Rainbow Six: Siege – kompendium wiedzy [Aktualizacja #14: operacja Skull Rain, patch 4.0]

Kolejny artykuł z serii kompendiów wiedzy poświęcony jest grze Rainbow Six: Siege – nowej odsłonie cyklu taktycznych strzelanin sygnowanych nazwiskiem Toma Clancy’ego. Kompendium zbiera najciekawsze materiały i informacje, które aktualizowane będą zarówno przed, jak i po premierze.

4 sierpnia 2016, 12:25 • Meehow (gry-online.pl) • kompendia

Niniejsze kompendium wiedzy poświęcone jest grze Rainbow Six: Siege – kolejnej pełnoprawnej odsłonie legendarnej serii strzelanek taktycznych Rainbow Six, sygnowanych nazwiskiem nieżyjącego już niestety pisarza Toma Clancy’ego. Gra oficjalnie zapowiedziana została w 2014 roku podczas targów E3 w amerykańskim Los Angeles, a jej tworzeniem zajmuje się kanadyjskie studio Ubisoft Montreal, mające w swoim dorobku artystycznym gry z cyklu Rainbow Six, Splinter Cell i Far Cry. Rainbow Six: Siege zadebiutuje 1 grudnia 2015 roku na komputerach osobistych oraz konsolach Xbox One i PlayStation 4. To kompendium zbiera wszystkie najciekawsze i najistotniejsze informacje oraz materiały dotyczące rzeczonej produkcji. Będzie ono na bieżąco aktualizowane, zarówno przed, jak i po premierze opisywanego tytułu.

Kompendium wiedzy o grze Rainbow Six: Siege - Rainbow Six: Siege – kompendium wiedzy [Aktualizacja #14: operacja Skull Rain, patch 4.0] - wiadomość - 2016-08-04
Kompendium wiedzy o grze Rainbow Six: Siege
Spis treści:
  • 1. Tryby gry (1.1. Tryb jednoosobowy; 1.2. Tryb kooperacyjny; 1.3. Tryb wieloosobowy)
  • 2. Mechanika i technikalia (2.1. Śmierć i wsparcie; 2.2. Ustawienia rozgrywki)
  • 3. Operatorzy (3.1. SAS; 3.2. FBI SWAT; 3.3. GIGN; 3.4 SPECNAZ; 3.6. JTF-2; 3.7. Navy SEALS)
  • 4. Wyposażenie i zdolności taktyczne (4.1. Atak; 4.2. Obrona)
  • 5. Patche
  • 6. Dodatki
  • 7. Pozostałe informacje
  • 8. Materiały filmowe

Aktualizacja #1 [8 czerwca 2015 r.]: kompendium posiada obecnie pełne opisy operatorów FBI SWAT oraz SAS. W sekcjach 2. i 4. pojawiły się modyfikacje, zaś w sekcji 5. widnieją informacje dotyczące zakończonych alfa-testów i wprowadzonych w związku z nimi zmian. Dodatkowo w sekcji „6. Materiały filmowe” pojawił się filmik podsumowujący alfa-testy, jak również zwiastun jednostki FBI SWAT.

Aktualizacja #2 [20 czerwca 2015 r.]: kompendium zostało wzbogacone o najnowsze informacje i materiały z tegorocznych targów E3. Zaktualizowana została sekcja trybów gry, zawierająca obecnie opisy single playera i co-opa, jak również sekcja „5. Pozostałe informacje”. Ponadto w sekcji „6. Materiały filmowe” dodaliśmy zapis prezentacji rozgrywki kooperacyjnej.

Aktualizacja #3 [21 lipca 2015 r.]: w dziale „3. Operatorzy” dodane zostały opisy poszczególnych operatorów jednostki francuskiej GIGN, a także przedstawiający ją zwiastun.

Aktualizacja #4 [6 sierpnia 2015 r.]: do kompendium dodano podsekcję „1.4. Tryb obserwatora”, a także zwiastun jednostki niemieckiej w podsekcji „3.4. GSG 9”.

Aktualizacja #5 [25 sierpnia 2015 r.]: firma Ubisoft poinformowała o kilkutygodniowej obsuwie, w związku z którą gra ukaże się 1 grudnia bieżącego roku. Data rozpoczęcia beta-testów pozostaje niezmieniona.

Aktualizacja #6 [22 września 2015 r.]: kompendium zostało wzbogacone o najnowsze materiały wideo (sekcje: „Tryb wieloosobowy” i „Materiały wideo). Ponadto firma Ubisoft zdradziła konkretne informacje na temat map dostępnych w grze – na premierę otrzymamy ich 11, a kolejne w ramach darmowych dodatków.

Aktualizacja #7 [1 października 2015 r.]: sekcja „Tryb jednoosobowy” została zaktualizowana. Informujemy także o przedłużeniu beta-testów do 4 października (szczegóły w „Pozostałych informacjach”).

Aktualizacja #8 [30 października 2015 r.]: podsekcja GSG 9 została uzupełniona o dane wszystkich operatorów jednostki niemieckiej. Sekcja „Pozostałe informacje” również została zaktualizowana. Ponadto w kompendium pojawiły się najnowsze materiały filmowe.

Aktualizacja #9 [18 listopada 2015 r.]: dodano podsekcję „Wymagania sprzętowe” oraz zaktualizowano sekcję „Pozostałe informacje”.

Aktualizacja #10 [24 listopada 2015 r.]: zaktualizowano sekcję „Pozostałe informacje” o informacje dotyczące otwartych beta-testów.f

Aktualizacja popremierowa: kompendium zostało rozszerzone o sekcje „Patche” i „Dodatki”. Ponadto uzupełnione zostały sekcje „Operatorzy”, „Tryby gry”, „Pozostałe informacje” oraz „Materiały filmowe”.

Aktualizacja #11 [4 lutego 2016 r.]: sekcje „Patche” i „Dodatki” zostały zaktualizowane o dane dotyczące dotychczas wydanych łatek oraz pierwszego darmowego DLC, Operacja Czarny Lód. Ponadto do sekcji „Operatorzy” została dodana kanadyjska jednostka JTF-2.

Aktualizacja #12 [18 maja 2016 r.]: zaktualizowano sekcje „Patche” i „Dodatki” o informacje dotyczące dodatku Pył pustyni i patcha 3.0.

Aktualizacja #13 [22 czerwca 2016 r.]: zaktualizowano sekcję „Patche” o informacje dotyczące patcha 3.3 i 3.4.

Aktualizacja #14 [4 sierpnia 2016 r.]: uzupełniono sekcje „Patche” i „Dodatki”. Dzisiaj piszemy o patchu 4.0 i darmowym rozszerzeniu Skull River.

1. Tryby gry

1.1. Tryb jednoosobowy

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege E3 2015 - White Masks (PL)

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege E3 2015 - White Masks (PL) [1:53]

Zwiastun gry Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege opublikowany podczas targów E3 2015.

Rainbow Six: Siege posiada tryb dla jednego gracza, choć pełni on rolę wyłącznie treningu przed rozgrywkami sieciowymi i nie zawiera kampanii fabularnej. Wyjątek stanowi misja „Artykuł 5” odblokowywana po przejściu wszystkich treningowych misji.

1.2. Tryb kooperacyjny

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege dziennik dewelopera - Terrohunt (PL)

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege dziennik dewelopera - Terrohunt (PL) [2:55]

Materiał video do gry Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege, w którym deweloperzy ze studia Ubisoft opowiadają o trybie Terrohunt.

W Rainbow Six: Siege powrócił klasyczny tryb kooperacyjny zwany TerroHunt, w którym gracze stają naprzeciw terrorystom sterowanym przez sztuczną inteligencję. TerroHunt polega na wypełnieniu określonego zadania, np. uratowaniu zakładnika czy rozbrojeniu bomby. Grać można samemu, jak i z innymi graczami, zarówno jako drużyna atakująca i broniąca.

Z uwagi na wysoką zasobożerność mechanizmów sztucznej inteligencji, TerroHunt zaoferuje wyświetlanie 30 klatek na sekundę w wersjach na konsole PlayStation 4 i Xbox One. Osiągnięcie stałych 60 FPS-ów na pecetach wymaga posiadania sprzętu co najmniej high-endowego.

1.3. Tryb wieloosobowy

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege dziennik dewelopera - rywalizacja (PL)

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege dziennik dewelopera - rywalizacja (PL) [3:13]

Materiał video do gry Tom Clancy's Rainbow Six: Siege, w którym deweloperzy ze studia Ubisoft opowiadają o rywalizacji w grze.

Główną atrakcją Rainbow Six: Siege jest niewątpliwie tryb wieloosobowy, w którym dwie drużyny rywalizują na krótkim dystansie. W potyczkach zetrą się operatorzy sił specjalnych w następujących trybach:

  • Bomba – jak nietrudno się domyślić, w tym trybie zadaniem atakujących jest rozbrojenie jednej z dwóch bomb, jakie rozmieszczone są na danej mapie. Gra kończy się, gdy którakolwiek z nich zostanie pomyślnie unieszkodliwiona, jeśli obrońcy zniszczą urządzenie rozbrajające lub w przypadku śmierci którejkolwiek z drużyn. Warto zaznaczyć, że wybicie przeciwników nie zapewni zwycięstwa napastnikom, jeżeli urządzenie rozbrajające zostało już uruchomione (wtedy należy je zneutralizować, aby wygrać).
  • Odbicie zakładnika – jak sama nazwa wskazuje, w tym trybie drużyna atakująca ma na celu uratowanie zakładnika więzionego przez obrońców. Operatorów ponagla tykający zegarek oraz zdrowie i życie ratowanej osoby. Operator prowadzący zakładnika również jest znacznie ograniczony w czynnościach, jakie może wykonywać, np. jako broń posłuży mu w takiej sytuacji tylko pistolet. Hostage Rescue dobiega końca gdy drużyna przeciwna zginie, zabity zostanie zakładnik (bądź nie zostanie na czas „uleczony”) lub jeśli czas dany atakującym minie.
  • Zabezpieczanie terenu – w tym trybie zadaniem atakujących jest zabezpieczenie konkretnego punktu na mapie. Rozgrywka dobiega końca, jeśli operatorzy z drużyny atakującej utrzymają wyznaczony teren przez odpowiednią ilość czasu lub jeśli którakolwiek z drużyn zostanie wybita.

1.4. Tryb obserwatora

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege gamescom 2015 - dziennik dewelopera - spectator cam (PL)

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege gamescom 2015 - dziennik dewelopera - spectator cam (PL) [2:37]

Zwiastun gry Tom Clancy's Rainbow Six: Siege opublikowany przy okazji targów gamescom 2015.

Rainbow Six: Siege jest wyposażone w specjalny tryb obserwatora, dzięki któremu gracze mogą przyjrzeć się taktykom stosowanym przez innych graczy czy po prostu obejrzeć dany mecz (jedynie tworzone przez użytkowników). Obserwator ma dostęp do danych dotyczących zdrowia, ekwipunku i uzbrojenia każdego operatora. Rzeczony tryb pozwala na dowolną i szczegółową inspekcję pola bitwy. Jego zastosowanie w praktyce przedstawia powyższy filmik.

2. Mechanika i technikalia

Rainbow Six: Siege napędza AnvilNext Engine – autorska technologia studia Ubisoft Montreal, użyta w kilku ostatnich odsłonach hitowego cyklu Assassin’s Creed, m.in. Unity, Rogue czy Black Flag. Za generowanie efektownej i realistycznej fizyki oraz zniszczeń otoczenia (istotnych z punktu widzenia taktycznego) odpowiada silnik Realblast Destruction.

Rainbow Six: Siege w swoich założeniach ma być powrotem do korzeni serii – piekielnie trudnych starć, ścisłej drużynowej współpracy i mechaniki nie wybaczającej błędów. Gra stawia na wykorzystanie umiejętności i sprzętu poszczególnych operatorów (szczegółowo opisanych w sekcji „Operatorzy”), uzupełniających się nawzajem jako część całej drużyny. Warto zaznaczyć, że każda rola/klasa w drużynie może zostać wybrana tylko przez jednego gracza tak, aby poszczególni członkowie oddziału zapewniali różnorodność niezbędną do pokonywania trudności w stale zmieniającej się sytuacji podczas akcji. Miejsce szturmu wybierane jest przez całą drużynę na drodze głosowania, co jest znanym i stosowanym wcześniej w serii rozwiązaniem.

2.1. Śmierć i wsparcie

Istotnym elementem rozgrywki jest brak odradzania się, z angielska: respawnu, co sprawia, że śmierć każdego operatora jest ciosem dla pozostałych i może całkowicie zmienić szanse na powodzenie misji. Oczywiście zabijanie nie jest tak proste, gdyż rannego towarzysza broni można maksymalnie raz „podnieść”, jeśli okażemy się wystarczająco szybcy i na czas udzielimy mu pomocy (chyba że postrzał był śmiertelny). Gracz, którego awatar został ubity, nie jest jednak wykluczony z i tak krótkich meczów – przechodzi on wówczas do roli wsparcia, oferując żywym kamratom dane wywiadowcze pozyskane z kamer.

2.2. Ustawienia rozgrywki

Gra oferuje administratorom serwerów pewną swobodę w dostosowywaniu ustawień, dając im np. możliwość wyłączenia pomocnego interfejsu. Przypominać ma to nieco tryb hardcore z serii Battlefield.

2.3. Wymagania sprzętowe

Konfiguracja minimalna:

  • System operacyjny: Windows 7 / 8.1 / 10 (64-bitowy)
  • Procesor: Intel Core i3 560 3.3 GHz / AMD Phenom II X4 945 3.0 GHz
  • Karta graficzna: NVIDIA GeForce GTX 460 / AMD Radeon HD 5870 (z 1 GB pamięci operacyjnej i wsparciem DirectX 11)
  • Pamięć RAM: 6 GB
  • Dysk twardy: 30 GB wolnej przestrzeni dyskowej

Konfiguracja zalecana:

  • System operacyjny: Windows 7 / 8.1/ 10 (64-bitowy)
  • Procesor: Intel Core i5-2500K 3.3 GH / AMD FX-8120 @ 3.1 Ghz (lub lepsze)
  • Karta graficzna: NVIDIA GeForce GTX 670 / AMD Radeon HD 7970 (lub GeForce GTX 760 albo GTX 960 / R9 280x, R9 380 lub Fury X)
  • Pamięć RAM: 8 GB
  • Dysk twardy: 47 GB wolnej przestrzeni dyskowej

3. Operatorzy

W premierowej wersji gry pojawia się 20 operatorów z 5 jednostek antyterrorystycznych – francuskiego GIGN, niemieckiego GSG9, brytyjskiego SAS, rosyjskiego Specnazu czy amerykańskiego FBI SWAT. Poniżej zestawieni są obecnie znani operatorzy wraz z ich unikalnymi gadżetami.

3.1. SAS (Wielka Brytania)

  • Mute – operator o średnim pancerzu i prędkości poruszania. Unikalny gadżet Mute’a to zakłócacz sygnału GC90 „Moni”, który zapobiega zdalnym detonacjom, przerywa łączność i psuje drony.
  • Sledge – operator o średnim pancerzu i prędkości poruszania. Unikalny gadżet Sledge’a to młot do wyważania. Dzięki niemu można przebijać się przez część przeszkód bez potrzeby zużywania ładunków wyważających bądź w przypadku obecności zakłócacza sygnału w pobliżu.
  • Smoke – operator o lekkim pancerzu i dużej prędkości poruszania. Unikalny gadżet Smoke’a to zdalnie detonowany ładunek gazowy, unieruchamiający zarówno przeciwników, jak i sojuszników, którzy nieopatrznie dostaną się w zasięg jego działania. Sam Smoke jest odporny na działanie wszelkich rodzajów gazu.
  • Thatcher – operator o średnim pancerzu i prędkości poruszania. Unikalny gadżet Thatchera to granaty elektromagnetyczne (EMP), za pomocą których można przerwać działanie np. zakłócacza sygnału oraz innych urządzeń elektrycznych.
Tom Clancy's Rainbow Six: Siege jednostka brytyjska (PL)

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege jednostka brytyjska (PL) [2:01]

Materiał video do gry Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege, w którym zaprezentowano cechy jednostki brytyjskiej.

3.2. FBI SWAT (Stany Zjednoczone)

  • Ash – operatorka o lekkim pancerzu i dużej prędkości poruszania. Unikalny gadżet Ash to granatnik M120 CREM, wystrzeliwujący pociski wywarzające kalibru 40mm. Można nimi niszczyć np. drzwi i ściany; są one również odporne na działanie zakłócacza sygnału Mute’a z SAS.
  • Castle – operator o średnim pancerzu i prędkości poruszania. Unikalny gadżet Castle’a to panel pancerny UTP1, którym można z łatwością barykadować newralgiczne punkty, np. okna czy drzwi. Przebicie przez uniwersalny panel taktyczny wymaga użycia większej siły, gdyż jest on całkowicie kuloodporny.
  • Pulse – operator o lekkim pancerzu i dużej prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Pulse’a jest detektor pulsu HB-5, dzięki któremu może on wykrywać przeciwników ukrywających się np. za drzwiami czy ścianami. Należy jednak uważać, gdyż czujnik nie rozróżnia wroga od przyjaciela czy zakładnika.
  • Thermite – operator o średnim pancerzu i prędkości poruszania. Unikalny gadżet Thermite’a to ładunek wyważający Brimstone BC-3, który umożliwia przebijanie się przez wzmocnione powierzchnie. Nie działa on jednak w zasięgu zakłócacza sygnału, a jego uzbrojenie zajmuje więcej czasu niż w przypadku standardowych ładunków tego typu. Ponadto rozbroi go trafienie z broni palnej bądź wybuch z innego źródła.
Tom Clancy's Rainbow Six: Siege FBI - SWAT (PL)

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege FBI - SWAT (PL) [1:59]

Zwiastun gry Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege, w którym zaprezentowano jednostkę amerykańską - FBI – SWAT.

3.3. GIGN (Francja)

  • Doc – operator o ciężkim pancerzu i niskiej prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Doca jest pistolet reanimacyjny MPD-0, pozwalający – jak sama nazwa wskazuje – „podnieść” rannego kolegę z dystansu.
  • Montagne – operator o ciężkim pancerzu i niskiej prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Montagne’a jest rozkładana tarcza balistyczna Le Roc. Zapewnia ona ochronę przed ostrzałem z broni małokalibrowej i atakami wręcz. Tarcza po złożeniu jest o połowę mniejsza, co daje użytkownikowi większą mobilność.
  • Rook – operator o ciężkim pancerzu i niskiej prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Rooka jest torba zawierająca płytki pancerne R1N „Rhino”, dzięki którym możemy szybko zapewnić towarzyszom broni lepszą ochronę przed pociskami małokalibrowymi.
  • Twitch – operatorka o średnim pancerzu i średniej prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Twitch jest dron elektryczny RSD Model 1, który może unieruchomić elektroniczne urządzenia, a także odwrócić uwagę przeciwników.
Tom Clancy's Rainbow Six: Siege jednostka GIGN (PL)

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege jednostka GIGN (PL) [2:06]

Trailer pokazuje jednostkę specjalną GIGN w grze Tom Clancy's Rainbow Six: Siege.

3.4. GSG 9 (Niemcy)

  • Bandit – operator o lekkim pancerzu i dużej prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Bandita jest urządzenie CED-1, podłączające pod napięcie druty kolczaste i inne metalowe powierzchnie. Gadżet jest wrażliwy na ładunki EMP.
  • Blitz – operator o ciężkim pancerzu i niskiej prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Blitza jest lekka tarcza taktyczna G52, oferująca możliwość oślepienia przeciwnika, choć zapewniająca niższą ochronę przed pociskami (strzały z krótkiego dystansu wytrącą Blitza z równowagi).
  • I.Q. – operatorka o lekkim pancerzu i dużej prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem I.Q. jest wykrywacz elektroniki RED Mk III „Spectre”, ujawniający obecność różnego rodzaju aktywnych urządzeń elektronicznych w pobliżu użytkownika (od improwizowanych bomb po skomplikowane urządzenia wojskowe).
  • Jäger – operator o lekkim pancerzu i dużej prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Jägera jest system obrony reaktywnej ADS-Mk IV „Magpie”, który unieszkodliwia rzucony przez przeciwnika granat. Montować można go na ścianach lub podłogach.
Tom Clancy's Rainbow Six: Siege jednostka GSG 9 (PL)

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege jednostka GSG 9 (PL) [2:22]

Zwiastun gry Tom Clancy's Rainbow Six: Siege, w którym zaprezentowano niemiecką jednostkę antyterrorystyczną GSG 9.

3.5. SPECNAZ (Rosja)

  • Fuze – operator o ciężkim pancerzu i niskiej prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Fuze’a jest ładunek kasetowy APM-6 "Matrioszka", który przebija zniszczalne powierzchnie (np. ściany czy podłogi), po czym wpuszcza do pomieszczenia kilka miniaturowych granatów.
  • Glaz – operator o średnim pancerzu i prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Glaza jest celownik HDS poprawiający widoczność i pozwalający na oddawanie precyzyjnych strzałów z większej odległości.
  • Kapkan – operator o średnim pancerzu i prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Kapkana jest pułapka wybuchowa EDD Mk II montowana w futrynach drzwi i framugach okien, która eksploduje w momencie, gdy przeciwnik przekracza emitowaną przez nią wiązkę laserową.
  • Tachanka – operator o ciężkim pancerzu i niskiej prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Tachanki jest rozkładany lekki karabin maszynowy RP-46 Degtyaryov.
Tom Clancy's Rainbow Six: Siege Spetsnaz

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege Spetsnaz [2:15]

Zwiastun gry Tom Clancy's Rainbow Six: Siege, w którym zaprezentowano rosyjską jednostkę antyterrorystyczną Spetznaz.

3.6. JTF-2 (Kanada)

  • Buck – operator o średnim pancerzu i prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Bucka jest montowana pod lufą strzelba kalibru 12, pozwalająca na np. błyskawiczne wyważenie drzwi i otwarcie ognia do przeciwników.
  • Frost – operatorka o średnim pancerzu i prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Frost jest rozkłada gumowa mata ze sprężynowym mechanizmem chwytającym, pozwalająca na unieruchomienie przeciwnika.
Tom Clancy's Rainbow Six: Siege DLC Operacja Czarny Lód - trailer (PL)

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege DLC Operacja Czarny Lód - trailer (PL) [1:12]

Zwiastun DLC Operacja Czarny Lód do gry Tom Clancy's Rainbow Six: Siege od studia Ubisoft.

3.7. Navy SEALS (Stany Zjednoczone)

  • Blackbeard – operator o średnim pancerzu i prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Blackbearda jest przezroczysta tarcza bojowa TARS Mk0.
  • Valkyrie – operatorka o średnim pancerzu i prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Valkyrie jest przenośna kamera Gyro Cam Mk2 „Cyklop”, którą może umieścić w dowolnym miejscu, zwiększając ilość dostępnych podglądów dla całej drużyny.

3.8. BOPE (Brazylia)

  • Capitao – operator o lekkim pancerzu i dużej prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Capitao jest kusza taktyczna TAC Mk0, która wystrzeliwuje bełty gazem (duszącym przeciwnika) bądź mikrogranatami dymnymi.
  • Caveira – operatorka o lekkim pancerzu i dużej prędkości poruszania. Caveira posiada unikalną umiejętność tzw. „cichego chodu”, dającą jej możliwość bezgłośnego zbliżenia się do potencjalnej ofiary i jej obezwładnienia, a następnie zmuszenia do wyjawienia pozycji sojuszników. Caveira domyślnie ma na wyposażeniu wyciszony pistolet PRB92 z amunicją poddźwiękową.
Tom Clancy's Rainbow Six: Siege Operation Skull Rain

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege Operation Skull Rain [1:32]

Zwiastun DLC Operation Skull Rain do strzelanki sieciowej Tom Clancy's Rainbow Six: Siege. Dodatek wprowadza do gry nową mapę – przedmieścia Rio de Janeiro. W skład pakietu wchodzą też operatorzy: Caveira i Capitao.

4. Wyposażenie i zdolności taktyczne

Kluczem rozgrywki w Rainbow Six: Siege jest umiejętne korzystanie z broni (dane jest nam wybrać dwie sztuki – podstawową i pomocniczą) oraz ekwipunku poszczególnych operatorów. Każdy z nich ma określony zestaw wyposażenia, jak również ograniczoną ilość gadżetów, co sprawia, że każdy granat czy ładunek wyważający jest na cenę złota, a bezmyślne marnowanie ich może doprowadzić do niepowodzenia misji. Każdy z tych elementów wpływa ponadto na prędkość poruszania się naszej postaci.

4.1. Atak

  • Dron – podstawowe urządzenie do zbierania danych na temat pozycji i ruchów przeciwnika. Gracz może kontrolować tylko swojego drona, choć dostęp do przesyłanego przez niego obrazu ma cała drużyna. W grze pojawi się także tzw. Eagle Scan, czyli latający na niebie dron, pozwalający na obserwowanie miejsca akcji z lotu ptaka.
  • Granat odłamkowy – jak nietrudno się domyślić, jest to standardowy granat M67. Wybuchając rozrzuca w pobliżu odłamki, raniąc bądź uśmiercając znajdujące się wokół osoby.
  • Granat ogłuszający – popularnie nazywany „flashbangiem”. Jest to granat hukowo-błyskowy, który nie rani, aczkolwiek dezorientuje ofiary przez emisję bardzo dotkliwego dla uszu hałasu oraz oślepiającego światła, ułatwiając tym samym szturm na pozycje „okopanego” przeciwnika.
  • Linka do opuszczania – element niezbędny do szturmowania z dachu budynku, np. przez okna. Gra zaoferuje dwa rodzaje systemów – klasyczny, w którym opuszczamy się plecami do ziemi i tzw. australijski, kiedy „schodzimy” twarzą skierowani do dołu.
  • Ładunek wyważający – jak sama nazwa sugeruje, jest to ładunek wybuchowy używany do torowania drogi przez rozmaite przeszkody, np. barykady, ściany czy podłogi.
  • Tarcza balistyczna – tarcza zapewniająca ochronę jej użytkownikowi i podążającym za nim towarzyszom. Nie jest ona jednak niezniszczalna i mocno ogranicza swobodę ruchu, aczkolwiek bardzo dobrze chroni przed ostrzałem z broni palnej.

