autor: Jerzy Bartoszewicz
Gry MMO – 10 faktów, których nie znałeś
Skąd wzięły się gry MMO, w jaką produkcję najchętniej grają kobiety, a także który naród najbardziej kocha Tibię i dlaczego nie są to Polacy – o tym i nie tylko dowiecie się z niniejszego tekstu.
Spis treści
- Gry MMO – 10 faktów, których nie znałeś
- Gry MMO wywodzą się z tekstowych MUD-ów
- Jak wiele zawdzięczamy Ultimie Online?
- Masz problem? Zgłoś się do Anonimowych Graczy
- W świecie World of Warcraft wybuchła epidemia
- Prostytucja w MMO
- APB: All Points Bulletin to najkrócej „żyjące” MMO
- Sony ofiarą największego włamania w historii gier MMO
- Która gra najszybciej przeszła na model free-to-play?
- Najstarsze MMO ciągle dostępne?
- W świecie World of Warcraft upamiętniono zmarłych
Gry MMO wywodzą się z tekstowych MUD-ów
Chociaż dziś gry MMO nierzadko zachwycają dopracowaną oprawą graficzną, początki były nieśmiałe. Można nawet powiedzieć, że skromniejsze już być nie mogły, ponieważ pierwsze produkcje oferujące masowe, sieciowe zmagania w światach, w których zmiany zachowywane są trwale na zewnętrznym serwerze, oparte były wyłączenie na tekście. Korzeni gatunku należy się doszukiwać już w klasycznych, tekstowych przygodówkach na komputery 8-bitowe, takich jak kultowy Hobbit, jednak dla narodzin MMO największe znaczenie miały trzy inne produkcje. Dwie z nich to inspirowane papierowym systemem RPG Dungeons & Dragons, przeznaczone dla pojedynczego gracza tytuły Colossal Cave Adventure z 1975 roku i Zork z 1977 roku. Znamienną cechą tych produkcji był brak oprawy graficznej oraz oparcie interakcji z graczem na wpisywanych przez niego komendach.
Rok później Roy Trubshaw, studiujący wówczas na Essex University w Wielkiej Brytanii, w wyniku inspiracji drugą z gier stworzył wieloosobową, sieciową przygodówkę zatytułowaną MUD, za czym kryje się nazwa „Multi-User Dungeon”. Gra działała na uniwersyteckiej sieci aż do 1987 roku, stając się pierwszą produkcją oferującą naprawdę masową rozgrywkę aż do 1980 roku; wtedy Essex University podpiął się do ARPANET, czyli pierwszej sieci rozległej opartej na rozproszonej architekturze i protokole TCP/IP, będącej bezpośrednim przodkiem znanego nam dziś Internetu. Za sprawą popularności MUD-a, bardzo szybko powstał zupełnie nowy gatunek gier komputerowych, który po dziś dzień nosi nazwę wymyśloną przez Trubshawa. W Polsce popularność takich gier przypadła na drugą połowę lat 90., a największym wzięciem cieszyła się Arkadia, podobnie jak pierwszy przedstawiciel gatunku stworzona na uczelnianej sieci, w tym przypadku należącej do Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Co ciekawe, Arkadia ciągle cieszy się popularnością.