Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Technologie John Carmack komentuje Google Stadia. Input lag jak na konsolach

20.03.2019 16:38
2
6
odpowiedz
Kam66
61
Centurion

W społeczności For Honor dużo dyskutowało się na temat opóźnienia w przypadku PC i Konsol. W NAJGORSZYM przypadku na PC (30kl/s) mówimy o 80ms. Nikt nie wmówi mi, że nie odczuję kolejnych 100+ms. W dynamicznych grach to nie przejdzie.

20.03.2019 16:38
3
5
odpowiedz
jakisnick
63
Konsul
Wideo

Warto zwrócić uwagę, że te 100 ms opóźnienia dla PC 60 FPS to przy użyciu monitora z 21 ms opóźnienia.

Plus dodatkowo ważna rzecz w artykule - input lag to niby około 333 ms, w przypadku gdy serwer jest bardzo blisko. Jest to wielokrotnie więcej niż w przypadku sprzętu domowego bazując na tych testach:

Mocny komputer PC: https://www.youtube.com/watch?v=L42nx6ubpfg&t=917s
PS4: https://youtu.be/4oHGinQjt5c?t=526

20.03.2019 16:23
Sasori666
1
4
Sasori666
186
Korneliusz

Taki PUBG na youtube to sieczka. Nic nie widać. Na twitchu jakość jest lepsza, ale nawet tam jest pikseloza. To może będzie fajne, gdy obraz 8K będzie wyświetlany na ekranie 50 cali.

Jeszcze cena. Jak wynajęcie takiego kompa będzie kosztować więcej niż 15$ miesięcznie, to nie będzie to miało sensu.

Do tego serwery musza być stabilne i nasze łącze. Ze swojego internetu jestem zadowolony, ale ma okresy, że czasami mu odwala. Nie chciałbym grać i mieć chwilowy spadek do 360p i patrzeć jak gra się znowu odmula do 4K.

post wyedytowany przez Sasori666 2019-03-20 16:26:56
20.03.2019 16:38
2
6
odpowiedz
Kam66
61
Centurion

W społeczności For Honor dużo dyskutowało się na temat opóźnienia w przypadku PC i Konsol. W NAJGORSZYM przypadku na PC (30kl/s) mówimy o 80ms. Nikt nie wmówi mi, że nie odczuję kolejnych 100+ms. W dynamicznych grach to nie przejdzie.

20.03.2019 16:38
3
5
odpowiedz
jakisnick
63
Konsul
Wideo

Warto zwrócić uwagę, że te 100 ms opóźnienia dla PC 60 FPS to przy użyciu monitora z 21 ms opóźnienia.

Plus dodatkowo ważna rzecz w artykule - input lag to niby około 333 ms, w przypadku gdy serwer jest bardzo blisko. Jest to wielokrotnie więcej niż w przypadku sprzętu domowego bazując na tych testach:

Mocny komputer PC: https://www.youtube.com/watch?v=L42nx6ubpfg&t=917s
PS4: https://youtu.be/4oHGinQjt5c?t=526

20.03.2019 17:04
4
4
odpowiedz
1 odpowiedź
zanonimizowany1275065
1
Pretorianin

Przeciez to jest jakas kpina. Przy 100ms juz czuc jak wszystko jest opoznione. Przy 1/3 sekundy to juz sie nie da grac. Na co to komu ? Nastepne pokolenia musza byc jeszce bardziej uposledzone od terazniejszych zeby to przeszlo.

post wyedytowany przez zanonimizowany1275065 2019-03-20 17:06:52
20.03.2019 18:27
4.1
2
tybet2
147
Generał

Będą. Przejdzie - zwłaszcza jak serwerownie będą w każdym kraju.

