Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

FIFA Manager 10 - poradnik do gry

FIFA Manager 10 - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Trening | Opieka nad drużyną | FIFA Manager 10 poradnik FIFA Manager 10

Ostatnia aktualizacja: 8 października 2019

Trening

Informacje ogólne

Kwestie treningowe to przedostatni element zarządzania drużyną, o który powinniście zadbać przed rozpoczęciem sezonu. Jeżeli nie zdecydujecie się powierzyć tej sfery wirtualnemu szkoleniowcowi, szereg znajdujących się poniżej uwag, ułatwi Wam ugryzienie tego tematu. Jednakże, jak już wyżej wspominałem, zachęcam aby ten temat zostawić SI.

Aby przejść do ekranu treningu, skorzystać należy ze ścieżki Drużyna > Trening.

Gdy jej użyjecie, wyświetli się ekran treningu, który składa się z czterech podekranów: Trening drużyny, Zawodnicy, Grupy treningowe, W długim okresie - Trening - Opieka nad drużyną - FIFA Manager 10 - poradnik do gry

Gdy jej użyjecie, wyświetli się ekran treningu, który składa się z czterech podekranów: Trening drużyny, Zawodnicy, Grupy treningowe, W długim okresie.

Za pomocą ekranu Trening drużyny, definiować możecie programy treningowe. Do wyboru są następujące aspekty: Taktyka, Umiejętności boiskowe, Umiejętności fizyczne, Zdolności mentalne, Sprawność, Regeneracja, Bez treningu. Po prawej stronie każdego aspektu znajduje się pasek ilustrujący stopień natężenia treningu danego elementu. Oprócz natężenia treningu, zdefiniować może też, czy piłkarze mają trenować po trochu wszystkie elementy danego aspektu treningowego, czy też w przewadze jeden określony element, a pozostałe w marginalnym stopniu. W celu wyboru konkretnego elementu, należy kliknąc rozwijaną listę, która znajduje się pod danym aspektem i wybrać pożądany element.

Taktyka umożliwia rozwój umiejętności związanych ze stylem gry i dyscypliną taktyczną. Treningi te podnoszą nie tylko atrybuty poszczególnych graczy, ale i atrybuty drużynowe, które określają sprawność, z jaką zespół gra krótką (długą piłką), czy też ofsajdem. W praktyce atrybuty te mają niskie znaczenie dla silnika meczowego. W trybie tekstowym są jednak uwzględniane.

Umiejętności boiskowe pozwalają na rozwój wszystkich atrybutów powiązanych z piłkarskim rzemiosłem. Treningi tego aspektu podnoszą wartości poszczególnych atrybutów graczy, a co za tym idzie ich ogólne poziomy piłkarskie. Są więc wysoce istotne, szczególnie z punktu widzenia silnika tekstowego i nie bez znaczenia z punktu widzenia 3D.

Umiejętności fizyczne dają szansę na poprawę fizycznych atrybutów piłkarzy. Mają one szczególnie wysokie znaczenie w przypadku silnika 3D. Są też jednak dosyć istotne i dla silnika tekstowego. Dzięki treningom kondycyjnym, poprawicie wytrzymałość, siłę oraz szybkość Waszych graczy.

Sprawność umożliwia pracę nad długofalowym przygotowaniem kondycyjnym piłkarzy. Trening ten jest przydatny przed sezonem i w okresie międzysezonowym. Zespół o wysokiej wartości tego atrybutu zaliczy mniej kontuzji w trakcie sezonu oraz będzie lepiej znosił trudy kolejnych spotkań.

Regeneracja to zestaw zabiegów, które powodują regenerację nadwątlonych sił Twoich piłkarzy. Regeneracja jest szczególnie ważna po obozach kondycyjnych i między meczami. Przemęczeni piłkarze nie tylko są mniej wydajni na boisku, ale przede o wiele bardziej podatni na urazy.

Bez treningu oznacz czas wolny w danym tygodniu. Im wiecej czasu wolnego dasz piłkarzom, tym lepsza będzie atmosfera w drużynie. Jak we wszystkim, warto jest tu szukać złotego środka między potrzebami graczy, a oczekiwaniami treningowymi.

W dolnym prawym rogu ekranu (*) znajdują się przyciski, które umożliwiają wynajęcie: trenera kondycyjnego oraz psychologa. Specjalistów tych wynająć można na cztery tygodnie i tylko raz w sezonie. Pierwszy pomoże Wam przygotować drużynę do sezonu w okresie przedsezonowym (o ile nie macie takowego pana na etacie), drugi zaś pomoże Wam popracować nad atmosferą w zespole i zdolnościami mentalnymi.

 

Programy treningowe

Trening w Fifa manager realizowany jest w oparciu o tygodniowe programy treningowe. Postępy w zakresie poszczególnych aspektów treningowych uzależnione są od umiejętności szkoleniowca, bazy treningowej i rzecz jasna nakładu czasu poświęconego na trening określonych umiejętności.

Grę zaczynamy z tak wieloma już gotowymi programami i zabawa w konstrukcję własnych jest w zasadzie stratą czasu.

Jeżeli jednak pokusicie się o tworzenie własnych programów, warto jest zwrócić uwagę na aspekt regeneracji i wolnego czasu. Jeżeli zignorujecie regenerację, Wasi piłkarze szybko zaczną słaniać się po murawie, a klubowy lekarz będzie miał ręce pełne roboty.

Drugą sprawą jest czas wolny. Jeżeli pozbawicie piłkarzy czasu tylko dla siebie, atmosfera w zespole silnie siądzie. Warto jest na niego zarezerwować przynajmniej 10% czasu.

Biorąc pod uwagę, iż na Regenerację i Czas wolny poświęcić należy 20-25 (10-15% na Regenerację i 10% na Czas wolny), na trening umiejętności zostanie 75-80%. Warto z tego przeznaczyć 5% na sprawność, by Wasi gracze się nie zastali i byli rozruszani przed kolejnymi meczami.

Czas treningowy topnieje zatem do 70-75% co daje średnio poniżej 20% czasu treningowego na aspekt.

Biorąc pod uwagę, iż jakkolwiek szybkie postępy treningowe mają miejsce wyłącznie powyżej 20% czasu treningowego szybko jasnym staje się, iż wybrać trzeba będzie między programem zrównoważonym, a specjalistycznym.

Oba typy treningów znajdziecie w puli programów domyślnych. Pewną alternatywą będą jedynie programy koncentrujące się na jednym aspekcie, z marginalizacją (5%, nigdy 0!) pozostałych.

Różnice w osiąganych efektach nie będą jednak spektakularne. Fifa Manager jest po prostu grą pełną ułatwień. Trening jest jedną ze sfer, w której autorzy zadbali o to, by gracze mniej samodzielni osiągali podobne rezultaty, jak ci, którzy chcą wszystko zrobić po swojemu.

 

Cele treningowe

Każdy z graczy dysponuje własnym celem treningowym. Jest to zdolność, na której zawodnik koncentruje większą część swojej uwagi. Wraz z kolejnym treningiem, pasek celu treningowego wypełnia się, zmierzając ku 100%.

Gdy zawodnik osiągnie 100%, otrzyma jeden dodatkowy punkt danej umiejętności - Trening - Opieka nad drużyną - FIFA Manager 10 - poradnik do gry

Gdy zawodnik osiągnie 100%, otrzyma jeden dodatkowy punkt danej umiejętności. To jak szybko dany cel treningowy zostanie osiągnięty, uzależnione jest od talentu piłkarza, umiejętności szkoleniowca, bazy treningowej, a także od tego, czy dana sesja treningowa koncentruje się na danym aspekcie i tej konkretnej umiejętności, czy też jest sesją ogólną.

Właśnie ze względu na cele treningowe warto jest powierzyć trening asystentowi. Mając w kadrze kilkudziesięciu graczy (łącznie z juniorami), pilnowanie wszystkich celów treningowych jest udręką czasową. Oczywiście nikt Wam tego nie broni, ale trzeba mieć świadomość, iż będzie to zadanie niesamowicie mozolne i czasochłonne.

Grupy treningowe

W Fifa Manager 10 zawodnicy trenują podzieleni na grupy treningowe. Stworzyć można do 3 grup treningowych + grupa bramkarzy. Każda z nich może dysponować innym grafikiem treningowym. Najbardziej zdeterminowani mogą zatem stworzyć zupełnie odrębne grafiki dla obrońców, pomocników, napastników i bramkarzy. Tworząc grupy, warto wziąć uwagę udzielenie zgody na wspólne treningi poszczególnych sekcji klubowych. Jest to szczególnie przydatne, gdy mamy wielu zdolnych rezerwistów i juniorów. Wspólne treningi osłabią nieco rezultaty szkoleniowe pierwszej drużyny, ale przyspieszą za to postępy zawodników z rezerw i juniorów.

 

Grafiki treningowe

O ile w skali tygodnia piłkarze trenują w oparciu o określony program treningowy, o tyle w skali sezonu, rozwijają swe umiejętności w oparciu o grafik. Grafik to nic innego jak tygodniowe zestawienie wcześniej przygotowanych programów treningowych. Podczas jego tworzenia zwrócić należy uwagę na to, by programy treningowe pokrywały się z aktywnością drużyny. Jeżeli zdecydujemy się wysłać drużynę na obóz kondycyjny, w danym tygodniu należy umieścić w grafiku program kondycyjno-sprawnościowy. Gdy drużyna będzie na obozie piłkarskim, zaplanowane treningi winny koncentrować się na umiejętnościach.

W przypadku sezonu, do wyboru mamy trzy główne strategie: mieszany trening specjalistyczny (czyli wiele specjalistycznych programów, jeden po drugim), grafik cykliczny (kilka bloków treningowych, powtarzających się co kilka tygodni), grafik zrównoważony (góra dwa programy treningowe - umiejętnościowy i regeneracyjny, realizowane przez cały sezon).

Każda z tych strategii ma plusy i minusy. Najlepsze efekty daje skrzyżowanie wszystkich tych metod i modyfikowanie grafiku w zależności od potrzeb drużyny i sytuacji sezonowej. Jest to równie czasochłonne jak cele treningowe. Dlatego też warto jest przekazać tę sferę asystentowi.