Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Vampire The Masquerade: Bloodlines - poradnik do gry

Vampire The Masquerade: Bloodlines - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

[Kreacja postaci] Dyscypliny w Vampire The Masquerade Bloodlines poradnik Vampire The Masquerade: Bloodlines

Ostatnia aktualizacja: 14 sierpnia 2019

Dyscypliny (disciplines) są to potężne, magiczne umiejętności, właściwe tylko danemu klanowi (choć niektóre występują u kilku). Są one drogie w rozbudowywaniu, jednak w czasie walki potrafią przeważyć szalę zwycięstwa na Twoją stronę. Każda dyscyplina staje się silnym asem w rękawie, jeśli zostanie odpowiednio rozwinięta (choć w początkowej fazie gry oczywiście nawet 1-2 punkty na nią przeznaczone wystarczają, by była skuteczna).

Animalism

Klany: Gangrel, Nosferatu

Zestaw kilku zaklęć o różnym stopniu przydatności. Wyróżnia się tutaj Bloodsucker's Communion (czwarty poziom), który uszkadzając przeciwnika (w dość widowiskowy sposób) jednocześnie przywraca Ci punkty krwi. Czary wchodzące w skład Animalism są fajne wizualnie - a to magiczny wilk atakuje naszego przeciwnika, to znowu opada go chmara jakiejś szarańczy.

Auspex

Klany: Tremere, Toreador, Malkavian

Dyscyplina ta umożliwia Ci widzenie wszystkich postaci przez ściany, dodatkowo zaznaczając, czy są one ludźmi, czy też istotami nadprzyrodzonymi. W praktyce działa to jak swojego rodzaju radar, przydatny podczas penetrowania najeżonych przeciwnikami terenów. Dodatkowo Auspex zwiększa statystykę Wits, co przyczynia się z kolei do powiększenia umiejętności Hackowania. Jako że Auspex, podobnie jak każda inna dyscyplina, jest bardzo kosztowny w rozwinięciu, nie polecam go zbytnio. EXP-y można spożytkować na wiele ciekawszych sposobów.

Celerity

Klany: Toreador, Brujah

"Matrixowe" przyspieszenie, świetne w walce wręcz, zarówno z pojedynczym przeciwnikiem, jak i całą grupą. Celerity jest najlepszą dyscypliną bojową w grze. Dobre rozbudowanie tej umiejętności może wielce ułatwić większość misji, zwłaszcza, jeśli nasza postać specjalizuje się w melee lub unarmed.

Dementation

Klany: Malkavian

Znak firmowy klanu Malkavian. Warto rozwijać tę dyscyplinę, ponieważ poza niezaprzeczalnymi walorami bojowymi (de facto każdy poziom dyscypliny to dodatkowy "czar" do użycia w walce, dla którego da się znaleźć dobre zastosowanie na polu bitwy - głównie trzeciopoziomowe "Vision of Death" pomaga w starciach z bossami) daje także dodatkowe możliwości dialogowe - i to jakie! Granie Malkavianem z dobrym Dementation to wielka frajda.

Dominate

Klany: Ventrue, Tremere

Umiejętność dająca wielkie umiejętności komunikacyjne, dzięki niej uda się rozwiązać większość spraw drogą pokojową (oczywiście poza tymi, których nijak się nie da). Zastosowanie w walce znajduje ta dyscyplina przeciwko grupom przeciwników i jest całkiem skuteczna.

Fortitude

Klany: Ventrue, Gangrel

Doskonała, pasywna dyscyplina, zwiększająca znacząco Twoją odporność na wszelkiego rodzaju obrażenia. Świetne przeciwko bossom i innym przeciwnikom zadającym obrażenia typu Aggravated (głównie od wszelkiego rodzaju pazurów i magii). Przydatne zarówno dla Ventrue, jak i Gangreli. Tym pierwszym może uratować skórę w niejednej walce, z uwagi na fakt, że grając tym klanem łatwo jest zaniedbać rozbudowę siłową bohatera.

Obfuscate

Klany: Nosferatu, Malkavian

Niewidzialność. W zależności od poziomu rozwinięcia, pozwala na poruszanie się, korzystanie z przedmiotów itp. Dla Nosferatu jest to podstawa, gdyż tylko wykorzystując tą umiejętność będą mogli poruszać się swobodnie po ulicach. Doskonale sprawdza się też w misjach bojowych, przynajmniej w tych, w których szczególnie zależy nam na dyskrecji (np. na statku Elizabeth Dane). Posiadanie umiejętności funkcjonalnej niewidzialności to niepowtarzalny luksus, choć nie pomoże w walkach z bossami.

Potence

Klany: Nosferatu, Brujah

Czasowe doładowanie do siły. Niezbyt praktyczne, oba posiadające ją klany winny skoncentrować się na innych dyscyplinach. W założeniu jest to czar przeznaczony dla wojowników, jednak trochę mija się z celem, gdyż dobry wojownik w tej grze raczej nie będzie narzekać na poziom siły, a cenne punkty krwi w czasie walki lepiej będzie zużyć na Celerity (Brujah) oraz Blood Buffa.

Presence

Klany: Ventrue, Toreador, Brujah

Dyscyplina obniżająca bitewne predyspozycje Twoich przeciwników. Na wyższych poziomach może zdziałać naprawdę wiele, choć każdy z posiadających ją klanów ma w swoim arsenale ciekawsze pozycje.

Protean

Klany: Gangrel

Komplet dodatków, które wspomogą Twojego Gangrela w walce. Znajdziesz tu widzenie w podczerwieni, różne doładowania do umiejętności, dodatkową, magiczną broń (szpony) oraz w końcu Battle Form na 5 poziomie zaawansowania. Wszystko pięknie, ale skuteczność zawodzi. Lepiej jest inwestować w Fortitude i zaopatrzyć się w dobrą broń "tradycyjną".

Thaumaturgy

Klany: Tremere

Jest to zestaw czarów, którymi operuje klan magów Tremere. Ich skuteczność jest wręcz przesadna, czasami wydaje się, że Tremere są aż przegięci. Grając Tremerem, rozbudowuj, rozbudowuj, rozbudowuj. Jeśli chodzi o walkę, niewiele poza Thaumaturgy będzie Ci potrzebne.

Blood Buff

Klany: Wszystkie

Niewykluczone, że Blood Buff będzie najczęściej używaną przez Ciebie dyscypliną przez całą grę. Zwiększa on na pewien okres czasu obrażenia zadawane przez Ciebie przy pomocy melee i unarmed, a także znacząco zwiększa umiejętność lockpicking. Dyscyplinę tę posiada każdy wampir i nie można jej w żaden sposób rozwijać.