20.03.2019 17:16
5
odpowiedz
3 odpowiedzi
bolek2018
72
Generał

Generalnie w warunkach polskich ta usługa nie ma prawa bytu. Za słabe łącza i przepustowość. Ogólnie to dobrze i źle że wyskoczyli z czymś takim bo zacznie się wyścig o klienta. Google vs Sony z PS4 vs Microsoft z XBOX i game pass vs Electronc Arts z game pass. Z jednej strony dla nas PC'ciarzy to dobrze bo zarówno ceny game passów jak i same ceny gier powinny lecieć w dół. Dodatkowo konsole też powinny tanieć by przyciągnąć więcej klientów którzy zamiast grając w streaming na TV wybiorą konsolę z dyskiem. Istnieje jednak duże ryzyko że jak się usługa będzie rozwijać to zabije zupełnie normalną sprzedaż gier a pozostanie tylko wybór między konsolą, game passem i Google Stadia. Oby tak się nie stało...

post wyedytowany przez bolek2018 2019-03-20 17:16:43
20.03.2019 21:47
5.1
Raziel__PL
37
Centurion

Nie wiem czy sobie zdajesz sprawę ale Polska jest w światowej czołówce pod względem prędkości i dostępności internetu. Jeśli nie wierzysz łatwo znaleźć statystyki.

20.03.2019 21:55
topyrz
5.2
2
topyrz
77
O_O

Prędkość i dostępność /= jakość infrastruktury i dobre pingi.

post wyedytowany przez topyrz 2019-03-20 21:56:13
20.07.2019 18:56
5.3
Wiarołomca
85
Senator

Ping 8ms to dużo? Ja mam tyle cały czas od wielu wielu lat. Mi lata taka usługa bo dla mnie to bezsens. Płacić taka kasę za wypożyczenie czegoś czego przy braku neta nie użyjesz...A carmack to już przeszłość

post wyedytowany przez Wiarołomca 2019-07-20 18:58:31
20.03.2019 17:23
Gambrinus84
6
4
odpowiedz
Gambrinus84
123
GOL

YouTube do dziś ma problemy z jakością obrazu - np. przy streamach. Niby dostajesz te 1080p i 60 klatek, ale z iloma stratami po drodze?

Ciężko mi uwierzyć, żeby komfort grania nie ucierpiał, czy to w wyniku input laga czy faktycznej jakości obrazu, gdy dużo się dzieje.

20.03.2019 17:23
SerwusX
7
odpowiedz
SerwusX
90
Marszałek

Premium VIP

30 ms
Unplayable lag

20.03.2019 18:05
8
odpowiedz
komenty
69
Senator

Wyobrażacie sobie granie tym w jakiś twitch shooter jak Counter-Strike?

20.03.2019 18:29
9
odpowiedz
gameboywik
99
Generał

Skąd Oni wzięli 188ms na Xbox X?
Przecież taki wynik to jest dramat jakiś...

20.03.2019 18:33
10
4
odpowiedz
1 odpowiedź
Likfidator
120
Senator

Ciężko mi uwierzyć, żeby komfort grania nie ucierpiał, czy to w wyniku input laga czy faktycznej jakości obrazu, gdy dużo się dzieje.

Jakość obrazu w streamingu gier jest po prostu słaba. Ta usługa wymaga jak najniższych opóźnień, a cała istota kodeków wideo opiera się na analizie kolejnych klatek i szukania elementów wspólnych. Dlatego też telewizja cyfrowa jest opóźniona jest nawet o kilka sekund, bo nowoczesne kodeki z muxerami analizują wszystkie kanały wchodzące w skład muxa/transpondera i dynamicznie rozdzielają przepustowość, tak by nie marnować bitrate'u na kanały na których są statyczne sceny, a przeznaczyć to na kanał gdzie jest film akcji czy sport w danej chwili.

Co więcej w filmach czy sporcie kamera pracuje inaczej niż w grach. W tradycyjnej telewizji ruchy kamery są równoległe do płaszczyzny obiektywu, a w grach są najczęściej prostopadłe, ze względu na kamerę TPP czy FPS.

O ile w przypadku telewizji kodekowi wystarczą zwykłe przesunięcia bloków, tak w przypadku gier konieczne jest skalowanie i korekcja perspektywy, co nie jest łatwe i wiąże się z ogromną stratą jakości obrazu.

