Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Elex Publicystyka

Publicystyka 16 października 2017, 16:00

Ile Gothica jest w Elexie – 9 rzeczy, dzięki którym na Magalanie poczujesz się jak w domu

Elex pozornie odcina się od Gothica mechami i laserami, ale w grze stale widać widmo Górniczej Doliny unoszące się nad Magalanem. Oto przegląd budzących sentyment elementów, dzięki którym fani poczują się swojsko w najnowszym dziele Piranha Bytes.

Spis treści

Frakcjo, ojczyzno moja

Nie tylko dołączenie do jakiejś frakcji wymaga zachodu - tak jak w Gothicu, czasem problemem staje się samo uzyskanie prawa wejścia do miasta.

„Każdy, kto tu trafia, ma wybór. W kolonii są trzy obozy i w końcu będziesz musiał do któregoś dołączyć”. To jedna z pierwszych informacji, jakie Diego przekazuje Bezimiennemu w Gothicu, zawierająca fundamentalną zasadę budowy światów w grach studia Piranha Bytes. Nie inaczej jest, ma się rozumieć, w Elexie. Tutaj również istnieją trzy frakcje, a przystanie do jednej z nich okazuje się warunkiem niezbędnym do tego, by wejść w posiadanie sprzętu czy umiejętności, bez których nie damy rady zmierzyć się z co silniejszymi przeciwnikami... jak również do tego, by w ogóle rozwinąć główny wątek fabularny poza pierwszy rozdział.

Jakie to są frakcje, pewnie dobrze wiecie, ale nie zaszkodzi wspomnieć o nich raz jeszcze. Pierwszym wyborem wielu graczy zapewne staną się Berserkowie – nie tylko dlatego, że Jax trafia do ich miasta na samym początku zabawy (analogicznie do Starego Obozu w Gothicu). Może się tak stać również z tej przyczyny, że widać jawną inspirację tego stronnictwa mieszkańcami Myrtany; to wojownicy, którzy próbują odnowić przyrodę na planecie, żyjący według średniowiecznych wzorców i odrzucający wszelkie nowoczesne zdobycze technologii na rzecz mieczy, łuków – oraz magii. Oprócz nich Magalana zamieszkują futurystyczni Klerycy, którzy otaczają fanatyczną niemal czcią boga Calaana i nawracają na wiarę w niego przy użyciu broni laserowej, mechów bojowych i mocy psionicznych. Poza nimi są jeszcze iście „madmaxowi” Banici, czyli nieuznające żadnych zasad wyrzutki z pustyni – otaczają się złomem, używają klasycznego arsenału (np. strzelb), a do boju zagrzewają się, zażywając narkotyki (zwane przez nich dopalaczami).

A wiecie, że najwyżsi rangą Berserkowie to paladyni? ;-)

Nostalgiczne skojarzenia z Gothikiem nasuwa również model funkcjonowania frakcji, oparty na hierarchii. W miarę wykonywania zleceń otrzymywanych od liderów – a w niektórych wypadkach początkowo od ich przybocznych – Jax stopniowo awansuje. We wszystkich ugrupowaniach są trzy szczeble, a każdy kolejny to swoisty krok milowy w rozwoju bohatera. Nowe rangi wiążą się z uzyskiwaniem dostępu do coraz lepszego sprzętu – po pierwsze i najważniejsze: do pancerzy – jak również z dopuszczaniem do coraz głębszych frakcyjnych tajemnic, no i z coraz większym poważaniem ze strony mieszkańców Magalana (co w tak nieprzyjaznym świecie ma czasem niemałe znaczenie).

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej

Elex

Elex

Elex 2 - 10 rzeczy, o których chciałbym wiedzieć przed zagraniem
Elex 2 - 10 rzeczy, o których chciałbym wiedzieć przed zagraniem

Jak każda gra twórców Gothica, Elex 2 rzuca nas na głęboką wodę. Dlatego przygotowaliśmy dla Was zestaw porad, dzięki którym utrzymacie się na powierzchni planety Magalan.

Nie otwierajcie szampana – Gothic 1 Remake to na razie nieporozumienie
Nie otwierajcie szampana – Gothic 1 Remake to na razie nieporozumienie

Modły tysięcy polskich graczy zostały wysłuchane – remake Gothica staje się ciałem! ...Tylko które bóstwo przychyliło się do tych próśb? Zważywszy, co przedstawia sobą demo tegoż remake’u, obawiam się, że jest to raczej dzieło Beliara, a nie Innosa…

15 lat Gothica II – czego kultowy RPG mógłby nauczyć dzisiejsze erpegi?
15 lat Gothica II – czego kultowy RPG mógłby nauczyć dzisiejsze erpegi?

Gothikowi II stuknęło piętnaście latek, ale nim zdmuchniemy świeczki i zaśpiewamy na cześć solenizanta, zastanówmy się, dlaczego tak dobrze wspominamy dzieło Piranha Bytes – nawet w porównaniu do bardziej zaawansowanych technologicznie gier RPG.