38. Gry Strategiczne
Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl
Strona 38. Najpopularniejsze gry z gatunku strategiczne.
Gry strategiczne. Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.
Wyszukaj gatunek/tematykę gry ?
Przeszukaj Encyklopedię po gatunkach i tagach. Każda gra ma jeden główny gatunek: Akcji, Bijatyki, Logiczne, Przygodowe, RPG, Sportowe, Strategiczne, Symulacje, Towarzyskie, Wyścigi, Zręcznościowe. Możesz wyszukać wiele tagów oraz wybrać gry na konkretne plaftormy i szeregować wyniki według ocen lub daty wydania.

Close Combat: The Bloody First
Strategiczne 3 października 2019
Kolejna odsłona cyklu taktycznych RTS-ów, stworzona przez koncern Matrix Games/Slitherine. Gracze przejmują kontrolę nad amerykańską Pierwszą Dywizją Piechoty (znaną pod nazwą Big Red One), biorąc udział w starciach na terenie Tunezji i w górach Sycylii, by ostatecznie trafić na plażę Omaha i uczestniczyć w lądowaniu w Normandii.

The Universim
Strategiczne 22 stycznia 2024
Opracowana przez debiutujące studio Crytivo Games strategia czasu rzeczywistego, w której rozwijamy naszą społeczność - począwszy od małego plemienia, aż do wielkiego galaktycznego imperium. Rozgrywka w The Universim oparta została na typowych dla gatunku fundamentach, zaś do głównych zadań gracza należy poprowadzenie swojego ludu przez kolejne epoki rozwoju technologicznego i przeobrażenie go w mocarstwo zdolne do kolonizowania całych systemów planetarnych.

Wrzesień '39
Strategiczne 17 września 2013
Osadzona w realiach II wojny światowej strategia turowa, stworzona przez specjalizujące się w tym gatunku (World War 2: Time of Wrath, Strategic War in Europe) studio Wastelands Interactive. Kampania główna w Fall Weiss przedstawia zmagania militarne na terytorium Polski we wrześniu 1939 roku. Gracze mają okazję poznać przebieg konfliktu z różnych perspektyw: polskiej, niemieckiej i radzieckiej. Twórcy położyli duży nacisk na zgodność z historycznymi realiami.

Cezar II
Strategiczne 14 grudnia 1996
Druga odsłona popularnego cyklu gier ekonomicznych, w których wcielamy się w rolę zarządcy z czasów Imperium Rzymskiego. Celem w Cezar II jest rozbudowanie miasta w wyznaczonych prowincjach i zamiana dziewiczego terenu w tętniącą życiem metropolię.

Fire Department 3
Strategiczne 30 marca 2006
Trzecia odsłona cyklu gier strategicznych pozwalających na zmierzenie się ze skutkami różnorodnych katastrof. Stajemy na czele brygady pożarniczej, w skład której, oprócz "zwykłych" strażaków, wchodzą m.in. saperzy, medycy, biochemicy czy oficerowie techniczni. W naszych akcjach wspiera nas około 15 pojazdów i jednostek specjalnych, min. ambulansów, śmigłowców, łodzi patrolowych czy buldożerów.

Myth III: Era Wilka
Strategiczne 30 października 2001
Trzecia odsłona zapoczątkowanej w 1997 roku serii taktycznych strategii RTS, którą po przejęciu studia Bungie przez Microsoft, opracowała zupełnie nowa ekipa Mumbo Jumbo Software. Akcja Myth III: Era Wilka rozgrywa się tysiąc lat przed wydarzeniami znanymi z poprzednich odsłon cyklu i skupia się na postaci Connachta – legendarnego bohatera, który uratował ludzkość przed zagładą i stał się pierwszym imperatorem kraju ludzi.

Age of Empires II: The Conquerors
Strategiczne 25 sierpnia 2000
Pierwsze rozszerzenie do gry strategicznej czasu rzeczywistego pod tytułem Age of Empires II: The Age of Kings, opracowane przez zespół Ensemble Studios. Do dyspozycji graczy oddano pięć nowych cywilizacji (Hunowie, Majowie, Aztekowie, Koreańczycy, Hiszpanie), na potrzeby których przygotowano specjalne, historyczne kampanie. W grze pojawiają się znani z kart historii bohaterowie, pokroju Attylli, El Cida i Montezumy.

Lords of the Realm III
Strategiczne 14 marca 2004
Lords of the Realm III jest trzecią odsłoną serii gier strategicznych z elementami RPG, stworzonej i rozwijanej przez studio Impressions Games. Akcja osadzona została w okresie Średniowiecza, a gracz przejmuje kontrolę nad jednym z ówczesnych państw i stara się doprowadzić do jego rozkwitu oraz dominacji. W przeciwieństwie do wcześniejszych odsłon cyklu, rozgrywka w Lords of the Realm III toczy się wyłącznie w czasie rzeczywistym (RTS).

Frontline: Kursk
Strategiczne 20 marca 2007
Strategia czasu rzeczywistego o tematyce II Wojny Światowej, wyprodukowana przez studio Nival. Akcja rozgrywa się w obrębie jednej z największych bitw pancernych w historii – bitwie pod Kurskiem. Możemy rozegrać dwie kampanie i wcielić się w dowódcę Armii Czerwonej lub też sił Trzeciej Rzeczy. Autentyczne jednostki wojenne robią ogromne wrażenie, a silnik graficzny i system zniszczeń stoją na wysokim poziomie.

Airline Tycoon Evolution
Strategiczne 5 lipca 2002
Nowe wydanie klasycznej już strategii ekonomicznej, w której zarządzaliśmy własnymi liniami lotniczymi. Oprócz nowych dziesięciu misji i szesnastu przerobionych, doszła możliwość budowy własnych samolotów i stosowania zabezpieczeń antyterrorystycznych.

Kohan: Immortal Sovereigns
Strategiczne 16 marca 2001
RTS osadzony w mistycznym świecie Khaldun, opleciony bogatą fabułą opisującą przygody nieśmiertelnego Kohana, poszukującego rozwiązania tajemnicy zagłady swojej rasy.

Submarine Titans
Strategiczne 28 lipca 2000
Submarine Titans jest strategią czasu rzeczywistego (RTS) wyprodukowaną przez studio Ellipse. Akcja gry osadzona została w przyszłości. W wyniku zderzenia Ziemi z kometą ludzkość musiała schronić się w głębinach morskich. Gracze kierują poczynaniami jednej z trzech dostępnych frakcji - Białe Rekiny, Czarne Ośmiornice lub Silikoni (obcy), starając się przejąć kontrolę nad planetą.

World War I: Battlefields
Strategiczne 25 listopada 2003
Strategia czasu rzeczywistego przenosząca graczy do czasów I Wojny Światowej, w lata 1914-1918, gdzie mogą objąć dowodzenie nad siłami jednego z pięciu krajów uwikłanych w ten konflikt zbrojny.

Heroes Chronicles: Władcy Żywiołów
Strategiczne 15 listopada 2000
Piąta odsłona Heroes Kroniki, pobocznej miniserii turowych gier strategicznych w realiach fantasy, bazujących na okrojonej mechanice kultowego Heroes of Might and Magic III studia New World Computing. W grze Heroes Chronicles: Władcy Żywiołów jesteśmy świadkami końca trwającego od tysięcy lat rozejmu pomiędzy Władcami Ziemi, Powietrza, Ognia i Wody.

Army Men: RTS
Strategiczne 27 marca 2002
Strategia czasu rzeczywistego z serii Army Men, w której przejmujemy dowodzenie nad armią plastikowych, zabawkowych żołnierzyków. W tej produkcji mamy za zadanie rozprawić się ze zdrajcą naszej frakcji. Twórcy przygotowali kampanię składającą się z 15 poziomów i 8 różnych aren (umiejscowionych w domu mieszkalnym). W grze pojawia się też rozgrywka wieloosobowa.

Commandos: Zadania Specjalne
Strategiczne 31 marca 1999
Samodzielny dodatek do Commandos: Za linią wroga - przebojowej taktycznej strategii hiszpańskiego Pyro Studios. Opisywane rozszerzenie niesie ze sobą osiem rozbudowanych i niebezpiecznych misji, których wykonanie powierzono niewielkiemu oddziałowi komandosów, złożonemu z żołnierzy o odmiennych umiejętnościach. Kontrolowaną przez nas drużynę komandosów czekają zupełnie nowe zadania, np.

Theatre of War: Pola zagłady
Strategiczne 20 października 2006
Kolejny ambitny projekt firmy Maddox Games, twórców gry IL-2 Sturmovik. WWII RTS to strategia, lub raczej gra wojenna rozgrywana w czasie rzeczywistym, która pozwala nam na dowodzenie oddziałami w walkach, które miały miejsce podczas II Wojny Światowej, w latach 1941-1945.

Fractured Alliance
Strategiczne 2026
RTS science fiction inspirowany cyklami Command & Conquer, Supreme Commander i KKND. W Fractured Alliance dowodzimy jedną z trzech frakcji, grając w pojedynkę lub w internetowym trybie multiplayer. Grę przygotowano w taki sposób, by nie tylko weterani dobrze się przy niej bawili.

Beyond Astra
Strategiczne grudzień 2025
Gra typu grand strategy / 4X w czasie rzeczywistym, w której od podstaw budujemy międzyplanetarną cywilizację na stale ewoluującej mapie. Nasze zarządzanie w Beyond Astra dotyczy zarówno sfery kosmicznej, jak i lądowej, obejmując ekonomię, wojsko, naukę, kulturę i religię.

Whispers of the Eyeless
Strategiczne 30 stycznia 2025
Polska gra z pogranicza strategii i RPG-ów, w której zarządzamy kultem Martwych Bogów. W Whispers of the Eyeless zdobywamy wyznawców, toczymy turowe starcia z wrogami i rozbudowujemy swoje sanktuarium, stopniowo przejmując kontrolę nad ponurym miastem Aranthor.

Of Life and Land
Strategiczne 16 maja 2025
Strategia ekonomiczna z elementami symulacji życia, w której zakładamy osady w dziczy. Of Life and Land kładzie nacisk na wzajemne oddziaływania natury i człowieka oraz indywidualne potrzeby ludzi, zwierząt i roślin. Główny twórca gry zdobywał doświadczenie jako moder Gothica II.

TerraStorm
Strategiczne 2026
Polska strategia typu city builder z elementami survivalowymi. TerraStorm przywodzi na myśl cykl Frostpunk - zabiera nas do postapokaliptycznego świata i pozwala wcielić się w zarządców gigantycznych wież będących ostatnimi bastionami ludzkości.

Norse: Oath of Blood
Strategiczne grudzień 2025
Taktyczna strategia turowa z elementami RPG, w której stajemy na czele bandy wikingów. W Norse wcielamy się w Gunnara, który musi wznieść od podstaw prosperującą osadę i stoczyć niezliczone boje z nieprzyjaciółmi, by zemścić się na zdradzieckim Steinarrze Far-Spearze.

Corsairs: Battle of the Caribbean
Strategiczne listopad 2025
Piracka strategia czasu rzeczywistego, która stanowi reboot kultowej gry z 1999 roku. Corsairs: Battle of the Caribbean oferuje pięć rozbudowanych kampanii fabularnych, tryb przygodowy oraz możliwość toczenia potyczek z SI lub innymi graczami.