ocena redakcji
8.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Warhammer 40,000: Dawn of War II - Retribution - recenzja gry

Dawn of War II doczekało się drugiego i prawdopodobnie ostatniego dodatku. Czy twórcom udało się godnie zakończyć historię rozpoczętą dwa lata temu?

10 marca 2011Adrian Werner (gry-online.pl) 8.0/10
• strony: 123

Stworzone na potrzeby figurkowej gry bitewnej przez brytyjskie Games Workshop uniwersum Warhammera 40.000 bawi nas już dwadzieścia cztery lata, a dziewiętnaście wiosen upłynęło, od kiedy po raz pierwszy pojawiło się na ekranach komputerów w Space Crusade. Przez ten długi czas doczekaliśmy się wielu tytułów opartych na tej licencji, jednak – choć nie mogły one narzekać na brak popularności – to prawdziwym przebojem okazało się dopiero wydane w 2004 roku Dawn of War. Część druga wprowadziła drastyczne zmiany, które – mimo że zgodne z duchem licencji – nie do końca przypadły do gustu miłośnikom pierwszej odsłony. Kanadyjczycy z Relic Entertainment konsekwentnie rozwijali jednak swoją wizję i teraz trafia do nas prawdopodobnie ostatni dodatek do Dawn of War II.

Akcja Retribution rozpoczyna się dziesięć lat po wydarzeniach z Chaos Rising. Pokonanie Czarnego Legionu i demona Ulkaira nie doprowadziło do końca walk. Sektor Aurelia wciąż jest regularnie atakowany przez Tyranidów, łupiony przez Orków oraz niszczony wewnętrznym konfliktem w szeregach Blood Ravens. W to wszystko mieszają się również Eldarzy, kierowani w tę część galaktyki przez plotki o zaginionym przed wiekami światostatku. W rezultacie przez ostatnią dekadę ziemia okolicznych planet codziennie nasiąkała krwią poległych. Sytuację miało uspokoić przybycie licznych oddziałów Gwardii Imperialnej, jednak ich postępy okazały nikłe, a sukcesy rzadkie. W końcu Imperium straciło cierpliwość i rozpoczęło przygotowania do Exterminatusu, rozwiązania ostatecznego, wypalającego całe życie na wszystkich planetach Aurelii. Utopi ono w morzu ognia wszystkich – zarówno heretyków i obce rasy, jak i niewinne jednostki, które miały pecha zamieszkiwać w tym zakątku wszechświata. Rozpoczyna się wyścig z czasem. Jedynym, co może przekonać Inkwizycję, by porzuciła plany masowej eksterminacji, jest powstrzymanie splugawionego Chaosem Wielkiego Mistrza Kyras.

W najnowszym rozszerzeniu na pola bitewne wkracza Gwardia Imperialna.

Największą nowością, jaką wprowadza dodatek, jest oczywiście obecność nowej frakcji pod postacią Gwardii Imperialnej. O ile Kosmiczni Marines nazywani są Pięścią Imperatora i stanowią coś w rodzaju elitarnych oddziałów specjalnych, tak Gwardzistom przypada miano Młota, ponieważ to z nich uformowany jest trzon wojsk ludzkości. Nie mają co prawda żadnych supermocy i wyjątkowo łatwo tracą życie, ale słabość pojedynczych żołnierzy nadrabiają liczebnością. Powoduje to, że zabawa tą armią znacząco różni się od wrażeń z dowodzenia pozostałymi. Dawn of War II przyzwyczaiło nas do dbania o pojedyncze postacie. Każda z nich była tak cenna, że gdy poległa, mieliśmy wrażenie (słuszne zresztą), że popełniliśmy jakieś poważne błędy w grze. Imperialni Gwardziści są zupełnie inni. W świecie Warhammera umierają milionami i podobnie jest w Retribution. Decydując się na tę frakcję, obejmujemy kontrolę nad fanatykami, którzy z radością dają się rozpruwać na strzępy wszystkim potwornościom zamieszkującym to mroczne uniwersum. A my, jako ich generałowie, z uśmiechem im na to pozwalamy, wiedząc dobrze, że łatwo zastąpimy ich kolejnymi posiłkami. Kierując innymi armiami, dbamy o jak najmniejsze straty, sterując Gwardzistami, co chwilę poświęcamy ich życie, by zrealizować własne plany.

