Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Wiadomość Tabula Rasa - wielki projekt wielką klapą

19.02.2008 16:49
1
zanonimizowany380842
107
Legend

pewnie zrobią z niej darmową grę :) i będzie można pograć... ale czy istnieją jakieś szanse na to ?

19.02.2008 17:01
martekrpg
2
odpowiedz
martekrpg
88
Pretorianin

A wszystko dlatego, że klimaty science-fiction nie sprzedają się tak dobrze (no pomijając stare, dobre tytuły ^^, ale świat się zmienia ;>)..

19.02.2008 17:03
3
odpowiedz
zanonimizowany23874
136
Legend

Ani to gra dla hardcore graczy MMO (tam kroluje WOW + kilka innych tytulow) ani dla fanow "zrecznosciowej walki" (od tego sa shootery)...

Nie wiem czego sie spodziewali... Dodatkowo widac w tej grze, ze NCsoft nie dalo Garriotowi rozwinac skrzydel (sporo elementow rozgrywki przypomina jak zywo Guild Wars).

19.02.2008 17:07
Stalker1
4
odpowiedz
Stalker1
41
wkurzający typ

darmowa? marne szanse... choć ucieszyłbym się na taką wiadomość :D

19.02.2008 17:15
5
odpowiedz
zanonimizowany533042
10
Konsul

Przez jakiś czas jeszcze spróbują zarobić. A potem może będzie darmowa ale z dopłatą do jakiś rzeczy ( takie cuś jest chyba MU online)

19.02.2008 17:24
6
odpowiedz
zanonimizowany380842
107
Legend

A wszystko dlatego, że klimaty science-fiction nie sprzedają się tak dobrze

oj STARGATE WORLDS musi się dobrze sprzedawać ;p

19.02.2008 17:32
7
odpowiedz
zanonimizowany3559
58
Generał

54 miliony funtów? o rany, w samej grze nie było tego za bardzo widać i był chyba główny powód porażki...

19.02.2008 17:37
Amadeusz ^^
8
odpowiedz
Amadeusz ^^
201
of the Abyss

Jeśli abonament zostanie ściągnięty - biegnę do sklepu. Uwzględniając jednak, że gra [teraz] kosztuje tyle co WoW + Burning Crusade = musiałbym być CHOLERNYM fanem projektu, nienawidzić Warcrafta lub ewentualnie - upaść na głowę żeby ją kupić.

19.02.2008 18:45
9
odpowiedz
zanonimizowany453750
0
Chorąży

po prostu ten świat nie ma "charakteru" bez wyrazu i smaku jest, nawet jeśli ładnie zaprojektowany. Jest szansa, że mmo Fallout może odnieść sukces, nawet jeśli rozwiązaniami dla graczy nie wyskoczy ponad to co jest obecnie na rynku, a wsykoczy tylko dlatego, że świat będzie spójny i z "charakterem" jednym słowem wiarygodny.

19.02.2008 19:05
10
odpowiedz
zanonimizowany43311
82
Generał

TR jest ok, ale Everquest 2 jest ciągle lepszy

Często się tak też tak, że nawet jeśli kogoś stać na dwa abonamenty miesięcznie, na granie w dwa mmo nie starcza czasu, nie każdy też lubi eksperymenty - takie jak Vanguard czy Tabula Rasa

19.02.2008 22:35
Backside
😉
11
odpowiedz
Backside
78
Senator

Nie rozumiem po co firmy pakują tak ogromną kasę w produkt na niezwykle nasycony i specyficzny rynek.

MMO to nie FPS, którego przejdziemy i kupimy zaraz nowego czy dodatek, ani też gra dla casuali, którzy lubią ot tak sobie pociąć chwilkę kilka razy w tygodniu.

Poza tym... przy tak dużych przedsięwzięciach powinno się robić jakieś badania rynku. To znowuż nie fps czy rpg, gdzie można zaskoczyć ciekawym pomysłem, które zainteresuje gracza na 20h gameplaya, po czym kupi nową grę.
Widać, że zwycięża albo fantasy albo uniwersa znane już wcześniej z hitów kinowych, kultowych gier etc. Antyczny Rzym też jest świetnym tematem na MMO. I nawet takowe powstało, tylko kto o tym słyszał?
Co prawda sci-fi nie jest tak niszowe jak starożytność, ale tu też bez marki daleko się nie pojedzie. Jak jest w tytule Stacraft czy Star Wars to nie ma problemu. Ale "Tabula Rasa"?

Wystarczyło podpatrzeć Anarchy Online, żeby sprawdzić jak wygląda popularność no-brandu i jak na tym robić kasę.

19.02.2008 22:53
12
odpowiedz
Dycu
65
zbanowany QQuel

Backside - Pakują dużą kasę ponieważ przy sukcesie takiego produktu przez następne 10 lat może On przynosić zgoła 50-70 % zysków firmy.

Dlatego warto ryzykować.

btw - Przy super badaniach rynku, super specjalistach i zajebistym pomyśle może coś nie wypalić. Od, po prostu. Tam też pracują ludzie.

19.02.2008 22:58
13
odpowiedz
Faolan
121
Człowiek Wilk

Podczas wypuszczania gry popełniono kilka błędów, za które teraz pokutuje produkt. Między innymi brak powszechnego triala - grę w 90% musisz kupić na słowo jej twórców, że będziesz się mógł przy niej bawić. A nie każdy chce wyrzucić te 130 złotych a potem stwierdzić, że to nie to. Dostęp do community też leży, bo ja nie mogłem się tam doszukać, żadnego oficjalnego forum.

Nomen omen z tych powodów nie przyłożyłem się do zaplanowanych przez nc soft zysków. A jeżeli nic się nie zmieni, to znając politykę w/w firmy czeka nas wyłączenie serwerów i zwroty wpłaconych subskrypcji.

19.02.2008 23:09
Backside
14
odpowiedz
Backside
78
Senator

Dycu ---> nie twierdzę, że research jest nieomylnym środkiem, ale przy tego typu produkcjach jest cholernie ważny. Jak widać dowolnej maści gier single player z mp o tematyce IIWŚ można robić na pęczki. I jak widać gry o kosmosie to trudna sprawa. Sprzedaje się WH40k, Star Warsy, Starcraft, ale taki Homeworld czy X3 to już nisza.

Pisałem też o doświadczeniu Anarchy Online. Tytuł nie kojarzy się z niczym. Ale pokazał mu kumpel, a było darmowe, więc ściągnąłem i pograłem. W WoWa też bym zagrał, bo Warcrafty znam i lubię, a robi to ekipa perfekcjonistów.

Natomiast co do możliwych obrotów - jesteś pewien, że przy takim nasyceniu rynku (tu też powtórzę - możemy bez problemy grać "naraz" w rts, fps, rpg, ścigałkę i symulator lotów; podejrzewam jednak, że większość nie ma więcej niż 1-2 płatnych mmo na kompie) było to w ogóle możliwe, aby tak dużo zarabiać?

19.02.2008 23:19
martekrpg
15
odpowiedz
martekrpg
88
Pretorianin

"oj STARGATE WORLDS musi się dobrze sprzedawać ;p"

Lord of the Rings Online też musi się dobrze sprzedawać - i sprzedaje się dobrze, TYLKO dobrze, a wątpię, żeby fanów Stargate'a było więcej.

20.02.2008 07:42
HumanGhost
16
odpowiedz
HumanGhost
126
Senator

Podejście marketingowe twórców gry było od początku fatalne. Tak jak napisał Faolan brak ogólnodostępnego triala przede wszystkim. Gra była źle wypromowana, jeśli była w ogóle promowana. Może jest i fajna, ale nie wydam 100zł żeby się o tym przekonać.

20.02.2008 08:38
Docenci
👎
17
odpowiedz
Docenci
69
Pretorianin

A tak miało być pięknie... WoW to już historia... Teraz już tylko Tabula Rasa.

!!!!!!EPIC FAIL!!!!!!!

Ani przemianowanie Lorda Britisha na Generała nie pomogło, ani płomienne przemówienia na temat jak to nasza gra jest innowacyjna... cycycy...

Ciekawe jak Conan. :) IMO ma potencjał ale wymagania mogą go zabić...

20.02.2008 09:45
😱
18
odpowiedz
zanonimizowany425192
12
Generał

Pięć-dzie-siąt czte-ry miliony funtów?! Bez komentarza...

20.02.2008 09:52
r_ADM
19
odpowiedz
r_ADM
249
Legend

faolan - bzdury gadasz. TR miala co najmniej kilka faz bety gdzie klucze rozdawali w tysiacach sztuk. Jakbys chcial to bys sie dostal.

20.02.2008 09:57
20
odpowiedz
Faolan
121
Człowiek Wilk

r_ADM --> No sorry wtedy nie byłem zainteresowany tym tematem. Plus wydaje mi się, że mogą być różnice między betą a wersją finalną. To tak jak teraz grać w WAR Online, albo Conana i wyrabiać sobie o tym zdanie. I w ogóle rozumiem, że Twoje teorię należy podawać każdemu kto chciałby spróbować i się przekonać czy warto grać: "No stary, nie jęcz była beta - czemu wtedy nie grałeś, a tak w ogóle to Twoja wina". I idąc tym rozumowanie, należałoby zlikwidować bety od WoWa, GW i L2 - były bety trzeba było wtedy. Więc przykro mi, ale sam bzdury gadasz.

