Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 18 kwietnia 2014, 14:34

autor: Jerzy Bartoszewicz

Gry MMO – 10 faktów, których nie znałeś

Skąd wzięły się gry MMO, w jaką produkcję najchętniej grają kobiety, a także który naród najbardziej kocha Tibię i dlaczego nie są to Polacy – o tym i nie tylko dowiecie się z niniejszego tekstu.

Spis treści

Gry MMO wywodzą się z tekstowych MUD-ów

Chociaż dziś gry MMO nierzadko zachwycają dopracowaną oprawą graficzną, początki były nieśmiałe. Można nawet powiedzieć, że skromniejsze już być nie mogły, ponieważ pierwsze produkcje oferujące masowe, sieciowe zmagania w światach, w których zmiany zachowywane są trwale na zewnętrznym serwerze, oparte były wyłączenie na tekście. Korzeni gatunku należy się doszukiwać już w klasycznych, tekstowych przygodówkach na komputery 8-bitowe, takich jak kultowy Hobbit, jednak dla narodzin MMO największe znaczenie miały trzy inne produkcje. Dwie z nich to inspirowane papierowym systemem RPG Dungeons & Dragons, przeznaczone dla pojedynczego gracza tytuły Colossal Cave Adventure z 1975 roku i Zork z 1977 roku. Znamienną cechą tych produkcji był brak oprawy graficznej oraz oparcie interakcji z graczem na wpisywanych przez niego komendach.

Kiedyś podczas rozgrywki niezbędna była wyobraźnia.

Rok później Roy Trubshaw, studiujący wówczas na Essex University w Wielkiej Brytanii, w wyniku inspiracji drugą z gier stworzył wieloosobową, sieciową przygodówkę zatytułowaną MUD, za czym kryje się nazwa „Multi-User Dungeon”. Gra działała na uniwersyteckiej sieci aż do 1987 roku, stając się pierwszą produkcją oferującą naprawdę masową rozgrywkę aż do 1980 roku; wtedy Essex University podpiął się do ARPANET, czyli pierwszej sieci rozległej opartej na rozproszonej architekturze i protokole TCP/IP, będącej bezpośrednim przodkiem znanego nam dziś Internetu. Za sprawą popularności MUD-a, bardzo szybko powstał zupełnie nowy gatunek gier komputerowych, który po dziś dzień nosi nazwę wymyśloną przez Trubshawa. W Polsce popularność takich gier przypadła na drugą połowę lat 90., a największym wzięciem cieszyła się Arkadia, podobnie jak pierwszy przedstawiciel gatunku stworzona na uczelnianej sieci, w tym przypadku należącej do Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Co ciekawe, Arkadia ciągle cieszy się popularnością.

Nie tylko World of Warcraft Classic - 10 najtrudniejszych gier MMORPG na rynku
Nie tylko World of Warcraft Classic - 10 najtrudniejszych gier MMORPG na rynku

Gry MMORPG uchodzą na domenę hardkorowych graczy – żeby coś w nich osiągnąć, trzeba nie tylko świetnie się na nich znać, ale też spędzać setki godzin w wirtualnych światach. Oto nasza lista najbardziej hardkorowych tytułów, w której można teraz zagrać.