Sama struktura rozgrywki nie uległa większym zmianom. Wciąż jest to toczony w małej skali taktyczny RTS z silnymi elementami RPG. Ponownie olbrzymią rolę odgrywa wykorzystywanie osłon terenowych i specjalnych zdolności postaci. Po ukończeniu każdego poziomu otrzymujemy możliwość dokupienia nowych jednostek i rozwoju już istniejących. W Retribution korzystny lifting zafundowano systemowi doświadczenia. Poprzednie odsłony wymuszały co pewien czas inwestowanie zdobytych punktów bez natychmiastowych zysków. Po prostu, by dostać się do upragnionych ulepszeń postaci, najpierw musieliśmy nabyć puste pole na ścieżce rozwoju. W grze RTS było to zwyczajnie irytujące i twórcy słusznie postanowili coś z tym zrobić. W rezultacie obecnie wydanie każdego punktu powoduje zdobycie nowej umiejętności. Nowością jest także pojawienie się na mapach budynków, pozwalających na przywołanie nowych oddziałów. Nie jest to typowe zarządzanie bazą (Relic dał jasno do zrozumienia, że na to miejsca w tej grze brak), a jedynie sposób na wzmocnienie własnych armii. Celem autorów było wydłużenie zabawy i to rozwiązanie dobrze spełnia swoją rolę.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry Fallout Shelter na PC - dużo nowej zawartości, dużo nowych błędów

Recenzja gry Fallout Shelter na PC - dużo nowej zawartości, dużo nowych błędów

Fallout Shelter to dzisiaj zupełnie inna gra niż w momencie premiery w czerwcu 2015 roku. Wreszcie jest rozbudowana na tyle, że bawić będzie pecetowych graczy. Szkoda, że Bethesda nie uniknęła kilku wpadek.  recenzja gry

Recenzja gry Total War: Warhammer – Stary Świat w nowych szatach

Recenzja gry Total War: Warhammer – Stary Świat w nowych szatach

Warhammer plus Total War to połączenie tak naturalne – aż dziw bierze, że dopiero teraz Creative Assembly przygotowało tę odsłonę. Dziś już wiemy, że warto było czekać.  recenzja gry

Recenzja gry Hearts of Iron IV - powrót w wielkim stylu

Recenzja gry Hearts of Iron IV - powrót w wielkim stylu

Po latach Hearts of Iron – ukochana seria koneserów skomplikowanych strategii – powraca, i to w wielkim stylu. Sezon nieprzespanych nocy, spędzonych na dowodzeniu, knuciu intryg i nieustannym smakowaniu goryczy porażki, uznać należy za otwarty.  recenzja gry

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
Warhammer 40,000: Dawn of War II - Retribution - screen - 2011-01-28 - 202151Warhammer 40,000: Dawn of War II - Retribution - screen - 2011-01-28 - 202150Warhammer 40,000: Dawn of War II - Retribution - screen - 2011-01-28 - 202148Warhammer 40,000: Dawn of War II - Retribution - screen - 2011-01-28 - 202147Warhammer 40,000: Dawn of War II - Retribution - screen - 2011-01-28 - 202146Warhammer 40,000: Dawn of War II - Retribution - screen - 2011-01-28 - 202145Warhammer 40,000: Dawn of War II - Retribution - screen - 2011-01-28 - 202144Warhammer 40,000: Dawn of War II - Retribution - screen - 2011-01-28 - 202143Warhammer 40,000: Dawn of War II - Retribution - screen - 2011-01-28 - 202142Warhammer 40,000: Dawn of War II - Retribution - screen - 2011-01-28 - 202141
Sumerian City

Sumerian City

Zagraj za Darmo!

Plemiona 2

Plemiona 2

Zagraj za Darmo!

