Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Publicystyka Tworzenie gier to koszmar - siedem opowieści z życia branży

06.09.2018 16:32
1
6
Ard'aenye
10
Legionista

Tak wygląda praca programisty / grafika / designera w każdej dużej firmie gdzie realizuje się takie projekty. Menagerowie, którzy torpedują pomysły, nierealne terminy, problemy komunikacyjne, źle zarządzanie. Kupa stresu i nadgodziny ponad wszelki rozsądek. Często są to ludzie młodzi, jeszcze bez rodziny lub bogatego CV i to się wykorzystuje.

06.09.2018 16:32
1
6
Ard'aenye
10
Legionista

Tak wygląda praca programisty / grafika / designera w każdej dużej firmie gdzie realizuje się takie projekty. Menagerowie, którzy torpedują pomysły, nierealne terminy, problemy komunikacyjne, źle zarządzanie. Kupa stresu i nadgodziny ponad wszelki rozsądek. Często są to ludzie młodzi, jeszcze bez rodziny lub bogatego CV i to się wykorzystuje.

06.09.2018 16:33
1
1
odpowiedz
Patryk_O
16
Legionista

Cos o tym wiem...Ciezki kawalek chleba.

06.09.2018 17:27
2
odpowiedz
Absolem
62
Konsul

Jednym, słowem wszystkie te przykłady udowadniają, że albo zarabiasz kasę i harujesz jak wół, albo wybierasz spokojne życie z dala od przepychu. Mało kto na świecie może pozwolić sobie na duże pieniądze bez dużego wkładu pracy. A ludzie ciągle żyją roszczeniowo i chcą, aby wszystko przychodziło na pstrykniecie palcami BO IM SIĘ NALEŻY.

06.09.2018 18:19
3
2
odpowiedz
2 odpowiedzi
Angemona
7
Legionista

Ja zarabiam nieźle, ale mam dużo stresu w pracy i kupę roboty. Mam znajomych, który zarabiają połowę mniej, jęczą na zarobki, ale w życiu by się nie zamienili na pracę. Nie wiem, czy w jakiejkolwiek branży kasa przychodzi łatwo sama, bez ryzyka, nadgodzin i stresu. Chyba tylko w kościele :-D

06.09.2018 21:17
3.1
Absolem
62
Konsul

Albo jak ktoś w totka wygra ;D

08.09.2018 12:01
3.2
2
Patryk_O
16
Legionista

Siedze w gamedevie od prawie 10 lat. Aktualnie tworze swoj wlasny projekt. Mnostwo wyrzeczen, kupa roboty i nie ma 100% pewnosci, ze zarobisz wystarczajace pieniadze aby przetrwac i tworzyc dalej. Trzeba to kochac.

06.09.2018 18:33
4
3
odpowiedz
1 odpowiedź
taranssj4
85
Wyznawca Słońca

Jak to czytam to trochę odechciewa mi się grać - ze współczucia.
Sam staram się szanować swoje życie, zdrowie, czas, a pracę traktować raczej jako przymusowy dodatek, dlatego boli mnie że korzystam z efektów czyjejś katorżniczej pracy, dokładając ziarenko do tego szalonego biznesu.
Można powiedzieć że w wielu branżach tak jest, wiadomo - żeby się utrzymać na rynku trzeba działać coraz szybciej. Ale czy tego naprawdę chcemy? Żyć w stresie, a na starość nie korzystać z emerytury na przyjemności tylko na leki? Moim zdaniem wszyscy powinni zwolnić, ale też mieć mniejsze wymagania wobec innych.
Gra wyjdzie nie w tym roku tylko w następnym? Nie ma sprawy, poczytam w oczekiwaniu książki albo zajmę się innym hobby. Rozumiem że to brzmi dość naiwnie, ale myślę też że nie niewykonalnie.
Pozdrawiam wszystkich z gamedevu, podziwiam Waszą pracę:)

10.09.2018 16:55
4.1
Vielo
16
Legionista

Niepotrzebnie wspolczujesz. Ci developerzy to albo ludzie, ktorzy tym zyja, albo naiwniacy, do ktorych jeszcze nie dotarlo, jak bardzo sa glupi, godzac sie na takie warunki.

