Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Forum: Prędkość w grach. Na ile jest realna?

08.07.2022 21:43
Lateralus
1
Lateralus
136
Last Of The Wilds

Prędkość w grach. Na ile jest realna?

Grając w różne gry, w większości takie gdzie się poruszamy jakimś pojazdem, czasem mam wrażenie że prędkość pokazywana na jakimś liczniku nie współgra z odczuciami danej prędkości. Wiadomo że o ile nasz sprzęt do danej gry nie jest zbyt słaby, nie powinna to być przyczyna "mniejszej prędkości" pokazanej na ekranie.
I właśnie mimo dobrego sprzętu, stałe 60fps w większości gier wyścigowych nie mam odczucia tej "realnej" prędkości jeśli ciśniemy 300km/h, tylko jak by to było dużo wolniej. Może to przez skale świata? może to tak po prostu jest i tyle? Może dopiero będzie to bardziej odczuwalne mając 240 klatek na sekundę?
Póki co chyba jeszcze w żadnej z gier co grałem do tej pory nie miałem takiej immersji prawdziwej prędkości... Być może jest gra w jaką nie grałem i jest świetnie zrobiona bez "sztucznej blokady prędkości"? Nawet w serii F1 jakoś te prędkości nie są przeze mnie odczuwalne jakoś wybitnie, a gra ma znamiona symulacji :)
Czy twórcy gier, specjalnie to jakoś niwelują "bo gracz wtedy mało by widział na ekranie"? czas reakcji etc. :)

post wyedytowany przez Lateralus 2022-07-08 21:46:36
08.07.2022 21:58
Kyahn
2
odpowiedz
3 odpowiedzi
Kyahn
268
Rossonero

Ale zdajesz sobie sprawę, że np jadąc samochodem to prędkości nie odczuwasz tylko wzrokiem?
Jak chcesz idealnie odczuć 300km/h patrząc w monitor?

post wyedytowany przez Kyahn 2022-07-08 21:58:39
08.07.2022 22:06
Lateralus
2.1
Lateralus
136
Last Of The Wilds

Tak, akurat mogę sobie to wzrokiem "zobrazować" mając jako takie pojęcie, można łatwo porównać samym obrazem.

08.07.2022 22:08
Kyahn
😂
2.2
Kyahn
268
Rossonero

Znaczy 300km/h to jeździsz codziennie i doskonale wiesz jak szybko powinien przesuwać się obraz na monitorze, żeby poczuć tę prędkość i przyspieszenie?

post wyedytowany przez Kyahn 2022-07-08 22:08:18
08.07.2022 22:12
Lateralus
2.3
Lateralus
136
Last Of The Wilds

Na co dzień nie jeżdżę tyle, i tak wiem jak to mniej więcej wygląda i powinno wyglądać w grze. Po prostu będzie trzeba coś odpalić w grze by zwiększyć tempo gry, jak np film :P

Widać chyba Tobie jest ciężko sobie zobrazować prędkość.

post wyedytowany przez Lateralus 2022-07-08 22:16:44
08.07.2022 21:59
mirko81
😉
3
odpowiedz
1 odpowiedź
mirko81
64
Slow Gaming
Wideo

Uważasz że jadąc w rzeczywistości autstradą 200 km/h tak czuć tą prędkość, że mało widać przez szybę ?

Pewnie ultra szerokie monitory dodają wrażenia gdy obraz po bokach szybciej mija

https://www.youtube.com/watch?v=jK4cC7vJgDU

post wyedytowany przez mirko81 2022-07-08 22:02:05
08.07.2022 22:08
Lateralus
3.1
Lateralus
136
Last Of The Wilds

Hmmm być może to jest klucz.

08.07.2022 22:23
Mr. JaQb
5
odpowiedz
5 odpowiedzi
Mr. JaQb
104
Legend

Po prostu sam obraz 2D nie jest w stanie przekazać faktycznego uczucia jazdy z daną prędkością. Jak poruszasz się na żywo to nie tylko widzisz co się dzieje (w przestrzeni, nie na płaskim obrazie), ale też czujesz wszystkie przyspieszenia jakie działają na ciało.

W grach twórcy stosują różne triki, żeby spróbować zwiększyć wrażenie prędkości, trzęsienie ekranu, strużki powietrza oplatające samochód, rozmycie otoczenia, oddalająca się od samochodu kamera. W simach jest tego mniej, dlatego wydaje się, że się jedzie wolniej niż naprawdę.

post wyedytowany przez Mr. JaQb 2022-07-08 22:23:39
08.07.2022 22:25
Lateralus
5.1
Lateralus
136
Last Of The Wilds

Dzięki.

Jestem ciekaw jakie jest wrażenie właśnie prędkości dopalając takie F1 22 na VR, czy lepsze, bliżej realizmu?

08.07.2022 22:28
Mr. JaQb
5.2
Mr. JaQb
104
Legend

Błędnik potrafi oszaleć przy chodzeniu w grach, a co dopiero w dynamicznych grach wyścigowych...

Ogólnie trzeba mieć mocną głowę do takich rzeczy, bo mózg głupieje gdy wzrok podpowiada, że śmigasz 300 km/h, a ciało stoi w miejscu.

08.07.2022 22:40
HETRIX22
5.3
HETRIX22
197
PLEBS

Gościu od stanowisk VR do wynajęcia powiedział mi, że już nikt nie instaluje wyścigówek do VR bo one najczęściej powodują mdłości u grających (spowodowane szaleniem błędnika). Może coś w tym jest, jakoś mało widzę gameplayi z wyścigówek z wykorzystaniem VR.

post wyedytowany przez HETRIX22 2022-07-08 22:41:25
08.07.2022 22:47
Lateralus
5.4
Lateralus
136
Last Of The Wilds

Chciał bym spróbować przetestować VR + wyścigówka. Póki co nie mam zbytniej możliwości tego zaznać. Zawsze to jest jakieś doświadczenie i przekonanie się jak to właściwie może jest i być może to jest jedyna rzecz co najbliżej zbliża do realizmu "prędkości".

08.07.2022 22:55
DM
5.5
DM
212
AFO Neptune

GRYOnline.plTeam

Mi błędnik wariuje tylko od chodzenia w FPS-ach, bo wszystko wokoł się rusza i mózg nie ma odpoczynku. Przy symulatorach wyścigowych nic nie czuję niepokojącego, bo wokół jest zbyt dużo stałych obiektów w kokpicie, na których można skupić wzrok.

Generalnie poczucie prędkości zależne jest od FOV-a. Przybliż kamerę, a obraz będzie stał przy 200 km/h, oddal trochę, a będzie wrażenie wskakiwania w nadświetlną. Pamiętam, że najlepsze poczucie prędkości miałem w stareńkim Grand Prix Legends, gdzie nawet jazda po prostej na 17" monitorze była przeżyciem samym w sobie.
W F1 22 Halo bardzo psuje wszelkie wrażenia. Jest uczucie siedzenia w czołgu, bo głowa jest otoczona murem z każdej strony. Fajnie jest natomiast w Project Cars 2, w bolidzie Lotusa z 1967, gdzie głowa wystaje swobodnie ;)

post wyedytowany przez DM 2022-07-08 23:02:22
08.07.2022 22:45
Lateralus
6
odpowiedz
Lateralus
136
Last Of The Wilds

Ale też zrozumieliście mnie źle. Raczej wiadomo że 1:1 tego się na wirtualny świat nie da przełożyć i by było odpowiednie odczucie. Chociaż by było w 90% jakoś zbliżone do rzeczywistości. I nawet nie chodzi tu o prędkości 300km/h + ale nawet przy dużo niższych prędkościach w grach średnio czasem to wypada.

08.07.2022 22:57
Herr Pietrus
7
odpowiedz
Herr Pietrus
225
Ficyt

Ja to bym powiedział, że w niektórych grach jest wręcz za szybko względem tego, jak naprawdę odczuwa się prędkość :D A klatki nie mają przecież nic do rzeczy...

08.07.2022 23:05
8
odpowiedz
karnisterniak
146
Generał

W grach jak wiemy często stosuje się różne rozmycia, głównie w samochodówkach. Cała seria NFS , czy GTA też czasami.

Po drugie ludzkie oko może się przyzwyczajać do obrazów z ekranu o czym się przekonałem obserwując pewną maszynę. Jeśli będziesz długo się patrzył i spowolnisz ..nie wiem jak to nazwać może "swój wzrok" to przyzwyczaja się on tak jak do ciemności i obraz staje się tak wyraźny jakby stał w miejscu. Coś jak skupienie snajpera tylko w tym przypadku podąża on za obiektem który się powtarza w kółko i nasz mózg zapewne odnajduje podobieństwa co nam ułatwia szybciej ujrzeć dany obraz. Mówię o powtarzalności gdyż nie wiem jeszcze jak by zachowywał się wzrok gdyby każda klatka była zupełnie czymś innym i poruszała się z niezwykłą prędkością. Nie wiem czy nasz mózg czy wzrok by wyłapał wszystkie zmiany

post wyedytowany przez karnisterniak 2022-07-08 23:06:39
Forum: Prędkość w grach. Na ile jest realna?