A.l.e.X byłbyś łaskaw odpowiadać sam sobie robiąc tym samym drzewko dyskusji, a nie spamujesz pół sekcji komentarzy.
Metro Exodus pokazuje, że jest tak, jak być powinno - raytracing nie ma sensu bez HDR (całego łańcuszka - od gry po monitor/TV).
Naturalne oświetlenie sprawia, że wiele scen robi się "ciemniejszych" i bez HDR nie ma mowy o wydobyciu detali. Zwykły monitor spłaszczy krzywą PQ i po zawodach.
Od dłuższego czasu się zastanawiałem nad RTX (dotychczasowo korzystałem zadowolony z konkurencji). Powoli jednak nachodzą mnie myśli, że o ile nie będę mieć mistrzowskich kałuż, to ciemności w pomieszczeniach zrobię sobie sam zmieniając tryb jasności w monitorze ;)
Nie wiem dlaczego Alex dal tak mega slabe screeny, moze okularow dzisiaj nie zalozyl, ale gra na RT On i ultra detalach wyglada oblednie.
Sorry, Alex, ale te screeny które mają pokazywać grę w trybie RTX Off to ktoś chyba w Quake 2 robił. A ten, gdzie deski i materac się jarzą w ciemności to wygląda jak błąd w grze, która w końcu ma jeden z najlepszych silników graficznych w historii.
Chyba że takie "popierdółki", czy błędy w oświetleniu, których od kilku lat nie widziałem w grach, są tu zostawione specjalnie, żeby tę przewagę RTX było widać
Gram obecnie w Metro w najwyższych detalach w 4k bez RTX, bo Geforce Now działa na Nvidia P40, a te karty nie obsługują RTX. I powiem, ze to jedna z najładniejszych gier ostatnich lat.
Widziałem u znajomego z RTX i wygląda jeszcze lepiej.
Jeszcze długa droga zanim rtx będzie prawdziwym rtxem, ale od czegoś trzeba zacząć.
RTX to nie tylko światło, ale wiele wiele innych elementów, które obecnie zarezerwowane są tylko dla animacji.
Bo Alex dał słabe porównanie. Te screeny były kiepskie.
Realnie wygląda to znacznie lepiej. Wystarczy załączyć przykładowy filmik z Youtube lub przekonać się u kogoś na żywo.
Ja podejrzewam, że jeśli dałoby się jakiejś osobie grę do pogrania i w pierwszy dzień byłby włączony RT (o czym by ta osoba nie wiedziała) a na drugi byłby wyłączony, to by nie wiedział że cokolwiek się zmieniło
Ray Tracing nie jest technologią Nvidii, tylko Microsoftu (DXR). Nvidia oferuje tylko sprzętowe wsparcie DXR.
W nadchodzących grach z RT zabrakło drugiego polskiego hitu...
Dodajcie to.
https://www.youtube.com/watch?v=ir-Z1DiRch4 dla przypomnienia tak to wygląda w Control. Wybrałem tą scenę, bo widać to wyjątkowo.
No już po słabych efektach w metro było widać ze efekt guzik wart, szkoda kasy na rtx
Wszystko ładnie pięknie ale jednak przydałoby się nieco więcej gier z ray tracingiem i DLSS, żeby zakup RTX''''ów miał większy sens
Skoro nvidia wypuszcza na rynek karty które nie obsługują RT to chyba sama nie wierzy w ten projekt. Jak rzeczywiście wyjdzie 1180 albo 1180ti to tylko będzie kupa śmiechu z rozwoju nowej technologii.
Na screenach z BF5 gdybym nie przeczytał pod obrazkiem gdzie jest rtx on/off to bym nawet nie dostrzegł różnicy. W benchmarkach to lepiej wyglądało (tzn był nadmuchiwany balonik) ale w rzeczywistości nie ma aż takiej wielkiej różnicy, a karta pracuje pod dodatkowym obciążeniem czyli wyższe temperatury i głośniejsza praca.
W metro to tylko wyciemnienie otoczenia ale jak zauważył Raiden bez dobrego HDR, RT nie ma sensu czyli do grafiki za 5 tyś trzeba kupić monitor/telewizor za 10 tyś.
"Jeśli zdecydujemy się na sam ray tracing, czeka nas zabawa w około 30 klatkach na sekundę – i to w miejscach, które nie są szczególnie wymagające w kwestii oświetlenia. Tam, gdzie źródeł światła jest więcej i wchodzą one ze sobą w interakcje, musimy się pogodzić z rozgrywką w 24-27 FPS, zaś w najbardziej intensywnych momentach wartości te spadają do kilkunastu klatek."
Nic tylko brać RTXy póki jeszcze są na półkach! Konsolowcy będą wam zazdrościć...
ps. Tak na poważnie to jeszcze ze dwa lata poczekamy, żeby to dopracowali + rozbudowali. Wtedy efekt może faktycznie będzie wyrywał z kapci, a klatki nie będą schodzić poniżej 60fps w 4k, max. ustawienia.
Patrzę na te zrzuty Alexa i u mnie gra (bez RTX) nie wygląda tak "źle", jak u Alexa bez RTX. Bardziej byłbym skłonny powiedzieć, że raczej przypomina to, co na zrzutach z RTX (choć nie aż tak dobrze).
Drzewa w Metro nie lubią ray tracingu? https://youtu.be/OtZdk0qeoBo?t=986
W pakiecie z ray tacingiem dostajemy texture flickering gratis? https://youtu.be/5JczNqpqwfI?t=117
Tutaj natomiast zróbcie pauze, lupy w dłoń i szukać drastycznych różnic : https://youtu.be/YH5QNQngL8A?t=182
Na koniec pamiętajcie, że w gry się gra, a nie ogląda na screenshotach i bije niemca po hełmie.
Jestem za ray tracingiem, ale nie w takiej raczkującej formie i w takiej cenie.
BF z ray tracingiem wygląda ładniej ale do multi się nie nadaje, Za ciemno i nie widać wrogów xD
RTX 2080 3100? pokażcie mi GDZIE? najtaniej to 3400 az do 6000
RT to dalej dla mnie technologia przyszłości. Fajnie że coś takiego jest, ale na razie szału na mnie wielkiego nie robi. :P
Jeżeli wzrost wydajności między 1080ti a 2080ti to jakieś 30% nie widzę tego RayTracing na obecnej generacji kart.
Na Cyberpunka jest taki hype ze coraz wiecej ludzi skusi sie na serie RTX 20xx . Nic dziwnego ze Nvidia podpiela sie pod projekt a to oznacza dla tych firm obopolna korzysc .
Sam zamierzam zrobic przesiadke z 1060 na 2070 w okolicach premiery Cyberpunka i Dying Light 2 .
Wsam raz po prawie 3 letnim uzytkowaniu GTXa.
Nie myślę o żadnych tracingach. Zastawiam się tylko czy i5, 1050Ti, 16 GB RAM wystarczy do minimalnych.
Raytracing to przyszłość, ale będzie miał sens dopiero za jakieś dwie generacje sprzętu, kiedy w końcu karty w rozsądnej cenie będą w stanie sensownie go uciągnąć, pojawi się więcej obsługujących go gier, a twórcy nauczą się, jak go dobrze wykorzystać.
W tej chwili te screeny to taka zagadka na spostrzegawczość "znajdź 10 szczegółów różniących te obrazki". Jeśli przy nieruchomych kadrach ciężko się czasem dopatrzeć istotnych różnic, to jaki w tym sens, gdy grając na żywo nie mam czasu analizować z lupą odbicia w kałuży?
Także praca swiatla w scenie.
Dobrze to pokazał A.L.E.X. na fotach z Metro - tam nie ma za bardzo odbić w posadzce czy szybach, kaluzach. Głównie pracuje światło
Piszecie, że RT nie ma sensu, bo kart RTX się nie opłaca kupować obecnie.
To co się opłaca kupować? GTX 1660 Ti? Pokoparkowe 1060-1080? Bo chyba nie nówkę 1070Ti za 2300.
Z nówek best value2money to obecnie przecież obecnie RTXy właśnie.
Oczywiście jeśli ktoś ma już w kompie 1080 czy nawet 1070 to zmiana jest dyskusyjna i zależna od innych czynników.
AMD celowo pomijam w tych rozważaniach, z różnych względów.
Nie widze najmniejszego sensu popisywania się screenami czy filmikami. Od kwietnia używam Msi 2080 ti , kilka razy chciałem chlopakom na forum Stalkera pokazać "siłę" Ray Tracingu w Metro Exodus i screeny nawet w połowie nie oddają tego co na ekranie.
@Cyberpsychoza - gdyby wyłączył RTX to raczej niewiele byście zobaczyli na ekranie :) RT jak już.
"W końcu pojawiła się gra, w której ta technologia rozwija skrzydła" - optymalizacja jeszcze bardziej "rozwinęła skrzydła" skoro na ps4 zdarzają się spadki do 10fps!!
Z Control akurat sprawa jest taka, że gra opiera się na architekturze brutalistycznej gdzie jest pełno płaskich powierzchni, to akurat pasuje do takiego biura, ale powoduje w zasadzie, że RT w tej grze sprowadza się do zamieniania wszystkiego w lustro, co mi osobiście się nie podoba, ogólnie jeżeli chodzi o RT w grach i odbicia to wszyscy jak leci przesadzają, lustra/szyby to ok, ale ściany, nawet kałuża wygląda jak lustro, gruba przesada, byle walić po oczach RT.
Generalnie gra bez rt wygląda bardzo dobrze, ale te wymagania, gra jest jeszcze trochę zbugowana i optymalizacja dość nędzna, bo do stałego 60 fps to trzeba mieć ze gtx 1060, z tym, że to na low pewne opcje, choć trzeba przyznać, że nawet na low gra wygląda ok.
Niestety pierwszą łątkę zapowiedzieli dopiero na połowę/koniec września także cienko.
bo pomimo różnych dyskusji na temat ray tracingu trzeba otwarcie przyznać, że faktycznie potrafi cieszyć oko
Co z tego, jak szalenie smuci portfel? ;)
Szczerze, to po pierwszych godzinach w grze, nie zwracam uwagi na odbicia w kałużach więc RT jest mi obojętny. Mimo wszystko uważam, że jeśli chcemy aby gry wyglądały lepiej, nowe technologie muszą być rozwijane, RT zjada aktualnie dużo "zasobów", lecz za jakiś czas gdy możliwości bardziej budżetowych kart się zwiększą, stanie się standardem.
Różnica jest mało widoczna, światłocień może wygląda odrobinę naturalniej. Tradycyjna technologia generowania oświetlenia jest widocznie wystarczająco dobra.
RTX nie ma ta gra jest prawie 0 różnica a w takim minecrafcie to widać RTX
RTX na razie nie ma sensu. Nvidia cenowo poleciała po bandzie i jest to aktualnie coś w rodzaju ciekawostki. Poza tym co to za durne zamykanie się na innych? Znowu to samo...
Pamiętacie Physx? Wszystko fajnie, szkoda, że był to ficzer od Nvidii z niewykorzystanym potencjałem, dopiero po tylu latach udostępnili go jako open source. O kilka lat za późno.
A teraz Ray Tracing, który co najlepsze pierwotnie był częścią Dx12 bez rezerwacji dla konkretnych kart. Ale jak sami widzimy, tylko u Nividii. I żeby nie było, bo w końcu karty RTX mają specjalnie rdzenie do generowania itd. Z tego co mi wiadomo, to każda karta może wygenerować obraz do RT, dodatkowe rdzenie u Nvidii odpowiadają za w dużym skrócie odszumianie obrazu (jest to proces bardziej złożony niż się wydaje), dzięki czemu jest możliwe go generowanie w grach w grywalnych klatkach.
Co się tyczy AMD, sami mają swoją (a przynajmniej wspominali o niej) technologię coś w stylu RT, która ma niby być dostępna na każdych kartach. Kiedy tego się doczekamy? Nie wiem, może po premierze Navi coś z tym ruszy.
Czy to wypali?! Tu mogą być problemy, bo np. taki Vulkan jest bardzo fajny, szkoda tylko, że tak rzadko wykorzystywany przez twórców (tak wiem, nauka nowego API nie ma sensu, skoro DX każdy ogarnia).
A co do DLSS, nie zagłębiałem się tak bardzo w temat, ale to po prostu zwykły upscaling, o ile dobrze zrozumiałem. Czyli niektórzy chcą 4K, kupują kartę za kilka tysięcy i używają upscalingu, co to samo mają na konsoli. Ale machina marketingowa się kręci i sprzedaż nakręca, w końcu jakoś trzeba upchać te nowe drogie karty, więc gadkę o nowej technologii można ludziom wcisnąć...