To nie są trywialne problemy do rozwiązania. To wymaga stworzenia nowego kodeka, który będzie pracował nie na finalnej ramce obrazu, ale na danych 3D układu graficznego. Ta firma, która pierwsza to rozwiąże zgarnie streaming gier dla siebie - jak pisałem w innym wątku Microsoft chwalił się jakiś czas temu podobnym rozwiązaniem, ale jak dojrzała jest ich technologia trudno powiedzieć.

Zresztą każdy może pobawić się streamingiem w domu, czy to z PC na jakieś urządzenie, czy z konsoli na coś innego. Efekt jest w każdym razie przeciętny w najlepszym wypadku. Bez połączenia kablowego nie ma co się zabierać. Streaming po Wifi 5 GHz to tony zgubionych klatek i przerwy w przesyłaniu informacji z kontrolera.

19.07.2019 03:25
Bezi2598
10.1
Bezi2598
140
Legend

Jedno pytanie. Testowałeś streaming gier?

20.03.2019 18:35
11
odpowiedz
zanonimizowany722423
64
Generał

Na idealnym łaczu to tak, fajnie to wygląda. W rzeczywistości (dzisiejszej) bardzo mały procent może zagrać, musi upłynąć z 5-10 lat zanim znaczna ilość osób będzie mogła sobie pozwolić na strumieniowane granie.

20.03.2019 18:49
😡
12
odpowiedz
1 odpowiedź
zanonimizowany1197800
21
Centurion

Kurde!!!! Co z tego ze niski lzg ze jest wspaniała ta uslugokonsola. I TSK GOOGLE NUE WPROWADZA JEJ DO POLSKI!!!! POLSKA JAK ZAWSZE JEST POMINIĘTA W WPROWADZANIU NOWEJ USLUGI. Nie będzie Stadii u nas i jaki ma sens zachwycanie się tym co będzie miała a czego nie. Dla portalu clickbajty to się rozumie, ale po co to wogule czytać skoro nas to swą nie doty5

21.03.2019 16:42
12.1
1
Olekrek
47
Rotmistrz

Czytać po to, by poprawić swój język. Ty nawet nie potrafisz się wypowiedzieć w swoim języku. Możesz jeszcze raz napisać swój komentarz, ale tym razem po polsku?

20.03.2019 20:37
Ambitny Łoś
13
odpowiedz
Ambitny Łoś
191
Cthulhu

Ale w jedynym Carmack ma rację - wielu ludzi zupełnie nie zdaje sobie sprawy z istnienia input laga. A możliwe że grupa docelowa streamingu to właśnie takie osoby. No tylko że wtedy będą mieli jeszcze gorzej :) Ale mogę się też założyć, że wiele osób grających na telewizorach a uważających że wiedzą coś o opóźnieniach nie rozróżnia też opóźnienia w wyświetlaniu od input laga. (To te wszystkie 2ms opóźnienia na monitorze :p)

20.03.2019 20:37
WolfDale
14
odpowiedz
WolfDale
74
Sztuczny Wytwór Forumowy

Baju baju na rozstaju. Rozbudowane i dynamiczne gry wideo to nie jest MP3 czy jakiś tam MP4 lecący przez internet.

20.03.2019 20:48
15
odpowiedz
1 odpowiedź
Danniello
47
Centurion

Digital Foundry swoje "testy" przeprowadzał na lokalnych łączach Google. Innymi słowy te testy są tak samo wiarygodne, jak odpalony Steam w drugim pokoju, a ja bym sobie grę streamingował do swojego laptopa w drugim pokoju - w tej samej sieci lokalnej. Co ciekawe "nie pomyśleli" żeby przetestować usługi przez LTE. A przecież ponoć ma to być usługa do "grania gdziekolwiek".

Trzeba poczekać na niezależne testy. Aczkolwiek łatwo się domyślić, że te 166ms jest w zasadzie nieosiągalne w prawdziwych testach. No chyba że będzie sprawdzana gra pokroju Angry Birds - tutaj faktycznie jest szansa na mały lag, bo mało się na ekranie dzieje. Assassin's Creed jeszcze ujdzie bo to singiel przecież - tam lag nie jest aż tak istotny. Granie natomiast w Doom to musiała być już katorga - przy bardziej dynamicznych starciach - albo mega "pikeloza" (w sumie to słowo "rozmycie" bardziej pasuje), albo lag i utracone klatki kompletnie rujnujące granie.