4.2. Obrona

  • Barykadowanie – rozwiązanie o ograniczonej skuteczności, pozwalające na zablokowanie okna bądź drzwi. Choć barykadować można bez limitu, to przestrzelenie bądź wysadzenie takiej przeszkody nie jest szczególnie trudne.
  • Drut kolczasty – najbardziej łopatologiczne rozwiązanie w całej grze. Dobrze umiejscowiony drut kolczasty spowolni przeciwnika i zada mu rany. Ponadto jest to sposób ustalania pozycji przeciwnika, a nawet przechwyconego zakładnika, jeśli mu towarzyszy – dzieje się tak przez emitowany hałas i/lub reakcję osoby porwanej na wdepnięcie w ową przeszkodę.
  • Kamery – o ile napastnicy używają mobilnych dronów, obrońcy korzystają z kamer rozmieszczonych w miejscu akcji. Są one częściowo ruchome, pozwalając na ograniczoną rotację, choć zauważenie i zniszczenie ich nie należy do rzeczy trudnych.
  • Przenośna tarcza – tarcza wykonana „na partyzanta”. Od balistycznej siostry różni się przede wszystkim tym, iż można postawić ją na podłodze, zapewniając ochronę operatorom bądź zmylając przeciwników. Przenoszenie jej powoduje niemożność korzystania broni i narażenie na wrogi ostrzał.
  • Ładunek C4 – ładunek wybuchowy detonowany za pomocą telefonu komórkowego. Eksplozje C4 nie są tak przewidywalne i „czyste”, jak ma to miejsce w przypadku ładunków wyważających. Można umieścić je w dowolnym miejscu bądź rzucić w pobliże (przyczepiają się do powierzchni). Są jednak wykrywalne, dlatego aby zadać przeciwnikowi cios, należy umiejętnie się nimi posługiwać.
  • Wzmocnione ściany – jest to barykada nie do przejścia, zmuszająca przeciwnika do poszukania innej drogi. Minusem tego rozwiązania jest fakt, że można go użyć ograniczoną ilość razy.

5. Patche

  • Patch 1.1 – w pierwszym patchu poprawiono szereg błędów stwierdzonych w wersji premierowej, m.in. związanych z wykrywaniem trafienia i funkcją matchmakingu. Usprawniono również balans rozgrywki. Szczególnie przydatna jest funkcja automatycznego usuwania z gry osób zabijających swoich towarzyszy broni.
  • Patch 1.2 – druga łatka udoskonaliła tzw. netcode gry, czyli m.in. wykrywanie trafień oraz tickrate serwerów (obecnie jest to 60 odświeżeń na sekundę), a także szacowanie czasu oczekiwania w lobby i matchmaking. Poprawiono też szereg błędów.
  • Patch 1.3 – trzeci patch poprawił błędy w konstrukcji poziomów, kodzie sieciowym (w tym wykrywaniu trafień) oraz wykrywaniu oszustw (cheaterzy będą banowani permanentnie).
  • Patch 2.0 – czwarty patch wprowadził sporo zmian m.in. w balansie gry, zwiększył komfort rozgrywki, a także usunął szereg różnego rodzaju błędów.
  • Patch 3.0 – patch oznaczony numerem 3.0, debiutujący wraz z rozszerzeniem Pył Pustni, wprowadza nowe malowania broni, ozdoby na broń, alternatywne hełmy/ozdoby głowy, prezentację zwycięskiej drużyny po zakończeniu rozgrywki, system rang sezonowych w wersji beta, a także możliwość dostosowywania sprzętu między rundami. Zaimplementowano również wiele usprawnień i poprawek, m.in. lepiej zabezpieczających grę przed oszustwami i balansujących poszczególnych operatorów.
  • Patch 3.3 – patch 3.3, który ukazał się 21 czerwca 2016 roku, czyni dwóch operatorów, Kapkana i Mute’a, znacznie potężniejszymi. Pułapki Kapkana są teraz trudniej wykrywalne przez brak śruby wystającej po drugiej stronie ściany oraz mniej zauważalną wiązkę laserową. Co więcej, Kapkan może zakładać swój gadżet na dowolnej wysokości drzwi lub okna. Mute z kolei otrzymał wzmocniony zakłócacz sygnału, którego zasięg rozszerzono z 1,5 metra do 2,25 metra, sprawiając że przeskoczenie pola zakłócania dronem jest praktycznie niemożliwe. Zwiększono również kary za zabijanie towarzyszy broni w rozgrywkach rankingowych – za wielokrotnie przewinienia można otrzymać nawet permanentnego bana, w pozostałych przypadkach są to bany tymczasowe.
  • Patch 3.4 – ta niezapowiedziana jeszcze łatka najprawdopodobniej zwiększy kary za zabijanie członków drużyny w zwykłych rozgrywkach PvP.
  • Patch 4.0 – obszerna aktualizacja wydana wraz z dodatkiem Skull Rain. Jest to bardzo obszerny patch, przede wszystkim dodający nową modyfikację broni (uchwyt skośny), tryb realistyczny (ograniczający interfejs do zegara, kompasu oraz panelu gadżetów i broni), system kapitulacji (grający mogą poddać mecz na drodze głosowania), usprawniony system wykrywania oszustw i karania zabijania towarzyszy broni, jak również kilka ulepszeń poprawiających ogólną wygodę użytkowania. Z pełną listą zmian w języku polskim można zapoznać się pod tym adresem.

6. Dodatki

  • Ultra HD Texture Pack – darmowy pakiet tekstur o znacznie wyższej jakości od tych standardowo dołączonych do gry.
  • Operacja Czarny lód – pierwsze darmowe DLC do gry oferuje nową mapę, Jacht, oraz dwójkę nowych operatorów z kanadyjskiej jednostki Joint Task Force 2: Bucka i Frost.
  • Operacja Pył pustyni – drugie darmowe rozszerzenie wprowadza kolejną mapę, Granicę, a także dwoje nowych operatorów z amerykańskiej jednostki Navy SEALS.
  • Operacja Skull Rain – trzeci darmowy dodatek, który – wzorem pozostałych – dodaje do gry nową mapę, Favela, oraz dwóch operatorów brazylijskiej jednostki BOPE: Capitao i Caveirę.

7. Pozostałe informacje

  • Dzięki informacjom przekazanym deweloperom przez alfa-testerów, w grze zaimplementowano szereg zmian związanych z rozgrywką, których pełną listę można znaleźć pod tym adresem, jak również w skrócie obejrzeć na filmiku w poniższej sekcji. Usprawnienia dotyczą przede wszystkim zmniejszenia prędkości poruszania i wykonywania czynności, zwiększenia odrzutu broni, jak również usunięcia wskaźników trafienia (za wyjątkiem zabicia przeciwnika) oraz wprowadzenia ograniczenia w „podnoszeniu” rannych kolegów z drużyny.
  • Zamknięte beta-testy na wszystkich platformach odbyły się między 24 września a 4 października 2015 roku. Pod tym adresem dostępna jest infografika ze statystykami i wnioskami wyciągniętymi z testówi.
  • Gracze, którzy zakupią Rainbow Six: Siege w wersji na konsolę Xbox One, otrzymają gratisowo dostęp do R6: Vegas i R6: Vegas 2 dzięki wstecznej kompatybilności XONE.
  • Na premierę gra zaoferuje 11 map, zarówno w wariancie dziennym, jak i nocnym. Kolejne zostaną z czasem udostępnione w formie darmowych dodatków.
  • Wszystkie nowe tryby rozgrywki i dodatkowi operatorzy udostępnieni zostaną posiadaczom gry za darmo.
  • Posiadacze przepustki sezonowej otrzymają wcześniejszy dostęp do nowych operatorów oraz szereg innych bonusów. Całość oferty przedstawia ten zwiastun.
  • Gra otrzymała dobrą ocenę w naszej recenzji: 7,5/10.

8. Materiały filmowe

Klaustrofobiczny i emocjonujący. Gramy w Rainbow Six: Siege!

Klaustrofobiczny i emocjonujący. Gramy w Rainbow Six: Siege! [8:44]

Pamiętacie efektowne zapowiedzi Rainbow Six: Siege? Ścisła współpraca, sypiące się ściany, taktyka i emocje. W końcu doczekaliśmy się premiery finalnej wersji gry i testujemy jej podstawowy tryb 5vs5, żeby sprawdzić, czy obietnice zostały spełnione. Jedno jest pewne: nowy Rainbow to zdecydowanie coś innego niż Battlefront, czy Call of Duty, a nieco bardziej finezyjna rozgrywka potrafi dostarczyć sporo emocji.

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege The Breach - zwiastun na premierę

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege The Breach - zwiastun na premierę [1:02]

Zwiastun na premierę gry Tom Clancy’s Rainbow SIx: Siege zatytułowany The Breach.

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege zwiastun rozgrywki (PL)

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege zwiastun rozgrywki (PL) [1:22]

Zwiastun rozgrywki w grze Tom Clancy's Rainbow Six: Siege od studia Ubisoft.

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege 5 porad od deweloperów (PL)

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege 5 porad od deweloperów (PL) [6:50]

Na filmie deweloper ze studia firmy Ubisoft prezentuje pięć podstawowych porad dla nowicjuszy, na temat tego jak grać w Tom Clancy's Rainbow Six: Siege.

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege Sztuka oblężenia (PL)

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege Sztuka oblężenia (PL) [1:40]

Zwiastun gry Tom Clancy's Rainbow Six: Siege, w którym zaprezentowano Sztukę oblężenia.

Gramy w Rainbow Six: Siege na E3 2015 - Counter-Strike z destrukcją otoczenia?

Gramy w Rainbow Six: Siege na E3 2015 - Counter-Strike z destrukcją otoczenia? [6:59]

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege to gra, która wzbudza różne emocje. Z pewnością nie jest to taka część serii, na jaką czekali fani klasycznych, starych odsłon. Na targach E3 2015 zagraliśmy w Siege, aby sprawdzić, na jakim etapie znajduje się teraz ta produkcja.

Rainbow Six: Siege w opałach - czy nowa część zmierza ku przepaści?

Rainbow Six: Siege w opałach - czy nowa część zmierza ku przepaści? [7:53]

Seria Rainbow Six zmieniała się przez lata. Od kompetentnych symulatorów działania antyterrorystów do strzelanek, które niczym nie wyróżniały się na tle konkurencji. Jak prezentuje się nadchodząca część serii? Czy planowanie taktyczne wygra z akcją? Mamy co do tego pewne obawy.

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege E3 2014 - gameplay

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege E3 2014 - gameplay [6:33]

Zwiastun opublikowany z okazji targów E3 2014.

War Thunder

War Thunder

Zagraj za Darmo!

World of Tanks

World of Tanks

Zagraj za Darmo!

kup w sklepie

PC 98,90 zł

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
17.06.2015 17:11
dami hawx
23
Pretorianin

Jak zacząłem grać w alphe po raz pierwszy to po kilkunastu meczach zaczynałem skreślać tą gre z listy moich zainteresowań. Powodów było mnóstwo: zbyt szybkie celowanie/poruszanie się, ilość magazynków,feeling/odrzuty broni,po sprincie niebyło spowolnienia poruszania się itp. Ale zmiany nadeszły i ludzie którzy w to grają dokładnie te kwestie poruszyli(co ja miałem na myśli) i o to gra która była przez chwilę głupią naparzanką po kilku miesiącach zaczyna się kształtować na naprawdę realistycznego , taktycznego shootera....o takim powrocie do korzeni marzyłem ;).

17.06.2015 17:16
odpowiedz
dami hawx
23
Pretorianin

Oby każda gra robiona przez ubisoft miała alphe i feedback graczy bo sam ubisoft niedokońca wie jak robić gry a ze wsparciem społeczności mogą naprawdę porządne gry powstawać.

20.06.2015 17:49
odpowiedz
Koktajl Mrozacy Mozg
120
VR Evangelist

[1] Gra przeciez w swoich gameplayach wyglada na mix COD/BF na 3-5min jako "CS". Nie gralem, napewno to nie gra dla samotnych wilkow bo tu sie liczy podobnie jak w Squad czy standalone Project Reality, teamplay glosowy. Klimat fajny ale jestem ciekaw na ile gra mi starczy w sieci, czy aby szybko sie nie zapetli (najlepsza) schematycznoscia

01.10.2015 15:47
odpowiedz
Cassper
13
Legionista

Mix Cod/BF ? hahaha nawet w takim trybie jak terrorist hunt nie można sobie wjechać do budynku i lecieć przed siebie rozwalając każdego, wystarczy tzw. bomber za ścianą i kicha trzeba czkeać aż reszta graczy rozprawi się z AI. Po becie czekam na tę grę z niecierpliwością.

24.11.2015 22:02
odpowiedz
robert357
12
Chorąży

Szczerze to wolałem R6 jaka była w zamkniętej becie. Teraz to zwykły TDM. To co zmienili na plus to mocniejszy odrzut broni.

03.02.2016 11:50
1
odpowiedz
swist18
31
Pretorianin

W tej jakże wybitnej grze najlepsze są zabezpieczenia od oszustów, których nie ma i z tej racji że gra nie jest zabezpieczona jest syfem.

11.06.2016 09:25
odpowiedz
wilk131303
2
Junior

RAINBOW SIX SIEGE Witam wielu graczy twierdzi że inni gracze zabijają ta grę- nie tylko tobie tak się wydaje ::( zabezpieczenia przed oszustami ( hax wh, aim, esp.) zerowe jak dla mnie GRAM po 3-4 a nawet w weekend do 10 godzin dzienie i co co drugi mecz 1-2 graczy ma darmowego esp+wh +InternalTriggerbot.dll i wy mi zapewniacie ze wszystko gra żądam zwrotu pieniędzy za tak zjebane zabezpieczenia bo sama gra jest super,nie da się grać normalnie .Gracze na samym początku gry lecą do ciebie centralnie tam gdzie ty jesteś i nie odpisujcie mi że wykryły mnie kamery które zniszczyliśmy na początku. Bawicie się z nimi jak matka z łobuzem POWINIEN BYĆ GLOBAL BAN NA CAŁE JEGO KONTO regulamin powinien być zmieniony ( np:oszukiwałeś na naszej platformie uPlay twoje konto zostało zablokowane ) żadnych ostrzeżeń. Dopiero to zmienili na początku czerwca 2016 ale żadnego systemu niema i nie będzie powinni się przynajmniej dogadać z PBBANS To co zobaczyłem wszyscy mówią że gra jest super grafa itd. ale zero zabezpieczeń jakiś pół debil robił tą grę bo zapomniał albo myślał że wszyscy na świecie gracze to uczciwi, honorowi ludzie. ZABILI R6 Z MOJEGO KLANU 20 OSÓB NIE GRA 18 LUDZI

05.08.2016 09:00
odpowiedz
rzeznik2015
2
Junior

gra jest super, tylko gdyby nie oszuści, Ubi sprawdza kontroluje ale gram od premiery a raptem 3 osoby zbanowane zostały na moje wysłania zgłoszeń, a oszukańców jest duuuuuużo, bardzo duuuużo.
Dlatego ja gram ze swoja ekipa 3-3 4-4 5-5, tak jest najlepiej bo wiadomo że są równe szanse dla wszystkich, i jest FUN :D bo o to chodzi w tej grze
po długiej przerwie jest gra następca poczciwego VEGAS 1 i 2. wg mnie za mało takich gier jest, future soldier też jest spoko ale za długa przerwa w tego typu grach była a patriota odwołali.

możecie mnie dodać , zapraszam do wspólnej gry
Uplay CSR.RZEZNIK2009
mam ts
pozdro

05.08.2016 09:17
odpowiedz
firuell18
1
Junior

Grałbym bo kupiłem, ale nie chce się odpalić. Szukam pomocy ale nikt nic nie wie :( Zostaje mi tylko zażądanie od steama zwrotu pieniędzy.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze