Ilu jest graczy w Polsce? Kto w naszym kraju najchętniej sięga po gry wideo? Na jakich platformach sprzętowych najczęściej gramy? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znaleźć można w opublikowanym niedawno Raporcie Game Industry Trends 2011 przygotowanym przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych na zlecenie firmy Nonoobs.pl.
Aleksander Kaczmarek
Na oficjalnej stronie internetowej Game Industry Trends GIT, czyli największej polskiej konferencji o rynku i branży gier wideo, pojawił się obszerny raport przedstawiający wyniki badania „Rynek elektronicznej rozrywki w Polsce” przeprowadzonego przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych na zlecenie firmy Nonoobs.pl. W kilkuczęściowym cyklu artykułów postaramy się przybliżyć najciekawsze informacje z tego opracowania. Na początek nieco danych statystycznych na temat polskich graczy.
Z przeprowadzonego w ubiegłym roku Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań wynika, że populacja Polski wynosi 38 mln 300 tys. osób. Jeśli liczbę tę odnieść do proporcji ujawnionych w raporcie GIT wynikałoby, że z grami wideo kontakt miało około 30 milionów Polaków. Trzeba jednak uwzględnić, że choć 1000-osobowa próba badawcza skorygowana została tak, by odpowiadać rzeczywistej strukturze społecznej rodaków, to jednak ankietowano jedynie osoby w wieku od 15 lat wzwyż.
Mimo to badacze wskazują na bardzo wysoki odsetek Polaków, którzy przyznają, że kiedykolwiek mieli do czynienia z grami elektronicznymi. Deklaruje to aż 75% respondentów. Dla nikogo nie jest chyba zaskoczeniem, że taka forma rozrywki najpopularniejsza jest wśród osób w wieku 19-24 lata (gracze stanowią aż 88% w tej kategorii wiekowej). Co ciekawe, w gry wideo grywa także 51% ankietowanych, którzy ukończyli 50 lat.
Wśród polskich graczy nieznaczną przewagę posiadają mężczyźni. 78% panów zagrało kiedykolwiek w grę elektroniczną, podczas gdy odsetek graczek wynosi 72%. Badacze zwracają uwagę, że o ile wielkości te są dosyć podobne, o tyle znacznie większe różnice międzypłciowe widać w odniesieniu do rodzaju wybieranych gier i platform sprzętowych.
Po gry wideo najchętniej sięgają uczniowie i studenci (93% badanych), a zdecydowanie rzadziej bezrobotni (63%) oraz osoby zajmujące się domem lub będące na emeryturze (61%). Przewagę wśród graczy mają też mieszkańcy dużych miejscowości. Aż 84% ankietowanych z miast o licznie ludności przekraczającej 500 tys. miało kontakt z grami, podczas gdy na wsiach jest to jedynie 69%.
Pecety trzymają się dzielnie – tak przynajmniej wynika z ustaleń raportu Game Industry Trends 2011. 84% polskich graczy korzysta z tej platformy sprzętowej. Gry na komputerach PC szczególnie popularne są wśród osób w wieku 19-24 lata, uczących się i zamieszkałych w dużych miastach.
Zaskakujące, że na drugim miejscu w rankingu sprzętu do grania znalazły się telefony i smartfony. Do grania na komórkach przyznaje się 51% graczy w naszym kraju. Warto też zaznaczyć, że w tej kategorii prym wiodą panie i mieszkańcy dużych miast.
Po gry przeglądarkowe sięga 47% polskich graczy. Są one szczególnie modne wśród nastolatków (73% ankietowanych), jednak wraz z wiekiem zainteresowanie nimi słabnie. Mimo to 22% osób powyżej 50. roku życia, które mają kontakt z grami wideo, sięga po produkcje przeglądarkowe.
Konsole wciąż pozostają w odstawce, przynajmniej jeśli uwzględnić całościowy obraz polskiego rynku. Granie na tego typu platformie sprzętowej zadeklarowało jedynie 28% spośród ankietowanych graczy. Najczęściej po gry konsolowe sięgają uczniowie i studenci (69%) oraz osoby o najwyższych dochodach (41% ankietowanych). Wśród graczy w wieku 35-49 konsolowcy stanowią jedynie 18%, a w gronie osób powyżej 50. roku życia zaledwie 5%.
Gry w serwisach społecznościowych są relatywnie mało popularne w naszym kraju (przyznaje się do nich tylko 21% graczy) i stanowią domenę płci pięknej. Grywa w nie 28% pań, które zadeklarowały kontakt z grami wideo, podczas gdy wśród mężczyzn odsetek ten wynosi 15%. Produkcje te cieszą się też większym zainteresowaniem wśród osób o najniższych dochodach (gra w nie 31% ankietowanych z tej kategorii).
Stawkę zamykają tablety. Zaledwie 5% polskich graczy wykorzystuje tę platformę sprzętową do grania i są to najczęściej osoby w wieku 15-18 lat (9%) lub powyżej 50. roku życia (8%).
W kolejnej części Raportu Game Industry Trends 2011 przeczytacie o tym, ile czasu poświęcamy na granie i jak dużo pieniędzy wydajemy na gry wideo.
Więcej:Nowe Call of Duty „oszukuje”, lecz na Steam i tak nie może się równać z Battlefield 6 i ARC Raiders