Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Football Manager 2008 - poradnik do gry

Football Manager 2008 - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Kadra (1) | Prowadzenie drużyny poradnik Football Manager 2008

Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2016

Kadra

Mając już obsadzoną ławkę trenerską i opracowany plan treningowy czas na przegląd kadry zawodniczej. Wybieramy więc ikonę Squad .

W menu zmiennym mamy dostęp do składów naszych drużyn z każdej kategorii wiekowej - Kadra (1) - Prowadzenie drużyny - Football Manager 2008 - poradnik do gry

W menu zmiennym mamy dostęp do składów naszych drużyn z każdej kategorii wiekowej. Główny ekran wyświetla nam informacje odnośnie wybranej drużyny. Tradycyjnie mamy dwie zakładki umożliwiające selekcję na drużyny i poszczególne pozycje (Show Filters ) oraz zawierające mnóstwo informacji na temat piłkarzy (Views ). Po kliknięciu na nazwisko danego piłkarza otwiera się okno z sylwetką zawodnika.

1 - Kadra (1) - Prowadzenie drużyny - Football Manager 2008 - poradnik do gry

 

W tym przypadku sporo uwagi poświęcimy menu zmiennemu ale na razie omówię okno główne.

W rubryce Player Profile - Attributes oprócz danych personalnych znajdziemy też szereg atrybutów podzielonych na trzy główne grupy.

Technical Attributes - umiejętności techniczne danego zawodnika. W kolejności od góry do dołu: wykonywanie rzutów rożnych, dośrodkowania, drybling z piłką, wykończenie akcji, przyjęcie piłki, wykonywanie rzutów wolnych, gra głową, strzały z dystansu, wyrzuty z autu, krycie, umiejętne podawanie piłki, wykonywanie rzutów karnych, wślizgi i technika użytkowa.

Mental Attributes - atrybuty psychiczne. W kolejności od góry do dołu: agresja w grze, przewidywanie wydarzeń na boisku, brawura w grze, opanowanie, koncentracja, kreatywność, podejmowanie decyzji, determinacja w grze, błyskotliwość, wpływ na innych graczy, ustawianie się w ataku, ustawianie się na boisku w obronie, współpraca z kolegami z drużyny oraz pracowitość.

Physical Attributes - atrybuty fizyczne. W kolejności od góry do dołu: przyspieszenie, zwinność, umiejętność utrzymania równowagi, skoczność, naturalna sprawność, szybkość, wytrzymałość i siła.

Trochę inaczej wygląda sytuacja z atrybutami bramkarza:

Tu pojawia się nowa grupa atrybutów - Kadra (1) - Prowadzenie drużyny - Football Manager 2008 - poradnik do gry

Tu pojawia się nowa grupa atrybutów.

Goalkeeping Attributes : umiejętności stricte bramkarskie. Kolejno idąc od góry do dołu: gra w powietrzu, gra na przedpolu, komunikacja z linią obrony, ekscentryczność, łapanie piłki, dalekie wykopy, zachowanie w sytuacjach jeden na jednego z napastnikiem, refleks, umiejętność wychodzenia i wyłapywania piłek wrzucanych w pole karne, skłonności do piąstkowania zamiast łapania piłki, wyrzuty piłki w pole.

Komentarz:

Najlepiej jest gdy wszystkie atrybuty są możliwie wysokie. To jest jednak tylko ideał, pozostaje więc koncentrować się na umiejętnościach kluczowych dla danych pozycji. Wielkich podpowiedzi tu nie trzeba, wiadomo, że obrońca musi być silny, poprawnie ustawiać się w obronie, dobrze kryć rywala i wykonywać wślizgi a i gra głową też jest atutem. Dla napastnika ważna jest szybkość, przyjęcie piłki i wykończenie akcji itd. Dla każdej pozycji jest kilka kluczowych umiejętności ale jest też szereg atrybutów potrzebnych każdemu. Głównie myślę tu o atrybutach fizycznych i psychicznych. Szczególnie chciałbym zwrócić uwagę na współpracę ( Teamwork ) i pracowitość ( Work Rate ). Choćby piłkarz miał świetne atrybuty techniczne to może nie być z niego pożytku, jeśli nie zechce mu się biegać po boisku i podawać piłki kolegom.

W przypadku bramkarza też generalnie im wyższe atrybuty tym lepiej. Są dwa wyjątki: skłonność do piąstkowania ( Tendency To Punch ) oraz ekscentryczność ( Eccentricity ). Wiadomo, im częściej bramkarz piąstkuje, tym większa szansa, że do piłki dojdzie rywal. Z kolei zbytnie tendencje do nieszablonowych zachowań mogą przynieść katastrofalne skutki kiedy za wygłupy bierze się bramkarz.

W tym oknie mamy też zakładkę Views, pozwalającą wyświetlić inny rodzaj informacji o piłkarzu - Overwiev. Nie daję tu grafiki, bo ten rodzaj widoku to tylko bajer z którego korzyści nie ma żadnej.

Ciekawsza jest trzecia zakładka Show Recent Attributes Changes . Umożliwia ona wyświetlenie, obok wskaźników atrybutów, strzałek wskazujących zmiany danego wskaźnika. Zielona strzałka oznacza wzrost czyli pozytywną reakcję na system treningowy, czerwona wprost przeciwnie.

Komentarz:

Te wskaźniki są pożyteczną informacją ale od razu należy zaznaczyć, że czerwone strzałki nie zawsze oznaczają nasze błędy. Po prostu nie da się stworzyć planu treningowego, który zapewni wzrost umiejętności zawsze i wszystkim. Wahania formy są czymś normalnym i reagować należy wtedy, gdy u danego gracza czerwone strzałki nigdy nie znikają. Przy tworzeniu własnych treningów musisz liczyć się z tym, że niektóre atrybuty zaczną spadać. Na przykład po stworzeniu specjalnego treningu dla napastników najprawdopodobniej zaczną im się obniżać takie elementy jak krycie, wślizgi itp. Tym się zbytnio nie należy przejmować dopóki rosną atrybuty najważniejsze. Obserwacja samych strzałek nie jest jedynym sposobem sprawdzania jakości treningu ale o tym napiszę jeszcze dalej.

Tuż obok atrybutów widzimy rubrykę Other gdzie znajdziemy informacje na temat umiejętności bramkarskich piłkarza z pola (może zdarzyć się tak, że będziesz musiał postawić go w bramce), dane o kondycji, formie i morale.

Kolejne okno na ekranie głównym to Selection Details . Tu znajdziesz informacje na temat kontuzji, ewentualnych kar za kartki, przygotowania kondycyjnego.

Na samym dole w oknie Statistics wyświetlone są najważniejsze dane na temat występów danego piłkarza we wszystkich rozgrywkach. Taka treściwa charakterystyka jego postawy w sezonie.