autor: Sebastian Purtak
Najlepsze stare gry strategiczne - nasze top 20 klasyków
Przygotujcie się na podróż w czasie. Dziś przygotowaliśmy dla Was zestawienie dwudziestu klasycznych retro strategii, które w większości wciąż można bezproblemowo zakupić i ograć.
Spis treści
- Najlepsze stare gry strategiczne - nasze top 20 klasyków
- 19. Heroes of Might and Magic II
- 18. Master of Orion II
- 17. Shogun: Total War
- 16. Age of Empires 2
- 15.The Settlers (1993)
- 14. Age of Empires 3
- 13. Command & Conquer: Red Alert
- 12. Company of Heroes
- 11. Dungeon Keeper (1997)
- 10. The Settlers 2
- 9. Black and White
- 8. Command & Conquer (1995)
- 7. Sid Meier’s Civilization (1991)
- 6. Dune 2
- 5. StarCraft 2
- 4. StarCraft
- 3. UFO: Enemy Unknown
- 2. Heroes of Might and Magic III
- 1. Warcraft 3
3. UFO: Enemy Unknown
- Gatunek: taktyczna gra turowa
- Twórcy: MicroProse
- Platforma: PC
- Rok premiery: 1994
Tagi: tury, taktyczne bitwy, elementy RPG, zarządzanie organizacją, obcy, teorie spiskowe
DOSTĘPNOŚĆ
Jeśli tylko będziecie pamiętać, żeby w wyszukiwarkę wpisać tytuł X-COM: UFO Defense, znajdziecie tę grę zarówno na GOG-u, jak i na Steamie.
Pierwsza trójka naszego zestawienia to gry, które stanowią największe osiągnięcia deweloperskie w swoim gatunku. Są to jednocześnie tytuły, które trudno porównywać, gdyż każdy z nich oferuje zupełnie inny model rozgrywki. Na pierwszy ogień idzie arcydzieło komputerowych gier taktycznych.
UFO: Enemy Unknown oparte jest na mechanice turowej, a całość gry podzielona została na dwa główne segmenty. Pierwszy z nich przypomina nieco klasyczne pozycje typu tycoon i skupia się na zarządzaniu organizacją X-COM, powołaną w celu zwalczania ataków kosmitów.
Celem gracza jest takie dysponowanie zapleczem finansowym i kadrowym podległej mu grupy, by ta nie popadła w ruinę i była w stanie realizować kolejne zadania, czyli wygrywać taktyczne bitwy, w których kierujemy zwerbowanymi przez nas żołnierzami.
To, czy uda się skutecznie wypełnić dane misje, zależy w równym stopniu od tego, jak pokierujemy naszymi działaniami taktycznymi, jak i od tego, jak rozwinie się nasza organizacja. Nieodpowiednie inwestycje czy brak rozwoju naukowego mogą się zemścić równie szybko jak nieprzemyślana decyzja na polu walki. Do tego dochodzi silny element RPG, gdyż każdy z naszych żołnierzy zdobywa doświadczenie i rozwija unikatowe umiejętności. Nie są to więc losowo wygenerowane maszynki do mielenia obcych, ale postacie, do których się przywiązujemy i których śmierć na polu bitwy naprawdę boli.
Rozwiązania zaproponowane przez pierwszą część UFO zdefiniowały gatunek taktycznych gier turowych na kolejne lata.