Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 8 grudnia 2020, 10:38

autor: Aquma

Cyberpunk 2077 - RTX 3090 nie wystarczy do 4K

Serwis Tom's Hardware opublikował obszerną analizę, która obrazuje działanie Cyberpunka 2077 na różnych układach graficznych. Nowa gra CD Projekt RED wymaga naprawdę potężnego sprzętu – bez ścinania detali, do grania w 4K nie wystarczy nawet RTX 3090.

W SKRÓCIE:

  1. Cyberpunk 2077 jest bardzo wymagającym tytułem;
  2. do grania w rozdzielczości 4K, z detalami na poziomie Ultra, bez ray tracingu, z płynnością przekraczającą 60 klatek animacji na sekundę nie wystarczy nawet RTX 3090;
  3. obniżając szczegółowość grafiki zyskujemy sporo fps, ale starsze układy graficzne (np. GTX 1060) i tak nie radzą sobie za dobrze;
  4. ray tracing prezentuje się świetnie, ale wymaga mocarnego komputera;
  5. DLSS ułatwia osiągnięcie akceptowalnej płynności.

Wczoraj w sieci pojawiły się w końcu recenzje Cyberpunka 2077 (z naszą możecie zapoznać się tutaj). Swoje wrażenia opublikowały też niektóre portale technologiczne, skupiając się przy tym na oprawie graficznej produkcji oraz jej optymalizacji. Dzięki obszernej analizie opublikowanej przez serwis Tom’s Hardware, wiemy już, jak nowa gra studia CD Projekt RED radzi sobie na różnych kartach graficznych.

Specyfikacja testowa:

  1. CPU: Intel Core i9-9900K (w niektórych testach wyłączono połowę rdzeni, by symulować słabszy procesor)
  2. Płyta główna: MSI MEG Z390 Ace
  3. Pamięć: Corsair 2x16 GB DDR4-3600 CL16
  4. Dysk: XPG SX8200 Pro T2B
  5. Zasilacz: Seasonic Focus 850 Platinum
  6. Chłodzenie: Corasir Hydro H150i Pro RGB
  7. Obudowa: Phanteks Enthoo Pro M

Cyberpunk 2077 – ustawienia Ultra

By uruchomić tytuł w rozdzielczości 1080p, bez żadnych kompromisów w zakresie poziomu detali potrzebne jest GPU pokroju GeForce’a RTX 3060 Ti – i to tylko wówczas, gdy pominiemy ray tracing. Posiadacze Turingów ze średniej półki – np. GeForce’ów RTX 2060 – muszą liczyć się ze spadkami płynności do poziomu 42-43 fps. Na poniższym wykresie widzimy wydajność poszczególnych układów, przy czym skróty RTM i RTU nawiązują do śledzenia promieni (w wersji okrojonej, czyli Medium, i pełnej – Ultra), zaś kolorem zielonym oraz jasnoniebieskim oznaczono wyniki przy włączonym DLSS (zielony – DLSS Quality; jasnoniebieski – DLSS Performance).

Cyberpunk 2077 - RTX 3090 nie wystarczy do 4K - ilustracja #1
Cyberpunk 2077 – ustawienia Ultra, 1080p.

Z rozdzielczością 1440p bezproblemowo radzą sobie dopiero układy pokroju GeForce’a RTX 3080 lub Radeona RX 6800 XT. Warto odnotować, że w testach pominięto RTX-a 3070, ale patrząc na wyniki modelu RTX 3060 Ti, można założyć, że nieco mocniejszy wariant Ampere ze średniej półki będzie oferował przeciętnie około 55-60 klatek animacji na sekundę. Niestety, trzeba się będzie liczyć ze spadkami płynności.

Cyberpunk 2077 - RTX 3090 nie wystarczy do 4K - ilustracja #2
Cyberpunk 2077 – ustawienia Ultra, 1440p.

Rozdzielczość 4K jest poza zasięgiem współczesnych kart graficznych – chyba że zdecydujemy się na aktywowanie DLSS bez ray tracingu (więcej o tym w dalszej części tekstu).

Cyberpunk 2077 - RTX 3090 nie wystarczy do 4K - ilustracja #3
Cyberpunk 2077 – ustawienia Ultra, 4K.

Cyberpunk 2077 – ustawienia Medium

Dobre wiadomości są takie, że przy ustawieniach Medium Cyberpunk 2077 radzi sobie zauważalnie lepiej. Mamy więc do czynienia z tytułem bardzo wymagającym, ale reagującym dobrze na ograniczanie detali. I tak, w rozdzielczości 1080p do płynnej rozgrywki (powyżej 60 klatek animacji na sekundę) wystarczy GeForce RTX 2060 lub Radeon 5600 XT (posiadacze tych drugich GPU prawdopodobnie odnotują przy tym spadki płynności do poziomu około 53-54 fps).

Cyberpunk 2077 - RTX 3090 nie wystarczy do 4K - ilustracja #4
Cyberpunk 2077 – ustawienia Medium, 1080p.

W rozdzielczości 1440p, przy średnim poziomie detali, z grą powinien poradzić sobie GeForce RTX 3060 Ti, zaś w 4K z zadania wywiąże się RTX 3090 (od biedy poradzi sobie z tym również RTX 3080, przy czym w obydwu wypadkach musimy liczyć się ze spadkami płynności poniżej 60 fps – posiadacze słabszego modelu odnotują je częściej).

Cyberpunk 2077 - RTX 3090 nie wystarczy do 4K - ilustracja #5
Cyberpunk 2077 – ustawienia Medium, 1440p.
Cyberpunk 2077 - RTX 3090 nie wystarczy do 4K - ilustracja #6
Cyberpunk 2077 – ustawienia Medium, 4K.

Niestety nie mamy dobrych wieści dla graczy, którzy wciąż mają w swoim komputerze starego, dobrego GeForce’a GTX 1060 (według danych Steama to nadal najpopularniejszy układ graficzny na rynku). Nawet przy średnim poziomie detali i rozdzielczości 1080p wspomniana karta pozwoli wygenerować średnio około 37-38 klatek animacji na sekundę (ze spadkami do poziomu 30). Niby grać się da, ale… chyba czas rozpatrzyć upgrade.

Cyberpunk 2077 – ray tracing i DLSS

Jak wiadomo nie od dziś, nowa gra CD Projekt RED obsługuje zarówno ray tracing, jak i DLSS. Obydwie funkcje na razie są dostępne wyłącznie na kartach graficznych Nvidii, ale pierwsza z nich z czasem powinna działać także na najnowszych Radeonach. Warto przy tym odnotować, że śledzenie promieni oferuje naprawdę widoczną zmianę w kwestii wrażeń wizualnych, co podkreślił w swojej recenzji Michał Mańka.

Dotychczas ray tracing był dla mnie jedynie ciekawostką, która niewiele wnosi do samej gry. Nie widziałem za wiele przypadków RT, które faktycznie wpływałyby na wrażenia z zabawy. I tutaj korzystanie z niego w niektórych lokacjach też niewiele zmienia. Są jednak miejsca, gdzie Cyberpunk pokazuje, co z tą technologią można zrobić. Główna zaleta ray tracingu to kolejna warstwa szczegółów, która pojawia się w świecie gry i symuluje chociażby rzeczywiste odbicia na powierzchniach lub faktyczne rozproszenie światła. Ma to oczywiście swoją cenę – odpalenie wysokiego poziomu ray tracingu niesamowicie obciąża sprzęt, choć tu na ratunek przybywa DLSS, który przy odpowiednim ustawieniu potrafi zdziałać cuda. Ostatecznie technologia ta jest jednak na tyle świeża, że trzeba się pobawić z ustawieniami DLSS i RT tak, aby osiągnąć optymalną opcję dla swojego sprzętu – czytamy w recenzji.

Niestety, by cieszyć się takimi graficznymi wodotryskami, trzeba posiadać naprawdę potężne GPU, choć DLSS ułatwia aktywowanie tych efektów na szerszej gamie układów.

Cyberpunk 2077 - RTX 3090 nie wystarczy do 4K - ilustracja #7
Cyberpunk 2077 – ray tracing, 1080p.
Cyberpunk 2077 - RTX 3090 nie wystarczy do 4K - ilustracja #8
Cyberpunk 2077 – ray tracing, 1440p.
Cyberpunk 2077 - RTX 3090 nie wystarczy do 4K - ilustracja #9
Cyberpunk 2077 – ray tracing, 4K.

Na koniec warto odnotować, że recenzenckie kopie Cyberpunka 2077 wykorzystują system antypiracki Denuvo, który nie będzie obecny w wersji sprzedawanej klientom. Deweloperzy przestrzegli, że rozwiązanie to może negatywnie wpłynąć na płynność działania gry, dlatego też produkcja, w którą zagracie za dwa dni może działać nieco lepiej, niż sugerują powyższe wykresy. Przypominamy też oficjalne wymagania sprzętowe.

  1. Recenzja gry Cyberpunk 2077 - samuraju, masz świetne RPG do ogrania
  2. Grałem 4 godziny w Cyberpunka 2077 – to świetna gra, ale…
  3. Słyszałem Cyberpunka 2077 po polsku… i chyba będę grał w angielską wersję
  4. Wszystko o Cyberpunk 2077
  5. Cyberpunk 2077 - strona oficjalna