Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 29 sierpnia 2023, 11:33

autor: Adam Adamczyk

Główny projektant Starfielda tłumaczy, dlaczego protagonista w grze będzie niemy

Wiemy, dlaczego protagonista w Starfieldzie będzie niemy. Jednym z powodów jest wpływ na immersję.

Źródło fot. Steam | Starfield
i

Już 6 września na PC i XSX zadebiutuje Starfield i śmiem zakładać, że będzie to jedna z najgłośniejszych premier ostatnich lat. Skoro już jesteśmy przy temacie głosu, to warto wspomnieć, że kierowana przez nas postać będzie niema (informowaliśmy o tym już ponad rok temu). Teraz dowiedzieliśmy się, dlaczego Bethesda postanowiła nie dubbingować protagonisty.

Dlaczego główny bohater w Starfield nie został zdubbingowany?

W wywiadzie dla serwisu Polygon główny projektant gry, Emil Pagliarulo, podzielił się informacjami na temat tego, dlaczego Bethesda postanowiła stworzyć niemego protagonistę. Twórca nawiązał do przypadku gry Fallout 4, w której główna poistać była w pełni udźwiękowiona, jednak znacznej cześci graczy nie podobało się to, że trzeba było wybierać skróconą wersję odpowiedzi, nieraz uzyskując w ten sposób inną od oczekiwanej linię dialogową. Pagliarulo zasugerował również, że czytanie całej odpowiedzi przed jej wybraniem często prowadzi do tego, że gracze pomijają kwestie wypowiadane przez ich postać, co sprawia, że wysiłek włożony w ich nagranie jest bezcelowy.

Twórca stwierdził, że to właśnie zrezygnowanie z udźwiękowionego bohatera pozwoliło developerowi rozwinąć skrzydła i to własnie między innymi dzięki temu Starfield jest tak duży.

Doszliśmy do tego, że może po prostu napiszemy tekst? I to było naprawdę wyzwalające. Chodzi mi o to, że w Starfield mamy ponad 200 000 linii dialogowych bez udźwiękowionych bohaterów. I to właśnie brak udźwiękowionego protagonisty pozwolił nam stworzyć tak duży świat.

Jak przyznał Pagliarulo, w Starfield gracze będą mogli stworzyć niemal każdy rodzaj bohatera, dlatego brak domyślnie nagranego głosu był dobrym pomysłem, ponieważ pozwoli to lepiej wczuć się w kierowaną przez siebie postać.

Protagonista miał posiadać swój głos

Co ciekawe, decyzja o pozostawieniu niemego bohatera nie była na początku oczywistością, ponieważ Bethesda zatrudniła aktora głosowego i przeprowadziła nagrania. Okazało się jednak, że twórcy nie byli zadowoleni z efektów, ponieważ jak uznali, jego głos był zbyt specyficzny i z tego powodu gra mogła tracić na immersji.

Zatrudniliśmy aktora, dostaliśmy głos, wysłuchaliśmy go i stwierdziliśmy, że jest on zbyt specyficzny. Więc jakie są opcje? Czy mamy, jak w niektórych grach RPG nagrać cztery głosy? Czy mamy jeden głos, ale zatrudniamy kogoś innego, kto jest bardziej uniwersalny? Problem w tym, że w grze możesz stworzyć każdy typ bohatera. Zdaliśmy sobie sprawę, że jedynym sposobem, aby pozwolić graczowi być osobą, którą chce być, jest posiadanie bohatera bez głosu.

Serdecznie zapraszamy Was na Q&A z naszym recenzentem gry Starfield. Wydarzenie odbędzie się 31 sierpnia 2023 roku o godzinie 19:00 na Discordzie. Będziecie mogli zadawać autorowi pytania odnośnie gry i porozmawiać na temat wrażeń z rozgrywki.

Wydarzenie odbędzie się na kanale głosowym Q&A. Jeśli jesteście zainteresowani zakupem gry, to będzie to dobra okazja by zdobyć cenne informacje! Do usłyszenia!

Adam Adamczyk

Adam Adamczyk

Pisaniem zajmuje się zawodowo od 2013 roku. W 2021 roku dołączył do GRYOnline.pl, gdzie poza tematyką gamingową zajmuje się informacjami stricte technologicznymi. Współpracował z największymi sklepami muzycznymi w Polsce, tworząc artykuły związane z instrumentami i ogólnie pojętym udźwiękowieniem. Grami komputerowymi interesuje się od dziecka. Poza tym jego zainteresowania obejmują grę na gitarze, komponowanie muzyki oraz sporty siłowe.

więcej