Heroes of Might & Magic IV [PC]

Czwarta część bestsellerowej serii strategicznej Heroes of Might & Magic przenosi nas do nowej krainy Jadame, w której rywalizują ze sobą nowe siły dysponujące potężną magią oraz olbrzymią ilością wojsk i potworów. Alias: Heroes of Might and Magic IV.

wersja językowa:
pełna polska wersja

Heroes of Might & Magic IV data premiery gry na PC:

29 marca 2002 ( światowa data premiery )

10 kwietnia 2002 ( data wydania w Polsce )

gry podobne do Heroes of Might & Magic IV:

Spellforce 2: Shadow Wars
Age of Wonders: Shadow Magic
Disciples II: Dark Prophecy

strategiczne, fantasy, turowe, Might & Magic, elementy RPG

Czwarta część przebojowej strategii turowej Heroes of Might & Magic IV doczekała się znacznie poprawionego enginu graficznego, zmienionych zasad walki oraz rozwoju infrastruktury miast i rozbudowanego drzewa wynalazków. Grafika pozostała w sprawdzonym rzucie izometrycznym w zwiększonej rozdzielczości do 1280x1024. Po zwiedzeniu w poprzednich częściach krain Erathia oraz Enroth, w czwartej części przenosimy się do nowego fantastycznego świata Jadame, znanego z Might & Magic VIII: Day of the Destroyer. Po nowym lądzie wędrować możemy większą ilością bohaterów, z których każdy posiada własną bogatą biografię. Zmieniony system walki pozwala na wydawanie zaawansowanych taktycznych rozkazów.

Do dyspozycji jest sześć rodzajów miast dysponujących odmiennymi rodzajami jednostek i technologii: Academy (biali magowie), Necropolis (nekromanci), Asylum (chaotyczni magowie), Haven (rycerze), Preserve (leśne elfy) oraz Stronghold (ciężkozbrojni rycerze). Swoje miasta możemy znacznie bardziej rozbudowywać i modyfikować, co daje nam wybór czy nastawimy się na dobrze rozwinięte wojska jednego rodzaju, czy też stworzymy budowle dla wielu różnych potworów, które nie będą jednak mogły osiągnąć najwyższych specjalizacji. Każde z miast posiada unikalną szkołę magii, oraz może wynajmować bohaterów tylko określonej rasy. Nie dotyczy to miasta Stronghold, które może wynajmować dowolnych bohaterów.

Bohaterowie charakteryzowani są dziewięcioma podstawowymi współczynnikami, powiązanymi z pięciostopniowymi umiejętnościami, które możemy podnosić. Nowością jest zarządzanie wojskami. Teraz mogą walczyć bez bohatera lub z więcej niż jednym bohaterem w armii. Bohaterowie mogą też atakować i czynnie uczestniczyć w walkach, toczących się na większych mapach taktycznych.

Tryb gry: single player   Nośnik: 2 CD  
Ocena gry 8.1 / 10 na podstawie 3222 ocen czytelników.   Cena gry w dniu premiery: 99,99 PLN

wymagania sprzętowe:

Pentium II 400MHz, 128MB RAM, 16 MB akcelerator 3D, 1GB HDD

Heroes of Might & Magic IV - recenzja gry

Heroes of Might & Magic IV - recenzja gry (PC)

"Decydując o "rolplejowym" rozwoju swego bohatera otrzymujesz sporą paletę możliwości. Heros może poznać 5 grup zdolności (w sumie jest ich 9), z których każda dzieli się na 4 typy, a każdy typ ma jeszcze 5 poziomów zaawansowania. Połączenie pewnych zdolności wyznacza dalszą karierę twego bohatera i decyduje o zaszeregowaniu go do określonej profesji. Takich zaawansowanych profesji jest aż 56, a każda dysponuje sobie tylko właściwym bonusem. Na przykład Crusader dysponuje podwyższonym morale, Mroczny Kapłan możliwością wampirycznego ataku, Mnich specjalnymi zdolnościami w walce ze stworami Chaosu, Ninja atakiem za pomocą trucizny itp. itd. "  więcej

komentarze czytelników (82)


Mutant z Krainy OZ  2012-01-23 - 15:05

W miastach są trzy szkoły magii, i jest to bardzo dobre rozwiązanie, bo w innych częściach dochodzi do tego, że w mieście, gdzie rezydują aniołowie, kapłani i ogólnie samo dobro, można uczyć się czarów z ciemnej strony magii. W czwórce w Przystani nie dało się nauczyć złej magii, co więcej, nie dało się też rekrutować bohaterów przeciwnych nacji.

