ocena redakcji
8.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Warhammer 40,000: Dawn of War II - Retribution - recenzja gry

Dawn of War II doczekało się drugiego i prawdopodobnie ostatniego dodatku. Czy twórcom udało się godnie zakończyć historię rozpoczętą dwa lata temu?

10 marca 2011 8.0/10
• strony :123

Stworzone na potrzeby figurkowej gry bitewnej przez brytyjskie Games Workshop uniwersum Warhammera 40.000 bawi nas już dwadzieścia cztery lata, a dziewiętnaście wiosen upłynęło, od kiedy po raz pierwszy pojawiło się na ekranach komputerów w Space Crusade. Przez ten długi czas doczekaliśmy się wielu tytułów opartych na tej licencji, jednak – choć nie mogły one narzekać na brak popularności – to prawdziwym przebojem okazało się dopiero wydane w 2004 roku Dawn of War. Część druga wprowadziła drastyczne zmiany, które – mimo że zgodne z duchem licencji – nie do końca przypadły do gustu miłośnikom pierwszej odsłony. Kanadyjczycy z Relic Entertainment konsekwentnie rozwijali jednak swoją wizję i teraz trafia do nas prawdopodobnie ostatni dodatek do Dawn of War II.

Akcja Retribution rozpoczyna się dziesięć lat po wydarzeniach z Chaos Rising. Pokonanie Czarnego Legionu i demona Ulkaira nie doprowadziło do końca walk. Sektor Aurelia wciąż jest regularnie atakowany przez Tyranidów, łupiony przez Orków oraz niszczony wewnętrznym konfliktem w szeregach Blood Ravens. W to wszystko mieszają się również Eldarzy, kierowani w tę część galaktyki przez plotki o zaginionym przed wiekami światostatku. W rezultacie przez ostatnią dekadę ziemia okolicznych planet codziennie nasiąkała krwią poległych. Sytuację miało uspokoić przybycie licznych oddziałów Gwardii Imperialnej, jednak ich postępy okazały nikłe, a sukcesy rzadkie. W końcu Imperium straciło cierpliwość i rozpoczęło przygotowania do Exterminatusu, rozwiązania ostatecznego, wypalającego całe życie na wszystkich planetach Aurelii. Utopi ono w morzu ognia wszystkich – zarówno heretyków i obce rasy, jak i niewinne jednostki, które miały pecha zamieszkiwać w tym zakątku wszechświata. Rozpoczyna się wyścig z czasem. Jedynym, co może przekonać Inkwizycję, by porzuciła plany masowej eksterminacji, jest powstrzymanie splugawionego Chaosem Wielkiego Mistrza Kyras.

W najnowszym rozszerzeniu na pola bitewne wkracza Gwardia Imperialna.

Największą nowością, jaką wprowadza dodatek, jest oczywiście obecność nowej frakcji pod postacią Gwardii Imperialnej. O ile Kosmiczni Marines nazywani są Pięścią Imperatora i stanowią coś w rodzaju elitarnych oddziałów specjalnych, tak Gwardzistom przypada miano Młota, ponieważ to z nich uformowany jest trzon wojsk ludzkości. Nie mają co prawda żadnych supermocy i wyjątkowo łatwo tracą życie, ale słabość pojedynczych żołnierzy nadrabiają liczebnością. Powoduje to, że zabawa tą armią znacząco różni się od wrażeń z dowodzenia pozostałymi. Dawn of War II przyzwyczaiło nas do dbania o pojedyncze postacie. Każda z nich była tak cenna, że gdy poległa, mieliśmy wrażenie (słuszne zresztą), że popełniliśmy jakieś poważne błędy w grze. Imperialni Gwardziści są zupełnie inni. W świecie Warhammera umierają milionami i podobnie jest w Retribution. Decydując się na tę frakcję, obejmujemy kontrolę nad fanatykami, którzy z radością dają się rozpruwać na strzępy wszystkim potwornościom zamieszkującym to mroczne uniwersum. A my, jako ich generałowie, z uśmiechem im na to pozwalamy, wiedząc dobrze, że łatwo zastąpimy ich kolejnymi posiłkami. Kierując innymi armiami, dbamy o jak najmniejsze straty, sterując Gwardzistami, co chwilę poświęcamy ich życie, by zrealizować własne plany.

Sama struktura rozgrywki nie uległa większym zmianom. Wciąż jest to toczony w małej skali taktyczny RTS z silnymi elementami RPG. Ponownie olbrzymią rolę odgrywa wykorzystywanie osłon terenowych i specjalnych zdolności postaci. Po ukończeniu każdego poziomu otrzymujemy możliwość dokupienia nowych jednostek i rozwoju już istniejących. W Retribution korzystny lifting zafundowano systemowi doświadczenia. Poprzednie odsłony wymuszały co pewien czas inwestowanie zdobytych punktów bez natychmiastowych zysków. Po prostu, by dostać się do upragnionych ulepszeń postaci, najpierw musieliśmy nabyć puste pole na ścieżce rozwoju. W grze RTS było to zwyczajnie irytujące i twórcy słusznie postanowili coś z tym zrobić. W rezultacie obecnie wydanie każdego punktu powoduje zdobycie nowej umiejętności. Nowością jest także pojawienie się na mapach budynków, pozwalających na przywołanie nowych oddziałów. Nie jest to typowe zarządzanie bazą (Relic dał jasno do zrozumienia, że na to miejsca w tej grze brak), a jedynie sposób na wzmocnienie własnych armii. Celem autorów było wydłużenie zabawy i to rozwiązanie dobrze spełnia swoją rolę.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry Twierdza: Krzyżowiec II – seria Stronghold znów w dobrej formie

Recenzja gry Twierdza: Krzyżowiec II – seria Stronghold znów w dobrej formie

Brytyjskie studio Firefly obiecywało, że Twierdza: Krzyżowiec II nakarmi apetyty fanów na godnego następcę pierwszej części. Trzeba przyznać, że obietnica wreszcie została dotrzymana.  recenzja gry

Recenzja gry Total War: Rome II - tryumfalny powrót do Rzymu

Recenzja gry Total War: Rome II - tryumfalny powrót do Rzymu

Tworząc swe najnowsze dzieło – Total War: Rome II – Creative Assembly pełnymi garściami czerpało z doświadczeń zdobytych podczas produkcji Empire oraz Shoguna II. Ponowna wizyta w antycznym Rzymie będzie nie lada gratką dla żądnych klasyki generałów.  recenzja gry

Recenzja gry Tropico 4

Recenzja gry Tropico 4

Tropikalna dyktatura od lat ma rzeszę swoich stałych zwolenników. Ile zmian do znanej formuły wprowadza czwarta część cyklu? Sprawdźmy.  recenzja gry

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
Warhammer 40,000: Dawn of War II - Retribution - screen - 2011-01-28 - 202151Warhammer 40,000: Dawn of War II - Retribution - screen - 2011-01-28 - 202150Warhammer 40,000: Dawn of War II - Retribution - screen - 2011-01-28 - 202148Warhammer 40,000: Dawn of War II - Retribution - screen - 2011-01-28 - 202147Warhammer 40,000: Dawn of War II - Retribution - screen - 2011-01-28 - 202146Warhammer 40,000: Dawn of War II - Retribution - screen - 2011-01-28 - 202145Warhammer 40,000: Dawn of War II - Retribution - screen - 2011-01-28 - 202144Warhammer 40,000: Dawn of War II - Retribution - screen - 2011-01-28 - 202143Warhammer 40,000: Dawn of War II - Retribution - screen - 2011-01-28 - 202142Warhammer 40,000: Dawn of War II - Retribution - screen - 2011-01-28 - 202141

komentarze czytelników


Ghost_  2011-03-10 - 14:14

jak dla mnie kampania space marines swietnie podsumowuje i chaos rising i zakonczenie pierwszej czesci dawn of war ktore zreszta zakonczylo sie denerwujacym cliff hangerem

bit_1  2011-03-10 - 14:14

Jednak druga cześć w znaczącym stopniu różni sie od dwójki, bardziej pasowała mi rozgrywka w 1 części, szczególnie pod względem PvP, dwójeczka to już nie to samo.

Mitzu  2011-03-10 - 14:18

3 ;p

Lothers  2011-03-10 - 16:21

Najlepszy dodatek do DoW2! @bit1: Retribution łączy cechy obu części DoW w świetną całość. Można rozgrywać zarówno jak DoW jak i DoW2 (usprawniony).

Lucand  2011-03-10 - 16:58

Dali 6 grywalnych ras, które rozgrywają identyczne kampanie co dla mnie jest trochę odwaleniem fuszery, a sama fabuła względem podstawki i poprzedniego dodatku wypada blado. Jak dla mnie 6/10.

V4n-d-all  2011-03-10 - 17:51

Najsłabszym elementem jest wałkowanie map znanych już z Chaos Rising...

A.l.e.X  2011-03-10 - 19:03

Mi się nowe wydanie W40K bardzo podoba, szczerze mówiąc to jest to najlepsza odsłona serii, na najtrudniejszym kampania jest bardzo wymagająca i fakt, że w części jest taka sama, ale w części nie jest.

Laston  2011-03-10 - 19:55

Czy ja wiem czy kampania jest wymagająca, ja tylko raz miałem GameOver i to tylko dlatego, że się zagapiłem. Co do grafiki to na obronę DoWa dodam, że chyba nie ma lepiej wyglądającego RTSa. Dla mnie ta gra ma genialny klimat. Co do reszty się nie wypowiadam bo i tak nie byłoby to subiektywne ;P

Naczelnyk  2011-03-10 - 20:52

Co tu dużo pisać. Świetne zwieńczenie wspaniałej gry. Relic jeszcze raz udowodnił, że świetnie czuje i kocha klimat warhammera 40k.

DarkStar  2011-03-10 - 21:57

Trochę lipnie, że oddzielili bohaterów od żołnierzy.

Vanderhast  2011-03-10 - 22:10

Bardzo dobry dodatek :-)

sinbad78  2011-03-11 - 07:14

Kolejna ósemka.

ozoq  2011-03-11 - 08:38

Uczciwa recka i ocena. 2 mapy w last stand to raczej pomylka, matchmaking jest tragiczny, czekanie nie raz ponad 5 min by zagrac czesto prowadzi do przycisku 'anuluj'. Cala reszta jest fenomenalna i jak dla mnie najlepszy rts na rynku (multi).

Quake Wars 256 :D  2011-03-13 - 10:26

porzucenie gfwl na rzecz steam powinno być w minusach.

Nolifer  2011-03-14 - 10:58

I tak ma być :) Steam jest zdecydowanie lepszy od tego 2 syfu , więc to było jak najbardziej poprawne posunięcie .

marcinos709  2011-03-15 - 22:18

Przeczytanie tej recenzji jeszcze bardziej utwierdza mnie w przekonaniu, żeby kupić tę grę. Będzie się grało wspaniale. Chyba jednak mimo wszystko najlepszy dodatek. Tyle ras, i duże zróznicowanie. Nie mogę się doczekać kiedy zagram. :)