Top 100 gier RPG wszech czasów - najlepsze RPG-i, które trzeba znać
Top 10, Top 20? Dzisiaj czas na top 100! Zapraszamy do przeglądu największego zestawienia w dziejach gry-online.pl, opracowanego na bazie głosów naszych autorów, redakcyjnych debat i średniej ocen użytkowników serwisu.
Spis treści
- Top 100 gier RPG wszech czasów - najlepsze RPG-i, które trzeba znać
- 100. Wasteland 2
- 90. Dragon Age: Inkwizycja
- 80. Paper Mario: The Thousand-Year Door
- 70. Might & Magic X: Legacy
- 60. EarthBound
- 50. Star Wars: Knights of the Old Republic II
- 40. Neverwinter Nights
- 30. Might and Magic VI: The Mandate of Heaven
- 20. Gothic
- 19. System Shock 2
- 18. Divinity: Grzech Pierworodny
- 17. Mass Effect 3
- 16. Dragon Age: Początek
- 15. Chrono Trigger
- 14. Betrayal at Krondor
- 13. Wiedźmin
- 12. Gothic II
- 11. Fallout
- 10. Fallout: New Vegas
- 9. Vampire: The Masquerade – Bloodlines
- 8. Star Wars: Knights of the Old Republic
- 7. Baldur’s Gate
- 6. Mass Effect 2
- 5. Planescape: Torment
- 4. Fallout 2
- 3. The Elder Scrolls V: Skyrim
- 2. Wiedźmin 2: Zabójcy Królów
- 1. Baldur’s Gate II: Cienie Amn
14. Betrayal at Krondor
Jeszcze jeden arcyklasyk, którego po prostu nie mogło zabraknąć w tym rankingu. Na pierwszy rzut oka Betrayal at Krondor to kolejna gra, której cała charakterystyka może zawrzeć się w sformułowaniu „pierwszoosobowe cRPG w realiach fantasy z turowym systemem walki”. Jednak ta produkcja studia Dynamix z 1993 roku wyróżnia się na tle konkurentów wieloma cechami. Po pierwsze, gdy dochodzi do starcia, kamera „wyskakuje z oczu bohaterów na zewnątrz, a gracz przesuwa postacie po polu walki, wydając im rozkazy. Po drugie, rozgrywka toczy się w całkowicie trójwymiarowym środowisku, a ruch jest swobodny, podobnie jak opisanym parę stron wcześniej Might and Magic VI. Wreszcie po trzecie, narracja w grze toczy się w sposób przypominający do złudzenia książkę – każdej sytuacji, czy to przeszukiwanie zwłok, czy rozmowa z karczmarzem, towarzyszy opis wyglądający jakby wyrwano go z powieści fantasy... Co nie jest wcale takie zaskakujące, jeśli wziąć pod uwagę, że akcja Betrayal at Krondor toczy się w świecie znanym z Sagi o wojnie światów autorstwa Raymonda E. Feista. Krótko mówiąc, rodzynek. Szkoda, że nie doczekał się godnego spadkobiercy.