Dodajmy do tego że ten lag musiałby być zachowany jak najniższy ciągle - bez skoków, bez gubienia wielu pakietów, itd. Toż to jest kompletnie nieosiągalne w sieciach rozległych. Jedynie lokalni ISP / kablówki mogłyby coś takiego zagwarantować. Postawienie serwerowni Stadia u każdego operatora, na każdym osiedlu - na to nawet Google nie stać.

20.03.2019 21:54
WolfDale
😊
15.1
WolfDale
74
Sztuczny Wytwór Forumowy

Bo to pewnie platforma robiona właśnie pod Angry Birds. Ewentualnie pod gry przygodowe z GOG co miały premiery w latach 80-tych i 90-tych.

20.03.2019 20:51
jcdman
16
odpowiedz
jcdman
69
Centurion

Największą wadą tej technologi oprócz lagu zawsze była i pewnie będzie niższa jakość obrazu w porównaniu do "żywego" obrazu z gry. Widać było to wyraźnie jeszcze kilka lat temu w chyba największej do tej pory tego typu usłudze czyli OnLive.
Obraz streamowany (nawet 1080p 60fps i wysokim bitrate) na prawdę różni się od "żywego" obrazu z gry o tych samych parametrach.

20.03.2019 22:01
topyrz
17
1
odpowiedz
topyrz
77
O_O

Już teraz nie bez racji nawet na statyczne filmiki co bardziej wtajemniczeni narzekają (bitrate), acz większości to nie przeszkadza i nie zwracają uwagi, gdyż nawet nie mają porównania. Komentujący to mniejszość w rodzaju 5-10% realnie zainteresowanych użytkowników. Cinematic experience i generalnie niski klatkaż grom nie przeszkadza sprzedawać się w milionach. Smuteczek, ale wystarczy, żeby streaming był wygodniejszy lub tańszy i przyjmie się wirusowo w mgnieniu oka, jakby zawsze tu był.

post wyedytowany przez topyrz 2019-03-20 22:02:06
21.03.2019 01:33
18
1
odpowiedz
wojtek750
57
Pretorianin
Image

id Software zaprezentowało na scenie grę Doom Eternal i potwierdziło, że ma ona być dostępna za pośrednictwem usługi Stadia

John Carmack z id Software (...) w ciepłych słowach wypowiadał się o platformie Stadia

21.03.2019 08:34
19
odpowiedz
MadMaxPL
56
Konsul

Stadia zdechnie tak szybko, jak powstanie :)

21.03.2019 10:19
😉
20
1
odpowiedz
DuN3rr
26
Chorąży

nie rozumiem o co ta cała dyskusja się rozchodzi..
przecierz już mieliśmy cloud gaming w postaci OnLive'a i Ci co używali dobrze widzieli jak to się sprawowało

ogólnie input lag nie był jakoś szczególnie zauważalny (nawet w fpsach, np w just cause 2 w tedy pykałem i było znośnie)

gorzej z jakością obrazu (przynajmniej u mnie z WiFi), a ta raz była dobra a raz mierna

A teraz skoro technologia poszła do przodu to POWINNO być tylko lepiej.. a jak będzie to zobaczymy

21.03.2019 16:49
grzelulukas
👍
21
odpowiedz
grzelulukas
63
Dżinn

Nic nie zdechnie. W przypadku takich projektów należy patrzeć strategicznie. Są one swojego rodzaju kamieniami milowymi. Technologia 5G puka już dawno do drzwi. Kibicuje temu rozwiązaniu.

21.03.2019 17:06
Kompo
22
odpowiedz
Kompo
201
Legend

Pograłem swojego czasu w parę gier poprzez Playstation Now i to niestety nie jest komfortowe granie. Raczej nie napalam się na Stadia.

