Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Elex 2 Publicystyka

Publicystyka 14 marca 2022, 17:16

autor: Krzysztof "Krzyslewy" Lewandowski

Kto, z kim i dlaczego, czyli co warto wiedzieć o świecie Elexa 2

Piranha Bytes to specjaliści od wielkich, fascynujących światów. Jeśli chcecie mieć łatwiejsze wejście do ich uniwersum przedstawionego w Elexie 2, to właśnie dla Was przygotowaliśmy niniejszy artykuł.

Przed rozpoczęciem zabawy, jak również w trakcie niej przydatne może okazać się kompendium wiedzy o świecie i najważniejszych postaciach Elexa 2. Przedstawiamy zatem istotne informacje o tym, co, kto i dlaczego, oraz skrótowo część wydarzeń z pierwszej odsłony serii. Nie znajdziecie tu spoilerów (poza tymi z „jedynki”), a jedynie podstawowe wiadomości o postaciach i frakcjach występujących w produkcji niemieckiego studia Piranha Bytes.

Witamy na Magalanie

Uderzenie komety wpłynęło na przyszłość ludzkości mieszkającej na Magalanie.

Akcja Elexa 2, podobnie jak poprzedniej części, toczy się na planecie Magalan. Z tego powodu podczas przygody eksplorujemy te same terytoria, co w „jedynce”, ale w ciągu paru lat dzielących obie odsłony cyklu zaszły tutaj pewne ważne zmiany. Dotyczy to szczególnie układu sił – dlatego gracz ma możliwość dołączenia do innych bądź po prostu odmienionych frakcji.

Planeta Magalan na wzór naszej Ziemi była domem ludzkiej cywilizacji, ale rozwój i postęp technologiczny zostały zniweczone przez uderzenie komety, co miało miejsce prawie 170 lat przed wydarzeniami przedstawionymi w pierwszym Elexie. My oglądamy już rzeczywistość postapokaliptyczną, a pozostałościami po zamierzchłej przeszłości są widoczne tu i ówdzie ruiny, wraki aut czy stare zabawki. Niektórzy ocaleli zwrócili się w kierunku bardziej średniowiecznego arsenału, inni z kolei nadal próbują wykorzystywać te technologie, które przetrwały wspomniany kataklizm.

Wraz z uderzeniem komety na Magalanie pojawił się nowy pierwiastek zwany elexem. Wykorzystywany jest on przez jednych jako rodzaj energii lub narkotyk, z kolei inni przemieniają go w manę. Ponadto mniejsze jego dawki pełnią funkcję tutejszej waluty – elexitu.

Jax – bohater, którego potrzebuje cały Magalan

Historia Jaxa rozpoczyna się w pierwszym Elexie, kiedy jako dowódca Albów zostaje postrzelony przez własnego brata Kallaxa – za niepowodzenie zleconej mu misji (zgodnie z Dyrektywą, której to ugrupowanie zobowiązało się przestrzegać). Bohater nie należy do Albów od urodzenia, pochodzi bowiem z frakcji Berserków. Po śmierci rodziców został przygarnięty wraz z Kallaxem przez członka Albów o imieniu Wardek.

Jax wraca do roli bohatera ratującego świat.

W tamtym czasie Albowie wykorzystywali elex do tłumienia emocji i wzmacniania swojej siły. Ich celem było stworzenie ludzkości podejmującej decyzje jedynie na podstawie logiki. Jax został odcięty od elexu, dzięki czemu zmieniło się jego spojrzenie na świat. W zależności od wyborów gracza mógł trafić do jednej z trzech frakcji (Berserków, Banitów lub Kleryków) i wraz z nowymi sprzymierzeńcami stawić czoła przywódcy Albów, czyli Hybrydzie. Ta konfrontacja wpłynęła na losy Magalana i położyła kres dominacji Albów, którzy dążyli do podporządkowania sobie innych społeczności.

Zanim Jax miał szansę stanąć przeciwko Hybrydzie, wpadł w pułapkę przygotowaną przez własnego ojca. Wardek liczył na to, że jego dwaj przybrani synowie się pozabijają i tym samym nikt nie dowie się o ich pochodzeniu. Odkrycie tej tajemnicy mogłoby popsuć mu reputację. Do ostatniego momentu miał nadzieję, że uda mu się oszukać Jaxa, a potem zniknął – i nie wiadomo, co się z nim stało. Z kolei protagonista pokonał Hybrydę – tak przynajmniej sugeruje wybrana przez twórców kanoniczna ścieżka wydarzeń (pierwszy Elex pozwalał m.in. na dołączenie do Hybrydy). Wcześniej antagonista zdołał jednak wezwać potężne siły z kosmosu określane mianem Niebian.

