Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Sid Meier's Civilization: Beyond Earth - poradnik do gry

Sid Meier's Civilization: Beyond Earth - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Ogólnie - Jak zwyciężyć? | Zwycięstwo | Sid Meier's Civilization Beyond Earth poradnik Sid Meier's Civilization: Beyond Earth

Ostatnia aktualizacja: 26 września 2019

Ogólnie - Jak zwyciężyć?

Cywilizacja zawsze stawiała przed graczem ogrom możliwości więc nie ma jednego słusznego wzoru jak zwyciężać, gdyż każdy z graczy ma swoje preferencje. Jedni lubią grać szybko, inni rozwijać się bez pośpiechu. Jedni wolą dojść do końca drogami pokojowymi inni natomiast preferują brutalną siłę. Jednym słowem - ilu graczy, tyle dróg do zwycięstwa.

W tym rozdziale zawarte są ogólne wytyczne, którymi można się kierować, by być o krok przez oponentami w drogach do zwycięstwa.

Eksploracja

Wiedza o otaczającym cię świecie jest na wagę złota - Ogólnie - Jak zwyciężyć? | Zwycięstwo | Sid Meiers Civilization Beyond Earth - Sid Meiers Civilization: Beyond Earth - poradnik do gry

Wiedza o otaczającym cię świecie jest na wagę złota. Warto na samym początku rozgrywki wysłać swojego Odkrywcę w podróż po mapie, by odkryć jak najwięcej nowych obszarów, na których w niedalekiej przyszłości powstaną twoje miasta.

Na nowych terenach można natknąć się na użyteczne elementy takie jak Zasobniki, ruiny i szkielety, w których można przeprowadzić Ekspedycję czy Gniazda Obcych.

Odkrycie nowych terenów w połączeniu z trzema ważnymi technologiami (Inżynierią, Chemią i Geofizyką) pozwolą na znalezienie wszystkich zasobów strategicznych czyli Ksenomasy, Firaksytu, Szybującego Kamienia, Tytanu, Ropy i Energi geotermicznej. Trzy pierwsze są niezbędne do tworzenia jednostek i budynków odpowiednio Harmonii, Supremacji i Czystości, trzy kolejne do stawiania budynków i większości jednostek orbitalnych.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że pierwsze stopnie doktryn pomagają w eksploracji. Harmonia zmniejsza agresywność obcych, Czystość powoduje, że Odkrywcy stają się niewrażliwi na ataki obcych a Supremacja zwiększa możliwości Odkrywców o jedną dodatkową ekspedycję.

Ekspansja

Zakładanie nowych miast powinno się wiązać z bliskością wszystkich możliwych surowców oraz dostępem do wody i wybrzeża. Najważniejsze są surowce strategiczne wymienione wyżej, lecz także surowce podstawowe mogą w przyszłości przynieść duże korzyści. Miasta muszą być od siebie oddalone o co najmniej cztery pola, lecz polecam budować je w większym oddaleniu, gdyż obejmą wtedy większy zasięg terenu.

Centrum miasta powinno znajdować się nie dalej niż trzy pola od heksów z pożądanymi przez ciebie surowcami, gdyż tylko wtedy posiądziesz je w znośnym czasie. Możesz oczywiście wykupić pola prowadzące do surowców, lecz jest to droga impreza, a w dodatku na stałe wzrośnie cena wykupu kolejnych pól w miastach.

Jeśli tylko możesz, staraj się czuwać przy złożach ksenomasy na odkrytym obszarze swojego terytorium, gdyż planeta, na której przyszło ci wylądować, wytwarza na nich co jakiś czas Gniazda obcych. Gniazda wytwarzają obcych różnych rodzajów od Wilkożuków po gigantyczne Czerwie, które są potężnymi jednostkami (chwała Bogu, że poruszają się tylko jedno pole!). Niszcz przy okazji wszystkie napotkane gniazda, żeby obcy cię nie zalali.

Miasta warto łączyć ze stolicą drogami a po wynalezieniu Kolei magnetycznej właśnie nią. Wiąże się to z dużymi bonusami: sama droga daje bonus do energii a kolej daje bonus do produkcji. Dodatkowo poruszanie się drogami i kolejką jest znacznie tańsze w punktach ruchu (lub wręcz darmowe) i nie zależy od rodzaju terenu.

