Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

EVE Online - poradnik do gry

EVE Online - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

EVE Online: Słownik EVE Online poradnik, porady

Na tej stronie objaśniamy różne pojęcia, zwroty i skróty, którymi posługuje się społeczność gry EVE Online.

Ostatnia aktualizacja: 16 października 2021

Na tej stronie poradnika do gry EVE Online znajdziecie pojęcia i skróty, z którymi możecie spotkać się w trakcie rozgrywki lub przy przeglądaniu tego poradnika.

Słownik został stworzony przede wszystkim dla nowych Graczy i ma na celu wyjaśnienie slangu, którym na co dzień posługuje się społeczność EVE Online. Należy tutaj zaznaczyć fakt, że zwykle polscy gracze używają angielskich nazw lub specyficznych skrótów, np. nikt nie pisze "pancernik" tylko po prostu "BS".

Słownik pojęć

  1. Ab (Afterburner): dopalacz;
  2. Agent: postać NPC, u której można rozpocząć misję. Istnieje wiele rodzajów agentów, oraz pięć stopni zaawansowania misji. Agentów od stopnia 1 do 4 można spotkać w HS-ie, a stopnia 5 tylko w LS-ie;
  3. Acceleration Gate: urządzenie pozwalające na przenoszenie się pomiędzy pocketami na misjach zlecanych przez agentów. Potocznie drabinka (od wyglądu);
  4. Activ Tank: sposób uzbrajania okrętu, by przeciwdziałać uszkodzeniom poprzez ich szybką naprawę. Brat Passiv Tanka mający znacznie większe zapotrzebowanie na energię z Capacitora;
  5. Afk (Away From Keyboard): czyli określenie Gracza, który nie znajduje się aktualnie przy klawiaturze;
  6. Alliance (Sojusz): stowarzyszenie kilku korporacji tworzone w celu zwiększenia wpływów na danym terenie. Prowadzi często do zacieśnienia współpracy pomiędzy korporacjami, które go tworzą;
  7. Alt: alternatywna postać gracza, która nie jest jego główną postacią (Mainem);
  8. Anomalki: anomalie kosmiczne (Cosmic Anomalies), które stanowią element Eksploracji - jednej z możliwych profesji w grze. Takie sektory dzielą się na obszary bitewne tzw. Combat Site, obszary do hakowania i archeologii (Data Site, Relic Site) oraz obszary, w których można wydobywać surowce: rudy, lód i gazy (Ore Site, Ice Field, Gas Site);
  9. API: narzędzie, które pozwala na połączenie konta EVE Online z pewnymi programami, które pomagają w zarządzaniu kontem oraz zarabianiu ISK-ów. Uważajcie komu udostępniacie swoje API, gdyż za jego pomocą można uzyskać wszystkie informacje na temat Waszego konta: magazyny i ich zawartość, ilość gotówki i transakcje, wyszkolone umiejętności, skrzynkę pocztową i wiele innych informacji. Rozróżniamy Full API i Limited API. Strzeżcie się ludzi lub korporacji, które żądają Full API przy składaniu podania o przyjęcie;
  10. BC (Battlecruiser): statek klasy Krążownik Liniowy;
  11. BP (Blueprint): plan jakiegoś przedmiotu;
  12. BPO (Blueprint Original): czyli oryginał planu jakiegoś przedmiotu. Takie plany cechują się niezniszczalnością oraz nielimitowaną ilością wyprodukowanych dóbr. Warto je obrabiać;
  13. BPC (Blueprint Copy): czyli kopia jakiegoś planu. Z kopii można uzyskać tylko określoną ilość danego dobra, po czym zostaje stracona. Kopie są jedynym źródłem dóbr z poziomu technologicznego T2, które uzyskuje się z Inwencji. Kopia zachowuje wszystkie cechy oryginału oprócz ilości możliwych przedmiotów do wyprodukowania;
  14. BS (Battleship): statek klasy Pancernik;
  15. Cap (Capacitor): określenie statku;
  16. Concord: międzygwiezdna policja pilnująca porządku w przestrzeni czterech wielkich imperiów. W HS-ie reaguje na zniszczenie statku Gracza przez innego Gracza, więc HS jest uważany za względnie bezpieczne miejsce. Czas reakcji Concordu jest uzależniony od stopnia bezpieczeństwa systemu;
  17. Corp (Corporation/Korporacja): podstawowa jednostka organizacyjne w grze EVE Online. Do korporacji należy każdy, nawet Gracz, który dopiero wszedł do gry (korporacja startowa). Korporacje zajmują się wieloma działaniami - od górnictwa i przeróbki surowców poprzez przemysł, eksplorację i wykonywanie misji, na PvP kończąc. Korporacje czasem łączą się w większe sojusze;
  18. Cruz, Crus (Cruiser): określenie statku klasy Krążownik;
  19. Deadspace'owe przedmioty: moduły zdobywane w trakcie przechodzenia anomalii kosmicznych o wyższym poziomie trudności. Mają one niebieski trójkąt w rogu i nazwy nawiązujące do pirackiej frakcji, z której pochodzą. Są one bardzo drogie ze względu na bardzo dobre statystyki;
  20. Deska: potoczne określenie statków klasy Niszczyciel (Destroyer);
  21. DPS (Damage Per Second): czyli jak wiele obrażeń zadaje okręt w ciągu sekundy. Oczywiście nie widać tego wprost, gdyż działa strzelają co kilka sekund, lecz zadają dużo uszkodzeń na raz;
  22. Drabinka: potocznie Acceleration Gate;
  23. Dred: okręt klasy Dreadnoughts;
  24. Drony: niewielkie statki przenoszone na pokładzie większych statków. Dzielą się na kilka rodzajów o różnym przeznaczeniu - mogą być główną siłą ofensywną lub spełniać rolę wsparcia;
  25. Dziura (Wormhole): przestrzeń dostępna tylko podczas eksploracji tzw. Wormholi. Są to specjalne anomalie działające jak bramy międzygwiezdne wciągające Graczy do specjalnych systemów. Niektórzy Gracze lub korporacje nigdy nie opuszczają przestrzeni WH, mając w przestrzeni takiego systemu swojego POS-a. Często są obiektem bitew o surowce i planety. Występuje kilka klas Wormholi, każda może prowadzić do innego systemu oraz ma inne właściwości przejścia. Większość systemów WH została już przez Graczy skatalogowana i zamieszczona na stronach internetowych;
  26. EHP (Effective Hit Points): wartość obrażeń, jakie okręt może efektywnie przyjąć i nie zostać zniszczony. Zwykle te wartości różnią się dla różnych typów okrętów, jednak powinny oscylować wokół podobnych wartości;
  27. Farm (Farma): styl grania polegający na wykonywaniu ciągle jednej i tej samej czynności, np. na misji, kopaniu asteroid lub innej łatwej czynności. Farma kopiąca wiąże się często z posiadaniem wielu kont i równoległego wykonywania tej samej czynności na wszystkich kontach na raz;
  28. Fit: potoczne określenie zestawu uzbrojenia i modułów na statku. Do fitu wchodzą wszystkie moduły, działa, drony oraz niekiedy skille;
  29. Fitowanie: czynność uzbrajania okrętu w odpowiednie moduły do wykonania zleconego zadania;
  30. Fraction (Frakcja): jedno z czterech wielkich imperiów (Amarr, Caldari, Gallente, Minmatar) lub inny twór o podobnych zapędach (Jove, ORE, Ammatar, Serpentis, Guristas, Angel Cartel);
  31. Frakcyjne przedmioty: moduły i inne przedmioty mające zielony trójkąt w lewym górnym rogu. Są one o wiele droższe od zwykłych przedmiotów ze względu na znacznie lepsze statystyki. Często są do kupienia za LP zdobywane na misjach;
  32. Frytka, Fretka, Fryta: potoczne określenie statków klasy Fregata (Frigate);
  33. FW (Factional Warfare): jeden z rodzajów PvP polegający na wykonywaniu kompleksów PvP w spornej przestrzeni (w których mogą się pojawić okręty wrogiej frakcji) oraz okazjonalnej walce PvP;
  34. Gank: rozgrywka prowadzona w HS-ie, która polega na niszczeniu frachtowców lub innych cennych statków w oczekiwaniu na cenny loot, po którym następuje szybka ucieczka w związku z reakcją Concordu. Rzadziej polega na niszczeniu wszystkich statków jednego rodzaju (np. tylko barek kopiących);
  35. HS: systemy, których Security Status wynosi od 1.0 do 0.5. Na tym terenie Concord reaguje na zniszczenie statku innego Gracza, choć im mniejszy SS tym wolniejsza reakcja Concordu. HS-y są uważane za bezpieczne systemy;