Niebianie – nowy wróg na nowe czasy

Tutaj zaczyna się fabularna część Elexa 2. Jax ostrzegał, że trzeba przygotować się na nadejście kosmicznej rasy, czyli wspomnianych Niebian. Został jednak zignorowany przez frakcje, które pogrążyły się we wzajemnych konfliktach i wewnętrznych problemach. Protagonista w odpowiedzi zamieszkał na odludziu, ale jego chatka staje się miejscem lądowania nowego przeciwnika. Jax szybko przekonuje się, że będzie musiał odbudować swoją pozycję na Magalanie i pokonać Niebian, aby ocalić ludzkość oraz planetę przed groźną terraformacją.

Musimy przygotować się na atak Niebian i ich sił zwanych niebianidami.

W tym celu bohater podejmie się stworzenia nowej znaczącej frakcji – Szóstej Siły. To zadanie przydzieli mu tajemnicza postać o imieniu Adam. Ponownie będziemy musieli znaleźć sprzymierzeńców, a także staniemy przed możliwością dołączenia do jednego z istniejących już ugrupowań.

Jakie frakcje występują na Magalanie?

W Elexie 2 można dołączyć do Berserków, Morkonów albo Albów. Tak, dobrze czytacie. Albowie, których sposób życia i zasady stanowiły zagrożenie dla innych społeczności, przeszli nawrócenie. Nadal używają elexu, aby rosnąć w siłę i tłumić swoje emocje, ale w ograniczonym stopniu. Dostrzegli wartość uczuć i pilnują, aby cenny surowiec przybyły na planetę wraz z kometą był rozdawany w ściśle wyznaczonych porcjach. Nie każdy jednak dobrze reaguje na ograniczone przyjmowanie elexu – trudno nauczyć się panowania nad emocjami. Inni natomiast czują się nimi upojeni.

Co więcej, Albowie przejęli miejscówkę Kleryków (Ignadon), czyli swoich religijnych przeciwników oddających cześć bogowi Calaanowi. Obie frakcje łączy zapatrzenie w nową technologię, tyle że Klerycy są przeciwko spożywaniu elexu. Wykorzystują ten surowiec jako energię do swojego sprzętu. Do Kleryków również możemy dołączyć (opcjonalnie), ale skoro obecnie borykają się z problemami, najpierw musimy przejść szkolenie jako jeden z Albów – innymi słowy, czeka nas swego rodzaju droga zdrajcy czy też szpiega.

Przywódcy frakcji mogą mieć już wyrobione zdanie o Jaxie. Baxter na pewno nie należy do jego fanów.

Berserkowie również przejęli dom swoich przeciwników. Ich nowa baza znajduje się w Forcie, który niegdyś stanowił miejsce schronienia Banitów. Ci wojownicy przeszli wyraźne przeobrażenie, przyjęli w swoje szeregi część Banitów i chociaż nadal przyświeca im cel życia zgodnie z naturą (podejście proekologiczne), wyraźnie rozluźnili swoje twarde zasady. W pierwszym Elexie Jax spotykał się z dezaprobatą przy każdym użyciu wśród Berserków nowej technologii, którą to ugrupowanie uznawało za zatruwającą Magalana. W Elexie 2 już nie ma z tym tak dużego problemu, chociaż dalej preferowane są miecze, topory bądź łuki. W dodatku nowym przywódcą społeczności został Szczur, dawny członek Banitów. Berserkowie znani są z przemieniania elexu w manę, co zapewnia im magiczne zdolności. Poza tym starają się uzdrawiać Magalana poprzez przywracanie mu dawnej fauny. Dzieje się to za sprawą roślin poddawanych działaniu many.

Banici składają się głównie z bandziorów, złodziejaszków, cwaniaków i łowców głów – to raczej szemrane towarzystwo, używające takiej broni jak strzelby i kusze. Członkowie tej frakcji znaleźli się w podobnej sytuacji co Klerycy. Osłabieni musieli porzucić swoje dawne miejsce pobytu i również mają nowego przywódcę. Jest to Baxter – który powrócił do władzy po tym, jak został zdetronizowany przez Logana, zwanego jako Książę. Logan z kolei przebywa teraz ze swoją bandą gdzieś na wygnaniu. Jeśli chcemy przyłączyć się do Banitów, najpierw musimy dołączyć do Berserków albo Morkonów i wśród nich znaleźć grupę sprzeciwiającą się obecnej władzy. To droga podobna do tej u Kleryków – nie unikniemy spiskowania.