Pracowalem w Cryteku, gdzie przedpremierowe crunche byly na porzadku dziennym. Premie jednak dostawali co najwyzej dyrektorzy, a nie osoby faktycznie cisnace 12 godzin dziennie przez kilka miesiecy. Ci sami zreszta dyrektorzy, ktorzy przeciez spowodowali koniecznosc pracy w takim trybie przez proponowanie wydawcom nierealnych terminow, ignorujac protesty pracownikow. Pare blednych decyzji pozniej, firma zaczela tonac, brakowalo na wyplaty, a szefowie dalej przyjedzali do pracy swoimi Ferrari. Odeszla garstka, a przeciez to specjalisci z wieloletnim doswiadczeniem u jednego z bylych liderow branzy.

Komus, kto godzi sie na prace w takich warunkach, majac tyle alternatyw i nie bedac stosownie wynagradzanym, nie powinno byc nikomu zal.

06.09.2018 19:38
5
odpowiedz
2 odpowiedzi
day.tripper
3
Centurion

A my gracze tak ostro jeździmy nawet po najlepszych produkcjach. To nieładnie z naszej strony.

06.09.2018 20:40
5.1
2
Zły Wilk
8
Chorąży

A to niby dlaczego? My gracze płacimy za te gry, nawet nie tyle za nie co za możliwość zagrania bo tak są skonstruowane licencje. Pracowaliśmy ciężko na pieniądze które mają trafić do tych którzy te gry tworzą. Krytykowanie gier jeśli nie odpowiadają naszym oczekiwaniom jest naszym prawem a twórcy gier powinni się cieszyć że z ich produktem nie jest tak jak z innymi rzeczami które mamy za pieniądze. Mam na myśli to że kasę dostają nawet za wybrakowany towar. Właściwie ten towar zawsze jest wybrakowany. Nie ma gier bez kontyngentu bugów.

06.09.2018 20:44
5.2
1
Konr@d
13
Would You Kindly?

Niektórzy myślą że produkcja takiego Assassin's Creed wygląda tak: ,,Ctrl+z, Ctrl+v, wypuszczamy trailer otwieramy szampana i czekamy aż kasa napłynie''. Gdyby w każdej kolejnej części mieli zrobić taką rewolucję jak w Origins, to proces produkcji trwałby kilka lat, połowa pracowników wyskoczyłaby przez okna a druga połowa pracowałaby po 80 godzin tygodniowo. Zanim ktoś palnie ,,ale origins zrobili przecież w dwa lata!'' to powiem że produkcję zaczęli w 2013 roku.

07.09.2018 00:32
6
1
odpowiedz
4 odpowiedzi
Persecuted
78
Senator

O takich historiach słyszy się niestety często, mnie natomiast ciekawi, czy zdarzają się sytuacje odwrotne. To znaczy czy istnieją studia developerskie, gdzie obowiązuje normalna higiena pracy, projekt powstaje terminowo, nie ma harowania ponad siły, nie ma "crunch time'ów", nie ma ciągłego "noża na gardle" itd. Zwyczajnie zastanawia mnie, czy development gier musi przypominać takie piekło i nie ma na to rady, czy też jest to kwestia złego zarządzania samym projektem.

07.09.2018 08:08
😊
6.1
KmP900
16
Legionista

W Blizzardzie jest ponoć całkiem sympatycznie.
A polskim przykładem jest 11bit studio

07.09.2018 18:32
6.2
2
xMamoreXx
13
Legionista

W każdej kapitalistycznej pracy z każdej sekundy wyciska się z pracowników jak najwięcej. Jest to bardziej widoczne w branży IT ze względu na zarobki - pensja początkującego programisty to u nas kilka tysięcy złotych miesięcznie, a specjalistom trzeba zapłacić kilka razy więcej. Biorąc pod uwagę ryzyko poniesienia klęski sprzedażowej po premierze gry, nie ma się, czemu dziwić, że kultura pracy jest taka, a nie inna. Poza tym nawet doświadczony zespół pracujący nad mniejszym tytułem boryka się z tym, że nie wszystko zależy od niego. Na przykład kwestie techniczne są jednym wielkim zdarzeniem losowym. Wystarczy, że Sony/Microsoft wypuści aktualizację oprogramowania PC/konsoli i okaże się, że gra, która dzień wcześniej działała bez zarzutu, wysypie błędami. Na uwadze należy mieć też tempo całej branży technologicznej. Programiści wielkich koncernów, którzy implementują sprzętowo i programowo nowe możliwości audiowizualne jak jeden mąż cisną po 12 godzin dziennie w klawiaturę. Deweloper gier musi za nimi nadążyć, nawet (choć w mniejszym stopniu), gdy oleje oprawę audiowizualną (gra nadal musi być tak napisana, by działała na najnowszym sprzęcie i systemach operacyjnych).

post wyedytowany przez xMamoreXx 2018-09-07 18:36:55
08.09.2018 00:54
6.3
berial6
95
Donut Hole

Oczywiście, że jest masa takich studiów. Najczęściej są to małe studia, które 'jak wydadzą grę to ją wydadzą', bez napiętych terminów i tony pomysłów do zrealizowania.

11.09.2018 10:32
6.4
Kaindred
8
Junior

@berial6 ...a pracownikom płacą orzeszkami i uśmiechem.

07.09.2018 08:27
7
odpowiedz
2 odpowiedzi
santiago1818
13
Spartanin

A jak to wygląda w przypadku studiów niezależnych?

07.09.2018 13:50
7.1
1
soulldelsol
15
Pretorianin

Pisałem długą odpowiedź, ale mnie wylogowało... także w skrócie - dziki zachód :) sam proces produkcyjny jest podobny, bo jednak i duże studio i niezależne studio robi grę, natomiast całe zaplecze spada na developerów. Zatem oprócz tego, że fizycznie "robisz grę" to jeszcze podejmujesz decyzje z nią związane (przy założeniu, że jesteś założycielem/współzałożycielem, albo zwyczajnie przyjęliście w teamie taki model, że każdego zdanie jest równoważne) i nagle okazuje się, że od "krawaciarza z excelem" podejmującego decyzję w EA różnisz się tylko tym, że nie masz na sobie garniaka... bo wierz mi - excel jest zaskakująco i przerażająco często w użyciu i to w różnych rolach. Generalnie jeszcze większy stres i odpowiedzialność za projekt (i rodziny), no ale cóż, taka cena za robotę w tej branży. Na dłużej zostają tam tylko pasjonaci, bo jak ktoś potrafi faktycznie zrobić grę, to ma wystarczająco dużo skilla, żeby robić coś dużo lepiej płatnego.

07.09.2018 22:00
7.2
santiago1818
13
Spartanin

Myślałem, że nie ma takiej presji, ale wygląda na to, że się myliłem.

07.09.2018 09:23
8
2
odpowiedz
Lukxxx
158
Generał

Niestety 3 powody dla których nigdy nie wszedłem w developerkę gier:
1. Zarządzanie jak u naszych JanuszSoftów (to u niektórych może trochę poszło do przodu, ale jeszcze długa droga...)
2. Płace jak u naszych JanuszSoftów (to się trochę zmieniło u większych graczy na rynku)
3. W PL jedyne sensowne ośrodki to Warszawa i Kraków

post wyedytowany przez Lukxxx 2018-09-07 09:23:58
07.09.2018 10:34
9
1
odpowiedz
1 odpowiedź
Marcus06
1
Pretorianin

Tak jest w każdym korpo, zwłaszcza na średnich i wysokich szczeblach. Kierownicy, opiekunowie kontraktów, to są mega stresujące prace i duża odpowiedzialność. Nigdzie nie jest lekko i nie dotyczy to tylko branży gier. Jak za młodych lat zaczynałem pracować to myślałem, że świat przede mną stoi otworem. Niestety, pracodawcy wykorzystują młodych, którzy nie mają zbyt bogatego CV, odkuć się można dopiero potem, ale taka jest prawda - albo tyrasz jak wół i nabywasz umiejętności albo wybierasz spokój, ale każdy cię może zastąpić i zarabiasz mało.