19.07.2019 01:31
23
1
odpowiedz
1 odpowiedź
Krieggg
13
Pretorianin

Przeciez oni nie tworza tego dla ludzi ogarnietych technicznie tylko dla calej reszty ignorantow, a wiec 99% populacji. Statystyczny ziemianin nie potrafi nawet obslugiwac swojego telewizora poza wlacz/wylacz, zmiana kanalu i regulacja glosnosci wiec ograniczenia i wady takiego rozwiazania zwyczajnie sa poza jego zasiegiem intelektualnym czy kregiem zainteresowan. Ludzie kochaja byc ignorantami w wielu dziedzinach i wlasnie dlatego zawsze wygrywa dobry marketing. To samo bylo z konsolami. To samo bedzie teraz ze streamingiem wszystkiego, wszedzie i dla "wszystkich".

19.07.2019 12:09
JohnDoe666
23.1
JohnDoe666
55
Legend

Nie widzę nic złego w tym że ktoś kupując zabawkę nie interesuje się za bardzo techniczną stroną.
Ludzie kochaja byc ignorantami w wielu dziedzinach i wlasnie dlatego zawsze wygrywa dobry marketing.
Nie wiem czy kochają, ale każdy człowiek jest ignorantem w bardzo wielu dziedzinach czy to mu się podoba czy nie, ty również takim ignorantem jesteś.

19.07.2019 03:23
Bezi2598
24
odpowiedz
1 odpowiedź
Bezi2598
140
Legend

Dzisiejszy streaming ma o wiele niższy lag niż najlepsze telewizory sprzed 10 lat. A wtedy jakoś ludzie grali na konsolach podłączonych do telewizorów i nikt nie narzekał. A teraz nagle płacz, że usługa niegrywalna z powodu laga. Powiem wam sekret. W telewizorach i monitorach też macie input laga :P

20.07.2019 19:08
24.1
kriskow11
2
Generał

Tak tylko nie było takiego skoku od 20 do 1 ms
Niewyobrażam sobie granie na input lag 50 z przeciwnikiem input lag 5

19.07.2019 09:20
25
odpowiedz
zanonimizowany1173954
45
Senator

Oby to nie przeszło bo jeśli się sprawdzi to klient będzie miał najgorsza opcję z możliwych. Płacić abonament za możliwość skorzystania z usługi oraz kupić w tej usłudze grę za cenę wersji pudelkowej albo wyższej. Ale jako że będzie to wolne od piractwa to prawdopodobnie taka nas czeka przyszłość gier.

19.07.2019 12:19
Drackula
😁
26
odpowiedz
Drackula
231
Bloody Rider

polecam pograz w gry typu World of Tanks z lagiem na poziomie 300 ms :p

20.07.2019 15:06
27
odpowiedz
1 odpowiedź
kriskow11
2
Generał

Call od duty multiplayer na poziomie 300 ms
I się dziwić ze staty słabe
Wiem na swoim przykładzie po przesiadce z 5 ms na 1ms gdzie ratio wzrosło o 5 punktów po miesiącu użytkowania 1 ms imput lag

post wyedytowany przez kriskow11 2019-07-20 15:07:39
20.07.2019 15:14
27.1
zanonimizowany1293315
0
Chorąży

Ja takze poczulem spora roznice po przesiadce na szybka TN do gier multi. Zaczelem osiagac lepsze wyniki. Nie mam pojecia jak mozna grac z tak wysokim lagiem. To nawet w singlu bedzie przeszkadac.

20.07.2019 16:14
28
odpowiedz
2 odpowiedzi
FrankerZ
82
Generał

Czyli wszystko jak w pamiętnej aplikacji OnLive, żadnego przełomu, tylko to samo w otoczce Google. Tamto padło tutaj będzie podobnie.

20.07.2019 22:28
Bezi2598
28.1
Bezi2598
140
Legend

Nope, Onlive było niegrywalne, nie ma porównania nawet.

21.07.2019 03:16
28.2
zanonimizowany146624
131
Legend

Porównania nie ma, ale obie mają jedną wspólną cechę. Nie przyjmą się.

Technologie John Carmack komentuje Google Stadia. Input lag jak na konsolach