Morkoni to nowe ugrupowanie w Elexie 2. Mieszkają w tajemniczej Grocie, którą tworzy sieć podziemi – to w tym miejscu schronili się po uderzeniu komety. Są oni w dużej mierze odizolowani od zewnętrznego świata i oddają cześć okrutnemu bogowi Ravaakowi. Nie znają litości, w tej frakcji liczy się przede wszystkim siła i fanatyczne przywiązanie do religijnych zasad. To najmroczniejsza i najbardziej tajemnicza frakcja, pragnąca zmusić wszystkich do kultu Ravaaka. Tak jak zostało wspomniane wyżej, poprzez Morkonów możemy z czasem dołączyć do Banitów. Więcej informacji o nich powinniście zdobyć podczas gry.

Wszystkie kobiety Jaxa (i jeden robot)

W trakcie grania w Elexa 2 nieraz napotkamy znajome twarze. Niektóre z postaci zostały już wspomniane, ale nie wszystkie. Na pewno trzeba zwrócić uwagę na kobiety, które odgrywają w życiu Jaxa istotną rolę, a szczególnie jedna z nich.

Otóż między pierwszym a drugim Elexem Jax doczekał się syna z członkinią Berserków o imieniu Kaja. Co prawda w grze mogliśmy wybrać między nią a należącą do Banitów Zołzą, ale Piranha Bytes w opracowywaniu kanonicznej ścieżki zdecydowała się wykorzystać wątek miłosny z Kają. Wspólne dziecko bohaterów nosi imię Dex i z przebiegu fabuły raczej nie wynika, by Jax był wzorowym ojcem – zwłaszcza że zamieszkał na odludziu, z dala od rodziny. Możemy tylko spekulować, dlaczego oddalił się od ukochanej i syna. Ta sytuacja umożliwia jednak graczowi dokonanie w Elexie 2 innych wyborów romansowych.

Na temat związku Jaxa z Kają mamy niewielką wiedzę – po prostu byli razem, mają dziecko, a potem coś zaczęło się psuć. Prawdopodobnie na rodzinnych relacjach odbijało się rozczarowanie bohatera wynikające ze zignorowania przez frakcje zagrożenia ze strony Niebian.

Powraca Zołza, siostra bliźniaczka poprzedniego przywódcy Banitów, Logana. Kobieta ta, podobnie jak Kaja, pomogła Jaxowi w pokonaniu Albów i Hybrydy. Teraz ponownie będzie mogła stać się naszą kompanką, jak również wybranką serca – mimo że ma za złe bohaterowi związek z Kają. Zołza pojawia się w Grocie Morkonów. Trzecią opcją romansową jest Nyra – w pierwszej części była poboczną postacią należącą do separatystów, którzy sprzeciwiali się władzy Hybrydy. Kobietę znajdziemy w siedzibie Albów i tym razem odegra w naszej misji większą rolę jako towarzyszka.

Na koniec warto wspomnieć również o C.R.O.N.Y. U4, byłym droidzie Albów, który w pierwszym Elexie po przejściu naprawy staje się lojalnym kompanem Jaxa. Robot również w drugiej części pojawia się w tej roli, nie komentując ani negatywnie, ani pozytywnie podejmowanych przez nas decyzji.

Tyle powinno Wam wystarczyć, żeby zorientować się w świecie Elexa 2. Dodam, że część przeszłych wydarzeń jest krótko wspominana, a nawet pokazywana w retrospekcjach już w samej grze. Dlatego w ten czy inny sposób powinniście w miarę szybko odnaleźć się w tej specyficznej rzeczywistości, łączącej religijne kulty, średniowieczne podejście do życia, magię, postapo, nową technologię i mroczne podziemia.

Artykuł powstał we współpracy z firmą THQ Nordic.

Krzysztof "Krzyslewy" Lewandowski

TWOIM ZDANIEM

Zagrasz w Elexa 2?

Tak
52%
Nie
35%
Już grałam/grałem!
13%
Zobacz inne ankiety
Elex 2

Elex 2

Elex 2 chce być jak Mass Effect, ale mu to nie wychodzi
Elex 2 chce być jak Mass Effect, ale mu to nie wychodzi

Elex 2 rodzi skojarzenia z różnymi grami. Trochę tu Fallouta: New Vegas, trochę Gothica, a trochę Wiedźmina 3, najwięcej chyba jednak Mass Effecta – i to wcale nie jest dobra wiadomość.

Elex 2 - 10 rzeczy, o których chciałbym wiedzieć przed zagraniem
Elex 2 - 10 rzeczy, o których chciałbym wiedzieć przed zagraniem

Jak każda gra twórców Gothica, Elex 2 rzuca nas na głęboką wodę. Dlatego przygotowaliśmy dla Was zestaw porad, dzięki którym utrzymacie się na powierzchni planety Magalan.