stasiek21  2012-02-03 - 19:19

Hmm kolega wyżej według mnie też ma racje, totalny bez sens jak np. w herosach 2 bohater który ma medalion śmierci bodajże i jak gra dajmy na to rycerzem albo innymi siłami dobra niszczy wrogie armie falą bądź drgawkami śmierci, mimo co herosy 2,3 byli idealne. Dla mnie Heroes 4 był dużo lepszy od 2 oraz 3.. wiec ocena sama za siebie mówi, poza tym nie wiem co to takiego ze mogą być 3 bohaterowie, w tej grze mi się to bardzo podobało, a szczególnie jak grałem kampanie w winds of war... jedyne wg mnie herosy gdzie trzeba grac też w 'Bardzo dużym' stopniu mózgiem pozdrawiam

WooXon  2012-03-24 - 09:28

Szczerze, to w IV grało mi się przyjemniej niż w III. :)

Draconicon  2012-04-21 - 18:56

Pffff.... Nie mam pojęcia jak to się stało. Wszystko wskazuje na to, że za robienie sequela wzięła się jakaś banda 7 - latków. Intrygowała mnie przez dłuższy czas zwłaszcza przez karty (kto jeszcze pamięta karty z heroesa IV w chipach czy czymś tam innym?) ale jak zobaczyłem co się stało z następcą genialnej trójki... O zgrozo. Co się tu k***a stało. To chyba przez ten wybuch Ostrza Armageddonu i Miecz Lodu. Ten nowy świat Axeoth (czy jak mu tam) jest poryty. Co tu robią ifryty i zmory w lochach, nazwane nie wiedzieć czemu Azylem? Że o orkach już nie wspomne? Heroes to nie LotR! Duch atakujący rzucaniem własnej głowy, WTF? Krasnoludy w akademii? Jakaś niewola, czy co? Jest kilka godnych pochwały rzeczy lecz reszta to same udziwnienia, które wywracają rozgrywkę do góry nogami. Jestem tą grą rozczarowany. Daje 6/10. Za stary jestem na sentymenty. ...

Mutant z Krainy OZ  2012-04-21 - 19:04

Draconicon -> Dlaczego oceniasz czwórkę przez pryzmat trójki, seria heroes to nie tylko trójka, w trójce również doszło do przetasowania jednostek względem poprzednich części. W trójce (i wcześniej) krasnoludy siedziały w zamku z elfami, to dopiero nieporozumienie :) Gryfy były sługusami czarnoksiężników itd. itd. Ifryty i zmory razem są dlatego właśnie, że trafiły do azylu, miasta, które stworzyły jednostki porzucone, zagubione po przejściu do nowego świata. Jeżeli dobrze pamiętam, gdzieś tam w fabule było to wyjaśnione.

Draconicon  2012-04-22 - 14:16

Mutant... ----> Mam wrażenie, że tu krasnoludy pomylono z hobbitami :D Krasnale żyły pod ziemią w kopalniach, a hobbici w ziemnych hatkach :D Też niscy. :D

WooXon  2012-04-26 - 15:14

Praktycznie każdy jeździ po Heroes IV.. Ja akurat nie. Szczerze powiem, że IV spodobała mi się bardziej od III...

DUNCAN_83  2012-04-26 - 15:18

Mi sie tez IV podobala

Enc0re123  2012-05-29 - 12:31

Nie czwarta część mi się zupełnie nie podoba .. te ruchy postaci xD fakt, rok 2002, ale np settlersi byli lepsi. 6.0/10 ode mnie.

eltrik  2013-01-10 - 17:18

Najlepsza jak dla mnie wersja Heroes`ów. Wyższe wersje mi nie przypadły...

fryzjerPZL  2013-03-06 - 21:10

jedna z moich najlepszych gier . grafika 6,5/10 (ale wiadomo 2002 rok) . muza jest świetnie dobrana 10/10 ... GORĄCO POLECAM !

fryzjerPZL  2013-03-27 - 19:33

plusy : +grafika +duży wybór bohaterów +ulepszenia bohaterów +dużo kampanii +są do tej gry 3 dodatki +ładne mapy +edytor map +duży wybór artefaktów , mikstur , broni (bohaterowie) . +muzyka minusy : -brak ulepszeń jednostek -bohaterów gra dobiera losowo (ale można kupić innego ) . nie wiem dlaczego wszyscy tak plują na tę grę ale mi się bardzo podoba (10.0) -

fryzjerPZL  2013-03-27 - 19:46

kubi89---------> {;post 28}; skoro nie grałeś w h4 to się na jej temat nie wypowiadaj . ja grałem i w 3 i w 4 i wg mnie 4 jest lepsza . ale każdy ma swoje zdanie ;)

