futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 2 września 2012, 13:00

autor: Grzegorz Ferenc

Oculus Rift – zakończono zbiórkę funduszy na Kickstarterze. Rzeczywistość wirtualna coraz bliżej

Wczoraj zakończyła się akcja zbierania funduszy na zestaw do rzeczywistości wirtualnej Oculus Rift, którego propotyp został zaprezentowany na targach E3 przez Johna Carmacka z id Software. Twórcy prosili o 250 tys. dolarów. Ostatecznie uzyskali ponad 2 mln 400 tys. dolarów od przeszło 9 500 osób.

Palmer Luckey i kierowany przez niego zespół z firmy Oculus, tworzący zestaw do rzeczywistości wirtualnej Oculus Rift, mają powody do zadowolenia. W ramach zakończonej wczoraj na platformie Kickstarter akcji zbierania funduszy na ich ambitny projekt udało się uzyskać ponad 2 mln 400 tys. dolarów od ponad 9 500 osób.

Oculus Rift – zakończono zbiórkę funduszy na Kickstarterze. Rzeczywistość wirtualna coraz bliżej - ilustracja #1
Obrazek koncepcyjny Oculus Rift (źródło: strona projektu na Kickstarterze)

Od samego początku zbiórka cieszyła się dużą popularnością i pomysłodawcy Oculus Rift zebrali 800 tys. dolarów w kilkadziesiąt godzin od chwili jej rozpoczęcia, pomimo że na rozruch przedsięwzięcia potrzebowali „zaledwie” 250 tys. dolarów. Co ciekawe, jego celem nie było udostępnienie urządzenia do masowej sprzedaży, a jedynie przygotowanie kilku prototypów deweloperskich, które mają wypromować technologię i zapewnić sobie wsparcie gier.

Oculus Rift to zestaw do rzeczywistości wirtualnej przeznaczony dla graczy, którego prototyp zaprezentował John Carmack – legenda branży komputerowej – na targach E3 w Los Angeles w czerwcu. Twórca wszystkich silników graficznych firmy id Software oraz pomysłodawca serii Doom i Quake bierze aktywny udział w pracach nad projektem i wspomógł jego twórców kilkoma trafnymi rozwiązaniami technicznymi.

Oculus Rift – zakończono zbiórkę funduszy na Kickstarterze. Rzeczywistość wirtualna coraz bliżej - ilustracja #2
John Carmack z prototypem Oculus Rift na targach E3

W porównaniu do innych urządzeń tego rodzaju Oculus Rift oferuje znikome opóźnienie w przesyle danych, szersze pole widzenia, większą ilość wyświetlanych klatek na sekundę oraz wysoką rozdzielczość obrazu. Jednak w przypadku, gdyby miał trafić do komercyjnej produkcji, kluczowe dla przyszłości projektu będzie połączenie dobrych osiągnięć z przystępną ceną. Istniejące na rynku podobne urządzenia, mające zastosowanie do celów naukowych lub wojskowych, kosztują około 20 tys. dolarów.

Pierwszym tytułem, jaki będzie współpracował z Oculus Rift, ma być przygotowywana przez firmę id Software reedycja ostatniej gry z serii DoomDoom 3 BFG Edition, której premierę w Polsce zapowiedziano na 19 października na PC oraz konsolę Xbox 360 i PlayStation 3. Urządzenie podoba się również szefostwu studiów Epic Games, Valve Software oraz Mojang Specifications.