rogalik
rogue-like game; roguelike
Gatunek gier pokrewny cRPG, za którego protoplastę uznaje się dzieło Michaela Toy'a i Glenna Wichmana – Rogue (1980). Podobnie jak pierwowzór, rogaliki (od anglojęzycznego wyrażenia „rogue-like”) wyróżniają się prostotą formy i niewielkimi kosztami produkcji.
Gry roguelike zazwyczaj poświęcają niewiele uwagi fabule czy charakterom bohaterów, koncentrując się na mechanice rozwijania postaci. Głównym zadaniem graczy jest eksploracja otoczenia i walka z różnego rodzaju przeciwnikami. Wyznacznikiem produkcji rogue-like jest wysoki poziom trudności, dodatkowo potęgowany przez mechanikę proceduralnego generowania mapy i permanentnej śmierci postaci, przez którą w przypadku porażki nie można cofnąć się do wcześniejszego zapisu gry, lecz należy rozpocząć zabawę od początku.

Rogaliki długo pozostawały grami znanymi głównie wśród hardcorowych graczy (chociażby z uwagi na skąpą oprawę wizualną oraz permanentną śmierć postaci). Dopiero komercyjny sukces takich produkcji jak Pokemon Mystery Dungeon: Blue Rescue Team (2006), Shiren the Wanderer (2008), czy Dungeons of Dredmor (2011) przyczynił się do spopularyzowania tego podgatunku.