  36. Inwencja: proces, w którym można uzyskać plany przedmiotów z wyższego poziomu technologicznego T2. Potrzeba do tego najczęściej kopii planu przedmiotu z poziomu T1, odpowiednich dysków danych, czasem innych, dodatkowych dóbr oraz mnóstwa czasu;
  37. Kerbir (Care Bear): slangowe, polskie określenie Graczy, którzy nie podejmują dużego ryzyka;
  38. Kontrakt: specjalny sposób na sprzedawanie/kupowanie/wymianę przedmiotów pomiędzy Graczami. Można tak wymieniać przedmioty, które nie występują na rynku (np. BPC) lub występują, ale nie jest możliwe ich wystawienie bez spadku wartości (np. statki z wmontowanymi rigami). Dodatkowo możliwe jest wystawienie kontraktów prywatnych, korporacyjnych oraz kontraktów na przewóz przedmiotów;
  39. Krzyżyki (Raty): potoczne określenie przeciwników NPC spotykanych przede wszystkim na misjach zlecanych przez agentów oraz spotykanych na anomaliach kosmicznych. Czasem pojawiają się też na pasach asteroidów;
  40. Krzyżykować: robić misję zleconą przez agenta, na której trzeba zniszczyć przeciwników NPC;
  41. Loot: moduły i inne przedmioty pozostałe po zniszczeniu statku. Czasem do Lootu zalicza się także Salvage pozyskiwany z wraku;
  42. LP (Loyality Points): specjalna waluta, za którą można kupić frakcyjne przedmioty i implanty wyłącznie w korporacji, w której robi się misje i zdobywa LP;
  43. LS: systemy, których Security Status jest mniejszy od 0.5 ale większy od 0.0. Takie systemy są otwartą areną walk PvP, gdyż Concord nie reaguje tam na zniszczenie statku Gracza. Są one pod władzą jednego z czterech imperiów w przeciwieństwie do systemów Null i WH;
  44. Main: główna postać Gracza. Zwykle od jego imienia przyjmuje się nick na forach i w programach komunikacji głosowej. Na Mainie gra się najdłużej i najczęściej, w przeciwieństwie do Altów, które tworzy się dla innych (różnych) celów;
  45. MOTD (Message Of The Day): wiadomość kanału, jaka wyświetla się po wejściu na dany kanał. Zwykle umieszcza się tam informacje ważne dla całej społeczności w danym dniu/tygodniu;
  46. Mwd (Micro Warpdrive): Mikronapęd Warp;
  47. Meta Level: poziom zaawansowania przedmiotu w stosunku do najbardziej podstawowego itemu. Meta Level każdego przedmiotu (oprócz statków, które nie mają meta) można sprawdzić w jego atrybutach dostępnych w okienku informacyjnym (PPM > Show Info). Podstawowe przedmioty, produkowane z BPO mają Meta Level równy 0. Każdy lepszy zdobyty podczas misji przedmiot może mieć meta większy od 0, lecz nie będzie miał meta równego 5, które jest zarezerwowane dla przedmiotów T2. Przedmioty o meta większym od 5, są uważane za przedmioty elitarne, należą do nich przedmioty frakcyjne, deadspace'owe i oficerskie. W takich przedmiotach meta może znacznie przekroczyć poziom 10;
  48. Mission runner: Gracz, który większość swojego czasu w grze poświęca robieniu misji u agentów NPC;
  49. Misjonarz: inaczej Mission runner;
  50. Ninja: określenie Gracza, który kradnie przedmioty innych, czy to podczas misji, czy podczas innych aktywności. Może dojść do takich sytuacji, w której Wy będziecie zajęci wykonywaniem misji, a ktoś wyskanował Wasze położenie i zacznie zbierać Wasz loot;
  51. NOS: określenie zachowania NPC na misjach, polegającego na destabilizacji lub "wysysaniu" energii z Capacitora;
  52. Null: systemy, których Security Status jest równy bądź mniejszy niż 0.0. Znajdują się na obrzeżach galaktyki i są pod władzą pojedynczych korporacji lub rozległych sojuszy. Toczą się w nich zacięte walki o dominację nad systemami, gdyż ten, kto kontroluje system, zwykle czerpie z tego korzyści - ściąga podatek ze wszystkich swoich Custom Office'ów;
