futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 23 kwietnia 2017, 12:01

autor: Adrian Werner

Mocno zmalało zainteresowanie inwestorów firmami VR i AR

Branża wirtualnej rzeczywistości ma spore problemy z rozwojem. Kolejnym tego przykładem stał się spadek zainteresowania inwestorów start-upami z branży VR i AR. W ubiegłym kwartale wsparli oni firmy tego typu kwotą pięciokrotnie mniejszą niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Ma to dużo wspólnego z rozczarowaniem produktami firm Oculus VR i Magic Leap.

Inwestorzy stali się bardziej ostrożni. - Mocno zmalało zainteresowanie inwestorów firmami VR i AR - wiadomość - 2017-04-24
Inwestorzy stali się bardziej ostrożni.

Emocje związane z wirtualną rzeczywistością oraz rzeczywistością rozszerzoną wydają się szybko stygnąć. Najnowszym tego przykładem stało się sprawozdanie grupy analitycznej Crunchbase. Według niego w pierwszym kwartale tego roku inwestorzy mocno przyhamowali z finansowaniem firm i produktów związanych z rynkami VR oraz AR.

W sumie 26 start-upów zajmujących się tą kategorią zostało wspartych przez inwestorów kwotą 200 mln dolarów. Dla porównania w pierwszym kwartale ubiegłego roku 29 takich firm zgromadziło ponad jeden miliard dolarów. Spadek nie jest jednak aż tak dramatyczny, jak mogłyby to sugerować suche liczby. Rekordowy wynik w pierwszych trzech miesiącach 2016 r. był bowiem zasługą jednej firmy - Magic Leap, mającej zrewolucjonizować rzeczywistość rozszerzoną. Roztaczana przez nią wizja była tak ciekawa, że w pierwszym kwartale ubiegłego roku projekt wsparto sumą 800 mln dolarów, a potem kwota ta wzrosła do 1,4 mld dolarów.

Magic Leap nie tylko było odpowiedzialne za rekordowy wynik całego segmentu, ale również ponosi częściowo winę za obecny spadek zainteresowania inwestorów. Szefowie firmy mocno przesadzili bowiem z obietnicami, a ich technologia jest na znacznie wcześniejszym etapie rozwoju, niż pierwotnie sądzono.

Analitycy z Crunchbase podkreślają, że rynki VR i AR są tak młode, że trudno definitywnie stwierdzić, jaka będzie ich przyszłość. Podkreślają jednak rozczarowanie, jakim okazały się wyniki sprzedaży Oculus Rift, czego bolesnym przykładem było wycofanie przez firmę Facebook setek stoisk demonstracyjnych w sklepach sieci Best Buy z powodu małego zainteresowania klientów.

Warto tutaj wspomnieć o innej firmie analitycznej w postaci Greenlight Insights. Niedawno opublikowała ona raport, w którym prognozuje, że w tym roku rynek wirtualnej rzeczywistości wygeneruje przychody na poziomie 7,2 mld dolarów, a kwota ta wzrośnie do 74,8 mld w 2021 r. Tak szybki rozwój ma być zasługą spadku cen urządzeń, gdyż według grupy obecnie najlepsze systemy są po prostu zdecydowanie zbyt drogie, aby mogły osiągnąć dużą popularność.

  1. Crunchbase – strona oficjalna
  2. Greenlight Insights – strona oficjalna

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej