Raport Game Industry Trends 2011 cz. III - kto w Polsce płaci za granie?

Opublikowane w Raporcie Game Industry Trends 2011 wyniki badania „Rynek elektronicznej rozrywki w Polsce”, przeprowadzonego przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych na zlecenie firmy Nonoobs.pl, ujawniają prawdę o polskich graczach. Tylko co trzeci z nas kiedykolwiek wydał pieniądze na zakup gry, abonament albo mikropłatność.

Aleksander Kaczmarek

Danych z Raportu Game Industry Trends 2011 ciąg dalszy. Tym razem pora przyjrzeć się informacjom na temat wydatków ponoszonych przez polskich graczy na gry wideo. Badania przeprowadzone przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych na zlecenie firmy Nonoobs.pl ujawniły m.in. preferencje dotyczące sposobu nabywania gier i inwestycji w sprzęt do grania.

Ilu z nas płaci za gry?

Jak wynika z raportu IIBR, tylko co trzeciemu polskiemu graczowi zdarzyło się płacić za granie. Dotyczy to zarówno różnego rodzaju abonamentów, mikropłatności jak i zakupu gier. Co ciekawe, bardziej skłonni do płacenia są młodsi. W grupie wiekowej 15-18 lat deklaruje to połowa respondentów. Dla porównania wśród graczy powyżej 50. roku życia odsetek ten wynosi jedynie 21%.

Raport Game Industry Trends 2011 cz. III - kto w Polsce płaci za granie? - ilustracja #1

Do płacenia za granie częściej przyznają się też mężczyźni (40%) i mieszkańcy dużych miast (38%). Wyraźna jest również korelacja pomiędzy wykształceniem, a skłonnością do wydawania pieniędzy na gry. Okazuje się, że tylko jeden na dziesięciu graczy z wyższym wykształceniem przyznaje się, że kiedykolwiek zapłacił za granie, podczas gdy wśród graczy z najniższym wykształceniem jest to prawie co drugi (47%).

Regularne, comiesięczne wydatki na gry ponosi 70% graczy, którzy płacą za granie. Reszcie zdarza się to okazjonalnie. Warto zwrócić uwagę, że mężczyźni częściej przeznaczają na to wyższe kwoty. Połowa z nich twierdzi, że miesięcznie jest to ponad 10 zł.

Polscy gracze, jeśli już wydają pieniądze na granie, to przede wszystkim na zakup gier. Na abonamenty decyduje się jedynie co czwarty płacący, a wirtualne przedmioty kupuje co piąty. Kobiety są pod tym względem bardziej szczodre. Odsetek pań, które przeznaczają na cen cel ponad 30 zł miesięcznie wynosi 8% i jest prawie trzykrotnie wyższy niż wśród mężczyzn (3%).

Raport Game Industry Trends 2011 cz. III - kto w Polsce płaci za granie? - ilustracja #2

Większe kwoty na gry i abonamenty przeznaczają gracze z niższym wykształceniem i mieszkający w małych miastach. Pracownicy umysłowi wyższego szczebla częściej wydają za to większe sumy na wirtualne przedmioty i abonamenty.

Gdzie kupujemy gry?

Na polskim rynku wciąż królują tradycyjne formy sprzedaży. 68% graczy, którym zdarza się płacić za granie, kupuje gry w sklepach. W grupie wiekowej 15-18 lat odsetek ten sięga aż 92%, ale wśród 25-39-latków nie przekracza 50%.

Co ciekawe, panowie dwukrotnie częściej nabywają gry w wersji pudełkowej. Wśród pań połowa decyduje się na zakup tytułów w wersji elektronicznej. Płeć piękna chętniej korzysta też z oferty takich serwisów jak Android Market czy iTunes, a także kupuje gry poprzez konsolę podłączoną do Internetu.

Gracze z wyższym wykształceniem prawie trzykrotnie częściej od innych nabywają pudełkowe wydania gier na aukcjach internetowych oraz dwukrotnie częściej wersje zdigitalizowane lub dostęp do gier w sklepach internetowych. Dwukrotnie częściej dokonują też zakupów w serwisach społecznościowych i trzykrotnie częściej za pomocą konsoli podłączonej od Internetu.

Gry w postaci zdigitalizowanej najchętniej kupują mieszkańcy średnich miast, którzy jedynie sporadycznie sięgają po pudełkowe edycje dostępne w tradycyjnych sklepach. Te z kolei cieszą się największą popularnością wśród graczy mieszkających w dużych miastach.

Ile wydajemy na sprzęt do grania?