Hearts of Iron IV PL - PC - 103,90 zł

kup w sklepie

PC 103,90 zł

SimCity - PC - 48,90 zł

kup w sklepie

PC 48,90 zł

XCOM 2 Digital Deluxe Edition PL - PC - 228,90 zł

kup w sklepie

PC 228,90 zł

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
10.03.2011 14:14
Ghost_
92
Konsul

jak dla mnie kampania space marines swietnie podsumowuje i chaos rising i zakonczenie pierwszej czesci dawn of war ktore zreszta zakonczylo sie denerwujacym cliff hangerem

10.03.2011 14:14
odpowiedz
bit_1
48
Pretorianin

Jednak druga cześć w znaczącym stopniu różni sie od dwójki, bardziej pasowała mi rozgrywka w 1 części, szczególnie pod względem PvP, dwójeczka to już nie to samo.

10.03.2011 14:18
odpowiedz
Mitzu
21
Legionista

3 ;p

10.03.2011 16:21
odpowiedz
Lothers
105
Generał

Najlepszy dodatek do DoW2! @bit1: Retribution łączy cechy obu części DoW w świetną całość. Można rozgrywać zarówno jak DoW jak i DoW2 (usprawniony).

10.03.2011 16:58
odpowiedz
Lucand
42
BMW

Dali 6 grywalnych ras, które rozgrywają identyczne kampanie co dla mnie jest trochę odwaleniem fuszery, a sama fabuła względem podstawki i poprzedniego dodatku wypada blado. Jak dla mnie 6/10.

10.03.2011 17:51
odpowiedz
V4n-d-all
43
Pretorianin

Najsłabszym elementem jest wałkowanie map znanych już z Chaos Rising...

10.03.2011 19:03
odpowiedz
A.l.e.X
90
Alekde

Mi się nowe wydanie W40K bardzo podoba, szczerze mówiąc to jest to najlepsza odsłona serii, na najtrudniejszym kampania jest bardzo wymagająca i fakt, że w części jest taka sama, ale w części nie jest.

10.03.2011 19:55
odpowiedz
Laston
81
Chaos Lord

Czy ja wiem czy kampania jest wymagająca, ja tylko raz miałem GameOver i to tylko dlatego, że się zagapiłem. Co do grafiki to na obronę DoWa dodam, że chyba nie ma lepiej wyglądającego RTSa.
Dla mnie ta gra ma genialny klimat. Co do reszty się nie wypowiadam bo i tak nie byłoby to subiektywne ;P

10.03.2011 20:52
odpowiedz
Naczelnyk
130
Witch Hunter

Co tu dużo pisać. Świetne zwieńczenie wspaniałej gry. Relic jeszcze raz udowodnił, że świetnie czuje i kocha klimat warhammera 40k.

10.03.2011 21:57
odpowiedz
DarkStar
134
magister inzynier

Trochę lipnie, że oddzielili bohaterów od żołnierzy.

10.03.2011 22:10
odpowiedz
Vanderhast
46
Pretorianin

Bardzo dobry dodatek :-)

11.03.2011 07:14
odpowiedz
sinbad78
110
calm like a bomb

Kolejna ósemka.

11.03.2011 08:38
odpowiedz
ozoq
59
Generał

Uczciwa recka i ocena. 2 mapy w last stand to raczej pomylka, matchmaking jest tragiczny, czekanie nie raz ponad 5 min by zagrac czesto prowadzi do przycisku 'anuluj'. Cala reszta jest fenomenalna i jak dla mnie najlepszy rts na rynku (multi).

13.03.2011 10:26
odpowiedz
Quake Wars 256 :D
61
Strogg

porzucenie gfwl na rzecz steam powinno być w minusach.

14.03.2011 10:58
odpowiedz
Nolifer
83
The Highest

I tak ma być :) Steam jest zdecydowanie lepszy od tego 2 syfu , więc to było jak najbardziej poprawne posunięcie .

15.03.2011 22:18
odpowiedz
marcinos709
31
Konsul

Przeczytanie tej recenzji jeszcze bardziej utwierdza mnie w przekonaniu, żeby kupić tę grę. Będzie się grało wspaniale. Chyba jednak mimo wszystko najlepszy dodatek. Tyle ras, i duże zróznicowanie. Nie mogę się doczekać kiedy zagram. :)

12.07.2015 02:27
odpowiedz
Medyk20
1
Junior

Mam pewien problem z tą właśnie grą i prosiłbym o pomoc jeżeli mógłbym na kogos liczyć :)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze