Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 19 marca 2020, 17:50

7. Ludzkim głosem przemawiać nie będziesz. 10 przykazań, które Doom dał FPS-om

Spis treści

Gdy fabuła nie jest czynnikiem, który ma przyciągnąć gracza do gry (tak jak dorosłego do filmu dla dorosłych, jak mawiał John Carmack), bohater nie musi prowadzić dialogów z innymi postaciami. W ogóle nie musi się odzywać. A w każdym razie nie potrzeba, by wypowiadał zdania bardziej elokwentne niż „Umpf!”, „Hrmpf!” tudzież „Ała!”.

Wprawdzie już 3D Realms sprzeniewierzyło się tej zasadzie, wyposażając Księcia w Duke Nukem 3D w całkiem bogaty zasób słownictwa i, o zgrozo, poczucie humoru („Rest in pieces!”), ale jeszcze Half-Life pozostał jej wierny… i to aż po grobową (?!) deskę. Milczenie Gordona Freemana obrosło wręcz swoistym kultem – ale nie wszyscy są zgodni co do tego, czy jest ono złotem.

Zostało jeszcze 62% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej

Marzy mi się Quake w stylu nowego Dooma
Marzy mi się Quake w stylu nowego Dooma

Remaster Quake’a na pierwszy rzut oka to nic wielkiego. Ale gdy się w niego zagra, to nagle wszystko staje się jasne. Król tylko czeka, by wrócić (niczym niegdyś Doom), a to jest sprawdzian. Podołamy?

Weterani FPS-ów opisali przyszłość gier - i ja się z nią zgadzam
Weterani FPS-ów opisali przyszłość gier - i ja się z nią zgadzam

Weterani gatunku strzelanin pierwszoosobowych z Electronic Arts określili swoją wizję przyszłości FPS-ów. Warto zapamiętać ich słowa, bo zapewne opierają się nie tylko na przeczuciach, ale i swoich przyszłych projektach.

Dobre i świeże strzelanki, zupełnie jak z lat 90.
Dobre i świeże strzelanki, zupełnie jak z lat 90.

Dziś strzelamy się w otwartych światach, kiedyś w złożonych labiryntach pełnych sekretów. Gry „doomopodobne” mocno wyewoluowały na przestrzeni lat, ale jak się okazuje, wciąż powstają strzelanki w stylu Quake’a, Hexena czy Duke’a 3D.