Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 11 grudnia 2023, 19:00

Twórcy The Day Before zwijają interes, bo gra okazała się „finansową porażką”

Studio Fntastic ogłosiło upadłość, twierdząc, że nie ma środków na kontynuowanie działalności, bo The Day Before to finansowa klapa.

Źródło fot. r/TheDayBefore / Reddit.
i

Twórcy The Day Before ogłosili upadłość. Studio Fntastic kończy żywot, choć nie minął jeszcze tydzień od udostępnienia gry na Steamie w ramach wczesnego dostępu.

Jak czytamy w ogłoszeniu zamieszczonym przez dewelopera w mediach społecznościowych, The Day Before poniosło finansową porażkę i w związku z tym studio nie ma funduszy na kontynuowanie prac, w tym wydawanie aktualizacji (via X / Twitter).

Twórcy uznali za stosowne podkreślić, iż „nie wzięli żadnych pieniędzy od klientów w trakcie produkcji The Day Before”, jako że nie było ani kampanii społecznościowej, ani zamówień przedpremierowych. Serwery gry (oraz Propnight) na razie pozostaną otwarte, ale ich przyszłość stoi pod znakiem zapytania.

Twórcy The Day Before zwijają interes, bo gra okazała się „finansową porażką” - ilustracja #1

The Day Before potwierdzone… jako oszustwo?Źródło: Fntastic / X/Twitter.

Długa droga do porażki

Chyba nikt nie może powiedzieć, że zdziwiło go ogłoszenie twórców. Prawdę mówiąc, większym zaskoczeniem dla graczy było samo wydanie The Day Before, bo aż do 7 grudnia wiele osób nie wierzyło, że gra w ogóle istnieje. Głównie dlatego, że twórcy dość… nietypowo promowali swoją pierwszą dużą produkcję (by nie ująć tego dosadniej).

Niestety, kontrowersje wokół projektu nie zniknęły nawet po tym de facto niespodziewanym debiucie. Tytuł ukazał się w fatalnym stanie technicznym, Dość powiedzieć, że na ponad 19 tysięcy opinii na Steamie tylko 20% jest pozytywnych. Nie tylko dlatego, że błędów występuje tu sporo (co częściowo usprawiedliwia wczesny dostęp), a optymalizacja i działanie serwerów pozostawiają wiele do życzenia.

Tak jak przy okazji materiałów promujących grę wytykano twórcom plagiat, tak zaraz po premierze The Day Before pojawiły się oskarżenia o tzw. asset flip. Innymi słowy, zarzuty o oparcie gry niemal w całości na dostępnych komercyjnie gotowych zasobach, przygotowanych przez innych projektantów (via Reddit). Nie byłoby to problemem, gdyby twórcy nie zarzekali się, że sami w pocie czoła pracowali nad grą przez pięć lat (via X / Twitter).

Klauni i zwroty

Rzecz jasna sytuacja nie poprawiła się po rozwiązaniu studia. Przeciwnie, gracze znaleźli sporo powodów do narzekań. Choćby taki, że wszystkie dyskusje na Steamie zostały skasowane (poza komentarzami do ogłoszeń), ale sama gra z jakiegoś powodu pozostaje dostępna do kupienia.

O nastrojach „fanów” świadczy też podforum The Day Before w serwisie Reddit. Nie mówimy przy tym tylko o wątkach. Moderatorzy podmienili „godło” i grafikę subreddita na wiele mówiący obrazek, który zresztą wybraliśmy na główną grafikę dla tego tekstu. Oni również mieli zostać oszukani przez Fntastic (via Reddit).

Rzecz jasna gracze są zainteresowani nie tylko wylewaniem pomyj na twórców. Szybko zaczęto też dyskusje na temat możliwości uzyskania zwrotu pieniędzy za zakup The Day Before. Co prawda jeszcze przed ogłoszeniem miało to zrobić około 50% graczy (via Reddit), ale nie wszyscy zdążyli przed upływem dwóch godzin rozgrywki (przypomnę, że Steam w zasadzie automatycznie przyznaje zwrot pieniędzy za grę, o ile nie spędziliśmy w niej więcej czasu).

Jeszcze przed oficjalnym zamknięciem studia na podforum gry pojawiły się wątki z poradami, jak zwiększyć szanse na odzyskanie pieniędzy. W zasadzie sprowadzają się one do zgłoszenia się do obsługi Steama i wskazania na „oszustwo” twórców. Tego ostatniego można dowieść, m.in. załączając dwa linki: regulamin Wczesnego dostępu Steama oraz artykuł Forbesa odnośnie do fałszywej reklamy The Day Before. Nie gwarantuje to zwrotu, ale daje to lepsze szanse niż „pyskowanie” (via serwis Reddit).

Wypada zauważyć, że studio Fntastic wyraźnie złamało regulamin Steam Early Access. W tymże czytamy bowiem, że „Wczesny dostęp nie jest sposobem na finansowanie rozwoju twojego produktu przez społeczność”. Tymczasem twórcy uzasadniają koniec rozwoju (i studia) kiepską sprzedażą The Day Before.

Starania owych nabywców są przy tym cynicznie komentowane przez część internautów. którzy piszą, że The Day Before od początku było oczywistym oszustwem i próbą wyłudzenia pieniędzy od naiwnych.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej