ocena redakcji
8.5
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry TERA - koreańskie MMO na poziomie

TERA wciągnęła nas na grubo ponad miesiąc. System walki, ogromne krainy i piękna grafika to największe atuty tego azjatyckiego MMO. Czy przesiadka na TERĘ ma sens?

19 czerwca 2012 8.5/10
• strony :123
PLUSY:
  • dynamiczny, ekscytujący model walki;
  • prześliczna grafika i animacja;
  • rozległe, zróżnicowane lokacje;
  • przemyślane klasy postaci (w PvE);
  • system polityczny z wyborami władcy prowincji;
  • oryginalny świat i sprawna jak na MMO narracja.
MINUSY:
  • estetyka nie dla każdego;
  • małe zróżnicowanie przedmiotów;
  • niezrozumiałe, nieintuicyjne statystyki;
  • nie najlepiej zbalansowane PvP.

Niełatwo napisać recenzję gry MMO, która nie będzie sprowadzać się do stwierdzenia „jest taka jak World of Warcraft, ale...” i tu następuje (na ogół nie za długa) lista innowacji, jakie wprowadzili twórcy do swojej produkcji. Całość obowiązkowo kończymy stwierdzeniem „WoW to wprawdzie nie jest, ale warto zobaczyć”. Taki właśnie tekst można by popełnić o koreańskiej produkcji TERA. Byłoby to jednak krzywdzące. Bo TERA, choć z dziedzictwa Blizzarda czerpie chwilami dość bezwstydnie, to jednak należy do tego niezwykle wąskiego grona gier, które wnoszą do gatunku MMORPG trochę świeżości.

Nie samą odrobiną innowacji TERA wyróżnia się z reszty MMO-wego tłumu. To, co zwraca uwagę w jej przypadku, to znakomita jakość wykonania. Wielu deweloperów chodzi na skróty, wychodząc chyba z założenia, że ich dzieła i tak nie przetrwają długo na rynku i nie ma sensu szlifować ich w najdrobniejszych szczegółach. Efekty ich pracy często prezentują się i działają tylko na tyle dobrze, by przyciągnąć do siebie nowych graczy i utrzymać ich przez miesiąc czy dwa. Tu mamy do czynienia ze zgoła innym podejściem. Koreańskie Bluehole Studio postawiło sobie ambitne zadanie uczynienia z TER-y produkcji, którą gracze będą w stanie pokochać i poświęcić jej kawałek życia. I chyba się udało...

Pierwsze kroki na grzbietach tytanów

Każde MMO posiada jakąś fabułę, choć większość graczy nie przywiązuje do niej najmniejszej wagi. Historia przedstawionego świata i opowieść, której uczestnikiem jest nasza postać, dają się poznać za pomocą dialogów i przerywników filmowych. Uniwersum TER-y jest barwne, pełne magii i dość oryginalne. Już sama geneza krainy wyróżnia tę pozycję spośród konkurencji. Okazuje się, że stąpamy po śpiących odwiecznym snem tytanach, których gigantyczne ciała stanowią podstawę dwóch kontynentów. Wszystko zaś, co widzimy, co się dzieje i czego doświadczamy, jest emanacją ich snów... i koszmarów. Na tym tle zarysowuje się historia wielkich wojen, walki z pradawnym złem i politycznych sojuszy. Śledzenie zawiłości fabuły jest jednak całkowicie opcjonalne – jeśli nawet nie przeczytamy dialogu lub pominiemy scenkę filmową, gra i tak poprowadzi nas do kolejnego celu i dokładnie wyjaśni, co trzeba zrobić, by móc kontynuować wędrówkę.

Zanim jednak ją rozpoczniemy, musimy dokonać wyboru rasy naszej postaci oraz przypisać jej jedną z dostępnych klas. Twórcy stanęli tu zdecydowanie na wysokości zadania i podsunęli graczom akurat tyle możliwości, by każdy znalazł satysfakcjonującą go kombinację. Ras mamy w TER-ze siedem. Od całkiem standardowych, jak wszędobylscy Ludzie i dumne Wysokie Elfy, przez oryginalne, jak demoniczni Castanicy, smokopodobni Amani i olbrzymi mistycy Baraka, aż po całkiem odjechane, czyli futrzaki Popori i małe czarodziejki Elin.

Ci, którzy lubią nadawać swoim postaciom indywidualny sznyt, będą w pełni usatysfakcjonowani kreatorem, który pozwala zmienić rysy twarzy i inne cechy wyglądu bohatera. Możliwości są naprawdę duże i dostosowane do specyfiki poszczególnych ras. I doskonale! Bo skoro gra nastawiona jest na interakcję z wieloma innymi użytkownikami, to dobrze ruszyć w jej świat w skórze wyjątkowego awatara, w którego z przyjemnością będziemy się wcielać, a nie jednego z tysięcznej armii identycznych klonów.

Już od rozpoczęcia prac w 2007 roku TERA boryka się z problemami prawnymi. Jej twórcy, Bluehole Studio, to między innymi ludzie, którzy pracowali nad Lineage 3 dla NC Soft. Ta ostatnia firma pozwała koreańskiego dewelopera o naruszenie własności intelektualnej. Koreański sąd ostatecznie uniewinnił jednak Bluehole Studio, jednocześnie skazując konkretnych trzech jego pracowników.

A klasy? Tych jest osiem: łucznik, berserker, lansjer, mistyk, kapłan, pogromca, czarnoksiężnik i wojownik. I znów – dla każdego coś miłego. Bez trudu można wybrać profesję odpowiadającą naszemu stylowi gry. Różnice między nimi są bardzo wyraźne – i to nawet wśród samych tylko postaci walczących wręcz. Zupełnie inaczej gra się lansjerem, który ograniczone możliwości ataku nadrabia z nawiązką znakomitą zdolnością blokowania (co czyni go świetnym tankiem), a inaczej pogromcą, który potrafi wyprowadzać szybkie serie mocnych ciosów swym ogromnym, dwuręcznym mieczem (idealna klasa ofensywna). Zresztą nawet subtelne różnice w stylu walki mają w tej grze niebagatelne znaczenie, bo starcia wyglądają tu inaczej niż w większości MMO. Ale temu należy poświęcić osobny akapit. Warto jeszcze tylko zaznaczyć, że niektóre profesje prezentują się w TER-ze zupełnie odmiennie niż w większości MMO, co może powodować na początku pewną dezorientację. Na szczęście twórcy dołożyli starań, by na ekranie wyboru klasy opisać je wszystkie zwięźle i konkretnie, a nawet oszacować w skali od 1 do 5, jak dużych umiejętności będzie od nas wymagać gra daną postacią.

To jednak nie jedyny ukłon w stronę tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z grą. Koreańczycy wpadli na doskonały pomysł, który oszczędził z pewnością wielu graczom frustracji z powodu złego wyboru postaci. Otóż – zabawę zaczynamy na 20 poziomie doświadczenia, kiedy to bohater jest już na tyle rozwinięty, byśmy mogli bez trudu wczuć się w specyfikę rozgrywki naszą klasą. Zamiast więc powoli i żmudnie przebijać się przez pierwsze poziomy, by potem stwierdzić, że np. łucznik to jednak nie jest profesja dla nas, mamy możliwość zweryfikowania słuszności swojej decyzji w samym prologu. Ten jednak dość szybko się kończy – i to z hukiem! – po czym wracamy (na skutek amnezji i odniesionych ran) na pierwszy poziom doświadczenia i zaczynamy właściwą rozgrywkę. Zabieg ten nie tylko stwarza możliwość prostego przetestowania wszystkich klas, ale i motywuje w początkowym etapie zabawy do intensywnej gry. W końcu, gdy zakosztowało się już siły i sprawności 20-poziomowej postaci, to dokłada się wszelkich starań, by do tego etapu powrócić. I jedyne, co zwalnia wówczas trochę nasz pęd do przodu, to momenty, w których zwyczajnie nie da się nie zatrzymać, rozejrzeć i westchnąć z zachwytu – bo świat TER-y naprawdę potrafi oszołomić swym pięknem.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
World of Tanks - recenzja gry

World of Tanks - recenzja gry

Zapach benzyny o poranku, skraplający się na suficie pot artylerzysty i dźwięk gąsienic stukających o bruk - czyli darmowy bilet na front drugiej wojny światowej. Czy warto wyruszyć w tę podróż z World of Tanks?  recenzja gry

Tytuł, który nie zawiódł - recenzja gry Star Wars: The Old Republic

Tytuł, który nie zawiódł - recenzja gry Star Wars: The Old Republic

Star Wars: The Old Republic – tytuł, na który z niecierpliwością czekało tysiące graczy. Tytuł, który nie zawiódł. Trudno w tej grze spotkać niezadowolone osoby. Studio BioWare spisało się na medal.  recenzja gry

Recenzja gry WildStar – MMO próbującego sięgnąć gwiazd

Recenzja gry WildStar – MMO próbującego sięgnąć gwiazd

Mimo że gry MMORPG od lat skazywane są na wymarcie, co roku rynek zalewają kolejne produkcje próbujące powtórzyć sukces World of Warcraft. Choć WildStar od Carbine Studios również celuje w podobny wyczyn, daleko mu do typowego przedstawiciela gatunku.  recenzja gry

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
TERA - screen - 2012-07-27 - 243245TERA - screen - 2012-07-27 - 243244TERA - screen - 2012-07-27 - 243243TERA - screen - 2012-07-27 - 243242TERA - screen - 2012-07-27 - 243241TERA - screen - 2012-04-04 - 235186TERA - screen - 2012-04-04 - 235185TERA - screen - 2012-04-04 - 235184TERA - screen - 2012-04-04 - 235183TERA - screen - 2012-04-04 - 235182

komentarze czytelników (54)


perun86  2012-06-27 - 09:01

Twoje głupie komentarze tylko pokazują twoją bezsilność wobec faktów i potwierdzają to wszystko co o tobie napisałem. Skąd masz informację że azjatycka TERA przechodzi na F2P? "We have a free trial right now but no current plans for free to play." To z wywiadu z producentem gry sprzed kilu dni. Oczywiste jest że większość gier P2P przejdzie kiedyś na F2P. Gdyby nawet dzisiaj tak się stało to jakie miałoby to znaczenie w związku z TSW i europejską TERĄ? Porównujesz czas przejścia na F2P gry która została wydana 1,5 roku temu z grą która nie miała jeszcze premiery? Pomyśl zanim coś napiszesz.

TobiAlex  2012-06-27 - 10:51

inc09nito  2012-06-27 - 13:27

[28] I jak tu odnieść się do takiego komentarza? Czy Wy w ogóle zdajecie sobie sprawę, że stworzenie takiej gry MMO to lata pracy i koszt liczony w milionach dolarów? Już nieważne, czy TERA czy TSW. Modele, tekstury, piękna muzyka, opracowanie i implementacja mechaniki gry, optymalizacja by tysiące ludzi mogły grać jednocześnie... Jak cały ten wysiłek i końcowe dzieło można nazwać "gównem"...? Jeśli nie szanujecie gier, to może powinniście zmienić zainteresowanie? Po co uruchamiać a potem dyskutować na forum, o czymś, co dla Was jest nic nie wartym szajsem? Nie szkoda Wam czasu..?

perun86  2012-06-27 - 15:41

Nie odpowiedziałeś mi na pytanie. Skąd masz informację że azjatycka TERA przechodzi na F2P? Twoją odpowiedzią na to co napisałem jest "co mnie to obchodzi"? Świetny kontrargument. lol Jesteś żałosnym ignorantem.

TobiAlex  2012-06-27 - 16:16

Niatel  2012-06-27 - 16:21

Czytam i aż mnie skręca. TobiAlex nie masz argumentów więc przyczepiłeś się do komputera człowieka który inteligencją i swoim doświadczeniem oraz argumentami cie po prostu zjadł. Więc skończ robić spam albo wyjdź z tego forum. I nie komentuj mego komentarza bo twój poziom jest zbyt niski bym ci odpowiadał. Pozdrawiam

perun86  2012-06-27 - 17:21

Coś strasznie się bronisz przed podaniem linka. :D Akurat trochę poszperałem i jedyne co znalazłem to informacje potwierdzające że nie potrafisz czytać ze zrozumieniem a nie że TERA przechodzi na model F2P. Co do sprzętu to komputer mam kupiony rok temu za 3k zł na którym podejrzewam że wszystkie do tej pory wydane gry "pójdą" na max detalach (w tym oczywiście TSW), więc przestań robić z siebie błazna i nie odpisuj z powodów które podał Niatel. @Niatel Niektórzy chyba jednak powinni dostawać bana na internet. Najsmutniejsze w tym wszystkim jest to że zazwyczaj tak ciężkie przypadki to jacyś jeszcze nieogarnięci gimnazjaliści a on ma konto od 2003 roku więc wygląda na to, że to starsza osoba ale jak widać nie każdy z wiekiem mądrzeje.

TobiAlex  2012-06-28 - 06:34

perun86  2012-06-28 - 11:05

Chyba każdy zauważył że to twoje pajacowanie wynika z braku argumentów i bezsilności wobec tego że wytknąłem ci że nie masz racji i nie potrafisz czytać ze zrozumieniem. Typowe zachowanie kogoś kto nie ma nic sensownego do powiedzenia. Odpowiedz na pytania które ci zadałem. Podaj argumenty i nie odwracaj kota ogonem bo tylko się ośmieszasz i potwierdzasz to co napisałem. Ironia i sarkazm ma sens gdy stosuje się ją na poparcie swoich argumentów, ośmieszenie przez wytknięcie komuś błędów, niespójności myślenia czego w ogóle u ciebie nie ma. W przeciwnym wypadku świadczy tylko o prostactwie i bardzo niskim poziomie intelektualnym osoby która ją stosuje i nadal to robi nie widząc że coraz bardziej ośmiesza się swoim zachowaniem. O tym że ktoś jest fanbojem jakiejś gry świadczy brak zdolności zauważania ironii? Mógłbyś podać tok myślowy który doprowadził cię do takich wniosków? No i co z tego że w dupie masz w co my gramy, czy ktoś chce żeby było inaczej? Poza tym głupotą i rażącą niekonsekwencją jest pisanie do kogoś "Ty" z wielkiej litery czyli w formie grzecznościowej która wyraża szacunek do rozmówcy i nazywanie go w tym samym zdaniu głąbem. Właśnie pokazałeś swój poziom intelektua ...

TobiAlex  2012-06-28 - 12:46

"Miałem tu już nie odpisywać ale polewkę to mam ja z ciebie a także spore grono innych osób które od dzisiaj śledzi ten wątek, które zwróciło się z prośbą: prosimy o więcej. :)" Spore grono innych osób. Haha, dobry tekst. ty i twój kolega z posta wyżej? Czy jeszcze ktoś? Reszta już dawno zapomniała o Terze lub, co ważniejsze, już dawno przestała korzystać z tego serwisu z ocenami za gnioty rzędu 8.5. Wygrałeś. Wybacz Misczu* To się już nie powtórzy. I masz rację, popełniłem błąd wdając się z tobą w dyskusję. Ale już to naprawiłem. Trzymaj się. *błąd zamierzony

perun86  2012-06-28 - 15:48

Forum to nie list i używanie formy grzecznościowej jest zalecane jednakże nie jest tak bezwzględnie wymagane jak w bardziej oficjalnej formie korespondencji, np. wobec kogoś kto na początek wysnuwa "argument" o pięcioletnim komputerze. Jaki hipokryto? To co napisałeś po raz kolejny potwierdza że nie potrafisz czytać ze zrozumieniem. Pisałem o zwracaniu się do Niatela "Ty" i jednocześnie nazywaniu go głąbem. Jakie znaczenie wobec błędnego użycia tego zaimka ma to co napisałem w [23]? Widzisz tu jakieś moje pretensje wobec używania przez ciebie formy "ty" w twoich komentarzach wobec mnie? Odwracasz kota ogonem, czepiasz się nieistotnych rzeczy omijając sedno sprawy i unikając odpowiedzi na pozostałe kwestie, bo nie potrafisz rzeczowo na nie odpowiedzieć.

perun86  2012-06-28 - 16:07

No proszę edytowałeś post na który odpisałem usuwając wszystko. Czyżby udało ci się w końcu zorientować że to co piszesz nie trzyma się kupy? Nie napisałem że chodzi mi o osoby związane z TERA czy tym serwisem internetowym a Niatel jakbyś nie zauważył napisał komentarz wczoraj a nie dzisiaj. Reszta przestała korzystać z serwisu oceniającego gnioty na 8.5 ale ty wciąż na nim jesteś. Gratuluję zaparcia. :) Dyskusję? Twoje komentarze pozbawione wartości merytorycznych nazywasz dyskusją? Dyskusja wymaga przynajmniej dwóch osób które rozmawiają używając argumentów a nie jednej.

Nolifer  2012-07-04 - 21:22

Nie chcę zapeszać ale za maks rok pewnie będzie f2p :)

TobiAlex  2012-07-16 - 21:51

No i proszę, nawet system walki nie okazał się innowacją - totalna zrzynka z C9. Szkoda, że wcześniej tego nie widziałem...

spec98j  2013-08-16 - 14:30

Gra mi się NIE PODOBA! Jest tylko jedna seria przygód. Questy są narzucone tak, że jeżeli nie pokonasz moba solo, nie zaliczą Ci. Miałam słaby char i utknęłam w grze, bo nie mogłam zabić jednego moba nie mówiąc o podwyższeniu lvlu bo nie było innych q. Gra skacze i zacina się na nieco słabszym komputerze. Widać, że kraina jest sztuczna. Aby porozmawiać z jakąś osobą trzeba naciskać przycisk F. Podczas gry myszka służy tylko do kierowania postaci i jako celownik na moby. Wszystkie skille trzeba naciskać z klawiatury i łatwo się pomylić. Każdy cios trzeba celować w moba. (Nie ma, że klikasz atakuj i walczy, wszystko ręcznie) WEDŁUG MNIE GRA JEST BEZNADZIEJNA!!! NIE POLECAM

karnisterniak  2013-12-27 - 22:11

Powie ktoś proszę jak działa ten skill OUTLAW na serwerze pvp? Do tej pory grałem na serwerze pve i nie miałem z tym styczności. Mam wyłączony a i tak mnie atakowano, więc może robię coś źle ?

Thermometrr  2013-12-27 - 22:17

Działa to na tej zasadzie, że atakować Cię mogą osoby z aktywnym skillem " Outlaw Declaration", ich nick wyświetla się wtedy na czerwono. Ty za to nie musisz mieć żadnego skilla aktywnego, wybrałeś serwer PvP, więc musisz się z tym liczyć. Nie ominiesz tego, możesz jedynie zmieniać channel z domyślnego (to jest channel 1), zmniejszasz w ten sposób prawdopodobieństwo, że padniesz ofiarą tzw. PK, bo jak wiadomo mniej ludzi się tam kręci.

karnisterniak  2013-12-27 - 22:24

No tak, później może być fajnie ale na low lvlu będzie trzeba się pomęczyć. Dziękuje za radę ze zmianą channeli. Już pomijając ilość graczy. Dzięki temu można uniknąć gracza, który ma 10 leveli więcej, kampi w jednym miejscu i nie da pograć.

Thermometrr  2013-12-27 - 22:26

Dziękuje za radę ze zmianą channeli. Już pomijając ilość graczy. Można dzięki temu uniknąć gracza, który ma 10 leveli więcej, kampi w jednym miejscu i nie da pograć. No właśnie dokładnie mi o to chodziło :) Im więcej graczy tym większe prawdopodobieństwo, że będą tam PK. Jeżeli zauważysz taką osobę po prostu zmień kanał i po problemie. Powodzenia w levelowaniu postaci :)

Ryuk_Best_Shinigami  2013-12-27 - 22:28

Miałem okazję zagrać w Terę, moja opinia to nic szczególnego :) Moim zdaniem nie jest to najlepszy mmo ani też najgorszy, ja myślę ze gra "AION Online" jest bardziej rozbudowana od tery. Pozdrawiam :D