Ja wybrałem drogę życia od weekendu do weekendu, bo niestety, jak nie masz własnej firmy albo znajomych/rodziny w korpo/urzędzie, to musisz tyrać żeby wyciągać konkretne pieniądze zapewniające odpowiedni poziom życia.

post wyedytowany przez Marcus06 2018-09-07 10:35:25
07.09.2018 15:34
9.1
Persecuted
78
Senator

Nie prawda. Dużo zależy od wykształcenia, wyuczonego zawodu i branży w której działasz. Jeżeli dobrze zaplanujesz swoją karierę, możesz po prostu pracować i dobrze zarabiać, nie musisz tyrać.

07.09.2018 10:55
10
odpowiedz
Zły Wilk
8
Chorąży

W ubiegłym tysiącleciu ten tekst miałby jeszcze sens. Mniej więcej na przełomie wieków gry komputerowe przekształcały się z hobby w wielki przemysł. Dziś chyba dla każdego powinno być oczywiste że w molochach produkujących gry liczy się przede wszystkim bilans zysków i strat, a co za tym idzie terminy i naciski szefostwa.

07.09.2018 13:56
11
odpowiedz
4 odpowiedzi
Jango Kane
23
Konsul

Biedactwa, jak tak wam ciężko to zawsze możecie pracować w fabryce, warsztacie albo na budowie do 67 roku życia - w Europie jest całe mnóstwo wakatów w tych branżach!!!

07.09.2018 14:37
11.1
3
Angemona
7
Legionista

Ale zapachniało zdrową polską cebulą z Twojej wypowiedzi. Może trochę szacunku dla ludzi, którzy wkładają swoje wysiłki i ryzykują majątek, żebyś Ty miał co robić w niedzielne popołudnia.

07.09.2018 15:37
11.2
1
JackieR3
11
Generał

Cebula jest spoko .I niech se tam szacowni ludzie rydzykują majątki jak chcą.

08.09.2018 00:57
11.3
1
berial6
95
Donut Hole

Myślę, że przerzucanie cegieł 8 godzin dziennie to nic przy robieniu wysokobudżetowych gier. Stres, projekt wart miliony dolarów na twoim komputerze i perspektywa tego, że jak nawalisz to nikt cię nigdy nie zatrudni. Do tego chore nadgodziny, problemy z komunikacją itp.

15.09.2018 18:30
11.4
Jango Kane
23
Konsul

Ale zapachniało zdrową polską cebulą z Twojej wypowiedzi. Może trochę szacunku dla ludzi, którzy wkładają swoje wysiłki i ryzykują majątek, żebyś Ty miał co robić w niedzielne popołudnia.

Hahah faktycznie wielki wysiłek... Co ma powiedzieć pilot czy chirurg? I jakim majątkiem ryzykujesz będąc na zatrudnieniu jako programista? Czy też może masz na myśli prowadzenie działalności? Bo artykuł dotyczy PRACY w tej branży a nie prowadzenia firmy!!!

Stres, projekt wart miliony dolarów na twoim komputerze i perspektywa tego, że jak nawalisz to nikt cię nigdy nie zatrudni. Do tego chore nadgodziny, problemy z komunikacją itp.
Projekt wart miliony dolarów w twoim komputerze? Cały? Chyba jesteś śmieszny.

Powiem wam czym ja się zajmuję. Dziennie serwisuję kilka komputerów warte ponad 80 tyś euro sztuka. I jakoś ręce mi się nie trzęsą. Mało tego, uważam że to prosta, lekka i mało stresująca praca. Czasami wymagająca cierpliwości i analitycznego myślenia, ale w życiu nie zamieniłbym się na cokolwiek innego nawet przy podobnych lub znacznie większych zarobkach, chyba że byłoby to smarowanie pleców fotomodelkom przed sesją zdjęciową.

08.09.2018 10:05
12
1
odpowiedz
1 odpowiedź
gujos
9
Legionista

Dużo zależy od miejsca gdzie się pracuje. Gdy zmieniałem firmę okazało się że będę zarabiać dwa razy tyle i pracować dwa razy mniej. Trzeba się dobrze rozejrzeć i poszukać firmy z odpowiednim etosem pracy.

post wyedytowany przez gujos 2018-09-08 10:06:06
08.09.2018 10:24
12.1
JackieR3
11
Generał

Nie lubisz pracować? Dwa razy mniej ? Do polityki się garnij ,na posła ,senatora czy cuś.

post wyedytowany przez JackieR3 2018-09-08 10:25:20
08.09.2018 11:50
13
odpowiedz
2 odpowiedzi
Rumcykcyk
49
Pan Kopiuj Wklej

Nie wiem czy ma być mi kogoś żal. Pracownika nikt na siłę nie trzyma, jak jest zdolnym programistą to idzie do innej firmy i robi w dobrej atmosferze, a kto zostaje to raczej nie jest mi szkoda. W obozie koncentracyjnym nie siedzą, a o terminy to niech się szefowie martwią. Dawno dawno temu moja pierwsza praca była przy wyrabianiu betonu i robieniu różnych rzeczy z tym związanych. Przyszło wielkie zamówienie, terminy krótkie a ja się wypiąłem i poszedłem do innej roboty.

@taranssj4

Również można ryżu nie jeść bo chińczyki pracują w ciężkich warunkach albo bananów bo murzyny pracują na słońcu.

post wyedytowany przez Rumcykcyk 2018-09-08 11:52:20
08.09.2018 12:14
13.1
1
soulldelsol
15
Pretorianin

Tu raczej chodzi o uświadomienie, bo niestety, ale większości ludzi wydaje się, że robienie gier jest jak granie w gry :-) i zanim powiesz, że każdy przecież wie, że tak nie jest proponuję prosty eksperyment - jak ktoś zapyta czym się zajmujesz to powiedz, że robisz gry :-) i obserwuj reakcje otoczenia, bo to nawet na zachodzie postrzegane jest nadal jako zabawa a nie praca. A poza tym to fakt - nikt nikogo nie zmusza, zupełnie jak nikt nikogo nie zmusza do pracy w innych branżach, a narzekających jest duuuuuuuuuużo więcej niż w gamedevie.

08.09.2018 14:35
13.2
2
Zły Wilk
8
Chorąży

@soulldelsol
Oczywiście są grupy ludzi dla których prawdziwa praca to tylko praca fizyczna i tylko przy pracy fizycznej można się naprawdę zmęczyć. Natomiast średnio rozgarnięty człowiek który nie jest na garnuszku mamusi raczej rozumie że każda praca może dać w kość.

08.09.2018 15:24
14
4
odpowiedz
1 odpowiedź
Beliar1404
29
Chorąży

"Część z nich przyniosła wystarczająco dużo pieniędzy, by każdy pracownik – od szefa aż po młodszego asystenta w dziale animacji trawy – mógł sobie wybudować basen z monetami jak Sknerus McKwacz".

Pewnie i jeszcze każdy otworzył własne studio.
Czasy kiedy sukces projektu spływał na pracowników minęły 20 lat temu. Teraz kasę trzepią wydawcy i właściciele.

13.09.2018 21:47
14.1
Chris4132
39
Centurion

No, chyba że robisz w fachu zespół z kilkoma kolegami i robicie wszyscy równo, a potem hodujecie perełkę.
Chociaż i tak Steam czy ktoś inny zgarnie kilkadziesiąt %, fajnie jest się dzielić sukcesem.

14.09.2018 08:29
15
1
odpowiedz
SULIK
185
olewam zasady

A kiedyś (lata 80-90) było tak w Polskim gamedevie:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLs5vRLyzzSExs_8_cQLCPt65W-3H1oFs0

Publicystyka Tworzenie gier to koszmar - siedem opowieści z życia branży