20.02.2008 09:59
r_ADM
21
odpowiedz
r_ADM
249
Legend

faolan - a to twoj pech, ze nie byles zainteresowany. trial do mmo to sie wypuszcza po roku od premiery a nie miesiac czy dwa.

20.02.2008 10:26
22
odpowiedz
zanonimizowany534422
0
Legionista

do autora ;niestysfakcjonujacy piszemy razem

20.02.2008 10:32
Hellmaker
23
odpowiedz
Hellmaker
258
Legend

Tribunal ---> "Pięć-dzie-siąt czte-ry miliony funtów?! Bez komentarza..."

Bez komentarza bo mało ? Czy że dużo ?
Bo wg mnie 54 mln funtów na MMO, który miał być sukcesem, to ciut za mało. Wręcz grosiki.

pat77 ---> "niestysfakcjonujacy" piszemy niesatysfakcjonujący :)

20.02.2008 10:43
r_ADM
24
odpowiedz
r_ADM
249
Legend

faolan - alez to nie jest moja teoria. Zobacz po jakim czasie wydano trial do WoWa, Vanguarda itd. Trial miesiac czy dwa miesiace po premierze, wydaje sie tylko w przypadku kiedy liczba graczy jest znacznie ponizej oczekiwan (wiec pewnie niedlugo wyjdzie do TR :P). Jak chcesz grac w mmo, ktore niedawno wyszlo musisz kupic. tough luck

20.02.2008 11:32
😊
25
odpowiedz
Dycu
65
zbanowany QQuel

Backside - Jest ważny, niezaprzeczalnie, ale tworząc grę podejmujesz ryzyko. I tutaj widać że można wiele stracić.

Jeśli chodzi o gry o IIWŚ - Zapytaj Rosjan czy można ich tak na pęczki tworzyć.

Jeśli chodzi o obroty - Oczywiście że można. Część firm bazuje wręcz na obrotach tworzonych przez gry mmo. Niestety aktualnie bardzo duża konkurencja sprawia problemy, ale... Czemu nie spróbować uszczknąć nieco tej publiki dla siebie? A nóż się uda, a jak już się uda, to naprawdę można mieć kapitalny zarobek przez następne x lat : )

Oczywiście że rynek mmo jest już nasycony - wręcz w pełni. Kto ma grać, ten gra, raczej niewiele nowych graczy przychodzi. Kwestia tylko podebrania klientów innym firmom. Taki WoW się powoli starzeje, prym miało przejąć LOTRO, ale niestety ze względu na brak PvP następny WoW'a jeszcze nie ma. Myślisz że różnorakie firmy nie pokuszą się o stworzenie "Dzieła życia" żeby podebrać tylu klientów?

20.02.2008 12:15
Docenci
👎
26
odpowiedz
Docenci
69
Pretorianin

Jeszcze jedno co mi podpowiada, że "coś jest nie tak". Po wejściu na stronę gry nie widać nigdzie oficjalnego forum (tylko ign i kilka innych ale nie oficjalne). Jeśli autor gry nie chce, by ludzie rozmawiali ze sobą na jej temat - to ewidentnie coś próbuje ukryć...

20.02.2008 12:19
Backside
27
odpowiedz
Backside
78
Senator

Dycu --> Myślę, że "różnorakie firmy" marzą o "dziele życia" w swoim bardzo młodocionym wieku, a potem rozumieją, że największą szansę do stabilnego zarobku mają na sprawdzonych pomysłach, adaptacjach i takich tam.

Ryzyko oczywiście nie jest elementem obcym firmom (choć kwota 54mln funtów... uch), ale wtedy albo daje się możliwość ograniczonej gry bezpłatnej czy open-betę (nie ma nic lepszego jak dać graczom najlepsze momenty na początku i przerwać w ciekawym momencie). I dlatego nie rozumiem poczynań twórców (zwłaszcza, że to oni wynajmują specjalistów, a ja jestem tylko szarym, młodocianym obserwatorem :)).

Co do LOTRO nie słyszałem absolutnie, aby miał przejąć prym nad WoWem. Jak pamiętam z targów GC w 2006 kolejki do pogrania we Władcę były znacznie mniejszy niż do takiego Warha Online. Ale zapewne swoje zadanie spełnił - tysiące fanów tolkienowskiego uniwersum będą w to grały.
Tak samo będzie z Warhammerem, które także ma rzesze fanów książek, bitewniaków, figurek, gier pc.
Tak samo będzie z Conanem, bo zna go "każdy" (nawet jak filmu nie widział) i także utrzymany jest w tematyce fantasy (odszczekam jeśli prognozy się nie spełnią :)).

