Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 2 sierpnia 2013, 17:11

autor: Bartosz Woldański

Chaos Chronicles idzie do piachu

Poznaliśmy stanowisko firmy bitComposer w sprawie „zamrożenia” Chaos Chronicles, klasycznego cRPG-a w rzucie izometrycznym. Niestety, jak wynika ze słów jednego z producentów, który także pokusił się o komentarz, projekt poszedł do piachu, a na jego odrodzenie praktycznie nie ma szans.

Wygląda na to, że w Chaos Chronicles nigdy nie zagramy – stronom konfliktu nie udało się dojść do porozumienia - Chaos Chronicles idzie do piachu - wiadomość - 2013-08-02
Wygląda na to, że w Chaos Chronicles nigdy nie zagramy – stronom konfliktu nie udało się dojść do porozumienia

Zaledwie przeszło tydzień temu informowaliśmy Was o zawieszeniu prac nad Chaos Chronicles, pecetowym cRPG-iem tworzonym przez niezależne studio Coreplay, ale dopiero teraz swoje stanowisko przedstawiła firma biComposer. Niestety, wynik sprawy jest nieciekawy, gdyż właściwie nieoficjalnie potwierdza, że gra jest „martwa” i raczej nie zanosi się na żadne cudowne odrodzenie. W odpowiedzi na utworzoną przez fanów petycję niemiecka spółka ujawniła więcej informacji na temat tego nieprzyjemnego obrotu spraw. Jednakże z prawnych powodów nie może wejść w szczegóły:

Chaos Chronicles to obiecująca gra tak dla Coreplay, jak i bitComposer. Obecny spór pomiędzy dwoma spółkami nie ma NIC wspólnego z aktualnym deweloperem czy samym projektem. Ze względu na to, że prace nad grą są w tak zaawansowanym stadium, bitComposer nadal chciałoby ukończyć i wydać Chaos Chronicles razem z zespołem Coreplay. […] Proszę mieć na uwadze, że nie ignorujemy komentarzy oraz petycji, ale zawarcie porozumienia wymaga dwóch, a w tym konkretnym przypadku trzech stron, jako że gra została częściowo sfinansowana dzięki funduszowemu programowi FilmFernsehFonds Bavaria. 24 lipca próbowaliśmy ponownie znaleźć dogodne rozwiązanie dla wszystkich stron, ale Coreplay oraz ich partnerzy zarządzający nie chcieli brać udziału w tych rozmowach.”

Gra miała kłaść silny nacisk na eksplorację, a w mniejszym stopniu na walkę - Chaos Chronicles idzie do piachu - wiadomość - 2013-08-02
Gra miała kłaść silny nacisk na eksplorację, a w mniejszym stopniu na walkę

Konflikt zaogniło odejście we wrześniu 2012 roku jednego z założycieli studia Coreplay. To był niespodziewany zwrot akcji dla niemieckiego wydawcy. Do tego wszystkiego odniósł się wczoraj Peter „HobGoblin42” Ohlmann, kierownik projektu. Zdradził, że po pięciu godzinach rozmów i negocjacji udało się znaleźć kompromis, a nawet spisać na koniec tego samego dnia wszystkie warunki w umowie, które satysfakcjonowałby obie strony. Ku zaskoczeniu twórców firma bitComposer ostatecznie odrzuciła porozumienie w celu sprecyzowania otwartej kwestii dotyczącej podatku. Wydawca potrzebował na wyjaśnienie sprawy kilku dni, ale, jak poinformował Ohlmann, przez dwa miesiące nie otrzymał żadnych nowych informacji. Postępowanie niemieckiej spółki doprowadziło do tego, że reprezentanci studia Coreplay nie zjawili się na wspomnianym w komunikacie bitComposer spotkaniu, gdyż okazałoby się to jedynie marnotrawstwem czasu. Doliwy do ognia dolało także wstrzymanie wypłat dla producenta.

Głównym powodem sporu były kontrowersje dotyczące zamiaru przedwczesnego wypuszczenia gry w marcu 2013 roku. Kierownik projektu ujawnił, że odbiłoby się to negatywnie na odbiorze Chaos Chronicles, gdyż gra wymagała poprawek zarówno w zawartości, jak i pod względem stabilności. Na to z kolei były potrzebne dodatkowe pieniądze, których firma bitComposer nie chciała zainwestować, a prawdopodobnie dała autorom zielone światło na wcześniejszy debiut. Studio Coreplay chciało wydać tę produkcję w odpowiednim okresie, a co tym idzie – musiało szukać finansowego wsparcia gdzie indziej. Ostatecznie twórcy uznali, że jeśli gra ma być niedopracowana, to lepiej w ogóle jej nie wydawać. W późniejszych wypowiedziach Petera Ohlmanna na forum RPGCodex można wyczytać, że szanse na zmartwychwstanie Chaos Chronicles są zerowe, a on sam musi się zająć… nowym projektem.

System walki w grze studia Coreplay miał być turowy - Chaos Chronicles idzie do piachu - wiadomość - 2013-08-02
System walki w grze studia Coreplay miał być turowy

Wygląda na to, że nie ma już praktycznie ratunku dla Chaos Chronicles, klasycznego cRPG-a w klimatach fantasy. Mimo walki do ostatniego tchu nie udało się wznowić prac nad tym intrygującym tytułem. Szkoda projektu, gdyż zapowiadał się bardzo obiecująco – mieliśmy otrzymać starcia z przeciwnikami w turach, a akcję przedstawiono by w rzucie izometrycznym charakterystycznym dla cRPG-ów pokroju Baldur’s Gate czy Planescape: Torment. Z kolei rozgrywka skupiałaby się na eksploracji świata oraz poznawaniu kolejnych zawiłości fabularnych. Szerzej o tym, czym miało być Chaos Chronicles, przeczytacie w naszej rozbudowanej zapowiedzi: