Cyberpunk 2077 - ray tracing na premierę tylko na kartach Nvidii
dobrze że radeonów z rtx udział rynkowy jest niewielki
No to co epic miał swoje exy czasowe, to teraz będzie raytracing jako ex czasowy ? xD Ale w sumie się nie dziwie, wątpię żeby AMD chciało pokazać wydajność z raytracingiem w Cyberpunku 2077 bez swojego DLSS
Pisali to już w październiku https://www.gry-online.pl/hardware/ray-tracing-w-cyberpunk-2077-poczatkowo-tylko-na-kartach-nvidii/zd1eae1
Chociaż później zaprzeczyli https://www.gry-online.pl/newsroom/ray-tracing-w-cyberpunk-2077-nie-na-wylacznosc-nvidii/zf1ecc3
A teraz znowu że tylko Nvidia
Ładny mają tam bazjel
Z tego co sie zorientowalem to:
a) Nvidia nie ma zadnej umowy na wylacznosc, nawet czasowa
b) CDP zaimplementowal pare funkcji RT, ktore dzialaja tylko na kartach Nvidii (zapewne mieli szanse ich testowania na kartach 20xx).
c) przed premiera juz sie nie wyrobia z dodaniem wsparcia dla AMD, ale jest to ich cel
d) wsparcie takie zostanie dodane w drugim patchu na poczatku roku
Tak czy owak - bedzie niedlugo :)
Tylko że karty Radeony RX 6000+ będą obsługiwać ray tracing z Dx12 ultimate, co do starszych to nie mam pojęcia. Pierwszy raz myślę o zakupie radeon'a
RTX 3000 też obsługują DX12 Ultimate, a żeby było śmieszniej GPU-Z pokazuje "DirectX support 12 (12_1) na radkach 6000. Przy RTX 3000 pokazuje 12 (12_2) co jest bardzo ciekawe xD
Och, błagam, jeśli naprawdę macie aż takie trudności z myśleniem i czytaniem ze zrozumieniem, przestańcie wypowiadać się publicznie na forum,
Po pierwsze, skrótem od Ray Tracing jest RT, a nie RTX - tutaj winszuję marketingowcom od nVidii, pięknie udało im się wyprać umysły ludzi.
Po drugie, już konkretniejsze - to bardzo niedobrze, że Radeonów z RT jest tak mało na rynku, utrwala to nVidię w poczuciu bycia zwycięzcą i zakłóca zdrowo rynkową konkurencję, w której każdy ma równe szanse - tutaj szanse zostały zakłócone przez społeczne uznanie i pewne gloryfikowanie nVidii i brak docenienia, a wręcz podkopywanie działań i dokonań AMD. Przynajmniej dostrzegam to tutaj na forum.
Po trzecie - Chociaż później zaprzeczyli - nikt nie zaprzeczył. To twoje dopowiedzenie. Podano jedynie informację, że RT dla kart AMD go obsługujących nie będzie przez nikogo blokowany. Nie powiedziano, że będzie wspierany, aż do teraz, kiedy oficjalnie przyznano, że będzie wsparcie dla raytracingu dla kart AMD, ale dodane chwilę po premierze. Wcześniej jedynie to przypuszczano.
Mało tego - sam GOL wprowadził w błąd, pisząc, że "Przedstawiciel Nividi orzekł, że firma nie ma tymczasowej wyłączności na używanie ray tracingu w Cyberpunku 2077. Zaprzecza to poprzednim doniesieniom CD Projekt RED.". Niczemu to nie zaprzeczyło. Gratuluję również błędu w nazwie zielonych.
Niech żyje rzetelność dziennikarska i umiejętność myślenia wraz z czytaniem ze zrozumieniem! Wiwat!
"Po drugie, już konkretniejsze - to bardzo niedobrze, że Radeonów z RT jest tak mało na rynku, utrwala to nVidię w poczuciu bycia zwycięzcą i zakłóca zdrowo rynkową konkurencję, w której każdy ma równe szanse - tutaj szanse zostały zakłócone przez społeczne uznanie i pewne gloryfikowanie nVidii i brak docenienia, a wręcz podkopywanie działań i dokonań AMD. Przynajmniej dostrzegam to tutaj na forum."
Nvidia ma RT od ponad 2 lat, wraz z początkiem serii RTX 2000. AMD od - tygodnia? Zatem nie dziwne, że część nowych gier nie wspiera RT od AMD, lub wspiera słabo/z błędami/itp.
Do tego nowe Radeony gorzej sprawują się z RT niż RTXy z serii 2000, i to bez DLSS, bo jak uwzględnimy ta technologię - to sporo gorzej. A do RT z serią RTX 3000, to nowe Radeony nawet się nie - umywają.
I to nie jest wina Nvidii, i jej ponoć agresywnemu marketingowi, bo "jaki jest koń każdy widzi". Winne są - fakty. AMD sobie nie poradziło z RT, bo bez technologii DLSS, FPSy są u Radeonów - śmieszne (20-30, 1440p), jak za takie pieniądze GPU. Zatem sami sobie są winni, że wypuścili technologię - która się u nich nie sprawdza, i nie ma szans nawiązać konkurencyjnej walki z Nvidią, w grach z RT.
A szkoda, bo żaden monopol nie służy nam - konsumentom.
Całe szczęście większość recenzentów pomija kwestię RT z Radeonami, to jeleni nie braknie do zakupu nowych Radeonów, co wywiera pewną presję na Nvidię, stwarzając pozory konkurencyjności. IMO.
Niestety, muszę się zgodzić. Ten jeden news był napisany w sposób, który może sugerować pewien punkt widzenia i nastrajać czytelnika negatywnie. Prawdopodobnie sporo osób dało się na to złapać, niestety. Zwłaszcza, jeśli nie sprawdzali źródeł podawanych informacji i bezkrytycznie przyjmowali punkt widzenia autora.
Jeśli czytasz całe newsy (a nie tylko tytuły i podtytuły, samemu sobie dopowiadając resztę), to myślę, że na dłuższą metę warto czytać je ze zrozumieniem.
Niestety, jeden dziennikarz GOL (Karol Laska) nie ułatwił sprawy i w sumie nie dziwię się, że mogłeś zostać wprowadzony w błąd. Być może niezamierzenie, tego nie wiem. Ten news
https://www.gry-online.pl/newsroom/ray-tracing-w-cyberpunk-2077-nie-na-wylacznosc-nvidii/zf1ecc3
jest napisany w sposób, który może wprowadzać w błąd:
"Zaprzecza to poprzednim doniesieniom CD Projekt RED."
"W drugiej połowie października informowaliśmy o słowach jednego z pracowników CD Projekt RED, Artura Knapika, jakoby ray tracing w Cyberpunku 2077 był na początku funkcją ekskluzywną, zarezerwowaną dla kart firmy Nvidia."
"Mimo to należy podkreślić, że nie były one bezpodstawne, ba, jest w nich jakieś ziarnko prawdy. Aby sprostować sprawę, rzeczywiście doświadczymy w Cyberpunku 2077 pewnych elementów ekskluzywnych związanych z ray tracingiem, będą one dotyczyły wersji gry na pecety."
W tym newsie z października, do którego autor się odnosi:
https://www.gry-online.pl/hardware/ray-tracing-w-cyberpunk-2077-poczatkowo-tylko-na-kartach-nvidii/zd1eae1
Jedyne co było podane, to że początkowo (na premierę) RT będzie działał na układach NVidii, a przynajmniej na premierę na układach AMD jeszcze nie będzie można włączyć obsługi RT. Na końcu jest nawet taka wzmianka, która klaruje:
"Warto odnotować, że nie oznacza to, że ray tracing na urządzeniach AMD nie zostanie aktywowany w przyszłości – wręcz przeciwnie, można być niemal pewnym, że właśnie tak się stanie."
Niestety silnie nacechowane słowa takie jak "zaprzecza", "funkcja ekskluzywna", "zarezerwowany", "elementy ekskluzywne" potrafią zasugerować czytelnikowi pewien punkt widzenia (autora tekstu). Ty dałeś się na to złapać i jestem pewien, że nie jesteś jedyny.
W "pewnych elementów ekskluzywnych związanych z ray tracingiem", nie do końca wiem, o co chodziło autorowi. W podlinkowanym tekście nie widzę na to żadnych dowodów. Jeśli już to może chodzić o DLSS 2.0, który nie ma nic wspólnego z RT i nie jest niczym nowym, ale faktycznie występuje tylko na PC i kartach NVidii. Jednak takie teksty, silnie nacechowane słowa i niedopowiedzenia potrafią skutecznie sugerować pewien punkt widzenia, nastrajając czytelnika negatywnie.
Dwadzieścia razy przekładają premierę a i tak nie wszystko gotowe. Po co komu raytracing za kilka miesięcy, kiedy większość do tego momentu przejdzie grę.
Ale jak to?? przecież forumowicze tutaj zarzekają się że zagrają dopiero za rok bo to co wyjdzie w grudniu to będzie beta xXD
Ale to nie jest gierka liniowa na 10 godzin. Masz 3 ścieżki życia i 2 rodzaje głosów głównego bohatera. Gra od 50-200 godzin.
Posiadacze karty AMD mogą grać Cyberpunk na ray tracking, ale po prostu muszą czekać trochę dłużej. To tylko kwestia czasu.
A RT na konsolach? Miała być aktualizacja po nowym roku, która miała odblokować lepsze ficzery na XSX/PS5. To dalej aktualne? Bo już nie nadążam.
kupiłem pod cyberpunka nowego rtx 2070 super z myślą o tym całym mistycznym RT, ale teraz wydaje mi się że chyba trzeba było zapłacić więcej bo może być kiepsko. (gram na 1440p)
Po co GOL pisze drugi raz o tym samym? Przecież miesiąc temu napisali o tym...