Gra z RT na przykladach od Alexa to z RT obnizone detale nic nie widac, bez tego detale ultrs widac wiecej szczegolow. Bardziej realistyczne z RT ale jabtego od gry nie oczekuje.
Pominęliście najważniejsze: DLSS gryzie się z HDR'em i po jego włączeniu HDR, ani RT wyraźnie nie działa. Obraz robi się jasny, a cały obraz wyblakły. Jak wyłączymy HDR, to RT i DLSS działają, jak trzeba. Tak samo, jak wyłączymy DLSS to RT i HDR działają jak trzeba, co zdecydowanie bardziej polecam, bo wtedy widzimy praktycznie wszystkie efekty i taka kombinacja tak, jak napisał ALEX, daje nokout graficzny.
Zmiana koloru włosów z ciemnego brązu na siwe? Dobra zmiana! Super ten ray tracing.
Ta technologia czasem robi naprawę ładną różnicę, ale czasem nie do końca. Jeszcze przy obecnej zasobożerności jest to po prostu ciekawostka, jak wszystkie inne "realistyczne nowinki" od Nvidii.
Zakup RTX 2060-2080 w tej chwili nie ma sensu ze względu na zawyżone ceny i ilość FPS przy włączony RT, a takie gry mało. Lepiej jest poczekać na premiery PS5 i XBOX Scarlett, a wtedy NVIDIA będzie miał więcej konkurencji i wypuści nowe serii RTX z lepsze ceny. Dopiero możemy coś wybrać i kupić.
Im więcej pojawia się materiałów z gier obsługujących RT, tym mocniej utwierdzam się w przekonaniu, że w obecnej formie, na tym etapie, jest to technologia pozbawiona sensu.
Dlaczego? Z prostego powodu, załączenie RT z reguły powoduje, że wszystko świeci się jak psu wiadomo co. Odbicia wręcz biją po oczach, są tak przesadnie wyeksponowane, że w rezultacie zamiast poprawiać odbiór sprawiają, że całość wygląda nieestetycznie. I tak, w Control jest tak samo.
Czemu? Najpewniej dlatego, że gdyby postarać się o bardziej naturalny, stonowany efekt, to nagle okazałoby się, że klasyczne metody dają podobne rezultaty nie kosztując przy tym mnóstwa pieniędzy i klatek.
Najlepiej sytuację z RT podsumowuje jeden z komentarzy pod filmem prezentującym rzeczoną technologię w Control właśnie, na kanale Candyland.
RTX on = the janitor has mopped the floors today.
I tyle w temacie.
Kolejny sponsorowany artykuł na tym portalu dla technologii RT, która miała być motorem napędowym dla nowych kart Nvidii, a okazała się finansową porażką.
jak dla mnie ten ray tracing to jakis bubel, po co to komu. Dla samego komfortu w grze ja bym to badziewie z miejsca wyłączył i nie chodzi mi tylko o ilosc fps ale tez o to żebym po prostu widział gdzie strzelac hahahahahahah. A swoją drogą ten metro exodus pachnie starym silnikiem. Postacie i twarze totalna sredniawka, do takiego God of War to sie nawet nie umywa
E, tam, eRTeiXy - sryksy. Jak się umie i chce, to podobne efekty w zakresie cieni można uzyskać programowo bez utraty klatek.
https://www.youtube.com/watch?v=1vINwWqxjFo
O ile w przypadku HDR nie ma w ogóle mowy aby to pokazać a różnica pomiędzy 500 nitami a 1500 nitami to przepaść jakościowa o tyle efekty RT można pokazać. W przypadku Metro Exodus kombinacja HDR+RT to dosłownie nokaut.
ale żeby pokazać różnice kilka miejsc z włączonym RT i wyłączonym
RT wyłączone
Super, wszystko jest ciemniejsze, świetna technologia...
RT włączone
nie chodzi tylko o samą mapę światłocienia, co wydobycie przede wszystkim kolorystyki ze względu na oświetlenie / różnice w grze są gigantyczne i GL dla RT to coś czego w żadnej grze jeszcze nie było
BFV ma najlepiej pokazane odbicia i też nie da się tego pokazać na screenach aby udowodnić że to przepaść jakościowa RT on vs RT off to trzeba po prostu zobaczyć w grze na żywo.