  53. Obróbka Blueprintów: proces prowadzony w celach zwiększenia jakości planu produkcyjnego. Można dzięki niemu zmniejszyć straty materiałowe (Material Efficiency), skrócić czas produkcji (Production Time Efficiency) oraz skopiować plan, by np. sprzedać go innym Graczom. Obróbkę można przeprowadzić na odpowiedniej stacji (w HS-ie jest praktycznie niemożliwa ze względu na bardzo długie czasy oczekiwania) lub na POS-ie;
  54. Oficerskie przedmioty: moduły, które zdobywa się, zabijając oficerów pirackich na anomaliach kosmicznych najwyższych poziomów oraz ze spawnów oficerów w niektórych regionach przestrzeni Null. Takich modułów nie ma na rynku praktycznie w ogóle ze względu na zawrotne statystyki oraz niezwykłą rzadkość. Jeśli jednak się pojawią, ich cena dziesiątki razy przewyższa cenę przedmiotów frakcyjnych;
  55. Paski: pasy asteroidów oraz pola lodowe;
  56. Passiv Tank: uzbrajanie statku w taki sposób, by niwelować jak największą ilość odniesionych uszkodzeń poprzez zwiększenie Resów. Zwykle Passiv Tanka robi się na okrętach zafitowanych na tarcze. Mniej energochłonny brat Activ Tanka;
  57. PK (Player Killer): osoba agresywnie nastawionego na walkę PvP, nawet w przestrzeni HS. Zwykle nazywa się ich piratami (choć jest to nieprecyzyjne określenie), a ich oznaczeniem jest czerwona czaszka (jeśli zabił niedawno jakiegoś Gracza) przy symbolu okrętu oraz na czacie i Overview;
  58. PLEX: przedmiot, który może być wymieniony na ISK-i lub na przedłużenie ważności konta o 30 dni. Co więcej, można nim uruchomić dodatkowe sloty skillowania dla innych postaci na danym koncie, wymienić na Aurum (inną walutę) lub wykorzystać do migracji postaci pomiędzy kontami;
  59. Pocket, poket: miejsce, w którym wykonuje się misje. Misje mogą składać się z pojedynczego pocketa lub kilku połączonych Acceleration Gate'ami;
  60. POS (Player Owned Station): stacja zarządzana przez Graczy. Nie wygląda ona jak normalna stacja lecz jest to kilka elementów luźno połączonych w jedną całość. Taka stacja może służyć do różnych celów i może stać w różnej przestrzeni: w HS-ie od SS 0,7 (wymaga to jednak standingu do frakcji powyżej 5.0), w LS-ie, w Nullu lub w WH;
  61. Punkt: potoczne określenie Warp Scramble'a. Stabilność napędu Warp wyrażana jest poprzez punkty. Warp Stabilizery dodają pojedyncze punkty, a Warp Scramble je zabierają;
  62. PvE (Player vs. Environment): system gry, w którym Gracze walczą z przeciwnikami kontrolowanymi przez grę. Najczęstszym sposobem na toczenie walk PvE jest wykonywanie misji u agentów;
  63. PvP (Player vs. Player): system gry, w którym gracze walczą między sobą. W EVE Online obszary PvP to LS, Null i Wormhole Space. Także podczas wojny korporacji dochodzi do walk PvP i tylko wtedy może dochodzić do nich w HS-ie bez ingerencji Concordu;
  64. Resy: potocznie odporności tarcz i pancerza na uszkodzenia. Są cztery rodzaje odporności, tak jak są cztery rodzaje uszkodzeń: Elektromagnetyczne (EM), Termiczne (Thermal), Kinetyczne (Kinetic) i Wybuchowe (Explosive). Zwróćcie uwagę na to, że nie warto wsadzać więcej niż trzech modułów wpływających na jeden rodzaj odporności, ze względu na praktycznie zerową przydatność kolejnych;
  65. Salvage: rzeczy możliwe do odzyskania z wraku statku. Są one ekstrahowane za pomocą Salvagera i Salvage Dron. Z tych przedmiotów produkuje się Rigi;
  66. Scram, Scam: sposób na oszukiwanie Graczy w celu wyłudzenia pieniędzy obietnicą szybkich zysków lub zwrotu kilkukrotnie większej sumy. Często obserwuje się to zjawisko w hubach handlowych oraz w trakcie przeglądania Kontraktów, gdzie wartość do zapłaty wielokrotnie przekracza wartość oferowanych przedmiotów;
