Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 7 października 2016, 11:36

Pogromcy growych mitów – czy kiedyś naprawdę było lepiej?

Wraz z kolejnymi, mniejszymi i większymi grzeszkami współczesnej branży wielu graczy nabrało przekonania, że kilkanaście lat temu gry wideo były dłuższe, trudniejsze i ogólnie lepsze. Czy rzeczywiście pogląd ten ma rację bytu?

Spis treści

W ciągu ostatnich lat branża gier wideo i skupiona wokół nich społeczność przeszły niesamowicie daleką drogę: od hobby dla no-life’ów, o którym w ogólnodostępnych mediach było głośno tylko przy okazji większych lub mniejszych kontrowersji, do kulturowego fenomenu. Grand Theft Auto V zarobiło miliard dolarów w przeciągu trzech dni, na budżet oraz kampanię marketingową Destiny wydano kwotę rzędu 500 milionów. Rynek rozrósł się do rozmiarów kolosa, a dzięki rozwiniętej dystrybucji cyfrowej niemal każdy może zaoferować swoje dzieło światu – a mimo to (a może właśnie przez to) wystarczy chwilę poszperać w internecie, żeby znaleźć opinie, że kiedyś było lepiej.

Nie są one całkiem nieuzasadnione. Który z tytułów z tego roku zdobędzie pozycję tak kultową jak niegdyś GTA: Vice City, Heroes of Might & Magic III czy wychwalany w Polsce pod niebiosa Gothic? Dla wielu z nas pierwsze spotkanie z interaktywną rozrywką nastąpiło na przełomie XX i XXI wieku, nie mogliśmy więc narzekać na brak wybitnych dzieł. Przeżyliśmy też ogromne zmiany na rynku – narodziny masowej dystrybucji cyfrowej za sprawą takich platform jak Steam czy nagły rozrost sceny niezależnej. Ale nie wszystkim podoba się kierunek, jaki obrała branża. Choć rok w rok zalewa nas fala oszałamiających technologicznie produkcji i ambitnych „indyków”, wielu chętnie dalej pozostałoby graczami sprzed kilkunastu lat.

Na tym podwórku wychowały się całe pokolenia polskich graczy. - 2016-10-07
Na tym podwórku wychowały się całe pokolenia polskich graczy.

Ale nostalgia to okrutna kochanka i choć nie da się zaprzeczyć, że lata 90. i początek pierwszej dekady XXI wieku były dla wielu z nas najlepszym okresem w historii gier wideo, często patrzymy wstecz przez różowe okulary. W tym artykule postanowiliśmy rozprawić się z kilkoma najpopularniejszymi mitami, dotyczącymi dzisiejszych i starszych tytułów. Wprawdzie niektóre z owych sądów okazały się prawdziwe, zdecydowana większość wydaje się jednak co najmniej wątpliwa, inne zaś zapewne staną się przedmiotem burzliwej dyskusji w komentarzach. Do której gorąco Was zachęcamy – kto wie, może komuś uda się nas przekonać, że…

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Z którym poglądem zgadzasz się najbardziej?

Gry były kiedyś dłuższe.
2,4%
Gry były kiedyś bardziej dopracowane technicznie.
3,8%
Gry były kiedyś trudniejsze.
8,8%
Gry były kiedyś tańsze.
4,9%
Gry nie były kiedyś dzielone na części.
48,7%
Gry były kiedyś mniej poprawne polityczne.
15,9%
Gry były kiedyś robione z pasją.
15,6%
Zobacz inne ankiety