Wirtualne umieranie, czyli śmierć jako element mechaniki i fabuły gier
Gdzie ostrzeżenie o spoilerach? Można zastanowić się nad funkcją ukrywania treści w publicystyce, tak jak w forum.
Ekchem... gdzie Planescape:Torment? Przecież ta gra poruszała temat śmierci niemal na każdym kroku i robiła to naprawdę genialnie! Moim zdaniem jest ona wręcz kluczowa w kontekście tego tematu.
Poza tym mam wrażenie, że autor ma nieco dziwną definicję nieprzewidywalności. Przecież zakończenie The Graveyard jest totalnie spodziewane.
Przyszedłem tu tylko po to by zobaczyć ten komentarz. Jestem równie zawiedzione brakiem profesjonalizmu :(
Czyli dobrze widziałem że Tormenta nie ma. Lipa. Wstyd i hańba.
dokładnie pominiecie gry gdzie śmierć była koniecznym elementem posuwającym fabule do przodu, i gry nie dalo sie przejść bez żadnego zgonu jest dowodem, ze piszący artykuł nie przygotował sie .
Również przez cały artykuł wyczekiwałem Planescape: Torment i się nie doczekałem. W grze jest bardzo dużo motywów obróconych o 180 stopni, w tym śmierć i związane z nią konsekwencje, co jak dla mnie czyni tą grę wyjątkową.
Chyba większość ludzi podświadomie marzy o byciu nieśmiertelnym, natomiast Torment pokazuje, jak niefajne jest to doświadczenie. Powoduje to poniekąd, że śmierć jest wręcz ostatecznym celem gracza.
Bez bicia się przyznaję, że pominięcie w tekście Planescape: Torment jest moim błędem.
Co do The Graveyard i definiowania nieprzewidywalności - obie te kwestie są zwyczajnie dyskusyjne, ale przede wszystkim subiektywne :)
Umieranie to biznes :D dla tego pana
spoiler start
Kanonicznie maszyny New-U nie istnieją :P
spoiler stop
W tym temacie mocno zapadła mi w pamięć gra we flashu "No one has to się", polecam się zapoznać ;-)
Zabrakło śmierci Soap'a z MW3, najsmutniejszego momentu z całej serii MW.
Artykul bardzo ciekawy
Warto dodac np
do wzmianki o Sunburn - Laserlife
nie przymierzajac bardzo dziwna gra rytmiczno/muzyczna o niezywym! astronaucie (i nie jest to zombi czy inny xeno-mutant, tylko kompletnie niezywy trupek)
http://store.steampowered.com/app/323040/
Śmierć innowacyjna
Continue?9876543210
http://store.steampowered.com/app/263340/
bardzo indie gra o tym co sie dzieje z bohaterami i swiatami gier ktorzy wlasnie zgineli (tzn gracz przegral)
Cala gra oparta jest na motywie nieuchronnosci smierci
btw nie jest to wcale jakis oryginalny pomysl -bo w ciut lzejszym wykonaniu (tzn w serialu nigdy nie przegrali :p) pojawilo sie to np w animowanym serialu Reboot z 1994
https://www.youtube.com/watch?v=fuEJWmxWkKw
odnosnie Śmierć wzruszająca a moze bardziej "zapadajaca w pamiec"
to warto przypomniec dwie z najbardziej wspominanych smierci -praktycznie w kazdym rankingu.
1. Aeris z FF7
https://www.youtube.com/watch?v=KQc7o2rm7po
2. smierc Marega z Grandi 2 - gdzie poswieca on zycie by uratowac druzyne
https://www.youtube.com/watch?v=tXwQ9MfZGQA
Grandia jako gra jest zreszta tak naladowana smiercia postaci z druzyny gracza ze moze co niektorych wpedzic w depresie (juz nie wspominajac o tym ze w grze jest tez filmik jak w bitwie zginalo Dobre Bostwo, Granas)
https://www.youtube.com/watch?v=0kut62VEt_8
Ja bym jeszcze przypomniał Nomad Soul, w którym była jedna z ciekawszych moim zdaniem mechanik związanych ze śmiercią. Ogólnie to fajnie by było zobaczyć materiał o tej chyba wyprzedzającej nieco swoje czasy grze. No i ta muzyka Bowiego...
Śmierć w pierwszym Dark Souls - jest moment w którym trzeba umrzeć by popchnąć gre do przodu.
I live again. (Blood)
[link]
To był piękny początek :) a potem spacerek po domu pogrzebowym :) albo czy ktoś pamięta tego jegomościa (Stubbs The Zombie) [link]