  67. Security Status: poziom ochrony danego systemu. Systemy o poziomie ochrony 1.0 - 0.5 są uważane za bezpieczne lub względnie bezpieczne i nazywane High Security (HS), systemy o poziomie 0.4-0.1 są uważane za mało bezpieczne i nazywane Low Security (LS), systemy o SS 0.0 i mniejszym na obrzeżach galaktyki są nazywane systemami Null. Na obszarze LS i Null Gracze nie są chronieni przez Concord i jest to obszar PvP;
  68. Skałki: asteroidy, z których wydobywana jest ruda;
  69. Skill: angielska nazwa umiejętności. Każdy ze skilli posiada maksymalnie 5 poziomów i poza tym, że umożliwia korzystanie z bardziej zaawansowanego sprzętu, często zapewnia bonus do jakiegoś aspektu rozgrywki. Czas trenowania umiejętności różni się w zależności od rangi skilla wyrażanej przez liczbę w nawiasie (np. (x3) znaczy, że trenowanie tego skilla potrwa trzy razy dłużej niż skilla z (x1));
  70. Skillowanie: trenowanie danej umiejętności;
  71. Spawn: pojawienie się przeciwników NPC w obszarze rozgrywki, np. na misji, na pasie asteroidów, lub na anomalii. Na misjach często powodowany po upływie określonego czasu bądź przez zniszczenie/uszkodzenie triggera;
  72. Speed Tank: okręt, który nie posiada ani dużych resów, ani wielu modułów pozwalających na regenerację uszkodzeń. Jest jednak wystarczająco szybki, by wymanewrować wieżyczki okrętów wroga, dzięki czemu nie odnosi wielu uszkodzeń;
  73. SS: skrót od Security Status;
  74. Standing: stosunek danego agenta/korporacji/frakcji do Was lub Waszej korporacji. Od niego zależy jakie działania możecie podejmować w stosunku do nich oraz jakie działania oni podejmą w stosunku do Was;
  75. Strategic: skrótowo statek klasy Krążownik Strategiczny (Strategic Cruiser). Są to statki, które umożliwiają dowolną konfigurację i modyfikację kadłuba, zmieniając właściwości jednostki. Strata okrętu jest równoznaczna z utratą jednego poziomu losowego skilla potrzebnego do jego prowadzenia;
  76. T1, T2, T3: poziomy technologiczne w grze EVE Online;
  77. T1: większość elementów w grze. Do T1 należą wszystkie przedmioty o meta level mniejszym od 5 i większość o meta większym od 5. Do ich założenia wymagane są podstawowe umiejętności i praktycznie wszystkie da się produkować za pomocą BPO, a ich lepsze odpowiedniki (o meta większym od 0) są znajdywane w czasie wykonywania misji;
  78. T2: poziom technologiczny, którego symbolem jest mała rzymska dwójka na pomarańczowym tle w górnym rogu wizerunku przedmiotu/statku. Praktycznie wszystkie przedmioty T2 posiadają meta poziom 5. Zwykle są lepsze lub równie dobre, jak najlepsze odpowiedniki z poziomu T1, lecz do ich użycia potrzeba lepszych skilli, przez co moduły takie są często tańsze niż ich odpowiedniki meta. Dodatkowo zwykle zużywają więcej CPU i PG niż ich T1-owe odpowiedniki. Do ich wyprodukowania potrzeba BPC wynalezionego z Inwencji;
  79. T3: to wyłącznie Krążowniki Strategiczne (Strategic Cruiser) i ich podsystemy. Zostały tak wyróżnione, gdyż okręt jest mały, zwrotny, lecz ma siłę ognia porównywalną z BS-em;
  80. Tank: zdolność okrętu do wytrzymywania uszkodzeń. Można wyróżnić dwa rodzaje tanka w grze: na tarczy energetycznej (shieldowy) i na pancerzu (armorowy). Dodatkowo każdy z nich dzieli się na Activ Tank (obronę aktywną) i Passiv Tank (obronę pasywną);
  81. Trade: sposób dokonywania wymiany bezpośredniej - od Gracza do Gracza;
  82. Trigger: okręt NPC który uszkodzony/zniszczony powoduje pojawienie się kolejnych przeciwników w obszarze gry. Takie zjawisko nazywa się spawnem;
  83. Web: potoczne określenie statku PvE/PvP, który swoją zdolnością zmniejsza prędkość Waszego okrętu;
  84. Wh: skrót od Wormhole;
  85. Wtb (Want to Buy): czyli "chcę kupić...". Informacja ta jest zwykle zamieszczana razem z kontraktem, do którego prowadzi;
  86. Wts (Want to Sell): czyli "chcę sprzedać...". Informacja ta jest zwykle zamieszczana razem z kontraktem, do którego prowadzi.