Top 100 gier RPG wszech czasów - najlepsze RPG-i, które trzeba znać
Top 10, Top 20? Dzisiaj czas na top 100! Zapraszamy do przeglądu największego zestawienia w dziejach gry-online.pl, opracowanego na bazie głosów naszych autorów, redakcyjnych debat i średniej ocen użytkowników serwisu.
Spis treści
- Top 100 gier RPG wszech czasów - najlepsze RPG-i, które trzeba znać
- 100. Wasteland 2
- 90. Dragon Age: Inkwizycja
- 80. Paper Mario: The Thousand-Year Door
- 70. Might & Magic X: Legacy
- 60. EarthBound
- 50. Star Wars: Knights of the Old Republic II
- 40. Neverwinter Nights
- 30. Might and Magic VI: The Mandate of Heaven
- 20. Gothic
- 19. System Shock 2
- 18. Divinity: Grzech Pierworodny
- 17. Mass Effect 3
- 16. Dragon Age: Początek
- 15. Chrono Trigger
- 14. Betrayal at Krondor
- 13. Wiedźmin
- 12. Gothic II
- 11. Fallout
- 10. Fallout: New Vegas
- 9. Vampire: The Masquerade – Bloodlines
- 8. Star Wars: Knights of the Old Republic
- 7. Baldur’s Gate
- 6. Mass Effect 2
- 5. Planescape: Torment
- 4. Fallout 2
- 3. The Elder Scrolls V: Skyrim
- 2. Wiedźmin 2: Zabójcy Królów
- 1. Baldur’s Gate II: Cienie Amn
11. Fallout
Wojna... wojna nigdy się nie zmienia. Ale zmieniają się gry – i Fallout dobitnie nam to unaocznił. Co prawda, na ogół to Wrotom Baldura przypisuje się dziś renesans gatunku cRPG pod koniec lat 90., jednak bardziej rzetelnie jest przyjmować, że BioWare dokonało go do spółki właśnie z Falloutem, który wyszedł spod ręki Tima Caina i studia Interplay rok wcześniej. Jakby nie patrzeć, już w omawianej tu grze zastosowano jakże później popularny rzut izometryczny, a także położono nacisk na interakcje z bohaterami niezależnymi oraz podejmowanie istotnych wyborów. Niemniej, dzieło Interplay dzisiejszy kult zawdzięcza raczej nie temu, co branża uczyniła standardem, a temu, co nie stało się masowo kopiowanym wzorcem, pozostawiając Falloutowi na przyszłe lata miano unikatu. Dotyczy to zwłaszcza turowego systemu walki z punktami akcji, jak również tego, co chyba w największym stopniu czyni Fallouta (wybaczcie wyświechtaną grę słów) SPECIAL-nym, czyli systemu rozwoju postaci z kultowymi perkami. No i rzecz najistotniejsza – realia. Nie taka sobie zwykła postapokalipsa, lecz wymieszana z retrofuturyzmem – unikat nawet w obliczu dzisiejszego boomu na postapo.