Lot nad kukułczym gniazdem, Lśnienie, itd. wszystkie mają takie charakterystyczny zaśnieżony obraz z lat 70. Jak się zobaczy taki film to od razu widać, że był kręcony w latach 70. Chciałbym osiągnąć taki efekt przy pomocy współczesnej techniki. Jak to osiągnąć? https://www.youtube.com/watch?v=4lQ_MjU4QHw
P.S Proszę tylko nie odpowiadajcie, że kamerą z lat 70.
No ale tak by było najlepiej :)
Tak naprawdę na to składa się ogrom czynników.
Laikowi wydaje się, że wystarczy kamera.
Nieprawda.
Po pierwsze, kamery filmowe mają duży przetwornik (taśmę:), zwanym "super 35" - pomijam tu bardziej egzotyczne taśmy filmowe. Co oznacza, że wszelkie handycamy odpadają na dzień-dobry, bo mają za małe przetworniki (cal i poniżej).
Kamery miały(mają) też dużo większą rozpiętość tonalną(pewnie ze 13-16 ev), niż handycamy (nie wiem, z 6?).
Po drugie, używano dobrych, filmowych obiektywów.
Można też kupić anamorfy, dodadzą analogowego, owalnego bokehu.
Po trzecie, na planie było odpowiednio dobrane światło, rekwizyty.
4) Taśmę obrabiano w odpowiedni sposób.
Co zrobić, by osiągnąć podobny efekt?
Cóż. Dużo zainwestować. Ogólnie, to inwestycja bez dna :)
Amator jest w stanie zbliżyć się trochę, kupując filmujący aparat (tak tak). Ewentualnie coś ze stajni black magica, jeżeli bierzemy pod uwagę budżet. Np. pocketa - którego notabene ma redakcja tvgry i wbija na nim saturację/kontrast jak Saitama ciosy.
Potem obiektywy. Klasa vintage może być, czyli jakieś wynalazki typu heliosy, zakładam, że na zeissa budżetu nie ma :)
Można naturalnie dodać ziarenko. Byle nie podbijać iso aparatu, bo dostaniesz cyfrowe ziarno, zamiast filmowego.
A nie można takiego efektu osiągnąć po prostu jakimiś programami komputerowymi do obróbki?
Można w ogóle nabyć taką kamerę z 70' jaką jest np. TECHNISCOPE ?
Da się to zrobić nakładając odpowiednie filtry na obraz cyfrowy. Nie znam się na tym za bardzo, ale jak robiłem ten film na konkurs to chciałem uzyskać taki efekt. Zobacz czy ci pasuje, a ja sprawdzę, jak to mniej więcej robiłem:
http://z170agamingm5.gry-online.pl/
Właśnie też mi sie wydaje że można po prostu nałożyć odpowiednie filtry. :)
Wiem na 100% że ze zdjęciami tak sie da (2 kliki w PicsArt i juz gotowe) z filmami nie wiem.
Trzeba się pobawić gammą, nasyceniem kolorów i ostrością, żeby uzyskać efekt przepalonych barw i miękki obraz (bo jak nagrywasz w hd to masz za dużo szczegółów).
Ustaw 24 fps. Bo tyle miały filmy na taśmie.
Do wstrząsów i zabrudzeń użyłem VirtualDuba z pluginem MSU Old Cinema. Działa tylko w 32-bitowej wersji VD, ale ona się odpala na 64-bitowych systemach, więc ściągaj śmiało, jeśli masz taką windę. Parametry filtra musisz ustalić metodą prób i błędów, aż będziesz zadowolony. Krok po kroku nie opiszę, bo sam jestem laikiem i do wszystkiego dochodziłem kombinując i oglądając poradniki na YT, więc nie bardzo potrafię przekazać co i jak, zwłaszcza, że troszkę czasu już minęło. No i mała winieta nie zaszkodzi :)
Swoją drogą ten fragment lśnienia wygląda na remasterowany.
Oczywiście że można dodać filmowe ziarno. Szukaj pod "film grain".
Ale jak nałożysz to na kupowaty obraz, to będzie wyglądać jak kupa z filtrem a nie film :)
Ou, nie wiedziałem że w GOLu robią na Blackmagic
Możesz spróbować obniżyć kontrast i nasycenie, dodać filmowe ziarno + zabrudzenia i ew. lekki różowy albo brązowy kolorek. Obowiązkowa winieta. Ale czy to będzie wyglądało tak jak chcesz to nie wiem. Kiedyś się próbowałem z tym bawić żeby zrobić taki grindhouseowy efekt, ale brakło czasu na eksperymenty i wyszło mocno średnio ;)
maviozo - na czym teraz pracujecie?
rysy, ziarno i zabrudzenia: https://www.youtube.com/playlist?list=PLM2Nm_GUErTeHV-wq60u491jzaygIiegw
8 przeciez Resolve jest darmowy I o niebo lepszy od wiekszosci popularnych programow.
Jak chcesz szybko I latwo sprawdz plugin Magic Bullet Looks "industry standard"
Jednak sam obiektyw I kamera maja ogromne znaczenie I tego pluginami raczej nie obejdziesz.
Ou, nie wiedziałem że w GOLu robią na Blackmagic
Robią, ale chyba przez przypadek ktoś kupił, bo pisało "kamera" i była tania :D bez żadnego problemu zestawiają to z jakimiś handycamami i doprowadzają oba obrazki do podobnej rozpaczy.
Faktycznie Davinci jest darmowe, wyszła teraz 12.
Ja nadal mam tylko FS700, ale pewnie w przyszłym sezonie łyknę FS5
Kamery Blackmagic nie ma sensu kupować, jeśli nie zainwestujesz w prawdziwy kinowy obiektyw, a to jest koszt trzy raz przekraczający cenę samej kamery (piszę o wersji pocket). Używając zwykłego obiektywu np. Canona z lustrzanki, efekt nie będzie lepszy, niż gdyby było to kręcone zwykłą lustrzanką DSLR. Efekt takiej czy innej taśmy uzyskuje się przy pomocy odpowiedniego oprogramowania np. wspomniany Magic Bullet Looks. (Oczywiście zakładam, że nie kupisz kamery na taśmę filmową :)
maviozo - tak, ale chyba nie potrzebują niczego więcej. W końcu to są materiały do Internetu. Przecież do czegoś takiego nie potrzeba nie wiadomo czego. W tej cenie to chyba najrozsądniejszy wybór, chociaż z tego co wiem to Blackmagic ma strasznie pamięciożerny i miejscożerny kodek. Nawet się można domyślić kto wpadł na pomysł, żeby kupić te a nie inne :)
Uuu FS700 to kawał dobrej kamery :) ostatnio jak rozmawialiśmy to miałeś jeszcze Sony fx1. My zostaliśmy przy DSLR, ale przy naszych produkcjach puki co więcej nie potrzeba :) Obecnie mamy szóstki i nie planuje zamiany, chyba że sytuacja mnie zmusi.
krukilis - jakiś czas temu wyszyły zajebiste obiektywy Samyanga z serii Xeen :)
Nie wiem czy takie zajebiste... to zdaje isę taka sama konstrukcja optyczna, co "stare" modele fotograficzne, tylko w "pro" obudowie. Sama ta świadomość nie pozwoliłaby mi kupić ich za tyle hajsu, ile wołają (choć w świecie "filmowych" obiektywów to i tak taniocha)
FX1 to naprawdę dawne i wypchane ze świadomości dzieje :D
FS700 u mnie zaraz będzie mieć dwa lata...
chyba nie potrzebują niczego więcej. W końcu to są materiały do Internetu.
Hmmm, sugerujesz, że jak do internetu, to chała wystarczy? Dzisiaj pewnie znaczna większość czegokolwiek ląduje w necie, więc... :)
Używając zwykłego obiektywu np. Canona z lustrzanki, efekt nie będzie lepszy, niż gdyby było to kręcone zwykłą lustrzanką DSLR.
Zupełnie nie wiesz, o czym piszesz kolego.
Ale chałą bym tego nie nazwał :) Po prostu na ich potrzeby nie ma sensu chyba inwestować w coś lepszego :) Trudno żeby materiały tego typu kręcili w RAWach na Canonie C300 MK2 z podpiętym Shogunem ;) Jak dla mnie obrazek na TvGry jest wystarczający
Pozostaje pytanie, po co kupili pocketa :)
Chała nie była bezpośrednio jako ocena jakości tych materiałów, tylko puenta myśli "skoro to do internetu, to może być chała" :)