Spośród respondentów, którzy zadeklarowali, że kiedykolwiek mieli do czynienia z grami wideo, 72% posiada komputery stacjonarne, 55% laptopy, 51% telefony inne niż smartfon, 13% smartfona lub iPhone'a, 15% konsole stacjonarne, a 10% konsole przenośne. Tablety użytkuje jedynie 3% polskich graczy.

Raport Game Industry Trends 2011 cz. III - kto w Polsce płaci za granie? - ilustracja #3

Komputery stacjonarne i laptopy dominują też wśród platform najczęściej wybieranych do grania. Deklaruje to 65% 24-39-latków, a w innych grupach wiekowych odsetek ten wzrasta nawet do ponad 90%.

Jeśli chodzi o wydatki na zakup sprzętu do grania, to polscy gracze są dosyć oszczędni. Aż 78% respondentów przyznało, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie przeznaczyło na ten cel ani złotówki. Częściej też decydują się na to osoby z niskim wykształceniem. We wspomnianym przedziale czasowym ponad 100 zł w sprzęt do grania zainwestowało 18% graczy z wykształceniem poniżej średniego i tylko 7% z wyższym.

Najwięcej wydatków na zakup sprzętu zadeklarowały osoby z miesięcznymi dochodami 1-2 tys. zł na członka rodziny. 21% respondentów z tej grupy przyznało, że w ciągu roku była to łączna kwota przekraczająca 800 zł. Dla porównania wśród graczy z największymi dochodami (ponad 3 tys. zł miesięcznie) taką sumę na zakup sprzętu do grania przeznaczyło jedynie 13%, a 85% w ogóle nie kupowało tego rodzaju produktów.

Raport Game Industry Trends 2011 cz. III - kto w Polsce płaci za granie? - ilustracja #4

W kolejnej części Raportu Game Industry Trends 2011 przeczytacie o tym, jak polscy gracze oceniają wpływ gier na swoje życie i gdzie najchętniej grywają.

  1. Raport Game Industry Trends 2011 cz. I – o polskich graczach statystycznie
  2. Raport Game Industry Trends 2011 cz. II – ile czasu spędzamy na graniu?
Podobało się?

0

Kalendarz Wiadomości

styczeń
Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2012-01-08
12:19

Sid67 Generał

Sid67
😉

No to ja nie jestem statystyczny, mam wyższe, kupuję tylko oryginały i do tego głównie w cyfrowej dystrybucji.

@Vip_18 - dla mnie ważniejsze jest poczucie że zapłaciłem twórcy za jego pracę niż kolejne pudełko na regale, mam już kilka półek zawalonych bo takie też czasem kupię, a jakbym miał wszystkie gry kupione mieć w pudełkach - no szkoda mi miejsca :)
Dużo zależy od wydania, bo na przykład Wiedźmin 1 i 2 mają fajne dodatki w standardzie - płytka audio. itp, podczas gdy większość gier obecnie to pudełko, płytka i skrócona instrukcja.

Komentarz: Sid67
2012-01-08
10:01

Vip_18 Pretorianin

"Co ciekawe, panowie dwukrotnie częściej nabywają gry w wersji pudełkowej. " - U mnie innej opcji nie ma. Muszę mieć pudełko i tyle. Dla mnie wersja elektroniczna to tak jakbym kupował powietrze...bez obrazy dla tych co je kupują ;d.

Komentarz: Vip_18
2012-01-08
02:42

Jaro7788 Konsul

Okazuje się, że tylko jeden na dziesięciu graczy z wyższym wykształceniem przyznaje się, że kiedykolwiek zapłacił za granie, podczas gdy wśród graczy z najniższym wykształceniem jest to prawie co drugi (47%)

Czyli 90% graczy z wyższym wykształceniem to piraci (bo nie wierzę, że zawsze udawało się pożyczyć od kolegi)? Aż się wierzyć nie chce. Ja co prawda wyższego wykształcenia jeszcze nie mam, ale piratem nie jestem. Kiedyś byłem - ale już dawno temu zarzuciłem ten przestępczy proceder.

Komentarz: Jaro7788
2012-01-08
01:21

machon666 Centurion

machon666

Biorąc pod uwagę fakt że wydaje tylko na myszki, klawy i pady do kompa to i tak mieszczę się w prawie największym przedziale a mianowicie między 401 a 800 mowa o wydatkach w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a tak poza tym to na ty wykresie jest błąd powinno być raczej 401-800 a nie 4001-800.

Komentarz: machon666
2012-01-07
21:59

zanonimizowany705796 Senator

Ostatnio widziałem dziewczynkę, lat 5-6 która ciskała na psp, pewnie ojca także wiecie :-)

Komentarz: zanonimizowany705796

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl