Czy to jest Retcon?
Otóż próbuję wytłumaczyć kumplowi czym jest Retcon, czy dobrze mówię na przykładzie tego?
Głównym bohaterem X gry jest mag bez jednego oka, podczas swojej wędrówki uratował życie bardowi z rąk piratów i tak bard postanowił zostać jego towarzyszem, i tak bard spytał maga jak utracił oko, mag odpowiada
>Straciłem je w wyniku eksperymentu nad pewnym czarem.
I tak po dwóch sequelach gry X wychodzi prequel, i w niej nasz mag nie ma utraconego oka, i tak traci oko podczas potyczki z smokiem przywołanym przez swojego byłego mistrza który postanowił zdradzić swojego ucznia.
W wielkim skrócie, jest to najprostszy sposób, aby nieobyci w temacie, uzyskali łatwy wgląd w postaci. Coś w rodzaju flashbacku, którym można opowiedzieć, dlaczego, po co i jak.
Kanon -> Nie. Retroactive continuity polega właśnie mniej więcej na tym, co napisał Cobras - zamianie istniejących wcześniej w danym ustalonym uniwersum faktów na inne (bądź dodanie nowych, które kolidują z poprzednią wersją), z różnych powodów (lepsze dopasowanie do fabuły, zmiana autora, logiczne nieścisłości wynikające z poprzedniej wersji etc.). Po naszemu jest to po prostu "pisanie historii na nowo".
Najprostszym i najbardziej obrazowym przykładem Retconu jest na przykład to, ze kiedyś to Han strzelał pierwszy :)
Retcon nie musi zaprzeczać znanej historii. Ten termin odnosi się do zmiany jako takiej. Bywa, że dopiero retcon zszywa do kupy całą resztę. Idąc dalej tropem SW - sporo zawartych w książkach informacji tłumaczących nieścisłości z filmów, to właśnie retcony.