Budownictwo

Miasta są twoim najcenniejszym skarbem. Kiedy tylko możesz buduj wokół nich ulepszenia takie jak Farmy, Kopalnie, Kamieniołomy, Generatory energii, Plantacje czy Wybiegi. Z perspektywy korzyści nie warto budować ulepszeń takich jak Biosfery czy Terraklimaty - zajmuje to dużo czasu, ich utrzymanie jest kosztowne a korzyści niewielkie.

W samych miastach podstawowym produktem powinny być budynki. Polepszają one kulturę (np. Pamiątka Starej Ziemi) i naukę (np. Laboratorium) oraz produkcję (np. Recykler) i przychód energii (np. Reaktor Torowy). Skład handlowy pozwoli ci prowadzić szlaki handlowe do innych miast. Na samym początku warto je prowadzić do swoich miast, by wspomóc ich rozwój, dając im dodatkową produkcję i żywność.

W stolicy oprócz tych budynków powinieneś starać się budować każdy możliwy wielki cud, takie jak Krypta genów, Panoptikum czy Kodeks Gwiezdny. Każdy z tych cudów, oprócz własnego, dużego bonusu dla miasta, daje dodatkowy bonus dla społeczności oraz 25 punktów do punktacji końcowej, gdybyś jakimś cudem nie zdołał wygrać przed upływem limitu czasu.

Budowanie jednostek wojskowych może zejść na dalszy plan, chyba że chcesz szybko wytępić obcych, lub są oni bardzo natarczywi. Jednak na samym początku gry i tak nie dasz sobie rady z większością ich jednostek, gdyż twoje wojska są po prostu mizernie słabe.

Rozwój technologiczny

Warto posiadać stały, pokaźny przychód punktów nauki, osiągalny prze dużą ilość budynków naukowych w miastach oraz zakładanie ulepszeń na polach z Rezyliną, Krzemionką i Firaksytem. Punkty te pozwolą na szybkie badania nowych technologii. I tu zaczyna się szkopuł, gdyż nie ma "jedynej słusznej drogi", tak jak w poprzednich odsłonach, gdzie nie ważne co robiłeś i tak musiałeś odkryć wszystko.

Sieć daje ci niewspółmiernie więcej możliwości, co, niestety, przekłada się na względną nieprzewidywalność rozgrywki i tym samym rozwoju technologicznego. Możesz na przykład wylądować z dala od morza, więc technologie jednostek morskich odpadają. Możesz też nie mieć w swoim pobliżu jakiegoś surowca, co przełoży się na późniejsze odkrycie technologii jego pozyskiwania.

W takich wypadkach musisz kierować się swoim osądem; pytanie "Co w danej chwili jest mi najbardziej potrzebne?" będzie się często odbijać w twojej głowie. Wybory muszą być mądre i przemyślane (przynajmniej przez chwilę) gdyż gra rzadko kiedy umożliwi ci wynalezienie wszystkich technologii w jednej rozgrywce.

Są jednak technologie wręcz niezbędne, które warunkują przetrwanie kolonii w pierwszych turach a są to: Inżynieria, Genetyka, Ekologia, Chemia, Geofizyka i Biologia obcych

Rozwój kulturalny

Cnoty to bardzo potężna broń. Warto już na samym początku rozgrywki, kiedy pojawi się opcja wyboru pierwszej cnoty przeglądnąć drzewko i zorientować swój wybór pod aktualną sytuacje i styl rozgrywki.

Kiedy masz niewiele terenu do dyspozycji (np. planeta to Archipelag) i gwałtowna ekspansja nie wchodzi w rachubę, można odpuścić drzewka Potęgi i Dobrobytu i skupić się na Przemyśle i Wiedzy. Kiedy natomiast masz duże połacie lądu, wiele Obcych wokół i chęć zemsty za zniszczenie okolicznych ulepszeń przez Czerwia - drzewko Potęgi jest dla ciebie.

Warto zwracać uwagę na Premie synergii - nie uda ci się zdobyć wszystkich premii w jednej rozgrywce, więc warto skupić się na jednym drzewku uzupełniając je innym, by otrzymać najbardziej potrzebne ci premie.