Mafia maniak  2013-04-07 - 09:03

Ja nie wiem co się tak czepiają tej gry . Moim zdaniem brakuje w niej tylko przemian . 9/10

9.5

mac044  2013-07-02 - 17:27

Dużo osób katuje tą grę za to, że jest inna, ja ją uwielbiam prawie tak dobra jak 3, cudna muzyka, dobra grafika, wciąga ;D

Morieris  2013-09-09 - 00:46

najlepsza i najbardziej taktyczna czesc heroesów, tu juz nie ma lekkich walk o zamek, pamietam jeszcze te epickie noce batalie i oblezenia i oczywiscie pełen balans szkoł magii, kazda potrafi "pokazac pazur" :D, w przeciwienstwie do H3 gdzie by wygrywac musisz grac zamkiem/wrotami albo nekropolis..

orkan40  2013-12-06 - 21:33

Powiem tak HMM4 to moja ulubiona 10/10 a jestem starym graczem HMM ,pamiętam jeszcze dwójkę, też była miodna i tam nie było zmiłuj się. Do H4 stworzyłem kilka super map, pograłem, zapomniałem i przeinstalowałem system....buuuuu. Teraz po dwóch miesiącach siedzenia zrobiłem moim zadaniem najlepszą. Gracz ucieka z więzienia i musi uwolnić dwie księżniczki oraz odszukać artefakt. A teraz uwaga, gramy samymi bohaterami, jest pod napięciem, zabawnie i czasem na planszy dzieją się cuda! Jest też sporo artefaktów. Mapa jest przemyślana w najdrobniejszych szczegółach, miła dla oka, trudna ale do zrobienia. Pytanie brzmi po co ja to wszystko piszę?. A no po to żeby jakiś "maniak" HMM4 podobny do mnie zagrał w nią i przetestował. Ja sam testowałem ją wielokrotnie i poprawiałem niedociągnięcia teraz jest ok. Wiadomo że ja jako twórca nie będę obiektywny. Jeśli łaskawie admin zezwoli podam e-mail smerfik2411@wp.pl ( tylko błagam nie wysyłajcie mi tam reklam itp. ) I jeszcze jedno.Ten smerfik może być mylący bo mam 35 lat i zapewniam ze łatwo nie będzie. Po otrzymaniu wiadomości mapę "Ołtarz Życia".h4s prześlę w formie zapisu stanu gry, trzeba ją skopiować do C:\Program Files\Ubisoft\Hero ...

8.5

w o y t e k  2013-12-11 - 00:03

Podzielam zachwyt nad niedocenianą czwórką. Mam przeogromny sentyment do tej gry mimo paru jej oczywistych bugów. Wspaniały, baśniowy swiat, generujący mnóstwo ciekawych kombinacji strategicznych. Gra zasługuję na 8.5. Minusy za prymitywną obrone zamku, i bugi w rodzaju klonowania tytanów. Klony nie gineły i mogły mnożyc sie w nieskończoność. Grając w multi azwsze sie umawialiśmy ze nie bierzemy Akademii. Ale ogólnie - wspaniała gra.

10

orkan40  2014-01-14 - 21:14

Witam ponownie i mam nadzieję że jeszcze ktoś te posty czyta bo temat jest dość stary, biorąc pod uwagę rok wydania gry. Napisałem bo jestem trochę rozczarowany tym że pojawił się tylko jeden śmiałek, któremu przesłałem mapę ale słuch o nim zaginął i nie wiem czy się zamotał przy kopiowaniu pliku czy się wystraszył tego co go tam spotkało. Mapa wbrew pozorom nie jest taka trudna czasem, może wydawać się monotonna ale właśnie wtedy, gdy myślimy że jesteśmy w domu zaczynają się dziać cuda. Biorąc powyższe pod uwagę postanowiłem wrzucić ją na YouTube, jest tam siedem części każda po 90 minut, plus fajne sceny, ale to dopiero dopracowuję, wystarczy wpisać Altar of Life I. Nie zarabiam na wymienionym portalu. Kanał powstał ( zresztą jedyny ) specjalnie w tym celu, jestem uczciwym facetem. Rozumie również że nie każdy ma czas na to, ja w sumie dwa razy do roku zagram w jakiś ulubiony tytuł, no czasem robię wyjątek tak jak w tym przypadku. Więc Panowie szlachta do dzieła. Moje motto życiowe brzmi; uważasz że zrobiłeś coś fajnego pochwal się ale pozostań skromnym człowiekiem. A tak na marginesie to nie rozumie polityki YouTube ( pewnie nie jestem od tego ). Nagrywałem na HyperCam 2 w rozdz ...

_Dark_Messiah_  2014-02-02 - 15:32

Zła nie jest ale 3 była lepsza