką wiedzę na temat subtelnych rzeczy, zwłaszcza herbaty i poezji".
Jedna z najtrudniejszych potyczek do przejścia w sposób perfekcyjny, w całej grze. Bardzo wymagającą, bo musimy pokonać bez obrażeń naszych przeciwników w dwóch walkach (na początku Naosuke Ii, a potem Naosuke Ii i Akikatsu Manabe). Na tym nie koniec, Niebieski Demon wciąż może przywoływać swoje klony, a to powoduje scenariusz 4 na 1. Dodaj do tego Rozbłysk Ki, losowe pociski, chaos i mamy mieszankę iście koszmarną.
Najbardziej zaangażowani gracze powinni wezwać 1 sojusznika, aby odwrócić nieco uwagę i ostrożnie (choć szybko) pokonać Niebieskiego Demona. Najlepiej jest sprowokować jego Atak Szarży (Sztuka Walki), ciągle go odbijać i zadawać Uderzenia Krytyczne. Kiedy on wzmocni się Rozbłyskiem Ki, to stworzy jeszcze więcej presji, bo nie będziemy mogli zbyt długo blokować (wzrośnie poziom Poparzenia) – odbicia są kluczem. Kiedy pokonasz Akikatsu Manabe, możesz nieco zwolnić – nie lekceważ Naosuke Ii. Czerwony Demon nie jest aż tak potężny jak Niebieski Demon, rzecz jasna, ale ma równie szybkie kontry i kłopotliwe ruchy (np. 3 pociski czy Sztuki Walki z różnymi timingami).
Gracze nie robiący wyzwań, powinni przyzwać dwóch NPC, użyć dużo przedmiotów (aby wzmocnić się i uleczyć) i postarać się zabić dwóch przeciwników przy pomocy swoich najsilniejszych Sztuk Walki.
Więcej porad:
-obydwaj bossowie (Naosuke Ii i Akikatsu Manabe) dzierżą Miecz (Katana), więc najlepiej będzie wybrać styl Ten dla tej walki (lepsze panowanie nad Ki),
-akcesoria z bonusem Odporności na Poparzenie, aby lepiej blokować ataki wzmocnione Rozbłyskiem Ki,
-sprint kosztuje Ki, więc nie przesadzaj z nim,
-R1 po ataku, aby odzyskać więcej Ki. Jest to bardzo przydatne.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