Natomiast angielskie tłumaczenie cytatu z Roussoe :)?
A tak na marginesie - czym Tabula, jako "dzieło życia" miało tak zaskoczyć? Przyznam się, że nie przyglądałem się jej z bliska i nie wiem jaki był jej potencjał do wykrojenia swojego kawałka tortu MMO.

Co do gier IIWŚ - być może w Rosji nie można, ale w Niemczech czy Anglii? Antyczne Blitzkriegi, kolejne, średniawe części Sudden Strike'a, które sprzedają się mimo konkurencji Company of Heroes. A już dziesiątki fpsów w tym i hity jak CoD i MOH, i budżetówki typu Mortyr (które zapewne sprzedają się u nas bardzo dobrze).
Możemy sobie pisać, że już za dużo tych zmagań się z III Rzeszą, ale to jest pewnie przez kolejne lata worek z tematami bez dna :).

20.02.2008 19:18
28
odpowiedz
Dycu
65
zbanowany QQuel

Backside - A Ja właśnie twierdzę, że myślenie o "dziele życia" zaczyna się wtedy, kiedy firma ma na to fundusze (No dobra, nie mówię tutaj o Tabula Rasa, bo te 54 mln funtów to jakaś komedia, może na chipsy większość poszła? : ) ). Niestety standardowe pomysły nie sprawdzają się już - zapytaj Rosjan o ich FPS'y i aRPG'i.

Widzisz - tak samo jak w polityce każdy "szary człowiek" zna rozwiązania wszystkich problemów, tak tutaj wszyscy zdajemy się przewidywać co i jak źle zrobili mimo zatrudnienia specjalistów i co trzebaby zrobić żeby zarobić na grze miliardy - No cóż, ani Ja, ani Ty miliardów chyba jeszcze nie zarobiliśmy : )

Co do LOTRO - Tak słyszałem, tyle. Tak czy owak prawie każdy mmo powstający w tym czasie ma ochotę wygryźć WoW'a ze swej władzy, bo za tym siedzi ogrom pieniążków. A WoW stary, a WoW brzydki i WoW już nie cieszy tak jak kiedyś : )

Co do Tabula Rasa - Myślę że autorzy wyraźnie chcieli iść na samym pomyśle SF'a. Takich gier jest mało, mało firm podejmuje się takich tworów, pewnie myśleli że jest to idealna luka w rynku dla nich - No cóż, coś tam pewnie źle zrobili, jednak popieram - Gier w światach SF jest wybitnie mało i wybitnie cieszy mnie jak coś takiego powstaje : )

Oczywiście że gry takie można tworzyć bez końca - ale wybacz, większośc z gier wymienionych przez Ciebie to gry bardzo dobre lub wybitne. A na przykładzie takich mówić o "powtarzaniu tych samych schematów" to jakaś komedia.
Porównaj sobie chociażby CoD1 z CoD3 czy 4. Nie mówię o grafice. Nie mówię o muzyce - Mówię o akcji, zastosowanych trikach które mają na celu przyspieszenie tej akcji, fabule, czy AI. Proste, te gry naprawdę są dobre.
Co do Sudden Strike'ów - Faktycznie bawi mnie dlaczego zadna firma nie podejmie się zrobienia poważnej gry w tym klimacie i w tej stylistyce - Może jednak zbyt dużo roboty dla zbyt małej publiki po prostu : )? No cóż, Sudden Strike'i są wyraźnie robione "na odwal się" i nic na to nie poradzimy - Jednak wierz mi. Każda kolejna część uraczona była mniejszą popularnością i mniejszym zyskiem, a trzecią za miesiąc zobaczysz w "Ekstra gry" za 10 złotych.

Niestety zrobienie dobrej gry to nie tylko "Zatrudnienie specjalistów" - To też masa innych czynników, i nie możemy mówić o rzemiośle tworzenia gier na przykładzie gier z najwyższej półki. Rzemieślnikami aktualnie są chętnie podawani przeze mnie za przykład Rosjanie w dziedzinie FPS'ów i aRPG'ów, ewentualnie w dziedzinie mmo za rzemieślników mogą robić Koreańskie firmy. Ani to dobre, ani wybitnie dochodowe - ale żyć się na tym da, więc powstaje tego na potęgę.

Wiadomość Tabula Rasa - wielki projekt wielką klapą