autor: Tomasz Piotrowski
Role play na turowo – 25 najlepszych taktycznych gier RPG
Tak jak jeden skrajny biegun gatunku RPG wyznaczają hack’n’slashe, tak drugi stanowią taktyczne gry role playing – kładące nacisk na złożone, iście strategiczne walki w turach. Przed Wami ranking 25 najlepszych pozycji tego typu według naszej redakcji.
Spis treści
- Role play na turowo – 25 najlepszych taktycznych gier RPG
- 25. Chroma Squad
- 23. Project X Zone
- 21. Gorky 17
- 19. Jeanne d’Arc
- 17. Vanguard Bandits
- 15. Ring of Red
- 13. Valkyrie Profile: Covenant of the Plume
- 11. Grand Kingdom
- 9. Shin Megami Tensei: Devil Survivor Overclocked
- 7. Shining Force III
- 5. Front Mission 3
- 4. Fire Emblem: Awakening
- 3. Disgaea 5: Alliance of Vengeance
- 2. Final Fantasy Tactics
- 1. Tactics Ogre: Let Us Cling Together
5. Front Mission 3
- Twórca: Square
- Platforma: PlayStation
- Data premiery: 11.08.2000
Front Mission 3 to jedyna część wyśmienitej serii gier SRPG, która dotarła na Stary Kontynent. Z tego powodu tytuł ten z automatu stał się reprezentantem cyklu na naszej liście. Produkcja Square jest jednak grą wybitną i niezależnie od wspomnianej wyżej sytuacji zasługuje na miejsce w niniejszym zestawieniu.
Akcja Front Mission 3 rozgrywa się w przyszłości (mniej więcej 100 lat od naszych czasów). Bohater jest pilotem testowym nowego typu mechów, które w grze nazywane są wanzerami. Chłopak wraz z przyjaciółmi zostaje wciągnięty w wielką aferę powiązaną z atakiem terrorystycznym na wojskowe budynki. Historia przedstawiona jest w dwóch odrębnych scenariuszach, zależnie od tego, po której z dwóch stron konfliktu staniemy.
Front Mission 3 słynie z bogatego świata, pełnego szczegółów, które nie pojawiają się w innych produkcjach SRPG. Wszystko to za sprawą masy stron internetowych, które można odwiedzać w grze. Dodają one kontekstu wydarzeniom fabularnym i pozwalają lepiej zrozumieć funkcjonowanie świata niedalekiej przyszłości.
Wielu graczy ma zastrzeżenia do systemu walki, jaki został zastosowany w tej pozycji. Wynika to z faktu, że ataki specjalne i dodatkowe umiejętności bohaterów aktywują się same. Nie mamy na nie bezpośredniego wpływu, co czyni starcia znacznie bardziej nieprzewidywalnymi.
Front Mission 3 to naprawdę świetny tytuł i szkoda, że seria została uśmiercona przez Square Enix. Może cykl zyskałby większą popularność, gdyby pozostałe części Front Mission wydano w Europie?