Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Endless Legend - poradnik do gry

Endless Legend - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Spaczeni Lordowie/Broken Lords | Grywalne nacje w Endless Legend poradnik Endless Legend

Ostatnia aktualizacja: 3 września 2019

Pancerze napędzane Pyłem. - Spaczeni Lordowie/Broken Lords | Grywalne nacje w Endless Legend - Endless Legend - poradnik do gry
Pancerze napędzane Pyłem.

Zamknięte w pancerzach duchy, funkcjonujace dzięki Pyłowi (Dust). Mimo kilku istotnych ograniczeń jest to jedna z bardziej elastycznych oraz łatwych do opanowania nacji w grze, którą można pokierować na wiele sposobów. Przy odpowiedniej strategii bardzo łatwo poprowadzić ją do zwycięstwa, przede wszystkim ekonomicznego oraz militarnego. Dobra dla wszystkich, ze wskazaniem na początkujących. Grający muszą być jednak gotowi na większą niż zwykle ilość mikrozarządzania imperium, rosnącą dość szybko wraz z postępami gry.

Rady dla grających Spaczonymi Lordami:

Produkuj Pył. Grając Spacozny Lordami musisz oprzeć swoją gospodarkę na produkcji Pyłu. Bez niego nie stworzysz nowych mieszkańców miast i nie wyleczysz rannych jednostek. Dlatego budując nowe miasto staraj się wybierać miejsca produkujące jak najwięcej Pyłu, takie jak pustynie. Zwłaszcza, że z każdego pola produkującego Pył otrzymujesz jedną sztukę więcej. Decydując się na plan imperium zawsze na początku wybieraj bonusy do produkcji Pyłu oraz obniżenie kosztów wykupu budowli. Wybierając nacje do asymilacji wybieraj przede wszystkim te dające bonusy finansowe.

Pamiętaj o leczeniu! Pomijając kilka technologii, jednostki Lordów nie leczą się same. Łatwo o tym zapomnieć w czasie gry, a tym samym stracić silną, ale mocno poranioną armię. Zwłaszcza jeśli posiadasz armię mieszaną, w skład której wchodzą również jednostki pomniejszych nacji. Te bowiem leczą się samodzielnie. Dlatego wyrób w sobie nawyk leczenia armii po każdej walce, nawet krótkiej i prostej. Dzięki temu twoje jednostki zawsze będą w pełni sił. Będzie to szczególnie przydatne w czasie wykonywania zadań dla nacji. Niektóre wymagają stoczenia kilku bitew jedna po drugiej, a bez w pełni zdrowych jednostek łatwo mogą się one zakończyć klęską.

Kontroluj koszta. Każdy kolejny mieszkaniec miasta kosztuje coraz więcej. Cena zależy od liczby twoich poddanych w mieście i całym imperium oraz czasu gry. Ogólnie im masz więcej poddanych i im późniejsza tura, tym ceny są wyższe. Oznacza to, że w późniejszej części gry będziesz prawdopodobnie posiadał dużo słabo zaludnionych miast. Mocno się zastanów przed podbiciem dużej metropolii, bo możesz mieć problem z dalszym powiększaniem jej populacji. Opłaca się za to zdobywanie mniejszych miast, które można powiększyć niewielkim kosztem oraz zostawienie paru pustych terenów na późniejszą część gry. Budowa od zera nowego miasta, wszystkich potrzebnych budynków i kupno mieszkańców będą wtedy dość tanie. Pamiętaj też, że każda bitwa oznacza konieczność wyleczenia jednostek. Nie zrobisz tego bez Pyłu, a koszta leczenia będą rosnąć wraz z czasem rozgrywki.

Ogranicz ekspansję. Grając tą nacją stoisz przed wyborem - albo będziesz miał dużo miast i mało mieszkańców, albo mało miast i wielu mieszkańców. Lordowie nie muszą martwić się o spadek uznania (Approval) z racji zbyt dużej liczby dzielnic, ponieważ wysokie koszta tworzenia mieszkańców ograniczą też liczbę dzielnic w miastach. Po prostu nie będziesz mógł ich wybudować zbyt dużo. Mimo to wciąż dotyka ich Brak Uznania Ekspansji (Expansion Disapproval), które przy dużej liczbie miast potrafi mocno dać się we znaki. Dlatego dobrą taktyką dla Lordów może być wybudowanie tylko 4 lub 5 miast w dobrych regionach oraz ich maksymalna rozbudowa, tak żeby posiadały nawet po 30 mieszkańców. Później, po wynalezieniu technologii obniżających Expansion Disapproval, będziesz mógł wybudować albo zdobyć kolejne miasta bez obaw o niski poziom uznania.

Kupuj, czego potrzebujesz. Przy wystarczająco dużej produkcji Pyłu możesz zrezygnować z przemysłu. Przerzuć większość mieszkańców miast do wytwarzania Pyłu. Nie produkuj jednostek i budowli, tylko je kupuj. Nie podbijaj, tylko przekupuj neutralne wioski. W razie braku zasobów, skorzystaj z targowiska. Skupiając się na wytwarzaniu pieniędzy jesteś w stanie kupować wszystko, co potrzebne, oszczędzając tym samym czas. Pamiętaj jednak, że dostatecznie dużo Pyłu będziesz produkował dopiero w późniejszej części gry, a do tego czasu w jakiś sposób musisz rozbudowywać miasta. Nie rezygnuj więc zbyt szybko z przemysłu, tylko stopniowo ograniczaj jego wykorzystanie, w miarę jak będziesz produkował więcej pieniędzy.

Szykuj zapasy na zimę. Jeśli akurat nie masz co produkować w miastach, twórz Zapasy Przemysłowe (Industry Stockpiles) albo Naukowe (Science Stockpiles). Nigdy nie wiadomo, kiedy Pył ze skarbca się wyczerpie i będziesz zmuszony tworzyć jednostki tradycyjną metodą. Jeśli zasoby okażą się niepotrzebne, zawsze będziesz mógł je sprzedać.

Skup się na badaniach. Nie możesz produkować jedzenia i wynajdywać odpowiednich technologii. Twoje drzewko badań jest więc mniejsze, niż w przypadku innych nacji. Pozwala to na szybsze opracowanie potrzebnych jednostek i budowli. Przy wyborze technologii skup się na bonusach do produkcji Pyłu, handlu oraz obniżaniu kosztów utrzymania i kupowania jednostek i budynków. Dostęp do targowiska oraz zasoby przemysłowe również się przydadzą.

Ostrożnie zajmuj nowe tereny. Jak wspominałem wcześniej koszta ekspansji dla Lordów są dość wysokie. Poza tym część terenów, na przykład równiny produkujące tylko żywność, jest dla nich bezużyteczna. Jeśli jednak nie masz wyboru, postaraj się tak budować miasta, by bezużyteczne tereny stanowiły jeden, maksimum dwa z sześciu otaczających centrum miasta. Rozbudowując miasto również zwracaj uwagę, czy nowe dzielnice nie sięgają terenów pozbawionych istotnych dla ciebie bonusów.

Rozwijaj się jak chcesz. Nie masz żadnych ograniczeń dyplomatycznych, więc tylko od ciebie zależy, czy wygrasz grę dzięki podbojom, zgromadzeniu jak największej liczby punktów lub największej produkcji Pyłu. Oznacza to również, że możesz swobodnie wybierać kierunek rozwoju naukowego w zależności od sytuacji na planszy. Poza tym dla ciebie zwycięstwo technologiczne oznacza wynalezienie 5, a nie 6 technologii z VI ery. Pamiętaj jednak, że priorytetem wciąż powinna być produkcja Pyłu. Bez niego twoje możliwości rozwoju są bardzo ograniczone.

Ostrożnie walcz. Spaczeni Lordowie nie posiadają jednostek strzelających, a ich bohaterowie oraz podstawowa piechota, Akolita (Stalwarts), walczą w zwarciu. Licz się ze stratami w pierwszych bitwach lub wysokimi kosztami leczenia. W późniejszej fazie gry nie obawiaj się jednak ryzykować życiem bohatera i reszty jednostek. Mając dużo pieniędzy na leczenie oraz najlepszy sprzęt twoja armia będzie niemalże niepokonana.

Nie wynajmuj byle kogo. Wykupując bohatera zwróć pilną uwagę na posiadane przez niego umiejętności. Każda dająca bonus do produkcji żywności jest dla ciebie bezużyteczna, więc jeśli postać nie posiada innych wartościowych umiejętności, lepiej zainwestuj w kogoś innego. Na administratorów miast pierwszeństwo mają bohaterowie Lordów. Tylko oni posiadają komplet umiejętności z bonusem do produkcji Pyłu (Pył Wodny, Wieszcz Pyłu, Magik Pyłu. Angielskie nazwy oraz opisy znajdziesz w części poświęconej umiejętnościom bohaterów).

Wygraj dzięki pieniądzom. Na późniejszym etapie gry powinieneś mieć dość Pyłu (Dust), by móc kupować całe, albo przynajmniej część garnizonów. Nawet w świeżo podbitych miastach. Jeśli twoje zyski pozwalają na taki ruch, wybierz najsłabszego sąsiada. Podbij jego miasto, kup w nim nowe jednostki, a armią rusz dalej. W razie potrzeby wyślij do walki również świeży garnizon, na jego miejsce kupując kolejny. Nie zapomnij wyposażyć żołnierzy w najlepszy możliwy sprzęt oraz leczyć co bitwę. Stosując tę strategię będziesz w stanie pokonać po kolei wszystkich oponentów.

Wykonuj zadania. Dzięki głównemu wątkowi fabularnego Lordowie otrzymują dostep do kilku wyjątkowych dla nich technologii i budynków:

Era I: Archeolog (Archeologist, technologia). Wynalezienie wszystkich technologii z I ery kosztuje o 10% mniej w punktach nauki. Innymi słowy nie dość, że w I erze masz mniej do wynalezienia, to jeszcze możesz zrobić to szybciej.

Era II:

  • Kaplica Pokutna (Penitent Chapel, technologia). Każda jednostka Lordów co turę regeneruje 1% punkt życia za każdą spacyfikowaną wioskę. Biorąc pod uwagę koszta leczenia oraz konieczność zasymilowania przynajmniej 10 wiosek, by w ogóle poczuć wpływ tej technologii, jest ona niezbyt przydatna. Mimo to w późniejszej części gry może ci pomóc zaoszczędzić trochę Pyłu.
  • Krematorium pyłowe (Dust Crematorium, technologia). Każdy zdobyty przez jednostki punkt doświadczenia zostaje zmieniony na 1 sztukę Pyłu. Nie jest jednak jasne, czy punkt ten pochodzi z walki, umiejętności postaci (niektóre pozwalają szkolić jednostki w armiach) czy innych źródeł.

Era IV:

  • Ołtarz Przepływu (Altar of Channeling, budynek). Zwiększa o 5 produkcję Pyłu na mieszkańca i w całym mieście. Budynek byłby zdecydowanie przydatniejszy, gdyby był dostępny dużo wcześniej. W późnej fazie gry nie wykorzystasz w pełni jego możliwości.
  • Świątynia Synchroniczna (Synchronic Temple, technologia). Sprawia, że po każdej bitwie wszystkie ocalałe jednostki zostają w pełni wyleczone. Może się przydać, jeśli do czasu jej zdobycia nie podbiłeś świata, w innym wypadku pozwala jedynie na zaoszczędzenie Pyłu.