Commodore 64 tworzy obrazy AI - potrzebuje 20 minut, aby wygenerować 64 piksele

Generatywna sztuczna inteligencja została uruchomiona na 40-letnim Commodore 64. Efekt jej pracy także jest całkiem retro, bo składa się z 64 pikseli, do tego powstawał aż 20 minut. Podsumowując – ani szybko, ani efektownie, ale działa.

futurebeat.pl

Arkadiusz Strzała

Commodore 64 tworzy obrazy AI - potrzebuje 20 minut, aby wygenerować 64 piksele, źródło grafiki: Alexander Grigoryev, Unsplash / Nick Bild, YouTube.
Commodore 64 tworzy obrazy AI - potrzebuje 20 minut, aby wygenerować 64 piksele Źródło: Alexander Grigoryev, Unsplash / Nick Bild, YouTube.

Czy archaiczny sprzęt można wykorzystać w obliczeniach sztucznej inteligencji? Okazuje się, że tak. Akceleracja AI kojarzy się z nowoczesnym sprzętem, ale nie tylko i wyłącznie do niego przypisana. W tym przykładzie Commodore 64 jest w stanie wygenerować obraz, ale pod pewnymi warunkami – jeśli wystarczy nam grafika w rozmiarze 8x8 punktów i będziemy dysponować co najmniej 20 minutami czasu.

Commodore 64 w służbie AI

Należy rozróżnić w tym przypadku proces pracy AI i jej uczenia. Wyjątkowo wymagający co do mocy obliczeniowej jest trening sztucznej inteligencji. Potrzebuje on tysięcy specjalnych akceleratorów (jak np. Nvidia H100) i terabajtów danych do przetworzenia. Gdy model jednak jest już wytrenowany, obliczenia potrzebne do zobrazowania efektów są znaczniej mniej zasobożerne. Wystarczy do tego zwykły PC, choć dobrze aby posiadał procesor z NPU (Neural Processing Unit).

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby podołał temu zadaniu sprzęt retro, tylko należy przygotować się na bardziej symboliczne wyniki jego pracy. Serwis Tom’s Hardware opisuje „probabilistyczny algorytm PCA”, który potrafi wygenerować obrazek składający się z 64 pikseli. Ten prosty sprite wygląda raczej mizernie przy malowidłach Midjourney i do tego „komoda” potrzebuje aż 20 minut, aby go stworzyć. Jednak doświadczenie to udowadnia, że 40-letni komputer też może „uruchomić AI”, choć trening w tym przypadku został przeprowadzony na współczesnych maszynach.

Podobało się?

0

Arkadiusz Strzała

Autor: Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

Kalendarz Wiadomości

maj
Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
3
4
19

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Technologiczne

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl